Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
              20. Särskilda utgifter
         40. Migration

Statsbudgeten 2021

01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 529 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)

2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen

3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen

4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete

5) till ersättning till Air Navigation Services Finland Oy för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg

6) till de kostnader för prestationer som nämns i 36 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006).

Under momentet får även de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.

Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning och ledning utvecklas som en del av reformen av social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i syfte att uppnå ett effektivt och högkvalitativt räddningsväsende och system för räddningsväsendet. Räddningsväsendet förbereder sig på att ändra räddningsväsendets system till ett landskapsbaserat system.

Fördelning av omkostnaderna (%)

2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Personalutgifter 42 42 42
Utgifter för lokaler 22 22 22
IKT-utgifter 10 10 10
Övriga utgifter 26 26 26
Sammanlagt 100 100 100
Räddningsväsende och beredskap

Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Räddningsväsendet är en stark samordnare av den civila beredskapen och en pålitlig samarbetspartner.

Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys.

Räddningsväsendet utreder nuläget för räddningsväsendets och den civila beredskapens system och prestationsförmåga samt förmågan att svara mot förändrade och/eller föränderliga behov i omvärlden och kunderna.

Mål 2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Räddningsväsendets genomsnittliga insatstid vid brådskande uppdrag (m:ss), högst 07:48 07:48 07:45
Förtroende för räddningsväsendet, % av befolkningen, minst1) - 97 -

1) Källa: TNS Gallup-undersökningen 2020. Genomförs vart tredje år.

Förebyggande av olyckor

Räddningsväsendets uppgift är att förebygga bränder och andra olyckor. Räddningsväsendet stärker åtgärderna för att förebygga olyckor och utvecklar bedömningen i anslutning till förebyggandet av olyckor. Man förebygger olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.

Förebyggande av olyckor 2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Antalet falska brandlarm (st.), högst 15 670 15 600 15 000
Övervakningsuppgifter (planerade/faktiska) (%), minst 1) 97 80 100
Person- och egendomsskador (mn euro) 123 100 120

1) Omfattar övervakning under viss tid enligt övervakningsplanen.

Civil beredskap och regional beredskap

Målet med samordningen av den regionala beredskapen är att det råder samförstånd mellan myndigheter och andra aktörer inom den offentliga förvaltningen, organisationer och näringslivet i fråga om riskerna i regionen och att de har en gemensam uppfattning om olika aktörers roller och uppgifter samt förmåga att hantera störningar.

Utbildning och forskning

Räddningsinstitutet ska ordna yrkesinriktad grundutbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten, utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendets befäl, kompletterande utbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten samt utbildning som ger beredskap för störningar under normala förhållanden och för undantagsförhållanden. Räddningsinstitutet ansvarar för utbildningssystemet för avtalspersonal samt utbildningen av befäl och ansvariga utbildare för avtalspersonal. Räddningsinstitutet ansvarar dessutom för utbildningen, rekryteringen och utsändandet av experter inom internationell räddningsverksamhet och för enheternas logistik i enlighet med internationella åtaganden.

Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen byggs upp och uppdateras utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.

Räddningsinstitutet sköter för sin del forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten inom räddningsväsendet, samordningen av forskningsverksamheten samt vid behov även andra uppgifter som lämpar sig för Räddningsinstitutets verksamhetsområde.

Räddningsinstitutets forsknings- och utvecklingsverksamhet producerar evidensbaserad information, t.ex. analyser och statistiska översikter, till stöd för utvecklingen av räddningsväsendet och den inre säkerheten.

Utbildning och forskning 2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Produktion      
Antal kursdeltagardagar för examensutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst 74 496 77 760 83 250
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst 189 180 208
— varav antal examina för jourhavande vid nödcentraler, st., minst 34 40 48
       
Antal yh-examina, st. 35 30 30
Personer som fått riksomfattande utbildning i internationell räddningsverksamhet, antal 143 263 150
Personer som deltagit i internationella övningar på riksnivå, antal 104 8 1) 240
Personer som deltagit i beredskapsutbildning, st., minst 3 349 1 400 3 300
Utbildning enligt 67 § i räddningslagen (utbildning för ledningen och annan specialpersonal inom befolkningsskyddet), antal kursdeltagardagar, st., minst - 220 100
Insatser      
Årsverken under moment 26.30.01 116 128 128
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) 11 462 12 830 12 900
Funktionell effektivitet      
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken 939 816 909
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare 1 426 1 257 1 400
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst 24 937 28 074 24 885
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst 139 156 138
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga      
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) 3,3 3,08 3,08
Antal sökande/nybörjarplatser 6,68 8,35 5,0
Mänskliga resurser      
Antal anställda vid Räddningsinstitutet 128 135 135
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) 3,45 3,47 3,49
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst 4,5 6,5 6,5

1) På grund av en coronaepidemin kan övningarna inte hållas på planerat sätt.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 18 794 19 947 20 479
Bruttoinkomster 3 067 3 040 2 950
Nettoutgifter 15 727 16 907 17 529
— Utbildningens egentliga omkostnader 13 382 15 063 15 711
— Övriga omkostnader för räddningsväsendet 1 329 1 094 1 068
— Internationell räddningsverksamhet 551 750 750
— Reformen av räddningsväsendet/IKT 438 - -
— Räddningsväsendets närområdessamarbete 27 - -
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 701    
— överförts till följande år 3 300    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 1 793 1 675 1 675
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 523 475 475
— andel av samkostnader 1 059 925 925
Kostnader sammanlagt 1 582 1 400 1 400
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 211 275 275
Kostnadsmotsvarighet, % 113 120 120

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Sakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap vid Finlands ständiga representation i EU (överföring till moment 24.01.01) -26
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 465
Lönejusteringar 211
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -28
Sammanlagt 622

2021 budget 17 529 000
2020 IV tilläggsb. -88 000
2020 I tilläggsb. 600 000
2020 budget 16 907 000
2019 bokslut 16 326 000