Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              31. Vissa understöd

Statsbudgeten 2021

20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 363 904 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikleder, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem och styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafik och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. Till den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får det användas högst 142 100 000 euro

2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal

3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till fullgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

5) tillfälligt till betalning av leveranser av material för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.

Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom, med undantag för inkomster av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.

Fullmakt

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Dessutom bemyndigas Trafikledsverket att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Ombyggnad av säkerhetsanordningarna på banavsnittet Tammerfors—Seinäjoki 70 000 000
Ringvägen på E18 runt Åbo fas 2 Kausela—Kirismäki 59 000 000

Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt basunderhållet av transportinfrastrukturen . Med anslagen för basunderhållet av transportinfrastrukturen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter som digitaliseringen medför. I alla åtgärder strävar man efter att beakta begränsningen av klimatförändringen.

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats banavgiftens grundavgift på 47 miljoner euro och andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter) på 3,3 miljoner euro.

Man strävar efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet näringslivets behov. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena med vars hjälp bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.

Staten kan i egenskap av väg- och banhållare i enlighet med ett separat avtal också delta i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar, om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det är alltid fråga om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att väghållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och den som upprätthåller trafikleden anser att åtgärden är nödvändig. Exempelvis kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen ska det också vara möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.

Inkomster av och utgifter för basunderhåll av transportinfrastrukturen per trafikform åren 2019—2021 (mn euro)

  2019 utfall 2020 ordinarie budget 2021 budgetprop.
  bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter
                   
Väghållning 527 - 527 742 - 742 700 - 700
Banhållning 366 57 309 492 49 443 473 49 424
Farledshållning 89 1 88 99 1 98 99 1 98
Informations- och styrningstjänster för trafiken 141 - 141 140 - 140 142 - 142
Sammanlagt 1 123 58 1 065 1 473 50 1 423 1 414 50 1 364

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avlägsnande av farliga plankorsningar, bortfall av ett tillägg av engångsnatur -12 000
Avlägsnande av farliga plankorsningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 10 000
Avskrivningar och kapitalkostnader för den egendom för trafikledning och trafikstyrning som trafikledningsbolaget Traffic Management Finland löst in av Trafikledsverket 2 741
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -12 950
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring till moment 31.01.03) -1 700
Fortsatta planering av en snabb järnvägsförbindelse mellan Åbo och Helsingfors -10 000
Försäljningsinkomster av isbrytaren Polaris -52
Justering av anslagsnivån i den tekniska ramen 7 000
Minskning av det eftersatta underhållet 25 000
Minskning av det eftersatta underhållet, bortfall av ett tillägg av engångsnatur -40 000
Program och projekt för att främja gång och cykling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -10 000
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring från moment 31.10.77) 3 000
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen -1 400
Stimulansåtgärder 18 400
System för vägning på distans av fordon för tung trafik 700
Telematikuppgifter inom vägtrafikstyrning och vägtrafikledning (7 årsverken) (överföring från moment 32.01.02) 504
Ökning av resurser för transport och trafik, minskning av köpta tjänster inom NTM-centralerna (överföring till moment 32.01.02) -900
Överföring till moment 31.01.03 -2 500
Nivåförändring -34 409
Sammanlagt -58 566

2021 budget 1 363 904 000
2020 IV tilläggsb. 56 250 000
2020 budget 1 422 470 000
2019 bokslut 1 105 741 000