Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2021

20. GränsbevakningsväsendetPDF-versio

Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är verksamt inom såväl den inre som den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en del av Europeiska gräns- och kustbevakningen och en del av Finlands försvarssystem. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften också i svåra förhållanden. Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är gränssäkerheten, säkerhet i havsområden samt territoriell integritet och försvarsberedskap.

För Gränsbevakningsväsendet uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:

  • — Finlands gränsövervakning har ordnats på ett trovärdigt sätt. Olovliga gränsövergångar, gränsöverskridande brottslighet och annan olaglig verksamhet avslöjas och personer som korsar gränsen olovligen grips
  • — Omedelbar hjälp anvisas vid nödsituationer inom sjöräddningstjänsten och vid miljöskador
  • — Gränsbevakningsväsendets beredskap och prestationsförmåga motsvarar uppgifterna och omvärldens krav
  • — Gränsbevakningsväsendet har kapacitet att upptäcka och påverka situationer som hotar den territoriella integriteten
  • — Medborgarna upplever att Gränsbevakningsväsendets verksamhet och synlighet ökar säkerheten och att tillgången till tjänster är god.
Nyckeltal/mätare 2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Samhälleliga verkningar (ind.) 102 104 105
Effekter (ind.) 90 93 93
— Gränssäkerhet (1—5) 3,7 3,8 3,8
— Säkerhet i havsområden (1—5) 3,9 4,1 4,1
— Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) 3,9 3,8 3,7
Kostnadseffektivitet (ind.) 113 116 117

01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 271 598 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)

2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag

3) till inrikesministeriets gränsbevakningsavdelnings utgifter

4) till utgifter för Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka och deltagande i Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån verksamhet.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till kompletterande lagstiftning om den europeiska gräns- och kustbevakningen. I regeringspropositionen ändras Gränsbevakningsväsendets uppgifter och skyldigheter så att Gränsbevakningsväsendet anvisar personal och materiel för att användas av Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka. Om den närmare inriktningen av och antalet utstationeringar av personal avtalas årligen i förhandlingar mellan Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån och inrikesministeriet. År 2021 ställer Gränsbevakningsväsendet personalen till Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns förfogande, med undantag för en kortvarig utstationering som polisen står för.

Finlands nationella maximala skyldighet att utstationera personal i EU-lagstiftningen (personer/år)

  2021 2022 2023 2024 2025 2026 från och med 2027
               
Långa utstationeringar (2 år) 8 10 10 15 20 25 30
Korta utstationeringar (högst 3 månader/år) 72 70 80 85 100 105 110
Reserv för snabba insatser 30 30 30 30 - - -

Avsikten är att de ersättningar för lönekostnader för den permanenta styrkan som fås från Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån årligen intäktsförs under moment 12.26.99

Under momentet betalas löneutgifter för Gränsbevakningsväsendets personal och övriga omkostnader som föranleds av lagstadgad verksamhet. Anskaffningar av tunga fordon av investeringskaraktär, ombyggnader av engångsnatur och underhåll betalas från moment 26.20.70.

Av anslaget under momentet betalas utgifterna för inrikesministeriets gränsbevakningsavdelning (uppskattningsvis ca 1,2 miljoner euro och 10 årsverken).

Fördelning av omkostnaderna (%)

2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Personalutgifter 64 65 65
Utgifter för lokaler 8 8 9
IKT-utgifter 7 7 7
Övriga 21 20 19
Sammanlagt 100 100 100
Gränssäkerhet

Finlands övervakning av de yttre gränserna är effektiv och trovärdig. Gränsbevakningsväsendet stärker Finlands säkerhet och avvärjer säkerhetshot mot Finland och Europa vid de yttre gränserna. Gränstrafiken är säker och smidig. Brottsbekämpningen är effektfull. Gränsbevakningsväsendet ökar människornas säkerhet i gränsområdet och skärgården.

  2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Gränssäkerhet(1—5) 3,7 3,8 3,8
Kontaktpersoner och internationella operationer      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,8 3,4 3,4
Samarbete med grannländernas myndigheter      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,2 4,2 4,2
Gränsövervakning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,7 3,8 3,8
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) 4,0 3,9 3,9
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) 3,1 2,3 2,3
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) 4,1 4,4 4,4
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) 2,4 4,1 4,1
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) 2,3 2,9 2,9
Gränsbevakningsväsendets handräckning till myndigheter 2,9 3,0 2,9
Patrullering (h) 260 923 252 180 254 244
Teknisk övervakning (h) 2 569 338 2 790 000 2 800 000
Gränskontroller (mn pers.) 16,4 16,8 17,3
Nekad inresa (pers.) 1 122 1 040 1 040
Riksgränsbrott (st.) 164 136 136
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) 91 79 79
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (st.) 462 468 468
Gränssäkerhet      
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga 244,4 240,3 243,9
Årsverken 2 507 2 550 2 575
Produktivitet (ind) 126 125 125
Resurshushållning (ind) 117 119 120
Säkerheten i havsområden

Finlands sjöräddningssystem är tillförlitligt. Gränsbevakningsväsendets lednings- och aktionsberedskap för marina flertypsolyckor är omedelbar. Gränsbevakningsväsendet främjar skyddet av den marina miljön.

