Statsbudgeten 2021
20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning
Förklaring:Justitieministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål och resultatmål för utsökningsväsendet samt centrala åtgärder för förverkligandet av dem för 2021:
- — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. Utvecklandet av elektroniska tjänster gör det lättare för medborgarna att sköta utsökningsärenden och ger parterna bättre möjligheter att följa hur ärendena framskrider.
- — Möjligheterna att begå ekonomiska brott och dra nytta av dem minskar. Man agerar effektivt som en del av brottsbekämpningskedjan, tryggar verksamhetsförutsättningarna för specialverkställigheten och främjar analysprojektet inom åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.
- — Rättssäkerheten tillgodoses i praktiken. Man ser till att verkställighetsåtgärderna håller jämn kvalitet genom att harmonisera arbetsmetoderna.
- — I samhället råder en god betalningsmoral och kreditsamhället fungerar. Man ser till att indrivningen är resultatrik och förläggs till en så tidig tidpunkt som möjligt. Samarbetet med intressentgrupper i skuldsättningsfrågor upprätthålls och projektet för proaktiv ekonomisk rådgivning främjas. Syftet med projektet är att öka medborgarnas kontroll över sin egen ekonomi och minska risken för överskuldsättning.
Krävande fall sköts högklassigt och klienternas likabehandling förverkligas. Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Organisationsstrukturen och nätverket av verksamhetsställen är ändamålsenliga och stöder stärkandet av personalens kompetens. Informationssystemen är användarvänliga och stöder verksamheten.
Rättssäkerheten tillgodoses efter strukturreformen inom utsökningsväsendet på samma nivå som tidigare. Medborgarnas möjligheter att sköta ärenden genom personliga besök tryggas. Elektroniska tjänster utvecklas, vilket gör det lättare för medborgarna att sköta utsökningsärenden och ger parterna bättre möjligheter att följa hur ärendena framskrider.
Konkursombudsmannens byrå genomför en totalreform av ärendehanteringssystemet för konkurser och företagssaneringar (Kosti). Genom totalreformen effektiviseras tillsynen och kontakterna med parterna. Särskilda granskningar av gäldenärens verksamhet och offentliga utredningar sätts in särskilt i fall där det finns misstanke om ekonomisk brottslighet i omfattande och komplexa koncerner. Utvecklandet av god boförvaltningssed tryggar tillgodoseendet av parternas rättigheter i förfarandet.
Uppgifter om personalen
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 uppskattning |
|
Utsökningsväsendet | |||
Årsverken | 1 104 | 1 080 | 1 136 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,6 | 10,6 | 10,5 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
Konkursombudsmannens byrå | |||
Årsverken | 10 | 11 | 13 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 3,2 | 11,8 | 5,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | - | 3,1 | 3,3 |
01. Utsökningsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 107 771 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Utsökningsverket och konkursombudsmannens byrå.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster enligt lagen om utsökningsavgifter (34/1995) och förordningen om utsökningsavgifter (35/1995), små utsökningsbelopp som enligt utsökningsbalken (705/2007) ska redovisas till staten eller utdelning som enligt konkurslagen (120/2004) ska redovisas till staten och som går förlorad för borgenärerna.
Förklaring:Till utsökning beräknas inkomma 3,2 miljoner ärenden (2,9 miljoner ärenden år 2019). Den genomsnittliga behandlingstiden beräknas vara 7,7 månader (7,3 månader år 2019). Utsökningens indrivningsresultat beräknas vara 950 miljoner euro (1 130 miljoner euro år 2019). Det beräknas att 585 000 gäldenärers ärenden behandlas vid utsökning (562 000 gäldenärer år 2019).
Antalet konkurser beräknas öka klart jämfört med 2019, då antalet ansökningar ökade med 2,5 % och antalet inledda konkursförfaranden ökade med 5,7 %. Den 31 december 2019 hade konkursombudsmannen 3 131 anhängiga konkursförfaranden, varav 486 i offentlig utredning. Antalet ansökningar om företagssanering och antalet inledda saneringsförfaranden beräknas också öka jämfört med 2019, då antalet ansökningar minskade med 10,3 %. Samtidigt inleddes dock 2,1 % fler saneringsförfaranden än året innan.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för utsökningsväsendets och konkursombudsmannen byrås verksamhet 2021:
Tabell med nyckeltal
2019 utfall |
2020 uppskattning |
2021 mål/uppskattning |
|
Ärenden som behandlats (1 000 st.) | 3 141 | 2 900 | 2 900 |
Indrivet (mn euro) | 1 130 | 1 000 | 950 |
Kostnader per indriven euro (euro) | 0,09 | 0,10 | 0,10 |
Förhållandet mellan indrivna och medellösa fordringar | |||
Av antal ärenden, % | 40 | 40 | 40 |
Av belopp, % | 35 | 38 | 36 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 7,3 | 7,5 | 7,7 |
Resurshushållning (euro/behandlat ärende) | 33 | 36 | 36 |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 3 322 | 3 176 | 2 900 |
Från specialindrivningen redovisats direkt till borgenärerna (mn euro) | 30 | 25 | 25 |
Gäldenärer som tagits över av specialindrivningen | 366 | 350 | 350 |
Särskilda granskningar av konkursbon och granskningar av förvaltningen | 118 | 120 | 140 |
Inleds offentliga utredningar av konkursbon | 59 | 60 | 70 |
Utsökningsklagan som avgjorts, antal | 48 | 60 | 60 |
Utsökningsklagan behandlingstid, mån. | 11 | 8 | 7 |
I inkomster av utsökningsavgifter beräknas 74 miljoner euro inflyta under moment 12.25.20. Inkomsterna av utsökningsavgifterna motsvarar ca 70 % av de totala utgifterna för Utsökningsverket.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2019 utfall |
2020 ordinarie budget |
2021 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 106 134 | 103 417 | 108 021 |
Bruttoinkomster | 388 | 170 | 250 |
Nettoutgifter | 105 746 | 103 247 | 107 771 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 31 134 | ||
— överförts till följande år | 27 078 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 225 |
Effektivisering av rådgivningen för gäldenärer | 500 |
Höjning av Valtoris serviceavgifter | -12 |
Reform av ärendehanteringssystemet för administrativa ärenden för ämbetsverken inom förvaltningsområdet (överföring från moment 25.01.21) | 1 |
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet | 263 |
Upprätthållande av utsökningsväsendets nätverk av verksamhetsställen | 400 |
Ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden (Kosti-projektet) (2020 års finansiering) (överföring till moment 28.70.20) | -990 |
Ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden (Kosti-projektet) (2021 års finansiering) (överföring från moment 28.70.20) | 590 |
Ökade informationsförvaltningsutgifter | 903 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 37 |
Lönejusteringar | 2 871 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -264 |
Sammanlagt | 4 524 |
2021 budget | 107 771 000 |
2020 IV tilläggsb. | 65 000 |
2020 budget | 103 247 000 |
2019 bokslut | 101 690 000 |