Talousarvioesitys 2021
10. Tuomioistuimet ja oikeusapu
Selvitysosa:Tuomioistuinten hyvä ja tehokas toiminta on edellytys perus- ja ihmisoikeusvaatimusten mukaisen oikeusturvan toteutumiselle sekä oikeusvarmuudelle, jota vaaditaan niin talouselämässä kuin kansalaisten keskinäisten suhteiden järjestämisessä. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilyttäminen sekä ristiriitojen selvittäminen tasapuolisin menettelyin ennalta asetettujen yleisten sääntöjen pohjalta edellyttävät hyvin toimivaa oikeusjärjestelmää. Riippumattoman tuomioistuinlaitoksen tulee turvata, että jokainen voi yhteiskunnassa luottaa oikeuksiensa toteutumiseen.
Vaikuttavuustavoitteena on, että riita-, rikos- ja hallintolainkäyttöasiat ratkaistaan viivytyksettä, laadukkaasti ja edullisesti. Tuomioistuinten työvälineitä kehitetään käyttäjäystävällisiksi ja toimintaa tukeviksi siten, että oikeudenkäynneissä voidaan mahdollisimman laajasti hyödyntää sähköisiä aineistoja. Työmenetelmät ja toimintatavat voidaan tällöin kehittää sellaisiksi, että ne tukevat asioiden käsittelyn viivytyksettömyyttä ja laatua.
Oikeusasteiden roolien ja tehtävien tulee olla selkeitä. Oikeudenkäynnin painopisteen tulee olla ensimmäisessä asteessa. Laadukkaasti toimiva ensimmäinen oikeusaste lisää luottamusta ja vähentää tarvetta muutoksenhakuun. Ylimpien oikeusasteiden toiminta painottuu ennakkoratkaisuihin.
Vaikuttavuustavoitteena on, että perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat asioiden käsittelyssä ja ratkaisemisessa. Kansallisen lainsäädännön lisäksi oikeusturvatehtävistä on säädetty kansainvälisin sopimuksin. Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin arvioi oikeuskäytännössään sitä, miten jäsenvaltiot noudattavat kansainvälistä ihmisoikeussopimusta.
Yleisissä tuomioistuimissa käsitellään ja ratkaistaan rikosoikeudellista vastuuta koskevat syyteasiat sekä yksityisoikeudellisia oikeussuhteita koskevat riita-asiat ja hakemusasiat. Yleiset tuomioistuimet huolehtivat siten rikosvastuun toteuttamisesta kaikilla yksityisen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloilla. Ne vastaavat myös oikeussuojan antamisesta yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille niiden keskinäisissä suhteissa sekä myös suhteissa julkisyhteisöihin silloin, kun kysymys ei ole hallinto-oikeudellisen lainsäädännön soveltamisesta.
Hallintotuomioistuimilta haetaan muutosta viranomaisten eri hallinnonaloilla ja -tasoilla tekemiin päätöksiin. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut, mutta myös muiden hallintotuomioistuinten ratkaisut ohjaavat koko julkisen vallankäytön lainmukaisuutta ja oikeusturvan toteutumista. Ratkaisuilla ja käsittelyajoilla on myös vaikutuksia yhteiskunnan toimintaan ja kilpailukykyyn. Niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta on tärkeää turvata asioiden joutuisa käsittely ja päätösten oikeusvarmuus.
Koronavirus COVID-19 vaikuttaa tuomioistuinten toimintaan voimakkaasti. Tuomioistuimissa ennakoidaan olevan merkittävä asiaruuhka v. 2021. Vireillä olevien asioiden määrä on kasvanut, koska viruksen leviämisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet ja terveyteen liittyvät turvallisuusnäkökohdat ovat rajoittaneet oikeudenkäyntien järjestämistä. Viruksen leviämisen estämiseksi päätetyillä rajoitustoimilla on laajoja vaikutuksia yhteiskunnan eri osa-aluille siten, että vaikutukset kohdistuvat myös tuomioistuimiin. Erityisesti taloustilanteen heikkeneminen lisää väistämättä tuomioistuimiin saapuvien asioiden määrää.
Oikeusavun, talous- ja velkaneuvonnan ja yleisen edunvalvonnan tavoitteena on, että jokainen saa tarpeellisen avun oikeudellisen ja velkaantumiseen liittyvän ongelmansa ratkaisuun, vaikka hänen taloudellinen asemansa olisi heikko. Oikeusapua, talous- ja velkaneuvontaa ja yleistä edunvalvontaa tarjotaan siten, että se on kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukaista.
