Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2021

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 790 751 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 242 436 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakt

1) År 2021 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av Försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga, så att de åren 2021—2028, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 866 115 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten, PVKEH 2021).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2021 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2021.

2) År 2021 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2021 2022 2023 2024 2025— Sammanlagt
fr.o.m.
2021
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2017) 27 299 25 772 20 587 20 087 32 684 126 429
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2018) 288 276 241 028 236 060 187 410 106 868 1 059 642
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2019) 18 795 3 550       22 345
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2020) 30 920 15 700 1 000 1 000   48 620
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 365 290 286 050 257 647 208 497 139 552 1 257 036
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2021) 171 442 209 626 200 291 176 456 108 300 866 115
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 171 442 209 626 200 291 176 456 108 300 866 115
             
Fullmakter sammanlagt 536 732 495 676 457 938 384 953 247 852 2 123 151

Den materiella utvecklingen av Försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för Försvarsmakten och på de prestationsförmågor som ska byggas upp genom dem:

Utvecklingsprogram / Prestationsförmåga / Mål
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning

Man utvecklar och upprätthåller ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av Försvarsmaktens samlade prestationsförmåga. Ledningen av gemensamma insatser stöds genom upprätthållande och utveckling av förvarningsförmågan, omvärldsuppfattningen, övervaknings- och mållägesbilden, den samlade lägesmedvetenheten och säkrade operativa informationstekniska tjänster. Myndigheternas gemensamma ledningssystem och vardagslösningar utnyttjas som stöd för stridsledningssystemet.

  • — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — dataöverföringen inom integrerad underrättelseinhämtning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
  • — informationsförvaltningen förnyas, den informationstekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa it-miljön
  • — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — utarbetandet av arkitekturen för ett underrättelseinhämtnings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
  • — cyberförsvarets kapaciteter utvecklas.
Programmet för utveckling av stöd för Försvarsmaktens underrättelseinhämtning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
  • — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — kompetensen för luftburen underrättelseinhämtning och övervakning upprätthålls och utvecklas
  • — informationssystemet för underrättelseinhämtning förvaltas
  • — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
  • — den militära underrättelseinhämtningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas
  • — kapaciteterna för elektronisk underrättelseinhämtning och underrättelseinhämtning som avser datanät utvecklas.
Utvecklingsprogrammet för den samlade prestationsförmågan hos Försvarsmaktens stridssystem

Den prestationsförmåga med vilken man operativt inverkar på betydande objekt utvecklas och upprätthålls. Helheterna skydd och gemensamt skydd utvecklas och upprätthålls.

  • — ammunition för fjärrverkan skaffas
  • — utvecklandet av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter.
  • — anskaffningen av en ersättande sjömålsrobot fortsätter
  • — ersättande säkerhetstillsynsteknik anskaffas
  • — materiel för beredskapsbyggande anskaffas
  • — informationsförsvaret utvecklas.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem utvecklas och upprätthålls. Systemet skapar i alla beredskapslägen och verksamhetsmiljöer förutsättningar för utveckling och användning av försvarssystemets kapaciteter, snabb verkställighet och upprätthållande av insatser och återställande av stridsförmågan. Utvecklingen av logistiksystemets kapaciteter är uppdelad i utveckling av logistik - och underhållstrupper samt anskaffning av materiel som är gemensam för alla.

  • — utrustandet av logistiktrupperna fortsätter och utrustandet av vapenslagstruppernas underhåll inleds
  • — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls
  • — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna
  • — anskaffningen av ammunition och reservdelar fortsätter
  • — stridsuniformssystem och personlig ballistisk skyddsutrustning anskaffas
  • — lastbilsmateriel och materiel för fältproviantering anskaffas.
Programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret

Målet för programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret är att upprätthålla arméns uppgifter och att upprätthålla en kapacitet som motsvarar hotet. Genom utvecklingsprogrammet skapas en grund för en hög aktionsberedskap och snabb reaktionsförmåga för att svara mot fastställda krav på kapacitet och förmåga.

  • — arméns rörlighet och förmåga till mötesstrid upprätthålls och utvecklas
  • — eldgivningssystemet, inklusive det tunga raketartillerisystemet upprätthålls
  • — truppernas avvärjningsförmåga och det lokala försvaret utvecklas
  • — kapaciteten för observation, övervakning och underrättelseinhämtning utvecklas
  • — pansarvärnsförmågan, ledningen av granatkastarkompanier och soldaternas förmåga att påverka utvecklas
  • — pionjär- och skyddsmateriel förvaltas.
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minröjningskapaciteten, påverkansförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.

  • — stridsfartygens prestationsförmåga upprätthålls genom nyanskaffningar och grundläggande renoveringar
  • — kapaciteten för påverkan, minering och röjning upprätthålls och utvecklas
  • — kustförbandens rörlighet och eldkraft upprätthålls
  • — undervattensförmågan utvecklas
  • — Flottilj 2020-upphandligen genomförs.
Programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets prestationsförmåga upprätthålls.

  • — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
  • — utvecklandet av markmålsförmågan fortsätter
  • — stridsbaserna utvecklas
  • — sådan materiel för elementär flygutbildning som avvecklas ersätts fortsättningsvis
  • — kapaciteten inom luftvärnet utvecklas
  • — sådana kapaciteter inom luftvärnet som avvecklas ersätts.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för trupproduktion

Prestationsdugliga trupper och den personal som de behöver i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.

  • — personalstrukturen och uppgiftssammansättningarna utvecklas och upprätthålls
  • — utvecklandet och upprätthållandet av inlärningsmiljöer och virtuella utbildningsmiljöer fortsätts
  • — truppernas övningsverksamhet utvecklas.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning

Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem strävan man efter att främja hanteringen av helheter, övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet vid beslutsfattande och vid verkställande av beslut.

  • — informationshanterings- och verksamhetsstyrningssystemen samt arkiveringen utvecklas
  • — forskningsdata produceras i första hand för Försvarsmaktens strategiska planering

Det uppskattas att 536 732 000 euro av anslaget kommer att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 583 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter samt 242 436 000 euro att användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel år 2021.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2021 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

De största projekten inom ramen för de utvecklingsprogram som ingår i beställningsfullmakten PVKEH 2021

Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik anskaffas skjutförnödenheter för utbildning och beredskap. Inom utvecklingsprogrammet för luftförsvaret upprätthålls Hornet-materielens kapacitet. Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning anskaffas ledningssystem för markförsvaret. Informationssystemen för Försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning förnyas i slutet av deras livscykel.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av multirollflygplan -10 000
Flottilj 2020 3 646
Kostnadsnivåjustering (2019) -272
Kostnadsnivåjustering (2021) 11 855
Reparation av båtar i Jurmo-klassen -2 000
Tidigareläggning av produktifieringen av signalnätet (stimulans) -1 200
Överföring från moment 27.10.01 9 282
Sammanlagt 11 311

2021 budget 790 751 000
2020 IV tilläggsb. -747 000
2020 budget 779 440 000
2019 bokslut 790 472 000