Statsbudgeten 2021
Förklaring:Skatteförvaltningen är samhällets största aktör som samlar in skatter och avgifter, och den är därmed den viktigaste aktören med tanke på finansieringsverksamheten inom den offentliga ekonomin. Skatteförvaltningens primära uppgift är att verkställa beskattningen och överföra skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna så att dessa får sina skatteinkomster till rätt belopp, vid rätt tidpunkt och på ett kostnadseffektivt sätt. Beskattningen ska verkställas så att den utöver skatterna medför så lite kostnader och olägenheter som möjligt för kundernas ekonomiska verksamhet.Skatteförvaltningen svarar för inkomstregistret. Inkomstregistret gör det möjligt att förmedla uppgifter om inkomster i realtid, minska rapporteringen om inkomstuppgifter och effektivisera verksamheten inom den privata och den offentliga sektorn. Inkomstregistret är en av de viktigaste funktionerna i den nationella servicearkitekturen och det omfattar nästan alla medborgare.
Tullen främjar en smidig varuhandel och garanterar dess lagenlighet, tar effektivt ut tull och övriga skatter vid import, erbjuder kundinriktade tjänster samt skyddar samhället, miljön och medborgarna.
- — Ett effektivt inflöde av skatteinkomster säkras genom att en positiv inställning till skattebetalning främjas, förhandsstyrning ges och skattekontrollen sköts på ett trovärdigt sätt
- — Bekämpningen av grå ekonomi effektiviseras och det skattemässiga underskottet minskas genom att beskattningsfunktionerna utvecklas, tillsynen effektiviseras och samarbetet mellan myndigheter förbättras
- — De tjänster som beskattningen och tullväsendet tillhandahåller ska vara kundorienterade, snabba och förmånliga
- — Samhället skyddas genom att man säkerställer godssäkerheten och bekämpar gränsöverskridande brottslighet i nära samarbete med polisen och Gränsbevakningsväsendet.
01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 432 841 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till medlemsavgifter till internationella organisationer
2) till betalning av finansiella bidrag som föranleds av internationellt samarbete
3) till avtalsmässiga ersättningar för skador som orsakats kunderna till följd av Skatteförvaltningens åtgärder.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
|
Effektivitet | |||
---|---|---|---|
Andelen kunder som gärna betalar skatt, % | 80 | - | 80 |
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv, % | 80 | - | 80 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Andelen elektroniska inkomstskattedeklarationer, enskilda kunder, % | 77 | 82 | 85 |
Andelen elektroniska skattekortsändringar, % | 68 | 70 | 70 |
Upplupna skattefordringar med finansieringsarrangemang, utsökning och betalningsuppmaningar med hot om konkurs, % | 32 | 31 | 31 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 4 926 | 4 929 | 4 888 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 10,4 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1–5 VM Baro | 3,64 | 3,64 | 3,64 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 410 852 | 428 848 | 436 241 |
Bruttoinkomster | 5 521 | 3 400 | 3 400 |
Nettoutgifter | 405 331 | 425 448 | 432 841 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 105 082 | ||
— överförts till följande år | 106 638 |
Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats
1) täckandet av de utgifter som föranleds av förhandsbeslut och offentligrättsliga prestationer vilka prissatts så att avgiften understiger självkostnadsvärdet
2) kostnaderna för fordonsbeskattningen på Åland år 2021
3) inkomsterna av samarbetet med andra myndigheter
4) totalreformen av datasystemen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Ibruktagande av ett inkomstregister vid Skatteförvaltningen | -362 |
Införande av punktbeskattningen och bilbeskattningen i Gentax (2020 års andel) | -8 000 |
Införande av punktbeskattningen och bilbeskattningen i Gentax (fortlöpande) | 590 |
Införande av punktbeskattningen och bilbeskattningen i Gentax (investeringsutgifter 2021) | 3 125 |
Kostnadsbesparing av färdigprogram | -6 384 |
Kostnadsbesparing för ibruktagandet av det nationella inkomstregistret (fortlöpande) | -700 |
Senareläggning av kostnadsbesparingen av ibruktagandet av den reform som utnyttjar färdigprogram | 11 384 |
Tilläggsfinansiering för avslutande av övergångsperioden för överföringen av uppgifter inom bil- och punktbeskattningen | -3 000 |
Tjänst som ersätter Katso-tjänsten (överföring till moment 28.30.03) | -512 |
Utvidgad konsumenthandel som överskrider skattegränsen i mervärdesbeskattningen (investering 2020) | -2 200 |
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen (investeringsutgifter 2021) | 4 790 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 248 |
Lönejusteringar | 9 492 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 078 |
Sammanlagt | 7 393 |
2021 budget | 432 841 000 |
2020 budget | 425 448 000 |
2019 bokslut | 406 887 000 |
02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 175 752 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till medlemsavgifter till internationella organisationer
2) till betalning av ersättning som motsvarar skadan till dem av vilka fr.o.m. den 1 maj 2016 på grund av en felaktig valutakursomvandling tagits ut för stora tullavgifter och som på grund av tidsfristerna för EU:s tullkodex inte annars får tillbaka de alltför stora beloppen som återbetalningar.
