Talousarvioesitys 2021
8. Kuntatalous
8.1. Vero- ja maksuperustemuutosten vaikutus kuntatalouteen
Kunnallisvero
Ansiotuloveroperusteisiin tehdään v. 2021 hallitusohjelman mukaisesti indeksitarkistus ansiotasoindeksin muutosta vastaavasti. Progressiivisen tuloveroasteikon euromääräisiä rajoja korotetaan ja sen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 60 milj. eurolla v. 2021. Työtulovähennyksen korotuksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 72 milj. eurolla v. 2021 ja perusvähennyksen korotuksen 40 milj. eurolla v. 2021.
Asuntolainan korkovähennysoikeutta supistetaan hallitusohjelman mukaisesti. Vähennysoikeutta supistetaan vuosina 2021—2023 viisi prosenttiyksikköä vuodessa siten, että v. 2023 asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus poistuu kokonaan. Muutoksen arvioidaan lisäävän kunnallisveron tuottoa 5 milj. eurolla v. 2021.
Työsuhdematkalipun verovapaata osuutta korotetaan ja verotusta yksinkertaistetaan. Täyssähköautojen vapaan autoedun ja käyttöedun verotusarvoa alennetaan määräaikaisesti vuosina 2021—2025. Sähköautojen latausetu vapautetaan verosta määräaikaisesti vuosina 2021—2025. Työsuhdepolkupyöräetu säädetään verovapaaksi. Joukkoliikenteen osuus työsuhde-etuna tarjottavasta liikkumispalvelupaketista rinnastetaan verovapaaseen työsuhdematkalippuun. Liikenteen työsuhde-etujen muutosten arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 7 milj. eurolla v. 2021.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen listaamattomien osakeyhtiöiden henkilöstöantien verotusta koskevaksi sääntelyksi. Huojennuksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 2 milj. eurolla v. 2021. Lisäksi vuosina 2020—2023 voimassaolevat irtaimen käyttömaisuuden korotetut poistot vaikuttavat ajanjaksolla kunnallisverotuloja alentavasti. Muutoksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 3 milj. eurolla vuoden 2021 osalta. Vuonna 2020 toteutetun verotuksen maksujärjestelyjen ehtojen huojennuksen seurauksena kunnallisverotulojen kertymää siirtyy vuodelta 2020 arviolta 98 milj. euroa vuosille 2021 ja 2022.
Yhteisövero
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi yritysten tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvästä tutkimusyhteistyön lisävähennyksestä vuosina 2021—2024. Muutos ei aiheuta verotulomenetyksiä kunnille koska yhteisöveron jako-osuuksia ehdotetaan muutettavaksi siten, että esityksen verotuotto kunnille on neutraali. Koronavirustilanteen vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneiden yritysten tilanteen helpottamiseksi v. 2020 voimaan tulleen maksujärjestelyhuojennuksen päättymisen arvioidaan kasvattavan valtion yhteisöverokertymää 4 milj. eurolla vuonna 2021.
Osana koronaviruspandemiaan liittyvää kuntien tukemisen toimenpiteiden kokonaisuutta kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotettiin 10 prosenttiyksiköllä verovuodelle 2020. Yhteisöverokertymän jaksotuksesta johtuen muutoksen arvioidaan kasvattavan kuntien yhteisöveron tilityksiä vuonna 2021 edelleen n. 60 milj. eurolla. Yhteisöveron jako-osuuteen tehdään 10 prosenttiyksikön määräaikainen korotus edelleen vuodelle 2021. Tämän arvioidaan lisäävän kuntien yhteisöveron kertymää v. 2021 n. 510 milj. eurolla ja v. 2022 n. 40 milj. eurolla. Osana hallituksen työllisyystoimia varhaiskasvatusmaksuja alennetaan nettomääräisesti vuositasolla 70 milj. eurolla. Kunnille tämä kompensoidaan korottamalla yhteisöveron jako-osuutta 2 prosenttiyksiköllä. Tämän arvioidaan lisäävän kuntien yhteisöveron kertymää v. 2021 n. 102 milj. eurolla. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennyksestä vuosina 2021—2024. Muutos ei aiheuta verotulomenetyksiä kunnille koska yhteisöveron jako-osuuksia ehdotetaan muutettavaksi siten, että esityksen verotuottovaikutus kunnille on neutraali. Koronaviruspandemian vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneiden yritysten tilanteen helpottamiseksi vuonna 2020 voimaan tulleen maksujärjestelyhuojennuksen päättymisen arvioidaan kasvattavan kuntien yhteisöverokertymää 4 milj. eurolla v. 2021.
