Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2021

05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 132 000 euro.

Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2021. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Verksamhetens resultat
  • — uppfyllandet av målen för spetsprojekten stöds: i den kundinriktade servicen ingår bl.a. ett offentligt servicelöfte, främjande av hälsa och välfärd och minskad ojämlikhet, programmet för utveckling av barn- och familjetjänster, utveckling och digitalisering av hemvården för äldre
  • — genomförandet av reformer stöds: social- och hälsovårdsreformen, gallringen bland kommunernas uppgifter och skyldigheter och reformen av region- och centralförvaltningen
  • — tyngdpunkten i tillsynen förskjuts mot en mera proaktiv tillsyn och mot egenkontroll samtidigt som syrningen av verksamheten stärks i dessa avseenden
  • — tillstånds- och tillsynsprocesserna blir smidigare
  • — deltagande i avveckling av normer och minskning av administrativa bördor samt genomförande av de lagstiftningsreformer som detta kräver.

Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig på partiell nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om yrkesrättigheter för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 17 591 15 793 18 132
Bruttoinkomster 5 007 3 765 4 000
Nettoutgifter 12 584 12 028 14 132
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 712    
— överförts till följande år 5 468    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 6 304 4 965 5 200
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 1 297 1 200 1 200
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 4 587 3 565 3 655
— andel av samkostnader 2 640 1 400 1 545
Totalkostnader, sammanlagt 7 227 4 965 5 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -923 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 87 100 100
Produktion och kvalitetsledning

Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande

  2019
utfall
2020
prognos
2021
prognos
2020/2021
förändr., %
         
Beslut om yrkesutövning inom hälso- och sjukvården 20 813 20 000 20 000 0,0
Beslut om legitimering av yrkesutbildade personer inom socialvården 21 356 10 000 10 000 0,0
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården 1 612 1 500 1 750 16,7
Tillstånd för avbrytande av havandeskap 777 970 800 -17,5
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovårdens strategi förnyades vid ingången av 2020. Strategin baserar sig på tre strategiska insatsområden; att främja klient- och patientsäkerheten och livsmiljöns sundhet genom att säkerställa ansvarsfull verksamhet, att säkerställa jämlikhet på riksnivå och att verksamheten baserar sig på aktuell och tillförlitlig kunskap, och det har dessutom identifierats fyra möjliggörare, som på ett väsentligt sätt påverkar uppnåendet av de strategiska målen. Dessa är kundorienterad digitalisering, växelverkan och samarbete, öppen och effektiv kommunikation samt kunnig och välmående personal. Förverkligande av de strategiska målen förutsätter en satsning på personal, digitalisering, samarbete och kommunikation.

Omvärlden förändras ständigt och detta förutsätter att verket förnyar sig, att ledningen anpassar sig till en ny roll som vägvisare och att personalen förbinder sig till även de förändrade målen. Då omvärlden förändras är det viktigt att säkerställa de nuvarande sakkunnigresurserna, utnyttja nätverk och stödja utvecklingen av personalens kunnande så att de motsvarar de nya behoven. Detta genomförs genom att utveckla och utnyttja resultat- och utvecklingssamtal samt genom att satsa på att utveckla personalens kunnande. Förändringen understöds genom modernare verksamhetssätt och arbetsmetoder, bl.a. digitala verktyg.

Omsorg om de anställdas välbefinnande i arbetet skapar en grund för de anställdas funktionsförmåga. En stor arbetsvolym, ansvaret i anslutning till tjänsteåliggandena och den kontinuerliga förändringen är en utmaning för de anställdas välbefinnande i arbetet. Välbefinnandet i arbetet kontrolleras genom regelbundna enkäter och analyser av resultaten, det satsas på utvecklingsåtgärder och uppföljning av dem och chefsarbetet stöds med utbildning som skräddarsytts för verket. Ledningen och cheferna fäster allt mer uppmärksamhet vid chefsarbetet och organiseringen av arbetsuppgifterna samt vid att stödja personalen och utveckla kunnandet. Arbetstagarnas möjligheter att samordna arbete och fritid understöds genom att flexibla möjligheter till distansarbete utvecklas och nya lokaler möjliggör också nya sätt att arbeta och att verksamhetskulturen utvecklas.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den summa som motsvarar de årsavgifter som regionförvaltningsverken tar ut av privata tjänsteproducenter inom socialvården och hälso- och sjukvården och som intäktsförs under moment 11.19.09 590
Finansiering av den avgiftsbelagda verksamheten vid verkställigheten av tobakslagen (2 årsv.) 140
Reformen av alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2020) (överföring till moment 28.70.20) -1 200
Reformen av alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2021) (överföring från moment 28.70.20) 1 800
Tillstånds- och tillsynsuppgifter som hänför sig till alkoholnäringen samt styrning (4 årsv.) 280
Tillsynen över barnskyddet (1 årsv.) 70
Tillsynen över uppgifterna vid äldreomsorgen (2 årsv.) 140
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 13
Lönejusteringar 322
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -23
Nivåförändring -28
Sammanlagt 2 104

2021 budget 14 132 000
2020 IV tilläggsb. 730 000
2020 budget 12 028 000
2019 bokslut 12 340 000