Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     21. Riksdagen

Statsbudgeten 2021

20. Tjänster inom trafik, transport och kommunikationPDF-versio

50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 50 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att det av anslaget har reserverats 50 000 euro för utvecklande av kvaliteten på och tillgången till kommunikationsnät (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande ett årsverke för viss tid efter det att rådets beslut (EU, Euratom) 2020/2053 om systemet för Europeiska unionens egna medel har trätt i kraft.

Förklaring:Tillägget och kompletteringen av motiveringen till momentet föranleds av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. EU:s återhämtningsinstrument kan tas i bruk när rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater i enlighet med de krav som deras statsförfattning ställer och beslutet därefter har trätt i kraft.

Med tilläggsanslaget främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att utveckla kommunikationsförbindelsernas kvalitet och tillgänglighet i Finland också i de områden där moderna kommunikationsnät inte byggs kommersiellt samt att samordna bredbandsfinansieringen och aktivt informera om bredbandet.

I enlighet med återhämtnings- och resiliensplanen är målet att anställa en samordnare vid Finlands nationella bredbandsbyrå som har till uppgift att planera samordningen av såväl nationell bredbandsfinansiering som EU:s bredbandsfinansiering och att genom aktivt informerande öka kännedomen om byggandet av förbindelser och nyttan med dem. Samordnarens arbete är nära kopplat till temporära återhämtningsåtgärder och är således tidsbegränsat.

Målet hänför sig till en mer omfattande målsättning att utveckla kommunikationsnätens kvalitet och tillgänglighet, genom vilket man strävar efter att trygga tillgången till snabba och högklassiga kommunikationsförbindelser för alla finländare samt för företag som är etablerade i Finland. Anställningen av en samordnare bidrar till att olika bredbandsunderstöd kan utnyttjas effektivt och på ett regionalt heltäckande sätt.


2021 III tilläggsb. 50 000
2021 budget 5 000 000
2020 bokslut 10 605 000
2019 bokslut

51. Understöd till tjänster inom trafik, transport och kommunikation (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 26 650 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att Transport- och kommunikationsverket i den situation som orsakats av coronaviruspandemin kan använda 46 300 000 euro för stöd till last- och passagerarfartygsrederier för bedrivande av trafik och för verkställigheten av stödet, och av understödet får högst 300 000 euro användas för de kostnader för juridiskt stöd, konsultering och utredningar som föranleds av verkställigheten och beredningen av understödet.

Motiveringen till momentet kompletteras dessutom så att det av anslaget har reserverats 3 500 000 euro för utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (RRF pelare 3) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen. Anslaget får användas efter det att rådets beslut (EU, Euratom) 2020/2053 om systemet för Europeiska unionens egna medel har trätt i kraft.

Dessutom kompletteras motiveringen till momentet så att anslaget får användas till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst ett årsverke.

Dispositionsplanen under momentet ändras som följer:

Dispositionsplan (euro)

   
Säkerhetsverksamhet för vägtrafik 8 100 000
Konverteringsstöd för personbilar 6 000 000
Yrkesutbildning i samband med järnvägstrafiken 841 000
Prisstöd för lotsning inom Saimenområdet 3 800 000
Stöd till last- och passagerarfartygsrederier 46 300 000
— varav juridiskt stöd, konsultering och utredningar som föranleds av verkställigheten och beredningen (högst) 300 000
Utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik 3 500 000
Sammanlagt 68 541 000

Förklaring:Av tillägget föranleds 3 500 000 euro och kompletteringen av motiveringen till momentet av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. EU:s återhämtningsinstrument kan tas i bruk när rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater i enlighet med de krav som deras statsförfattning ställer och beslutet därefter har trätt i kraft.

Med tilläggsanslaget främjas målet för produktivitetstillväxten i återhämtnings- och resiliensplanen. Utvecklandet av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik hänför sig till investeringshelheten Spetsområdesprogram för internationell tillväxt (RRF pelare 3), som ingår i återhämtnings- och resiliensplanen. Syftet med investeringshelheten är bland annat att i Finland skapa flera företagsledda tillväxtekosystem som riktar sig till den internationella tillväxtmarknaden. Ekosystemet för elektrifierad tung trafik utvecklas genom att företag inom branschen beviljas stöd för projekt som gäller elektrifierad tung trafik så att det av företagen också förutsätts en självfinansieringsandel. Det har för åtgärden inte fastställts några mål som gäller en grön eller digital omställning.

Av tillägget föranleds 23 150 000 euro av tryggandet av Finlands nödvändiga trafikförbindelser, försörjningsberedskapen och Finlands utrikeshandelstransporter medan covid-19-pandemin fortsätter samt säkerställandet av regelbunden frakttrafik och passagerartrafik mellan Egentliga Finland, Åland och Sverige, mellan Helsingfors och Estland samt mellan Vasa och Umeå. Sjötransporternas andel av Finlands export är 90 procent och av importen 80 procent. Det är inte möjligt att ersätta sjötransporter med landsvägstransporter i finländska förhållanden.