Kiinteistövero
Hallitusohjelman mukaisesti käynnissä olevaa kiinteistöverouudistusta jatketaan, siten että uudistus tulee pääosaltaan voimaan vuoden 2023 verotuksessa. Uudistus siirtyy aiemmin suunnitellusta vuodella, koska linjauksia varten tarvitaan lisää tietopohjaa ja analyysiä vaikutuksista. Samalla taataan, että Verohallinnolla on riittävästi aikaa toteuttaa uudistuksen vaatimat järjestelmämuutokset. Osittaisuudistuksella luonnonsuojelualueet vapautettaisiin kiinteistöverosta kuitenkin jo v. 2021, ja samalla alennetaan merituulivoimaloiden kiinteistöverotusta. Vuonna 2020 toteutetun verotuksen maksujärjestelyjen ehtojen huojennuksen seurauksena kiinteistöverotulojen kertymää siirtyy vuodelta 2020 arviolta 9 milj. euroa vuosille 2021 ja 2022.
Hallitusohjelman mukaisesti veroperustemuutoksista johtuvat kuntien verotulojen muutokset kompensoidaan kunnille nettomääräisesti.
Talousarvioesitykseen liittyvien veroperustemuutosten vaikutukset kuntien verotuloihin v. 2021 (milj. euroa)
Ansiotuloveroperusteiden indeksitarkistus | -172 |
— josta progressiivinen tuloveroasteikko | -60 |
— josta työtulovähennys | -72 |
— josta perusvähennys | -40 |
Asuntolainan korkovähennyksen rajaaminen | 5 |
Liikenteen työsuhde-etujen kasvattaminen | -7 |
Listaamattomien osakeyhtiöiden henkilöstöantien verokannustin | -2 |
Kone- ja laiteinvestointien korotetut poistot | -3 |
Kuntien yhteisöveron jako-osuuden 10 prosenttiyksikön korotus | 510 |
Kuntien yhteisöveron jako-osuuden 2 prosenttiyksikön korotus | 102 |
Yhteensä | 433 |
---|
8.2. Kuntien valtionavut
Kuntien valtionavut ovat 12,4 mrd. euroa, mikä on n. 0,8 mrd. euroa enemmän kuin vuoden 2020 varsinaisen talousarviossa (11,6 mrd. euroa). Mikäli vuoden 2020 lisätalousarviot I—V huomioidaan, ehdotetut valtionavut vuodelle 2021 ovat 0,8 mrd. euroa pienemmät kuin vuoden 2020 valtionavut. Laskennalliset valtionosuudet ovat yhteensä 8,7 mrd. euroa eli n. 0,6 mrd. euroa enemmän kuin vuoden 2020 varsinaisessa talousarviossa (8,1 mrd. euroa). Huomioiden vuoden 2020 lisätalousarviot I—V valtionosuudet v. 2021 ovat 250 milj. euroa pienemmät kuin v. 2020. Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä on 2,36 mrd. euroa.
Edellä mainittujen valtionapujen lisäksi kunnille, kuntayhtymille ja Ahvenanmaan maakunnalle korvataan täysimääräisesti koronavirukseen liittyvät välittömät kustannukset, kuten testaus ja potilaiden hoito, niin kauan kuin tautitilanne ja hybridistrategian toimeenpano sitä edellyttävät. Tässä talousarvioesityksessä näihin toimiin ehdotetaan 1,66 mrd. euroa.
Kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2019—2021 (milj. euroa) ja muutos 2020 TA—2021 TAE (%)
Momentti | 2019 TA | 2020 TA1) | 2020 TA +LTA 1—5 |
2021 TA | Muutos % 2020—2021 |
|
Laskennalliset valtionosuudet | 9 656 | 8 098 | 8 972 | 8 720 | 7,7 % | |
28.90.30 | VM2) | 8 729 | 7 074 | 7 902 | 7 697 | 8,8 % |
useita momentteja | OKM3) | 928 | 1 024 | 1 070 | 1 023 | -0,1 % |
siitä kuntayhtymät | 978 | 1 040 | 1 065 | 1 024 | -1,5 % | |
28.90.35 | Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä | 0 | 2 269 | 2 383 | 2 360 | 4 % |
Muut valtionavut | ||||||
25.50.20 | Vaalimenot | 20 | 0 | 0 | 0 | |
OM yhteensä | 20 | 0 | 0 | 0 | ||
Palosuojelurahasto | Kunnille maksettavat avustukset | 5 | 5 | 5 | 5 | |
SM yhteensä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
28.70.05 | Maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus | 9 | 70 | 70 | 70 | |
28.90.31 | Kuntien yhdistymisavustukset | 4 | 0 | 10 | 10 | |
28.90.32 | Valtionavustus kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmään | 30 | 40 | 10 | 10 | |
28.90.34 | Valtionavustus sairaanhoitopiireille koronaviruspandemiasta aiheutuviin kustannuksiin | 0 | 0 | 200 | 0 | |
VM yhteensä | 43 | 110 | 290 | 90 | ||
useita momentteja | OKM, harkinnanvaraiset avustukset | 215 | 231 | 387 | 262 | |
siitä kuntayhtymien osuus | 17 | 11 | 17 | 12 | ||
OKM yhteensä | 215 | 231 | 387 | 262 | ||
30.20.01 | Ruokaviraston toimintamenot: korvaus Ahvenanmaan maakunnan kunnille maatalouden tukien toimeenpanosta aiheutuvien tehtävien hoitamisesta | 0,05 | 0,05 | 0,5 | 0,5 | |
30.20.20 | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta: korvaus kuntien järjestämästä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnasta | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | |
30.20.41 | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki: koulujakelujärjestelmä | 1 | 0 | 0 | 0 | |
30.20.46 | Koulujakelujärjestelmä | 0,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | |
MMM yhteensä | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
31.10.31 | Eräät avustukset, valtion avustus eräiden lentopaikkojen investointi ja ylläpitomenoihin sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ja joukkoliikennehankkeisiin | 0 | 15,5 | 35,8 | 4,4 | |
31.10.37 | Valtionavustus kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ja joukkoliikennehankkeisiin (v. 2020 osa momenttia 31.10.31) | 3,5 | 0 | 0 | 0 | |
31.10.41 | Valtionavustus eräiden lentopaikkojen investointi ja ylläpitomenoihin (v. 2020 osa momenttia 31.10.31) | 1 | 0 | 0 | 0 | |
31.20.42 | Valtionavustus koulutuksesta (v. 2020 osa momenttia 31.20.51) | 1 | 0 | 0 | 0 | |
31.20.51 | Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin | 0 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | |
31.20.55 | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen | 0 | 33 | 175 | 74 | |
31.30.42 | Valtionavustus koulutukseen (v. 2020 osa momenttia 31.20.51) | 0,8 | 0 | 0 | 0 | |
31.30.63 | Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen (vuonna 2020 osa momenttia 31.20.55, Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen) | 55 | 0 | 0 | 0 | |
LVM yhteensä | 60 | 49 | 211 | 80 | ||
32.30.40 | Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen | 0 | 1 | 16 | 2 | |
