Statsbudgeten 2021
Förklaring:Med migrationspolitiken strävar man efter en aktiv, kontrollerad och förutsägbar migration. Fördelarna med migrationen ska uppnås via en ökad internationell konkurrenskraft, ekonomisk aktivitet och handel samt en förbättrad försörjningskvot. Syftet är att trygga tillgången på utländsk arbetskraft och att förebygga säkerhetsrisker.
Målet för migrationspolitiken är ett rättvist system för internationellt skydd som tillgodoser de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. Avsikten är att säkerställa kvaliteten på tjänsterna och enhetliga rutiner samt säkerheten vid flyktingförläggningarna. Systemets kapacitet har dimensionerats med tanke på 3 500 nya asylsökande. Dessutom bereder man sig på en plötslig och snabb ökning av antalet asylsökande. Kvotflyktingpolitiken genomförs genom att personer i behov av internationellt skydd årligen vidarebosätts i Finland.I enlighet med regeringsprogrammet höjs antalet kvotflyktingar till 1 050 personer år 2021. Målen för systemet för internationellt skydd eftersträvas också genom aktivt deltagande i reformen av det gemensamma europeiska asylsystemet.
Genom högklassiga och smidiga tillståndsprocesser tryggas rättssäkerheten och kvaliteten i besluten samt iakttagandet av de maximala handläggningstiderna. De som fått uppehållstillstånd hänvisas snabbt till integrationstjänster som syftar till sysselsättning. Återsändanden sker effektivt med respekt för principen om förbud mot återsändande och återsändanden främjas i samarbete med ursprungs- och transitländerna.
För Migrationsverket uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Ämbetsverket är expert på migration i den offentliga debatten. Migrationsverket bildar nationella och internationella nätverk och påverkar genom dem aktivt på ett sätt som stöder verkets uppgifter och mål
- — En uppdaterad lägesbild motsvarar proaktivt kraven i den säkerhetspolitiska omgivningen
- — Uppehållstillstånds- och medborgarskapsprocesserna är högklassiga och smidiga och automatiseringen av dem ökas
- — Asylprocessen som förverkligar de grundläggande fri- och rättigheterna är smidig och högklassig och tryggar att barnets bästa prioriteras och att förbudet mot återsändande tillgodoses.
Nyckeltal och mätare | 2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket, fel i lagtolkning och förfarande (%) | 98,9 | >97 | >97 |
Väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun efter delfåendet av beslutet om uppehållstillstånd, i genomsnitt högst (dygn) | 75 | 60 | 60 |
Vid Migrationsverket avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) | 102 | 100 | 100 |
Nyckeltal för mottagningen | |||
---|---|---|---|
Förläggningarnas beläggningsgrad i genomsnitt (%) | 83 | 75 | 75 |
Antalet platser vid förläggningarna i slutet av året | 6 405 | 5 400 | 3 800 |
Antal förläggningar | 40 | 32 | 30 |
Kunder i mottagningssystemet i genomsnitt | 9 478 | 7 500 | 6 300 |
Inkvarterade i förläggningar i genomsnitt | 5 992 | 4 400 | 3 700 |
Utlänningar som tagits i förvar i genomsnitt | 47 | 50 | 50 |
Privat inkvartering i genomsnitt | 3 486 | 3 100 | 2 600 |
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 67 198 000 euro.
Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.
Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för invandrarpolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena. Arbets- och näringsministeriet ansvarar i samarbete med inrikesministeriet för styrningen och utvecklingen av arbetskraftsinvandringen.
Migrationsverket behandlar och avgör ärenden som rör utlänningars inresa och vistelse i landet, flyktingskap och medborgarskap. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen som gäller mottagande av asylsökande som inkvarteras i statens förläggningar, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel. Dessutom ansvarar Migrationsverket för den allmänna utvecklingen och styrningen av mottagandet av asylsökande.