Efter att covid-19-pandemin började i mars 2020 upphörde passagerarfärjorna att trafikera linjen Helsingfors—Åland—Stockholm. Den nödvändiga och regelbundna gods- och passagerartrafiken skulle äventyras om fler rutter avlägsnades, om turtätheten blev ännu glesare eller om fler passagerarfartyg avlägsnades från trafiken. Risken för avlägsnande från den reguljära trafiken gäller särskilt passagerarbilfärjor, för vilka inkomstbildningen i många fall i stor utsträckning grundar sig på inkomster från passagerare. På grund av covid-19-pandemin har antalet passagerare dock minskat betydligt och det har bidragit till att det inte lönar sig att trafikera alla passagerarbilfärjor på marknadsvillkor.

Enligt statsrådets förordning om stödjande av sjöfart (548/2020) som utfärdades i juni 2020, kan den behöriga myndigheten ålägga en allmän trafikplikt och bevilja statsunderstöd för fortsatt trafik på en passagerar- eller fraktfartygsrutt som myndigheten identifierat som nödvändig, om den anser att det inte annars finns tillräckligt med trafik på marknadsvillkor tillgänglig. För närvarande har detta gjorts i fråga om fem förbindelsesträckor. Den behöriga myndighet som avses i förordningen är Transport- och kommunikationsverket.

Till följd av ökningen av anslaget och kompletteringen av motiveringen till momentet har till dispositionsplanen fogats en ny punkt om Utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik.


2021 III tilläggsb. 26 650 000
2021 I tilläggsb. 23 150 000
2021 budget 18 741 000
2020 bokslut 61 041 000
2019 bokslut 20 141 000

54. Köp och utvecklande av skärgårds- och förbindelsefartygstrafiken (reservationsanslag 3 år)

Fullmakt

Motiveringen till momentet ändras så att Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland år 2021 bemyndigas att ingå femåriga helhetsserviceavtal om köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården till ett belopp av högst 26 800 000 euro av de totala kostnaderna.

Förklaring:Fullmakten justeras med 17 500 000 euro från 9 300 000 euro till 26 800 000 euro. Avsikten är att under 2021 också inleda upphandlingen av förbindelsefartygsrutterna Kotka—Pyttis och Hitis, vilka samtidigt utgör gemensam upphandling med Gränsbevakningsväsendet. Avsikten är att på rutterna fortsätta det samarbete för att upprätthålla oljebekämpningsberedskapen i förbindelsefartygstrafiken som inleddes 2013. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland och Gränsbevakningsväsendet har diskuterat fortsatt samarbete och gemensam upphandling som inbegriper oljebekämpningsberedskap på de nämnda två förbindelsefartygsrutterna. Parterna föreslår att samarbetet ska fortsätta med en tydligare ansvarsfördelning än tidigare, där Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland ansvarar för kostnaderna för förbindelsefartygstrafikservicen till 100 % och Gränsbevakningsväsendet ansvarar för fartygens oljebekämpningsberedskap och kostnaderna för upprätthållandet av den till 100 %.

Det föreslås inget tilläggsanslag under momentet med anledning av det som anförts ovan.


2021 III tilläggsb.
2021 budget 19 136 000
2020 bokslut 19 136 000
2019 bokslut 17 986 000

55. Köp och utvecklande av tjänster inom den offentliga persontrafiken (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 33 800 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att anslaget får användas till att ersätta transportören för fasta kostnader till följd av avbrott i flygtrafiken.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att den del av den tidigare beviljade fullmakten som blivit oanvänd återtas till ett belopp av 235 360 000 euro.

Dessutom ändras motiveringen till momentet så att kommunikationsministeriet bemyndigas att ingå avtal om upphandling av tågtrafiktjänster åren 2022—2030 till ett belopp av högst 289 530 000 euro.

Förklaring:Tillägget föranleds av tryggandet av servicenivån inom den offentliga persontrafiken om coronaviruspandemin pågår länge. Av tillägget är 22 800 000 euro avsett att användas för köp av tjänster inom den offentliga persontrafiken i stora och medelstora stadsregioner samt i region- och lokaltrafiken och 11 000 000 euro för köp inom persontågstrafiken.

Kompletteringen av motiveringen föranleds av hanteringen av konsekvenserna av covid-19-läget för flygtrafiken på rutten Helsingfors—Nyslott.

Den tidigare fullmakten att upphandla tågtrafiktjänster återtas till den del fullmakten inte har utnyttjats för sådana avtal om upphandling av persontågtrafiktjänster som föranleds av coronavirusläget och som gäller år 2021. Dessutom är avsikten att under 2021 ingå ett nioårigt avtal om upphandling av persontågtrafiktjänster som gäller åren 2022—2030.


2021 III tilläggsb. 33 800 000
2021 budget 119 724 000
2020 bokslut 319 474 000
2019 bokslut 93 774 000