Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Migration
              22. Frivillig återresa

Statsbudgeten 2021

40. MigrationPDF-versio

Förklaring:Med migrationspolitiken strävar man efter en aktiv, kontrollerad och förutsägbar migration. Fördelarna med migrationen ska uppnås via en ökad internationell konkurrenskraft, ekonomisk aktivitet och handel samt en förbättrad försörjningskvot. Syftet är att trygga tillgången på utländsk arbetskraft och att förebygga säkerhetsrisker.

Målet för migrationspolitiken är ett rättvist system för internationellt skydd som tillgodoser de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. Avsikten är att säkerställa kvaliteten på tjänsterna och enhetliga rutiner samt säkerheten vid flyktingförläggningarna. Systemets kapacitet har dimensionerats med tanke på 3 500 nya asylsökande. Dessutom bereder man sig på en plötslig och snabb ökning av antalet asylsökande. Kvotflyktingpolitiken genomförs genom att personer i behov av internationellt skydd årligen vidarebosätts i Finland.I enlighet med regeringsprogrammet höjs antalet kvotflyktingar till 1 050 personer år 2021. Målen för systemet för internationellt skydd eftersträvas också genom aktivt deltagande i reformen av det gemensamma europeiska asylsystemet.

Genom högklassiga och smidiga tillståndsprocesser tryggas rättssäkerheten och kvaliteten i besluten samt iakttagandet av de maximala handläggningstiderna. De som fått uppehållstillstånd hänvisas snabbt till integrationstjänster som syftar till sysselsättning. Återsändanden sker effektivt med respekt för principen om förbud mot återsändande och återsändanden främjas i samarbete med ursprungs- och transitländerna.

För Migrationsverket uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:

  • — Ämbetsverket är expert på migration i den offentliga debatten. Migrationsverket bildar nationella och internationella nätverk och påverkar genom dem aktivt på ett sätt som stöder verkets uppgifter och mål
  • — En uppdaterad lägesbild motsvarar proaktivt kraven i den säkerhetspolitiska omgivningen
  • — Uppehållstillstånds- och medborgarskapsprocesserna är högklassiga och smidiga och automatiseringen av dem ökas
  • — Asylprocessen som förverkligar de grundläggande fri- och rättigheterna är smidig och högklassig och tryggar att barnets bästa prioriteras och att förbudet mot återsändande tillgodoses.
Nyckeltal och mätare 2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket, fel i lagtolkning och förfarande (%) 98,9 >97 >97
Väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun efter delfåendet av beslutet om uppehållstillstånd, i genomsnitt högst (dygn) 75 60 60
Vid Migrationsverket avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) 102 100 100
Nyckeltal för mottagningen      
Förläggningarnas beläggningsgrad i genomsnitt (%) 83 75 75
Antalet platser vid förläggningarna i slutet av året 6 405 5 400 3 800
Antal förläggningar 40 32 30
Kunder i mottagningssystemet i genomsnitt 9 478 7 500 6 300
Inkvarterade i förläggningar i genomsnitt 5 992 4 400 3 700
Utlänningar som tagits i förvar i genomsnitt 47 50 50
Privat inkvartering i genomsnitt 3 486 3 100 2 600

01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 67 198 000 euro.

Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.

Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för invandrarpolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena. Arbets- och näringsministeriet ansvarar i samarbete med inrikesministeriet för styrningen och utvecklingen av arbetskraftsinvandringen.

Migrationsverket behandlar och avgör ärenden som rör utlänningars inresa och vistelse i landet, flyktingskap och medborgarskap. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen som gäller mottagande av asylsökande som inkvarteras i statens förläggningar, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel. Dessutom ansvarar Migrationsverket för den allmänna utvecklingen och styrningen av mottagandet av asylsökande.

Fördelning av omkostnaderna (%)

  2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Personalutgifter 62 65 63
Utgifter för lokaler 5 9 8
IKT-utgifter 15 10 15
Övriga utgifter 18 16 14
Sammanlagt 100 100 100

Migrationsverket och statens förläggningar och förvarsenheter

2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Produktion      
Avgjorda ärenden 142 985 143 000 143 000
Insatser      
Omkostnader (1 000 euro)      
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter 64 053 55 265 67 198
Årsverken      
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter 1 039 870 950
Effektivitet      
Verksamhetens resultat      
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) 140 164 151
— resurshållning (nettoutgifter euro/beslut) 515 500 500
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) 65 71 75

Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2019—2021

  2019
utfall
Blir
anhängiga
Avgjorda ärenden 2020
uppskattning
Blir
anhängiga
Avgjorda ärenden 2021
mål
Blir
anhängiga
Avgjorda ärenden
             