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut / kunnille maksettavan palkkatuen määrä | 27 | 31 | 31 | 32 | |
32.50.03 | Maahanmuuttajien kotouttamisen ja työllistämisen edistämisen | 0 | 8 | 8 | 6 | |
32.50.30 | Valtion korvaus alaikäisten yksintulleiden jälkihuollon ikärajan nostosta 25 vuoteen | 0 | 0 | 0 | 2,6 | |
32.50.30 | Valtion korvaukset kotouttamisesta (pakolaiskiintiön nosto 1050) | 0 | 0 | 0 | 1,1 | |
32.50.30 | Valtion korvaukset kunnille kansainvälistä suojelua saavien palvelujen järjestämisestä | 192 | 156 | 156 | 144 | |
TEM yhteensä | 219 | 196 | 211 | 188 | ||
33.03.31 | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 0 | 11,5 | 10 | 8 | |
33.03.63 | Eräät erityishankkeet | 0 | 2 | 4,7 | 2,5 | |
33.20.31 | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä | 27 | 27 | 28,4 | 28,4 | |
33.20.50, 51 ja 52 | Kunnille maksettava palkkatuki | 74 | 74 | 74 | 74 | |
33.30.60 | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista | 0 | 0 | 0 | 2 | |
33.50.51 | Sotilasvammakorvaukset | 31 | 27,3 | 27,3 | 19,3 | |
33.50.56 | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot | 58,4 | 38 | 38 | 25 | |
33.50.58 | Rintamaveteraanien kotiin vietävät palvelut | 20 | 70 | 179,6 | 132 | |
33.60.30 | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin | 0,5 | 0,5 | 2,2 | 0,4 | |
33.60.31 | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tuki ja eräät muut menot | 0,8 | 1,6 | 1,6 | 2,8 | |
33.60.32 | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen | 21 | 25 | 25 | 25 | |
33.60.33 | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin menoihin | 96 | 96 | 96 | 96 | |
33.60.34 | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin | 15,2 | 15,2 | 15,2 | 15,2 | |
33.60.36 | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,6 | |
30.60.37 | Korvaukset kunnille kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 0,5 | |
33.60.39 | Palvelurakenteen kehittäminen | 0 | 90 | 92 | 86 | |
33.60.40 | Valtion korvaus lääkärihelikopterin toimintaan | 29 | 29 | 29 | 27,8 | |
33.60.52 | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin | 4 | 4 | 4 | 4 | |
33.60.63 | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan | 2 | 3 | 3 | 3 | |
33.60.64 | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin | 5 | 5 | 5 | 5 | |
33.60.65 | Lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen vahvistaminen Oulussa | 0,5 | 0 | 0 | 0 | |
33.80.50 | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen hallintomenoihin | 15 | 13,5 | 13,5 | 15,5 | |
STM yhteensä | 405 | 539 | 654 | 573 | ||
Öljysuojarahasto | Korvaukset alueiden pelastustoimille öljyntorjuntavalmiuden hankinta- ja ylläpitokustannuksiin | 12 | 12 | 12 | 10 | |
Valtion asuntorahasto | MAL rakentamisavustusvaltuus | 15 | 15 | 15 | 25 | |
Valtion asuntorahasto | Asumisneuvoja-avustus | 1 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |
Valtion asuntorahasto | MAL käynnistysavustukset | 0 | 30 | 30 | 30 | |
Valtion asuntorahasto | Puurakentamisen käynnistysavustus MAL alueilla | 0 | 0 | 5 | 6,3 | |
Valtion asuntorahasto | Puurakentamisen käynnistysavustus muualla maassa | 0 | 0 | 1,3 | 0,7 | |
Valtion asuntorahasto | Lähiöohjelma | 0 | 4 | 4 | 4 | |
Valtion asuntorahasto | Kunnostusavustus asuntojen muuttamiseksi ikääntyneille sopiviksi | 0 | 5 | 5 | 10 | |