Fördelning av omkostnaderna (%)
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Personalutgifter | 62 | 65 | 63 |
Utgifter för lokaler | 5 | 9 | 8 |
IKT-utgifter | 15 | 10 | 15 |
Övriga utgifter | 18 | 16 | 14 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Migrationsverket och statens förläggningar och förvarsenheter
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Produktion | |||
Avgjorda ärenden | 142 985 | 143 000 | 143 000 |
Insatser | |||
Omkostnader (1 000 euro) | |||
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter | 64 053 | 55 265 | 67 198 |
Årsverken | |||
---|---|---|---|
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter | 1 039 | 870 | 950 |
Effektivitet | |||
Verksamhetens resultat | |||
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) | 140 | 164 | 151 |
— resurshållning (nettoutgifter euro/beslut) | 515 | 500 | 500 |
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) | 65 | 71 | 75 |
Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2019—2021
2019 utfall Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2020 uppskattning Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2021 mål Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | |
Uppehållstillståndsärenden sammanlagt, varav de viktigaste | 103 384 | 103 766 | 101 000 | 102 200 | 101 000 | 102 200 |
— arbetsrelaterade 1) ansökningar om uppehållstillstånd (första tillstånd och fortsatt tillstånd) | 22 005 | 21 916 | 21 000 | 21 500 | 21 000 | 21 500 |
— ansökningar om uppehållstillstånd för studerande (första tillstånd och fortsatt tillstånd) | 11 383 | 11 048 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 |
— ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeband (första tillstånd och fortsatt tillstånd) | 22 865 | 23 626 | 22 000 | 22 500 | 22 000 | 22 500 |
— övriga ärenden 2) | 47 131 | 47 176 | 47 000 | 47 200 | 47 000 | 47 200 |
Internationelltskydd | 6 417 | 9 389 | 7 000 | 9 500 | 7 000 | 9 500 |
Avlägsnande ur landet | 3 020 | 3 364 | 3 000 | 3 300 | 3 000 | 3 300 |
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarskapsärenden | 14 496 | 13 165 | 14 500 | 14 500 | 14 500 | 14 500 |
Pass och resedokument | 13 755 | 13 301 | 13 500 | 13 500 | 13 500 | 13 500 |
Sammanlagt | 141 072 | 142 985 | 139 000 | 143 000 | 139 000 | 143 000 |
1) Bl.a. idkande av näring, arbete som förutsätter dellösning, vetenskaplig forskning, praktikant, idrott och träning, specialsakkunnig, annat arbete, säsongarbete, uppstartsföretagare.
2) Bl.a. EU-uppehållsrätt, betänketid för offer för människohandel, uppehållsbevis och uppehållsanmälningar, permanenta uppehållstillstånd, ärenden som gäller gällande tillstånd.
Ansökningar som avgjorts inom målsatt tid för behandlingen
2019 Mål (dygn) |
2019 Avgjorts inom utsatt tid (%) |
2020 Mål (dygn) |
2020 Avgjorts inom utsatt tid (%) |
2021 Mål (dygn) |
2021 Avgjorts inom utsatt tid (%) |
|
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut) | 1201) | 51 | 1201) | 70 | 90 | 100 |
varav handläggningstiden vid Migrationsverket | 60 | 62 | 60 | 60 | 30 | 100 |
— uppehållstillstånd för studerande | 30 | 50 | 90 | 85 | 30 | 100 |
Internationellt skydd1) | 1801) | 75 | 1801) | 70 | 1801) | 100 |
Nationalitet | 365 | 94 | 365 | 90 | 365 | 100 |
1) Lagstadgat
Mänskliga resurser, Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Årsverken | 1 039 | 870 | 950 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 9,4 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 87 776 | 78 213 | 90 198 |
Bruttoinkomster | 23 477 | 23 000 | 23 000 |
Nettoutgifter | 64 299 | 55 213 | 67 198 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 25 501 | ||
— överförts till följande år | 822 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 20 075 | 20 000 | 20 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 18 184 | 12 500 | 14 500 |
— andel av samkostnader | 12 497 | 15 500 | 12 300 |
Kostnader sammanlagt | 30 681 | 28 000 | 26 800 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -10 606 | -8 000 | -6 800 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 65 | 71 | 75 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättande enhet för förvarsenheten i Helsingfors | 100 |
Höjning av flyktingkvoten till 1 050 personer | 130 |
Minskande av anhopningen av ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete och studier samt utvecklande av automatiseringen | 8 000 |
Nödvändiga IKT-utgifter | -2 000 |
Riksdagens tillägg till Migrationsverkets verksamhet | -500 |
Tryggande av resurserna för systemet för hjälp till offer för människohandel | 118 |
Underhåll och utveckling av UMA-systemet | 4 000 |
Överföring av verksamheten vid förläggningen i Helsingfors (överföring från moment 26.40.21) | 873 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 139 |
Lönejusteringar | 1 294 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -169 |
Sammanlagt | 11 985 |
2021 budget | 67 198 000 |
2020 IV tilläggsb. | 52 000 |
2020 budget | 55 213 000 |
2019 bokslut | 39 620 000 |
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 107 614 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till ersättning för kostnader för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till ersättning för kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd
2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), med undantag av brukspenning
3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem
4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske och till sådana projekt finansierade av EU som stödjer utvecklandet av mottagningsverksamheten
5) till tolknings-, översättnings- och transportutgifter för asylutredning och asylsamtal
6) till betalning av resekostnader i samband med asylsamtal som förs någon annanstans än vid Migrationsverkets verksamhetsställen, kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap
7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.
Anslaget budgeteras i fråga om förskottsuttagen och utjämningen av dem enligt principen om betalningsbeslut.
Flyktingkvoten för 2021 är 1 050 personer.
Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av förläggningar med stöd av 13 § i mottagningslagen (746/2011). Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra organisationer eller stiftelser om ordnande av mottagningstjänsterna och ersättningen av kostnaderna för det, dock så att man snabbt och flexibelt kan frigöra sig från avtalen.