2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Säkerheten i havsområden (1—5) 3,9 4,1 4,1
Sjöräddning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,6 4,6 4,6
Sjöräddningsuppdrag (st.) 1 433 1 493 1 493
Skydd av den marina miljön      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 1,8 2,5 2,5
Säkerheten i havsområden      
Kostnader (mn euro) 12,4 12,9 13,1
Årsverken 127 137 138
Produktivitet (ind) 106 100 99
Resurshushållning (ind) 99 95 95
Territoriell integritet och försvarsberedskap

Gränsbevakningsväsendet har god funktionsförmåga för att trygga samhället i alla störningar och undantagsförhållanden. Gränsbevakningsväsendet har god beredskap för att trygga den territoriella integriteten och försvara riket.

2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Territoriell integritet och försvarsberedskap(1—5) 3,9 3,8 3,7
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,1 3,9 3,9
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,7 3,6 3,6
Territoriell integritet och försvarsberedskap      
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga 17,2 16,2 15,8
Årsverken 177 172 167
Produktivitet (ind) 164 148 139
Resurshushållning (ind) 152 141 134
Mänskliga resurser

Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.

Mänskliga resurser 2019
utfall
2020
uppskattning
2021
mål
       
Årsverken 2 811 2 780 2 850
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) 7,7 7,5 7,5
Arbetsklimat (1—5) 3,7 3,7 3,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2019
utfall
2020
ordinarie
budget
2021
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 252 832 254 099 281 598
Bruttoinkomster 16 962 9 500 10 000
Nettoutgifter 235 870 244 599 271 598
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 19 454    
— överförts till följande år 20 364    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
EU: s ytterligare krav på gränssäkerhet, EU-systemet för reseuppgifter och resetillstånd (Etias) 2 450
Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka 3 480
Förbättring av säkerheten i lokaler 2 500
Höjning av serviceavgifterna för säkerhetsnätet -265
Säkrande av kapaciteten inom gränssäkerheten och antalet gränsbevakare (regeringsprogr. 2019) 1 000
Tryggande av den operativa kapaciteten 10 000
Ändringar i SIS-bestämmelserna 300
Ökad trafik över de yttre gränserna vid Rovaniemi flygplats 500
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 1 965
Lönejusteringar 5 710
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -641
Sammanlagt 26 999

2021 budget 271 598 000
2020 IV tilläggsb. 7 000 000
2020 II tilläggsb. 8 380 000
2020 I tilläggsb. 3 000 000
2020 budget 244 599 000
2019 bokslut 236 780 000

70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna

2) till förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager

3) till anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion

4) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av nödvändiga båtar samt utrustning och reservdelar till dem

5) till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster

6) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar

7) till anskaffning av havsgående båtar och utrustning av båtarna till den del det inte betalas med finansiering från EU från moment 26.01.24

8) till kostnader för anskaffningar och tjänster som hänför sig till förnyandet av den tekniska övervakningen av land- och sjögränsen

9) till planeringskostnader för två nya utsjöbevakningsfartyg.

Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.

Fullmakt

Om en del av den fullmakt som förnyades i budgeten för 2020 för anskaffning av havsgående båtar är oanvänd, får förbindelser för den oanvända delen ingås för 2021.

Förklaring:I budgeten 2018 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för anskaffning av sju havsgående båtar. Fullmakten förnyades för 2019 och 2020. På basis av fullmakten ingicks det 2019 avtal om anskaffning av båtarna. Anskaffningen infaller åren 2019—2021 och totalkostnadskalkylen är 22 500 000 euro. Enligt Europeiska kommissionens förhandsbeslut är det möjligt att få EU-finansiering till ett belopp av 8 100 000 euro för finansieringen av tre båtar. EU-finansieringen minskar i motsvarande grad behovet av finansiering ur budgetpropositionen de kommande åren. Budgetfinansiering för anskaffningen har reserverats till ett sammanlagt belopp på 14 400 000 euro.

Avsikten är att av anslaget under momentet använda ca 2,9 miljoner euro till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster och ca 2,1 miljoner euro till anskaffningar och underhåll av lätt utrustning.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -18 510
Sammanlagt -18 510

2021 budget 5 000 000
2020 V tilläggsb. 1 500 000
2020 IV tilläggsb. 15 000 000
2020 budget 23 510 000
2019 bokslut 9 010 000