Valtion asuntorahasto | Energia-avustus | 0 | 0 | 4 | 4 | |
Valtion asuntorahasto | Purkuavustus | 0 | 8 | 8 | 8 | |
35.10.22 | Eräät ympäristömenot, Kaisu-ohjelma | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 3,5 | |
35.10.61 | Vesien- ja ympäristönhoidon edistäminen | 1 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |
35.10.61 | Vesien- ja ympäristönhoidon edistäminen, kuntien vesihuoltolaitosten ravinne kierrätyksen ja jätevedenkäsittelyn energiatehokkuuden parantaminen | 0 | 0 | 2 | 0 | |
35.10.61 | Kestävä kaupunkikehitys | 0 | 1 | 1 | 1 | |
35.10.61 | Vesien ja ympäristönhoidon edistäminen, pilaantuneet maat | 0 | 0 | 1,2 | 1,2 | |
35.10.61 | Lahden kaupungin Euroopan ympäristövuosi | 0 | 0 | 3 | 0 | |
35.20.30 | Vuokra-asukkaiden talousongelmien ehkäiseminen | 1 | 1 | 1 | 0 | |
35.20.32 | Avustukset asunnottomuuden poistamiseksi | 0 | 3 | 3 | 3 | |
35.20.34 | Avustukset kuntien kiinteistöjen öljylämmityksestä luopumiseen | 0 | 0 | 14,9 | 0 | |
35.20.37 | Tuulivoima-avustukset | 0 | 0 | 1 | 0 | |
35.20.55 | Avustukset korjaustoimintaan | 0 | 0 | 3 | 3 | |
35.20.56 | Avustukset korjaustoimintaan, ikääntyneiden asumisohjelma | 0 | 0 | 0 | 0,3 | |
YM yhteensä | 30 | 81 | 116 | 113 | ||
Muut valtionavut yhteensä, milj. euroa | 1 003 | 1 216 | 1 881 | 1 316 | 8,2 % | |
Valtionavut yhteensä, milj. euroa | 10 659 | 11 583 | 13 236 | 12 395 | 7 % |
1) Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto määrittelee kuntien tuloslaskelman kaavan ja erien sisällön. Lopullisesti ohje voidaan muuttaa vasta kun laki on voimassa. Tässä kuntatalousohjelmassa kunnille maksettavat veromenetysten kompensaatiot sisältyvät valtionaputaulukkoon valtiovarainministeriön hallinnonalan muihin valtionapuihin.
2) Kunnille maksettavat verokompensaatiot siirtyvät vuodesta 2020 alkaen omalle momentille 28.90.35. Aiemmin verokompensaatiot ovat olleet mukana peruspalveluiden valtionosuusmomentilla.
3) Kuntien laskennallinen osuus on arvioitu OKM:n hallinnonalan (ml. yksityiset) kokonaisuudesta.
Valtiovarainministeriön hallinnonala
Kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen ehdotetaan 7 697 milj. euroa, joka on 622 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2020 varsinaisessa talousarviossa. (7 074 milj. euroa). Tämä kasvu ei kokonaisuudessaan vahvista kuntataloutta, vaan merkittävä osa valtionosuuden kasvusta vastaa joko muiden tulojen vähennystä tai kustannusten kasvua. Verrattuna vuoteen 2020 lisätalousarviot I—V huomioiden peruspalvelujen valtionosuus laskee 205 milj. euroa.
Valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen liittyen valtionosuutta alennetaan 13,7 milj. euroa, ja indeksikorotus (2,4 %) lisää valtionosuutta n. 174 milj. euroa. Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutos lisää valtionosuutta 30,9 milj. euroa.
Peruspalvelujen valtionosuuteen ehdotetaan kertaluonteista 300 milj. euron lisäystä vuodelle 2021 kompensoimaan kunnille mm. koronavirustilanteesta aiheutunutta verotulojen alenemista. Tästä 20 milj. euroa kohdistuu valtionosuuden harkinnanvaraiseen korotukseen, jolloin harkinnanvaraisen korotuksen kokonaismäärä nousee 30 milj. euroon. Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmästä ehdotetaan palautettavan valtionosuuksiin 30 milj. euroa, jolloin siihen osoitetaan 10 milj. euroa.
