Statsbudgeten 2021
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 422 113 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Trafikledsverket berättigas att ingå avtal
1) i anslutning till projektet för att utveckla bangården i Åbo och bygga dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 33 750 000 euro
2) i anslutning till projektet för att fördjupa havsfarleden i Ajos i Kemi så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 26 500 000 euro
3) i anslutning till projektet för att förbättra trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 15 000 000 euro
4) i anslutning till projektet för att förlänga slussarna i Saima kanal så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 90 000 000 euro
5) i anslutning till projektet för att utveckla riksväg 4, vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 21 200 000 euro
6) i anslutning till fas 1 av projektet för att förbättra banan Tammerfors—Jyväskylä så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 19 000 000 euro
En förutsättning för användningen av anslaget för projekt 1) är att kommunerna i Åboregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet.
Byggprojekt 2) och 3) inleds inte förrän Metsä Group har fattat beslut om byggandet den nya bioproduktfabrik som planeras i Kemi och beslutat om genomförandet av investeringar i trafikinfrastruktur i anslutning till detta.
Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, så att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen.
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
---|---|
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 8 200 000 |
Förbättring av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 5 000 000 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | 3 000 000 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 10 500 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 25 000 000 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 15 000 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | 27 100 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi: | 26 000 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 20 000 000 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 30 000 000 |
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | 64 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för västmetron | 19 900 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 143 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | 11 000 000 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 8 000 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 30 000 000 |
Oritkari triangelspår | 15 600 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 273 000 000 |
Esbo stadsbana | 137 500 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 23 000 000 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 81 000 000 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 10 500 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | 98 000 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 55 000 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, västra spåret | 50 100 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 5 000 000 |
Byggande av havsfarleden till Uleåborg | 27 500 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 5 000 000 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 600 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 18 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 000 000 |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 174 000 000 |
Förklaring:Som motivering till de nya projekten föreslås
Målet med projektet är att göra det möjligt att utveckla bangården i Åbo med beaktande av stadens projekt för utvecklande av markanvändningen. Förbättringen av bangården i Åbo samt dubbelspåret Kuppis—Åbo gör det möjligt att bygga tillgänglighetsanpassade plattformar för persontrafiken och att minska störningar på bangården och förbättra trafikens exakthet. Projektet inbegriper en överföring av depåfunktionerna på Åbo bangård till bangården i Heikkilä samt byggande av tilläggsspår på bangården i Heikkilä, dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo station, byggande av broar över Aura å samt fyra spår vid plattformar och plattformar vid Åbo station.
Kostnadskalkylen för projektet är 67,5 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100). Statens andel av projektet är 33,75 miljoner euro, dvs. hälften, och Åbo stads andel är 33,75 miljoner euro.
Syftet med projektet är minskade transportkostnader för näringslivet. Inom ramen för projektet görs farleden till Ajos i Kemi djupare så att den uppfyller kravet på 12,0 meters leddjupgående. Fördjupningen förutsätter muddring och tippning av muddermassor samt arbeten med säkerhetsanordningar i anknytning till utmärkning av farleden.
Kostnadskalkylen för projektet är 26,5 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100). Med den nuvarande trafiken i hamnen i Kemi är förhållandet nytta/kostnad 0,13 för projektet. Förhållandet nytta/kostnad för projektet uppskattas till 5,8, om den bioproduktfabrik som planeras i Kemi uppförs och den faktiska transportmängden cellulosa är 1,1 miljoner ton/år.
Målet med projektet är att öka förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi så att den motsvarar näringslivets transportbehov, vilket effektiviserar transporterna och sänker transportkostnaderna. Inom ramen för projektet byggs nya mötesspår mellan Uleåborg och Kemi.
Kostnadskalkylen för projektet är 15,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).
Målet med projektet är att främja verksamhetsförutsättningarna för den sjötrafik som sker genom Saima kanal och i Saimens insjöområde och sänka transportkostnaderna genom att möjliggöra längre fartyg i Saima kanal och Saimens djupfarled ända fram till hamnarna i Varkaus och Joensuu. I projektet förlängs kanalslussarna med 11 meter till följd av att de övre slussportarna förnyas och flyttas.
Kostnadskalkylen för projektet för en förlängning av slussarna i Saima kanal är 90,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100). Förhållandet nytta/kostnad i den kostnadsnyttoanalys som ingår i bedömningen av projektet är 0,52—0,59, beroende på hur lång kanalens trafiksäsong är.
Målet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken. Inom ramen för projektet kompletteras befintliga omkörningsfält med mitträcken, en planskild anslutning, ny belysning och viltstängsel. Dessutom görs arrangemang som gäller privata vägar samt körriktning, körbanan breddas och slänter görs flackare.
Kostnadskalkylen för projektet är 21,2 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).
Målet med projektet är att främja smidigheten i tågtrafiken bl.a. genom att minska risken för spårhalka, förbättra banans förmedlingskapacitet och främja ett underhåll med hög livscykeleffektivitet. Åtgärderna omfattar t.ex. byte av växlar och växel-och spårändringar, avsnitt med smärre höjningar av hastigheten och förnyande av bankonstruktioner.
