Statsbudgeten 2021
04. Skatter och avgifter på grund av omsättning
01. Mervärdesskatt
Under momentet beräknas inflyta 20 217 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser som hänför sig till inkomstposten och som bokförs på basis av beslutet om rättelse av beskattningen, samt inkomster från försäljning av statens ämbetsverks och inrättningars mervärdesskattepliktiga prestationer, som bokförs enligt prestationsprincipen.
Förklaring:Skatten grundar sig på mervärdesskattelagen (1501/1993). Den största delen av mervärdesskattebasen utgörs av hushållens konsumtion, som står för cirka 67 % av mervärdesskatteintäkterna. Mervärdesskatt inflyter också från skattefria sektorer och branscher. Dessa har inte rätt att dra av skatten, vilket innebär att de mervärdesskatter som ingår i köp ökar statens skatteintäkter. Mervärdesskatt inflyter därmed av insatsförbrukningen och investeringarna inom den statliga sektorn och i de socialskyddsfonder som hänför sig till den offentliga sektorn. Också på kommunernas och samkommunernas insatsförbrukning och investeringar tas det ut mervärdesskatt, men eftersom den skatt som tagits ut återbetalas till lokalförvaltningen ökar skatten inte de mervärdesskatteintäkter som anges i statsbudgeten.
Mervärdesskatt inflyter också av s.k. insatsförbrukning och investeringar i fråga om annan skattefri verksamhet. Till dessa hör finansierings- och försäkringsverksamhet, ägande och uthyrning av bostäder samt privat hälso- och sjukvård och socialservice. Mervärdesskatt inflyter också bl.a. genom insatsförbrukning inom icke-vinstsyftande sammanslutningar som betjänar hushållen samt genom dessa sammanslutningars investeringar.
Förändringen i centrala poster som ingår i mervärdesskattebasen, %
2019 | 2020 prognos |
2021 prognos |
|
Skattebasen för hushållens skattepliktiga konsumtionsutgifter | 1,5 | -3,5 | 5,4 |
Insatsförbrukning inom den statliga sektorn och socialskyddsfonderna | 4,7 | 4,9 | 3,4 |
Insatsförbrukning inom övrig skattefri verksamhet | 3,0 | -3,3 | 4,1 |
Inflödet av mervärdesskatt består av mervärdesskatt som Skatteförvaltningen och Tullen tar ut och av belopp som övriga statliga räkenskapsverk bokför under mervärdesskattemomentet.
De återbäringar som dras av från det totala inflödet av mervärdesskatt består av skatter som återbetalas till mervärdesskattepliktiga på grund av deklarationer, ansökningar och ändringar. Utöver egentlig skatt ingår i återbäringarna den mervärdesskatt som återbetalas till kommunerna, vilket under de senaste åren har uppgått till i genomsnitt ca 2,9 miljarder euro per år.
Influten mervärdesskatt (mn euro)
2019 bokslut |
2020 budget |
2021 budgetprop. |
|
Skatteförvaltningens bruttoutfall | 32 883 | 29 420 | 32 547 |
Tullens nettoutfall | 31 | 27 | 28 |
Mervärdesskatteutfallet från övriga statliga räkenskapsverk | 71 | 66 | 76 |
Skatteförvaltningens återbäringar | -13 950 | -11 716 | -12 434 |
Sammanlagt | 19 034 | 17 797 | 20 217 |
Utfallet för mervärdesskatteprognosen beror i avgörande grad på hur väl man kan förutse utvecklingen i konsumtionens totala värde och hur konsumtionen inriktas. Förändringar i konsumtionen inverkar inte bara på den nuvarande konsumtionen utan också på den förväntade framtida konsumtionen och därigenom på den förväntade mervärdesskattebasen. I prognosen har beaktats slopandet av skattefriheten för varor av mindre värde som införs från länder utanför EU samt en eventuell höjning av den nedre gränsen för mervärdesskatten från 10 000 euro till 15 000 euro 2021. I prognosen har dessutom beaktats konsekvenserna för skatteintäkterna 2021 av de lättnader som gäller betalningsarrangemanget för mervärdesskatten.
I intäktsprognosen har man beaktat skatteutgifter som hänför sig till mervärdesskatten och som består av sänkta skattesatser. Som skatteutgifter fastställs även vissa poster som avviker från EU:s mervärdesskattedirektiv samt den lättnad som hänför sig till den nedre gränsen för mervärdesskatten. År 2021 finns det 19 olika skatteutgifter inom mervärdesbeskattningen. Det totala beloppet av dem beräknas vara 3,3 miljarder euro.
Skatteutgifter inom mervärdesbeskattningen (mn euro)
2019 | 2020 | 2021 | |
Reducerad mervärdesskattesats för livsmedel och foder (14 %) | 1 252 | 1 262 | 1 311 |
Reducerad mervärdesskattesats för restaurangservice och måltidsservice (14 %) | 601 | 594 | 628 |
Reducerad mervärdesskattesats för läkemedel (10 %) | 330 | 335 | 347 |
Reducerad mervärdesskattesats för persontransporter (10 %) | 245 | 242 | 255 |
Reducerad mervärdesskattesats för logiservice (10 %) | 117 | 115 | 122 |
Övriga skatteutgifter | 607 | 620 | 635 |
Sammanlagt | 3 152 | 3 168 | 3 298 |
2021 budget | 20 217 000 000 |
2020 V tilläggsb. | 992 000 000 |
2020 IV tilläggsb. | -895 000 000 |
2020 II tilläggsb. | -1 654 000 000 |
2020 budget | 19 354 000 000 |
2019 bokslut | 19 034 085 681 |
02. Skatt på vissa försäkringspremier
Under momentet beräknas inflyta 829 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om skatt på vissa försäkringspremier (664/1966). Avsikten är att försäkringsanstalterna primärt ska ta ut skatten och överföra den på försäkringstagarna. Till exempel personförsäkringar är dock helt befriade från skatt. Försäkringspremieskatten kompletterar mervärdesskatten, eftersom försäkringstjänsterna inte omfattas av mervärdesbeskattningen. Försäkringspremieskattesatsen har följt utvecklingen av den allmänna mervärdesskattesatsen. År 2021 är skatten 24 % av det skattefria värdet av försäkringspremien.
2021 budget | 829 000 000 |
2020 V tilläggsb. | 53 000 000 |
2020 IV tilläggsb. | -9 000 000 |
2020 II tilläggsb. | -37 000 000 |
2020 budget | 795 000 000 |
2019 bokslut | 788 591 958 |
03. Apoteksskatt
Under momentet beräknas inflyta 197 700 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Inkomsterna utgörs av avgifter enligt apoteksskattelagen (770/2016).
Avsikten är att justera den tabell som ingår i apoteksskattelagen så att justeringen grundar sig på den faktiska ändringen i den totala omsättningen från 2018 till 2019. Den justerade apoteksskattetabellen tillämpas 2021 på den apoteksskatt som fastställs på basis av omsättningen 2020.
2021 budget | 197 700 000 |
2020 budget | 188 000 000 |
2019 bokslut | 186 518 384 |