Vuonna 2021 oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyen siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksesta 5,9 milj. euroa valtionosuusmomentille. Hoivahenkilöstön sitovaan vähimmäismitoitukseen ehdotetaan 53 milj. euroa. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain uudistamiseen ehdotetaan 17,9 milj. euroa, josta 0,9 milj. euroa kertalisäystä. Asiakasmaksulain muutos alentaa kuntien maksutuloja, mutta alenema kompensoidaan lisäämällä valtionosuutta vastaavalla määrällä.
Peruspalvelujen valtionosuudesta ehdotetaan siirrettävän 10 milj. euroa vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen ja 32 milj. euroa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle liittyen ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön toteuttamaan opiskeluterveydenhuoltoon.
Valtionosuusprosentti vuodelle 2021 on 25,67. Se on 0,21 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuoden 2020 varsinaisessa talousarviossa (25,46). Muutos johtuu lähinnä uusien ja laajenevien tehtävien toteuttamisesta siten, että niiden valtionosuus on 100 %.
Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä on 2 360 milj. euroa v. 2021. Luvussa on huomioitu maksujärjestelyn huojennuksen vaikutus, joka vähentää maksettavaa kompensaatiota 88 milj. euroa v. 2021. Vastaavasti järjestely on kasvattanut kompensaatiota 114 milj. euroa v. 2020. Ilman maksujärjestelyn huojennusta verotulomenetysten kompensaation nettolisäys vuodelle 2021, on 179 milj. euroa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan laskennalliset valtionosuudet kunnille ovat yhteensä 1 023 milj. euroa eli 1 milj. euroa vähemmän vuoden 2020 varsinaiseen talousarvioon verrattuna (1 024 milj. euroa). Vuoden 2020 lisätalousarviot I—V huomioon ottaen vuoden 2021 valtionosuus on vajaat 50 milj. euroa pienempi. Valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen liittyen valtionosuutta korotetaan 5,9 milj. euroa ja indeksikorotus lisää valtionosuutta 17,3 milj. euroa.
Varhaiskasvatuslain uudistamiseen ehdotetaan vuodelle 2021 kertalisäyksenä 15 milj. euroa, josta 14,5 milj. euroa kohdistuu kuntatalouteen. Saamen ja romanikielen esi- ja perusopetukseen sekä varhaiskasvatukseen kohdennetaan 35 000 euroa.
Oppivelvollisuuden laajentamiseen osoitetaan 16 milj. euroa. Oppilas- ja opiskelijahuollon vahvistamiseen perusopetuksessa ja toisella asteella kohdennetaan 10 milj. euron lisäys. Lähihoitajakoulutuksen lisäämiseen osoitetaan 20 milj. euroa. Perhevapailla olevien luku- ja kirjoitustaidon ja perustaitojen parantamiseen yhteistyössä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kanssa ehdotetaan 2 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 1,4 milj. euroa.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Koronavirukseen liittyvät välittömät kustannukset, kuten testaus ja potilaiden hoito, korvataan kunnille, kuntayhtymille sekä Ahvenanmaan maakunnalle. Hybridistrategian edellyttämään testaukseen varataan 1,4 mrd. euroa ja testausteknologiaan 30 milj. euroa vuodelle 2021. Rajanylityspaikkojen terveysturvallisuuden vahvistamisesta aiheutuviin muihin kuin testaukseen liittyviin lisäkustannuksiin ehdotetaan 30 milj. euroa ja koronasta aiheutuviin välittömiin muihin kustannuksiin 200 milj. euroa. Nämä määrärahat on sidottu koronaviruksen aiheuttamiin todellisiin kustannuksiin ja näiden kustannuskorvausten todellinen määrä riippuu vuoden 2021 tautitilanteesta ja siitä miten kauan hybridistrategian toimeenpano edellyttää toimia. Vuoden 2020 kuudennessa lisätalousarviossa hybridistrategian toteuttamisen edellyttämään rajanylityksiin liittyvään testauskapasiteetin nostoon ja analyysitoimintaan kohdistetaan 200 milj. euroa
Muut kuntiin kohdistuvat toimenpiteet
Yhteisöveron jako-osuuden korotusta 10 prosenttiyksiköllä ehdotetaan jatkettavan määräaikaisesti vuodelle 2021, joka lisää kuntien tuloja yhteensä 550 milj. euroa, josta vuodelle 2021 kohdistuu 510 milj. euroa. Varhaiskasvatuksen maksujen alentaminen kompensoidaan kunnille kasvattamalla yhteisöveron jako-osuutta 2 prosenttiyksiköllä, joka lisää kuntien tuloja 102 milj. euroa vuositasolla.
