Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2021

10. Trafik- och kommunikationsnätenPDF-versio

20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 51 900 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att även inkomster av skadestånd från trafikledshållningen beaktas i nettobudgeteringen.

Förklaring:Av tillägget föranleds 50 000 000 euro av att anslaget tidigareläggs från 2022.

Av tillägget är 300 000 euro en överföring från moment 31.10.31 och används för de projekt för lätt trafik som nämns i utskottets betänkande (FiUB 36/2020 rd) och som är belägna på statens landsvägsnät.

Av tillägget föranleds 1 600 000 euro av att den skadeståndsinkomst som influtit år 2020 beaktas som tilläggsanslag under momentet basunderhåll av transportinfrastrukturen.


2021 III tilläggsb. 51 900 000
2021 budget 1 382 654 000
2020 bokslut 1 481 720 000
2019 bokslut 1 105 741 000

31. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet dras det av 300 000 euro.

Förklaring:Avdraget är en överföring till moment 31.10.20 och föranleds av att de projekt för lätt trafik som nämns i utskottets betänkande (FiUB 36/2020 rd) är belägna på statens landsvägsnät.


2021 III tilläggsb. -300 000
2021 budget 60 150 000
2020 bokslut 55 800 000
2019 bokslut 4 500 000

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 11 173 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att det av anslaget har reserverats 3 000 000 euro för utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen. Anslaget får användas efter det att rådets beslut (EU, Euratom) 2020/2053 om systemet för Europeiska unionens egna medel har trätt i kraft.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal i anslutning till

1) utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 130 000 000 euro

2) projektet för att elektrifiera banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 10 000 000 euro

3) projektet för att förnya Rävsundsbron och Hessundsbron på landsväg 180 så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 128 000 000 euro

4) projektet för att förbättra banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 133 500 000 euro

5) projektet för att förbättra riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 13 000 000 euro

6) projektet Tavastkyro omfartsväg på riksväg 3 så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 67 500 000 euro.

En förutsättning för användningen av fullmakten och anslaget för projekt 2) är att de övriga finansiärerna har förbundit sig till projektet genom sina egna finansieringsandelar.

Förklaring:Av tillägget föranleds 3 000 000 euro och kompletteringen av motiveringen till momentet av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. EU:s återhämtningsinstrument kan tas i bruk när rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater i enlighet med de krav som deras statsförfattning ställer och beslutet därefter har trätt i kraft.

Av tillägget föranleds 2 173 000 euro av de utbetalningar för CEF-stödprojekt som intäktsförts under moment 12.31.10 och där det av motsvarande anslag avsätts 1 125 000 euro för projektet Esbo stadsbana, 690 000 euro för projektet förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn och 358 000 euro för projektplanering för annan utveckling.

Av tillägget föranleds 3 000 000 euro av projektet för att förnya Rävsundsbron och Hessundsbron på landsväg 180, 2 000 000 euro av utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata och 1 000 000 euro av projektet för att elektrifiera banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda.

Justering av fullmakterna för projekt enligt tidigare beslut:

Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn

Fullmakten för projektet justeras med 35 500 000 euro från 98 000 000 euro till 133 500 000 euro på grund av att kostnadskalkylen har ökat. De anslagsbehov som motsvarar justeringen av fullmakten hänför sig till åren 2023 och 2024.

Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi

Fullmakten för projektet justeras med 2 500 000 euro från 10 500 000 euro till 13 000 000 euro på grund av att kostnadskalkylen har ökat. Det anslagsbehov som motsvarar justeringen av fullmakten täcks med det anslag som återstår från ett annat projekt.

Rv 3 Tavastkyro omfartsväg

Fullmakten för projektet justeras med 3 500 000 euro från 64 000 000 euro till 67 500 000 euro på grund av att kostnadskalkylen har ökat. Det anslagsbehov som motsvarar justeringen av fullmakten täcks med det anslag som återstår från ett annat projekt.

Som motivering till de nya projekten föreslås

1) Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata

I projektet Digirata moderniseras och digitaliseras järnvägssystemen i Finland samt förnyas tågkontrollen på järnvägarna så att den överensstämmer med det europeiska systemet. Digirata delas in i två faser: utvecklings- och verifieringsfasen samt upphandlings- och genomförandefasen. Utvecklings- och verifieringsfasen inbegriper fastställande och testning av det tekniska helhetssystemet inklusive en tågkontroll som baserar sig på ETCS-systemet och en radionätslösning som tas i bruk på hela bannätet i Finland. I den inledande fasen av utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata ingår även utveckling, utrustning och testning av system för tågmateriel som används på ETCS testbanan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn.

2) Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda

Inom projektet elektrifieras banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda med stöd av elsystemet för järnvägarna i Finland, görs de ändringar av broar som elektrifieringen och strukturernas skick förutsätter, byggs de säkerhetsanordningar mellan Torneå och Haparanda som tågtrafiken förutsätter samt görs de bangårds- och plattformsändringar som behövs i Torneå. Dessutom förbättras säkerheten vid plankorsningarna på avsnittet Laurila—riksgränsen.

Projektet knyter bannätet i Finland i större utsträckning än tidigare till bannätet i Sverige och vidare till Narvik i Norge. Syftet med projektet är att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och industrins konkurrenskraft, att göra landtrafikförbindelserna mellan Finland och Sverige mer användbara och fungerande som en del av TEN-T-stomnätet samt att skapa potential för gränsöverskridande passagerartrafik.

Totalkostnadskalkylen för projektet är 24 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100) varav svenska statens finansieringsandel är 4 miljoner euro och den externa finansieringsandelen i Finland är 10 miljoner euro.

3) Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron

Målet med projektet är att trygga bevarandet av den huvudsakliga trafikförbindelsen till Åbolands skärgård och att göra det möjligt att ta i bruk de för industrin i regionen viktiga största tillåtna massorna (HCT-transporter) vid transporterna, samtidigt som utvecklandet av städernas näringsliv och markanvändning stöds. Projektet har beaktats som en del av planen Trafik 12.

Kostnadskalkylen för projektet är 128 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 130, 2010=100).

Projektet främjar att trafiken fungerar och är säker och hållbar. Projektet genomför därför väl den centrala lagstiftningen inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde. Efter det att projektet genomförts säkerställs det att riksomfattande transporter av kalk och cement samt transporter inom maskinverkstadsindustrin från produktionsanläggningarna i Pargas möjliggörs via landsväg 180 som är den enda vägförbindelsen.


2021 III tilläggsb. 11 173 000
2021 budget 431 725 000
2020 bokslut 391 686 000
2019 bokslut 369 085 000