Uppehållstillståndsärenden sammanlagt, varav de viktigaste 103 384 103 766 101 000 102 200 101 000 102 200
— arbetsrelaterade 1) ansökningar om uppehållstillstånd (första tillstånd och fortsatt tillstånd) 22 005 21 916 21 000 21 500 21 000 21 500
— ansökningar om uppehållstillstånd för studerande (första tillstånd och fortsatt tillstånd) 11 383 11 048 11 000 11 000 11 000 11 000
— ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeband (första tillstånd och fortsatt tillstånd) 22 865 23 626 22 000 22 500 22 000 22 500
— övriga ärenden 2) 47 131 47 176 47 000 47 200 47 000 47 200
Internationelltskydd 6 417 9 389 7 000 9 500 7 000 9 500
Avlägsnande ur landet 3 020 3 364 3 000 3 300 3 000 3 300
Medborgarskapsärenden 14 496 13 165 14 500 14 500 14 500 14 500
Pass och resedokument 13 755 13 301 13 500 13 500 13 500 13 500
Sammanlagt 141 072 142 985 139 000 143 000 139 000 143 000

1) Bl.a. idkande av näring, arbete som förutsätter dellösning, vetenskaplig forskning, praktikant, idrott och träning, specialsakkunnig, annat arbete, säsongarbete, uppstartsföretagare.

2) Bl.a. EU-uppehållsrätt, betänketid för offer för människohandel, uppehållsbevis och uppehållsanmälningar, permanenta uppehållstillstånd, ärenden som gäller gällande tillstånd.

Ansökningar som avgjorts inom målsatt tid för behandlingen

  2019
Mål
(dygn)
2019
Avgjorts
inom utsatt tid
(%)
2020
Mål
(dygn)
2020
Avgjorts
inom utsatt tid
(%)
2021
Mål
(dygn)
2021
Avgjorts
inom utsatt tid (%)
             
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut) 1201) 51 1201) 70 90 100
varav handläggningstiden vid Migrationsverket 60 62 60 60 30 100
— uppehållstillstånd för studerande 30 50 90 85 30 100
Internationellt skydd1) 1801) 75 1801) 70 1801) 100
Nationalitet 365 94 365 90 365 100

1) Lagstadgat

Mänskliga resurser, Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter

  2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Årsverken 1 039 870 950
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 9,4 8,0 8,0
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,5 3,6 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 87 776 78 213 90 198
Bruttoinkomster 23 477 23 000 23 000
Nettoutgifter 64 299 55 213 67 198
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 25 501    
— överförts till följande år 822    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 20 075 20 000 20 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 18 184 12 500 14 500
— andel av samkostnader 12 497 15 500 12 300
Kostnader sammanlagt 30 681 28 000 26 800
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -10 606 -8 000 -6 800
Kostnadsmotsvarighet, % 65 71 75

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ersättande enhet för förvarsenheten i Helsingfors 100
Höjning av flyktingkvoten till 1 050 personer 130
Minskande av anhopningen av ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete och studier samt utvecklande av automatiseringen 8 000
Nödvändiga IKT-utgifter -2 000
Riksdagens tillägg till Migrationsverkets verksamhet -500
Tryggande av resurserna för systemet för hjälp till offer för människohandel 118
Underhåll och utveckling av UMA-systemet 4 000
Överföring av verksamheten vid förläggningen i Helsingfors (överföring från moment 26.40.21) 873
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 139
Lönejusteringar 1 294
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -169
Sammanlagt 11 985

2021 budget 67 198 000
2020 IV tilläggsb. 52 000
2020 budget 55 213 000
2019 bokslut 39 620 000

21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 107 614 000 euro.

Anslaget får användas

1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till ersättning för kostnader för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till ersättning för kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd

2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), med undantag av brukspenning

3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem

4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske och till sådana projekt finansierade av EU som stödjer utvecklandet av mottagningsverksamheten

5) till tolknings-, översättnings- och transportutgifter för asylutredning och asylsamtal

6) till betalning av resekostnader i samband med asylsamtal som förs någon annanstans än vid Migrationsverkets verksamhetsställen, kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap

7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.

Anslaget budgeteras i fråga om förskottsuttagen och utjämningen av dem enligt principen om betalningsbeslut.

Flyktingkvoten för 2021 är 1 050 personer.

Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av förläggningar med stöd av 13 § i mottagningslagen (746/2011). Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra organisationer eller stiftelser om ordnande av mottagningstjänsterna och ersättningen av kostnaderna för det, dock så att man snabbt och flexibelt kan frigöra sig från avtalen.

