Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2021

03. BilskattPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 795 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (1482/1994). Sedan ingången av 2008 har bilskatten för både nya och begagnade personbilar fastställts utifrån bilens koldioxidutsläpp. Skatten fastställs utifrån fordonets allmänna konsumentpris, och skatteandelen varierar mellan 2,7 % och 48,9 %, beroende på mängden koldioxidutsläpp enligt WLTP-förfarandet. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.

Bilbeskattningen sänktes gradvis 2016—2019. bilskattetabellerna anpassades också under 2018 till det nya WLTP-utsläppsmätningsförfarandet, för att beakta de höjda koldioxidutsläppsvärdena till följd av det nya sättet att mäta utsläpp. De anpassade skattetabellerna motsvarar i genomsnitt skattenivån enligt det gamla NEDC-förfarandet.

Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. En faktor som i hög grad påverkar intäkterna från bilskatten är hur försäljningen av nya personbilar utvecklas, men framför allt på medellång sikt påverkar utsläppsutvecklingen och det att elbilar blir allt vanligare sänkande på bilskatteintäkterna.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen

  2019 2020 prognos 2021 prognos
  st. genomsnittl.
skatt, euro
st. genomsnittl.
skatt, euro
st. genomsnittl.
skatt, euro
             
Nya personbilar 109 000 5 500 97 000 5 100 110 000 4 600
Begagnade personbilar 43 700 4 500 42 000 4 400 46 000 4 200

År 2019 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar uppskattningsvis ca 141 g/km, mätt enligt WLTP-förfarandet. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat sedan 2008.

Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)

  2019
bokslut
2020
budget
2021
budgetprop.
       
Personbilar 786 659 700
Paketbilar 85 71 78
Motorcyklar 12 11 12
Andra fordon 9 10 5
Sammanlagt 892 751 795

Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 45 miljoner euro.

Inom bilbeskattningen finns det ett flertal skatteutgifter. Skatteutgifterna som gäller vanliga taxibilar har gradvis minskats och stödet utgår helt år 2023.

Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)

  2019 2020 2021
       
Skatteutgifter som gäller vanliga taxibilar 4 3 2
Skatteutgifter som gäller invalidbilar 3 3 3
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, tillgängliga taxibilar, husbilar och andra fordon 86 86 86

2021 budget 795 000 000
2020 II tilläggsb. -126 000 000
2020 budget 877 000 000
2019 bokslut 891 917 012