År 2021 får det inom ramen för det totala beloppet för den tidigare godkända beställningsfullmakten för anskaffning av standardprogramvara för förtullningssystemet ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av beställningsfullmakten som inte har använts.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2019 utfall |
2020 mål |
2021 mål |
|
Serviceförmåga och kvalitet | |||
---|---|---|---|
Kundtillfredsställelse vid tullklarering (skalan 1—5) | 4,11 | mäts ej | 4 |
Andelen rättelser av importbeskattningsbeslut (%) | 1,5 | 2,2 | 2,2 |
Andelen utredda tullbrott, minst (%) | 95 | 89 | 89 |
Återtagen vinning av brott, minst (mn euro) | 21 | 18 | 18 |
Utfallet av livsmedelskontrollen och kontrollen av konsumtionsvaror, minst (%) | 22 | 23 | 23 |
Skatterest, högst (%) 1) | 0,4 | 2,0 | 2,0 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken (enligt baskalkylen) 2) | 1 868 | 1 920 | 1 920 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 13 | 10 | 13 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1–5 VM Baro | mäts ej | 3,4 | 3,4 |
1) Skatteresten väntas öka, eftersom den andel av Tullens uttag av importskatt som härrör sig från aktörer med oregelbunden mervärdesbeskattning växer i och med att de stora aktörerna övergår till Skatteförvaltningen.
2) Utan övertidsarbete och beredskap. För 2020 har 60 årsverken lagts till på grund av brexit.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 168 586 | 173 966 | 181 212 |
Bruttoinkomster | 2 226 | 7 867 | 5 460 |
Nettoutgifter | 166 360 | 166 099 | 175 752 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 30 097 | ||
— överförts till följande år | 31 905 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bank- och betalkontoregistret enligt femte penningtvättsdirektivet | 334 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 70 |
Förberedelser inför ändringen av mervärdesskattedirektivet | 3 500 |
Grundläggande förbättring av tullkontoren vid norska gränsen (finansiering 2020) | -278 |
Ibruktagande av TUVE-nätet | 1 170 |
Konsekvenser av ändringen av mervärdesskattedirektivet för Tullen (ökning av IKT-kapaciteten fr.o.m. 2021) | 3 000 |
Ombyggnad av gränsövergångsstället i Rajajooseppi (finansiering 2020) | -259 |
Självfinansieringsandel för ENI CBC-projekt | -81 |
Säkerställande av verksamhetsförutsättningarna för brottsbekämpningen | 1 800 |
Totalreformen av tullklareringssystemen (investeringsutgifter för IKT-anskaffning) (finansiering 2020) (överföring till moment 28.70.20) | -10 830 |
Totalreformen av tullklareringssystemen (investeringsutgifter för IKT-anskaffning) (finansiering 2021) (överföring från moment 28.70.20) | 7 780 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 243 |
Lönejusteringar | 3 601 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -397 |
Sammanlagt | 9 653 |
2021 budget | 175 752 000 |
2020 IV tilläggsb. | 4 328 000 |
2020 budget | 166 099 000 |
2019 bokslut | 168 168 000 |
03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av de personalutgifter, förvaltningsutgifter, driftsutgifter och andra utgifter som föranleds av den fortlöpande verksamhet som centraliseras till Skatteförvaltningen genom lagen om inkomstdatasystemet.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 43 | 64 | 64 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 12 | 9 | 9 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 356 | 11 980 | 12 500 |