Koronavirus COVID-19 vaikuttaa oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintaan. Koronaviruksen yhteiskunnalliset vaikutukset lisäävät oikeudellisen palvelun tarvetta. Taloustilanteen heikkeneminen lisää talous- ja velkaneuvonnan asiakkaiden määrää.
— Ylivelkaantumista ehkäistään toimivalla viranomaisyhteistyöllä. Parannetaan kansalaisten avunsaantia henkilökohtaisen talouden hallinnassa ja ehkäistään kansalaisten velkaongelmien muodostumista. Ennakoivan talousneuvonnan hankkeessa kehitetään ja otetaan käyttöön uusia vuorovaikutteisia toimintamalleja talous- ja velkaneuvonnan, ulosoton, sosiaali- ja terveystoimen, järjestöjen ja muiden viranomaisten kesken.
— Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Oikeusavun asianajoprosessin toimivuutta kehitetään yhtenäistämällä toimintatapoja. Oikeusavussa otetaan käyttöön sähköinen päivystysjärjestelmä rikosasioiden käsittelyn nopeuttamiseksi. Yleisen edunvalvonnan prosesseja kehitetään parhaiden käytäntöjen mukaiseksi. Kuluttajariitalautakunnan valitusten käsittelyprosessin toiminta- ja menettelytapoja kehitetään.
— Oikeudellinen ongelma ratkaistaan mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Edistetään sovittelupalvelujen käyttöä oikeusaputoimistoissa.
— Sähköinen asiointi ja neuvontapalvelut ovat asiakaslähtöisiä. Talous- ja velkaneuvonnan sähköinen asiointi otetaan astettain käyttöön.
Mahdollistetaan turvapaikanhakijoille avustajan käyttö oikeusapulain nojalla turvapaikkapuhuttelussa ja otetaan käyttöön tuntiperusteiset palkkiot.
Tietoja henkilöstöstä
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
|
Tuomioistuimet | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 208 | 3 250 | 3 250 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,6 | 8,0 | 8,0 |
Oikeusapu- ja edunvalvontapiirit ja kuluttajariitalautakunta | |||
Henkilöstömäärä, htv | 1 201 | 1 250 | 1 250 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 11,4 | 11,0 | 11,0 |
01. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 939 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein oikeus on ylin tuomioistuin riita- ja rikosasioissa. Sen tehtävänä on valituslupajärjestelmän pohjalta yksittäisiä valitusasioita tutkimalla ja ratkaisemalla antaa oikeuskäytäntöä ohjaavia ja yhtenäistäviä ennakkopäätöksiä lain tulkinnasta ja soveltamisesta. Lisäksi korkein oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräistä muutoksenhakua koskevia asioita sekä antaa tasavallan presidentille lausuntoja armahdusasioissa ja Ahvenanmaan itsehallintoa koskevissa asioissa. Korkein oikeus valvoo alempien tuomioistuinten lainkäyttöä.
Tunnuslukutaulukko
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 2 069 | 2 150 | 2 000 |
— annetut asiaratkaisut valitusasioissa | 142 | 130 | 130 |
— julkaistut ratkaisut | 112 | 100 | 100 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— kaikki asiat | 5,4 | 5,5 | 5,4 |
— valituslupa-asiat | 3,8 | 4,0 | 4,0 |
— asiaratkaisut | 18,0 | 17,5 | 17,5 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/asia) | 4 229 | 4 000 | 4 200 |
— tuottavuus (asia/htv) | 28 | 30 | 30 |
Korkeimman oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 320 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 8 756 | 8 803 | 8 949 |
Bruttotulot | 5 | 10 | 10 |
Nettomenot | 8 751 | 8 793 | 8 939 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 521 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 547 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 1 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -1 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -22 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -69 |
Palkkausten tarkistukset | 237 |
Yhteensä | 146 |
2021 talousarvio | 8 939 000 |
2020 talousarvio | 8 793 000 |
2019 tilinpäätös | 8 777 000 |
02. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 553 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein hallinto-oikeus ratkaisee hallintopäätöksistä tehdyt valitukset ylimpänä oikeusasteena. Korkein hallinto-oikeus myös valvoo hallintolainkäyttöä.