Avsikten är att dimensionera inkvarteringskapaciteten så att den motsvarar behoven av inkvartering. Vid driften av flyktingförläggningar och produktionen av tjänster strävar man efter att förbättra kostnadseffektiviteten bl.a. när det gäller inkvarteringspriset per dygn.

I mottagningslagens 6 § bestäms om beaktande av särskilda behov under den tid som ansökan behandlas och i 19 § i den lagen bestäms om kompletterande mottagningspenning som täcker utgifter som ansetts behövliga på grund av särskilda behov eller förhållanden.

Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den blankett som den sökande fyllt i samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylutredning och asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.

Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Utlänningslagens 6 b § innehåller bestämmelser om rättsmedicinska undersökningar. Om man inte har kunnat fastställa en asylsökandes eller en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening bl.a. huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.

Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Inresor för kvotflyktingar ordnas som köpta tjänster. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för visum för genomresa eller för resa ur landet.

Kostnader för mottagnings- och förvarsenheter 1) /euro/år

  2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Totala kostnader för mottagandet 166 487 299 155 747 403 149 157 000
— de genomsnittliga totala kostnaderna för mottagande av asylsökande/person/dygn (exkl. moms) 41 41 41
— kostnader per enhet för förläggningar/person/dygn (exkl. moms) 47 45 44
— kostnader för minderåriga i grupphem/person/dygn (exkl. moms) 345 340 340
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person/dygn (exkl. moms) 454 260 260
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person/dygn 276 250 250
— kostnad för privat inkvartering/person/dygn (exkl. moms) 16 15 15

1) Klientutgifter för mottagning (mom. 26.40.01 och 26.40.21), köpta mottagningstjänster (mom. 26.40.01 och 26.40.21), statens förläggningar och förvarsenheter (mom. 26.40.01), mottagningspenning (mom. 26.40.63).

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klientutgifter för mottagning sammanlagt 100 904 000
Företrädande av barn 150 000
Övriga utgifter för inresa 4 180 000
Kostnader som gäller kvotflyktingars inresa 2 380 000
Sammanlagt 107 614 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjning av flyktingkvoten till 1 050 personer 380
Utgifter för mottagandet -5 500
Överföring av verksamheten vid förläggningen i Helsingfors (överföring till moment 26.40.01) -873
Nivåförändring -3 826
Sammanlagt -9 819

2021 budget 107 614 000
2020 budget 117 433 000
2019 bokslut 127 601 000

22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 570 000 euro.

Anslaget får användas

1) kostnader för frivillig återresa

2) betalning av resebidrag och andra bidrag enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)

3) till EU-finansierade projekt som stöder frivilligt återvändande

4) till handledning, planering och rådgivning i fråga om frivillig återresa till betalning av löneutgifter för visstidsanställd personal motsvarande högst två årsverken.

Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter som hänför sig till bistånd för återresa.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I 147 a § i utlänningslagen föreskrivs det om frivillig återresa. En tredjelandsmedborgare som sökt internationellt skydd, en person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och som enligt lagen om hemkommun inte har någon hemort i Finland samt till en person som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 51 § i utlänningslagen kan till stöd för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel betalas bidrag och ersättning för skäliga rese- och flyttkostnader för återresan till hemlandet eller till något annat land där personens inresa är garanterad. En person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel kan också vara medborgare i Europeiska unionen eller jämställd med en sådan.

Den frivilliga återresan arrangeras som köpt tjänst.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Resebidrag och andra bidrag 1 885
Köpta tjänster 1 685
Sammanlagt 3 570

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -460
Sammanlagt -460

2021 budget 3 570 000
2020 budget 4 030 000
2019 bokslut 530 000

63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 28 543 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, kompletterande mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt 19 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) och 12 § i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002).

Förklaring:Mottagningspenning beviljas personer som söker internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller är offer för människohandel och som inte har en i lagen om hemkommun avsedd hemkommun i Finland i syfte att trygga den oundgängliga försörjningen samt för att främja personens möjligheter att klara sig på egen hand, om personen är i behov av stöd och inte kan få sin försörjning på något annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn utan vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.

En utlänning som tagits i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Mottagningspenning  
— Full mottagningspenning 17 126 000
— Mottagningspenning 2 481 000
— Mottagningspenning för barn 5 138 000
Kompletterande mottagningspenning 2 911 000
Brukspenning 785 000
Utkomststöd 102 000
Sammanlagt 28 543 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Mervärdesskatt för verksamheten -300
Nivåförändring -1 872
Sammanlagt -2 172

2021 budget 28 543 000
2020 budget 30 715 000
2019 bokslut 25 341 762