Bruttoinkomster | - | - | - |
Nettoutgifter | 5 356 | 11 980 | 12 500 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 790 | ||
— överförts till följande år | 7 414 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslutning av inkomstregistret till Suomi.fi-informationsleden (2020) | -1 500 |
Säkerställande av inkomstregistrets grundläggande funktion | 2 020 |
Sammanlagt | 520 |
2021 budget | 12 500 000 |
2020 IV tilläggsb. | — |
2020 budget | 11 980 000 |
2019 bokslut | 11 980 000 |
63. Återbetalda skatter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till återbetalning av skatten i de fall då den betalningsskyldige av sociala skäl eller av andra skäl som anges i skattelättnadsbestämmelserna eller i skatteavtal genom beslut av finansministeriet, Skatteförvaltningen eller Tullen har berättigats att återfå redan betald skatt
2) till betalning av skatter, räntor och rättegångskostnader som ska återbetalas med stöd av domstolsbeslut i de fall då något motsvarande inkomstmoment eller annat moment inte står till förfogande
3) till betalning av tullar som inte tagits ut, jämte räntekostnader och andra kostnader som hänför sig till dem och som ersätts till EU
4) till betalning av skadestånd, inklusive dröjsmålsränta, för mervärdesskatt på bilskatt, så kallad icke-moms, som staten dömts att betala.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserad uppskattning | -5 000 |
Sammanlagt | -5 000 |
2021 budget | 3 000 000 |
2020 V tilläggsb. | 21 000 000 |
2020 IV tilläggsb. | 10 000 000 |
2020 budget | 8 000 000 |
2019 bokslut | 25 406 659 |
95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 15 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ränteutgifter som hänför sig till beskattningen.
Förklaring:Ränteutgifterna grundar sig på följande författningar:
1) lagen om skatteredovisning (532/1998)
2) 22 § i lagen om skatteuppbörd och den ikraftträdandebestämmelse (609/2005) som hänför sig till nämnda paragraf
3) 65 § i bilskattelagen (1482/1994)
4) 49 § 1 mom. i punktskattelagen (182/2010)
5) 93 § i tullagen (304/2016)
6) 101 § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1486/1994)
7) 31 § i skattekontolagen och den ikraftträdandebestämmelse (604/2009) som hänför sig till nämnda paragraf.
2021 budget | 15 000 000 |
2020 budget | 15 000 000 |
2019 bokslut | 13 536 952 |
97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 000 000 euro.
Anslaget får användas till återbäring av den i fordonets värde återstående bilskatten, när ett fordon som varit i bruk i Finland förs ut ur landet för permanent bruk i utlandet. Exportrestitution kan endast beviljas fordon som har beskattats första gången efter ikraftträdandet av lagen om ändring av bilskattelagen (5/2009).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget grundar sig på bilskattelagen (1482/1994).
Av bilskatten återbärs ett så stort belopp som återstår av fordonets värde vid tidpunkten för utförseln. I exportrestitution kan inte betalas ett högre belopp än vad som i bilskatt betalats för fordonet. Ett ytterligare villkor för återbäring är att det har förflutit högst 10 år sedan fordonet första gången togs i bruk och att fordonet är i dugligt skick.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserad uppskattning | 2 000 |
Sammanlagt | 2 000 |
2021 budget | 8 000 000 |
2020 IV tilläggsb. | 3 000 000 |
2020 budget | 6 000 000 |
2019 bokslut | 5 668 683 |