Kostnadskalkylen för projektet är 19,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn euro |
Beräknad användning mn euro |
Anslagsbehov år 2021 mn euro |
Senare anslagsbehov mn euro |
|
Vägprojekt | ||||||
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | Tilläggsbudget 2019 | 2022 | 64,0 | 22,4 | 25,0 | 16,6 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017/tilläggsbudget 2018 | 2021 | 143,0 | 126,1 | 16,9 | - |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 103,0 | 18,0 | - |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 108,0 | 25,5 | 5,5 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 8,2 | 2,5 | 5,7 | - |
Förbättring av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 5,0 | 0,1 | 4,9 | - |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 3,0 | 1,0 | 2,0 | - |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2021 | 10,5 | 6,5 | 4,0 | - |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 25,0 | 2,0 | 8,0 | 15,0 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,0 | 0,5 | 7,5 | 7,0 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 27,1 | 0,7 | 16,0 | 10,4 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 26,0 | 1,0 | 7,0 | 18,0 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 20,0 | 4,0 | 11,0 | 5,0 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 3,0 | 12,0 | 15,0 |
Banprojekt | ||||||
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | Budget 2020 | 2023 | 62,0 | 3,0 | 27,0 | 32,0 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2024 | 98,0 | 38,0 | 38,0 | 22,0 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 55,0 | 5,5 | 20,0 | 29,5 |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 21,0 | 20,0 | 33,0 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 111,2 | 53,8 | - |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 11,0 | 2,0 | 2,0 | 7,0 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 8,0 | 0,2 | 0,8 | 7,0 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 0,5 | 2,0 | 27,5 |
Oritkari triangelspår | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,6 | 1,6 | 7,0 | 7,0 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2027 | 273,0 | 5,0 | 15,0 | 253,0 |
Esbo stadsbana | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 137,5 | 1,0 | 5,0 | 131,5 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 23,0 | 1,0 | 10,0 | 12,0 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 81,0 | 1,0 | 10,0 | 70,0 |
Spårförbindelserna till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 10,5 | 1,0 | 4,0 | 5,5 |
Farledsprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Höjning av vattennivån i Saima kanal | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 5,0 | 0,1 | 0,2 | 4,7 |
Gemensamma trafikledsprojekt | ||||||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 18,0 | 4,0 | 5,0 | 9,0 | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | Tilläggsbudget IV 2020 | 5,0 | 0,1 | 1,4 | 3,5 | |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | Tilläggsbudget IV 2020 | 0,6 | 0,2 | 0,4 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 7,0 | - | |||
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt | 1 709,0 | 577,2 | 392,1 | 746,7 | ||
Nya trafikledsprojekt | ||||||
Utvecklande av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | Budget 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 31,3 | |
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | Budget 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,5 | |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | Budget 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 88,5 | |
Rv 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | Budget 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 16,2 | |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | Budget 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 12,0 | |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | Budget 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 14,0 | |
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 205,5 | 30,0 | 175,5 | |||
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 914,5 | 577,2 | 422,1 | 922,2 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2021 | 2022 | 2023 | 2024— | Sammanlagt fr.o.m. 2021 | |
Pågående trafikledsprojekt | 385 113 | 321 200 | 156 500 | 269 000 | 1 131 813 |
Nya trafikledsprojekt | 30 000 | 71 000 | 75 450 | 29 000 | 205 450 |
Utgifter sammanlagt | 415 113 | 392 200 | 231 950 | 298 000 | 1 337 263 |
---|
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 430 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 7 500 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 12 000 |
Esbo stadsbana | 5 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 1 400 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 400 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 10 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | 7 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 2 000 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 5 700 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 4 000 |
Förbättring av riksväg 4 mellan Hartola och Oravakivensalmi | 7 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo-Björneborg vid Euraåminne | 16 000 |
Förbättring av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 4 900 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | 1 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 10 000 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | 1 500 |
Förändring av anslagsbehoven till följd av tidigare beslut | 28 500 |
Förändring i behovet av anslag | -107 987 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi nära anslutningen till landsväg 111 i Karis | 2 000 |
Havsfarleden i Ajos i Kemi | 13 000 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 200 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 800 |
Oritkari triangelspår | 7 000 |
Pilotprojektet Digirata: testbana och testlaboratorium för ETCS | 2 000 |
Planering av en fördjupning av havsfarleden i Ajos i Kemi | -200 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 8 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 11 000 |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski motorväg | -31 000 |
Rv 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | 5 000 |
Spårförbindelserna till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 4 000 |
Utveckling av bangården i Åbo | 2 500 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 15 000 |
Överföring från moment 31.10.88 | 15 700 |
Sammanlagt | 70 913 |
2021 budget | 422 113 000 |
2020 IV tilläggsb. | 39 736 000 |
2020 budget | 351 200 000 |
2019 bokslut | 369 085 000 |