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (hallintoprosessilaki) tuli voimaan 1.1.2020. Lain voimaantulon jälkeen muutoksenhaku hallinto-oikeuksien päätöksiin edellyttää valituslupaa, jollei erikseen toisin säädetä. Kattava valituslupajärjestelmä mahdollistaa lainkäyttötoiminnan resurssien aiempaa tarkoituksenmukaisemman kohdentamisen.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisemista asioista lähes 90 % koskee alueellisten hallinto-oikeuksien antamia päätöksiä. Lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisee muun muassa markkinaoikeuden sekä valtioneuvoston ja ministeriöiden päätöksistä tehdyt valitukset. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuvista asioista suurimpia asiaryhmiä ovat ulkomaalaisasiat, sosiaali- ja terveydenhuolto, rakentaminen ja ympäristö, verotus, valtio-oikeus ja yleishallinto sekä taloudellinen toiminta kuten kilpailuasiat ja julkiset hankinnat. Ulkomaalaisasioista suurin osa koskee hallinto-oikeuden kielteistä ratkaisua turvapaikkaa koskevissa asioissa. Vuonna 2015 kansainvälistä suojelua hakevien määrä kasvoi huomattavasti. Turvapaikkaa koskevien valitusten määrän oletetaan olevan edelleen suuri korkeimmassa hallinto-oikeudessa v. 2021.
Tunnuslukutaulukko
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 6 138 | 5 600 | 5 800 |
— Ulkomaalaisasiat | 3 068 | 3 100 | 3 000 |
— Muut asiat | 3 070 | 2 500 | 2 800 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | 7,2 | 9,0 | 10,0 |
— Ulkomaalaisasiat | 5,1 | 5,0 | 6,0 |
— Muut asiat | 9,4 | 11,0 | 11,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 978 | 2 250 | 2 275 |
— tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 53 | 45 | 45 |
Korkeimman hallinto-oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 600 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 12 165 | 11 837 | 13 573 |
Bruttotulot | 20 | 20 | 20 |
Nettomenot | 12 145 | 11 817 | 13 553 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 786 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 659 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 1 255 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -1 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -26 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 146 |
Palkkausten tarkistukset | 362 |
Yhteensä | 1 736 |
2021 talousarvio | 13 553 000 |
2020 talousarvio | 11 817 000 |
2019 tilinpäätös | 12 018 000 |
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 278 676 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Tuomioistuinviraston menoihin.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Tuomioistuinvirasto tukee ja ohjaa tuomioistuinlaitosta siten, että tuomioistuinlaitoksen toiminta on vaikuttavaa ja oikeusturva toteutuu tehokkaasti.
Tuomioistuimet ratkaisevat niiden käsiteltäväksi tulleet asiat ja siten tuottavat oikeusturvaa. Tuomioistuinten toimintaa kuvaavat keskeiset indikaattorit on kuvattu oheisessa tunnuslukutaulukossa.
Tunnuslukutaulukko
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
|
Hovioikeudet | |||
---|---|---|---|
Ratkaistut asiat, kpl | 8 227 | 8 000 | 8 300 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 5,8 | 5,8 | 6,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 2 002 | 2 000 | 2 000 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 43 | 45 | 45 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 549 739 | 550 000 | 550 000 |
— Rikosasiat | 55 152 | 50 000 | 55 000 |
— Laajat riita-asiat | 8 272 | 7 500 | 9 000 |
— Summaariset asiat | 407 212 | 400 000 | 440 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 4,8 | 4,0 | 6,0 |
— Laajat riita-asiat | 9,7 | 9,0 | 11,0 |
— Summaariset asiat | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
— Velkajärjestelyasiat | 6,5 | 6,0 | 7,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 630 | 650 | 600 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 117 | 110 | 120 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 19 870 | 17 000 | 17 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,1 | 7,0 | 8,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 349 | 1 200 | 1 200 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 58 | 55 | 60 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 5 006 | 6 000 | 6 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,7 | 10,0 | 10,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 654 | 1 300 | 1 300 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 45 | 55 | 55 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 497 | 500 | 600 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,5 | 8,0 | 8,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 6 311 | 6 000 | 6 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 14 | 17 | 17 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 123 | 120 | 150 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,7 | 10,0 | 10,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 8 897 | 9 500 | 9 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 13 | 13 | 20 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 43,98 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 266 909 | 256 060 | 279 676 |
Bruttotulot | 3 562 | 1 000 | 1 000 |
Nettomenot | 263 347 | 255 060 | 278 676 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 58 906 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 46 874 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 187 484 |
Hallintotuomioistuimet | 52 000 |
Tietohallinto- ja muut menot | 39 192 |
Yhteensä | 278 676 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 10 |
Lastensuojelulain muutoksenhaun muutos | -78 |
Näytön keskittäminen käräjäoikeuksiin (HO 2019 kertaluonteinen) | 500 |
Oikeudenkäynnin kokonaiskäsittelyajan lyhentäminen | 2 700 |
Sakon muuntorangaistuksen uudistaminen | 5 100 |
Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten aineistopankki (AIPA) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 3 900 |
Tiedusteluasioiden lupakäsittelyn tietoturvalliset tilat (HO 2019 kertaluonteinen) | -500 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 4 360 |
Turvapaikka-asioiden ruuhkan purku | -1 000 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -35 |
Velkomusasioiden joutuisa käsittely | 500 |
Vesi- ja ympäristöasioiden ruuhkan purku | 1 700 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -603 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 557 |
Palkkausten tarkistukset | 6 505 |
Yhteensä | 23 616 |
2021 talousarvio | 278 676 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 333 000 |
2020 talousarvio | 255 060 000 |
2019 tilinpäätös | 251 315 000 |
04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 912 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 49 000 asiaa (45 907 asiaa v. 2019 ja arvio 49 000 asiaa v. 2020). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2021 (13 päivää v. 2019 ja 11 päivää v. 2020). Oikeusaputoimistoihin v. 2019 saapuneista asioista 87 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 13 % rikosasioita.
Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 10 % v. 2021.
Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 7 000 asiaa (6 946 asiaa v. 2019 ja arvio 7 000 asiaa v. 2020). Tavoitteena on, että valitusten kokonaiskäsittelyaika on keskimäärin 9 kuukautta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2021:
Oikeusapu ja talous- ja velkaneuvonta
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Oikeusapu | |||
---|---|---|---|
Käsitellyt asiat, kpl | 46 738 | 49 000 | 49 000 |
Chat ja oikeusapuohjaus, kpl | 14 862 | 15 300 | 15 500 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 22 674 | 24 000 | 24 000 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 142 | 138 | 138 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 408 | 420 | 420 |
Talous- ja velkaneuvonta | |||
Käsitellyt asiat, kpl | 16 318 | 21 000 | 22 000 |
Talousneuvonnat, kpl | 24 002 | 29 000 | 31 000 |
Taloudellisuus (euroa/asia) | 234 | 222 | 204 |
Tuottavuus (asia/htv) | 245 | 257 | 276 |
Yleinen edunvalvonta
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 42 710 | 44 700 | 46 000 |
— edunvalvontatoimisto | 38 468 | 40 400 | 41 600 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 4 242 | 4 300 | 4 400 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 761 | 755 | 750 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 66 | 69 | 69 |
Kuluttajariitalautakunta
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 6 208 | 7 300 | 7 500 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 423 | 379 | 350 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 162 | 197 | 203 |
Kokonaiskäsittelyaika, kk | 12,8 | 11,8 | 9,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 83 340 | 80 135 | 84 512 |
Bruttotulot | 4 417 | 5 000 | 4 600 |
Nettomenot | 78 923 | 75 135 | 79 912 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 23 257 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 16 605 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 29 000 000 euroa momentille 12.25.15. Edunvalvontapalkkioiden määrä vastaa noin 80 % yleisen edunvalvonnan kokonaismenoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Edunvalvonnan päämiesmäärän kasvu | 1 920 |
Hallinnonalan resurssien turvaaminen (HO 2019) | 179 |
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentille 25.01.01) | -3 |
Talous- ja velkaneuvonnan toiminnan turvaaminen | 600 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusapu (HO 2019) | 140 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | -9 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -181 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 158 |
Palkkausten tarkistukset | 1 973 |
Yhteensä | 4 777 |
2021 talousarvio | 79 912 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 1 320 000 |
2020 II lisätalousarvio | 690 000 |
2020 talousarvio | 75 135 000 |
2019 tilinpäätös | 72 271 000 |
50. Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 75 985 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen
4) enintään 2 050 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Oikeusapu ja puolustus | 64 135 |
Asianomistajan avustaminen | 4 000 |
Yksityishenkilön velkajärjestely | 2 100 |
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus | 3 700 |
Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkiot sekä julkisselvityksestä aiheutuvat muut konkurssimenettelyn menot (enintään) | 2 050 |
Yhteensä | 75 985 |
Vuonna 2019 yksityiset oikeusavustajat hoitivat noin 36 3001) oikeusapuasiaa. Oikeusavun tuomioistuinasioista rikosasiat ovat määrällisesti (64 %) ja kustannuksiltaan suurin asiaryhmä. Yksityishenkilön velkajärjestelylain mukaiset korvaukset olivat noin 2,1 milj. euroa v. 2019. Syytteestä vapautettujen oikeudenkäyntikulujen korvaukset olivat noin 7,0 milj. euroa v. 2019. Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien palkkiot ja muut julkisselvitysmenot olivat yhteensä noin 2,0 milj. euroa v. 2019.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisselvitysmenojen kasvu | 50 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusapu (HO 2019) | 130 |
Yhteensä | 180 |
2021 talousarvio | 75 985 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 50 000 |
2020 talousarvio | 75 805 000 |
2019 tilinpäätös | 77 561 533 |