Avsikten är att dimensionera inkvarteringskapaciteten så att den motsvarar behoven av inkvartering. Vid driften av flyktingförläggningar och produktionen av tjänster strävar man efter att förbättra kostnadseffektiviteten bl.a. när det gäller inkvarteringspriset per dygn.
I mottagningslagens 6 § bestäms om beaktande av särskilda behov under den tid som ansökan behandlas och i 19 § i den lagen bestäms om kompletterande mottagningspenning som täcker utgifter som ansetts behövliga på grund av särskilda behov eller förhållanden.
Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den blankett som den sökande fyllt i samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylutredning och asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.
Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Utlänningslagens 6 b § innehåller bestämmelser om rättsmedicinska undersökningar. Om man inte har kunnat fastställa en asylsökandes eller en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening bl.a. huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.
Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Inresor för kvotflyktingar ordnas som köpta tjänster. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för visum för genomresa eller för resa ur landet.
Kostnader för mottagnings- och förvarsenheter 1) /euro/år
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål |
|
Totala kostnader för mottagandet | 166 487 299 | 155 747 403 | 149 157 000 |
---|---|---|---|
— de genomsnittliga totala kostnaderna för mottagande av asylsökande/person/dygn (exkl. moms) | 41 | 41 | 41 |
— kostnader per enhet för förläggningar/person/dygn (exkl. moms) | 47 | 45 | 44 |
— kostnader för minderåriga i grupphem/person/dygn (exkl. moms) | 345 | 340 | 340 |
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person/dygn (exkl. moms) | 454 | 260 | 260 |
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person/dygn | 276 | 250 | 250 |
— kostnad för privat inkvartering/person/dygn (exkl. moms) | 16 | 15 | 15 |
1) Klientutgifter för mottagning (mom. 26.40.01 och 26.40.21), köpta mottagningstjänster (mom. 26.40.01 och 26.40.21), statens förläggningar och förvarsenheter (mom. 26.40.01), mottagningspenning (mom. 26.40.63).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Klientutgifter för mottagning sammanlagt | 100 904 000 |
Företrädande av barn | 150 000 |
Övriga utgifter för inresa | 4 180 000 |
Kostnader som gäller kvotflyktingars inresa | 2 380 000 |
Sammanlagt | 107 614 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av flyktingkvoten till 1 050 personer | 380 |
Utgifter för mottagandet | -5 500 |
Överföring av verksamheten vid förläggningen i Helsingfors (överföring till moment 26.40.01) | -873 |
Nivåförändring | -3 826 |
Sammanlagt | -9 819 |
2021 budget | 107 614 000 |
2020 budget | 117 433 000 |
2019 bokslut | 127 601 000 |
22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 570 000 euro.
Anslaget får användas
1) kostnader för frivillig återresa
2) betalning av resebidrag och andra bidrag enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)
3) till EU-finansierade projekt som stöder frivilligt återvändande
4) till handledning, planering och rådgivning i fråga om frivillig återresa till betalning av löneutgifter för visstidsanställd personal motsvarande högst två årsverken.
Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter som hänför sig till bistånd för återresa.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I 147 a § i utlänningslagen föreskrivs det om frivillig återresa. En tredjelandsmedborgare som sökt internationellt skydd, en person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och som enligt lagen om hemkommun inte har någon hemort i Finland samt till en person som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 51 § i utlänningslagen kan till stöd för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel betalas bidrag och ersättning för skäliga rese- och flyttkostnader för återresan till hemlandet eller till något annat land där personens inresa är garanterad. En person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel kan också vara medborgare i Europeiska unionen eller jämställd med en sådan.
Den frivilliga återresan arrangeras som köpt tjänst.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Resebidrag och andra bidrag | 1 885 |
Köpta tjänster | 1 685 |
Sammanlagt | 3 570 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -460 |
Sammanlagt | -460 |
2021 budget | 3 570 000 |
2020 budget | 4 030 000 |
2019 bokslut | 530 000 |
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 28 543 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, kompletterande mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt 19 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) och 12 § i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002).
Förklaring:Mottagningspenning beviljas personer som söker internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller är offer för människohandel och som inte har en i lagen om hemkommun avsedd hemkommun i Finland i syfte att trygga den oundgängliga försörjningen samt för att främja personens möjligheter att klara sig på egen hand, om personen är i behov av stöd och inte kan få sin försörjning på något annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn utan vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.
En utlänning som tagits i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Mottagningspenning | |
— Full mottagningspenning | 17 126 000 |
— Mottagningspenning | 2 481 000 |
— Mottagningspenning för barn | 5 138 000 |
Kompletterande mottagningspenning | 2 911 000 |
Brukspenning | 785 000 |
Utkomststöd | 102 000 |
Sammanlagt | 28 543 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Mervärdesskatt för verksamheten | -300 |
Nivåförändring | -1 872 |
Sammanlagt | -2 172 |
2021 budget | 28 543 000 |
2020 budget | 30 715 000 |
2019 bokslut | 25 341 762 |