Ympäristöministeriön hallinnonalalle ehdotetaan 4 milj. euroa energia-avustuksiin vuodelle 2021. Kunnallistekniikka-avustuksia ehdotetaan lisättävän 10 milj. eurolla 25 milj. euroon. Puurakentamisen määräaikaisiin käynnistysavustuksiin lisätään MAL-alueille 9 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 6,7 milj. euroa ja muille alueille 1 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 0,7 milj. euroa.
Pakolaiskiintiön nosto 1 050 henkilöön lisää valtion kotouttamiskorvausta 1,1 milj. euroa v. 2021.
8.3. Valtion toimenpiteiden vaikutus kuntatalouteen
Oheinen taulukko sisältää kaikki talousarvioesitykseen sisältyvät valtion toimenpiteet, joilla on vaikutusta kuntatalouteen. Taulukossa on huomioitu vain sellaiset toimet, joilla on taloudellisia vaikutuksia v. 2021. Valtion toimenpiteiden vaikutus kuntatalouteen v. 2021 on 1,1 mrd. euroa kuntataloutta vahvistava. Yhteisöveron jako-osuuden muutos vahvistaa kuntataloutta 510 milj. euroa. Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen 1.8.2021 alkaen laskee kuntien maksutuloja 30 milj. euroa v. 2021, mutta kuntien saama yhteisöveron jako-osuuden kompensaatio tulojen alenemiseen on 102 milj. euroa eli yli 70 milj. euroa suurempi kuin maksutulojen menetys. Lisäksi peruspalvelujen valtionosuuden kertaluonteinen 300 milj. euron lisäys vahvistaa kuntataloutta.
Vuoden 2021 talousarvioesityksessä kuntatalouteen kohdentuu merkittäviä uudistuksia mm. liittyen oppivelvollisuuden laajentamiseen ja hoivahenkilöstön sitovaan vähimmäishenkilöstömitoitukseen. Uudistusten vaikutus kuntien talouteen nousee monissa tehtävissä asteittain. Kuntatalouden menot kasvavat merkittävästi vuoteen 2024 mennessä, joskin uusiin ja laajeneviin tehtäviin kunnat saavat 100 % valtionrahoituksen. Esimerkiksi hoivahenkilöstön sitovan vähimmäismitoituksen vaikutus v. 2021 on 53 milj. euroa ja nousee 266 milj. euroon vuoteen 2024 mennessä. Oppivelvollisuuden laajentaminen ja maksuton toinen aste kasvattavat menoja 22 milj. euroa v. 2021 ja vuoteen 2024 mennessä taso nousee 129 milj. euroon. Hallituksen päätösperäiset pysyvät toimet lisäävät kuntatalouden menoja arviolta v. 2021 kokonaisuudessaan 370 milj. euroa ja yli kaksinkertaisesti eli n. 790 milj. euroa vuoteen 2024 mennessä.
Menot taso 2021 | Menot muutos 2020—2021 |
Tulot taso 2021 | Tulot muutos 2020—2021 |
Netto taso 2021 | Netto muutos 2020—2021 |
|
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
VM, Peruspalvelujen valtionosuus | ||||||
Lastensuojelun jälkihuolto-oikeuden laajennus | 24 | 12 | 24 | 12 | 0 | 0 |
YTHS-uudistus, kuntien rahoitusosuus opiskelijaterveydenhuollosta | -24 | -24 | -32 | -32 | -8 | -8 |
A1-kielen opetuksen varhentaminen | 12 | 4,5 | 12 | 4,5 | 0 | 0 |
Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus | 17 | 9,9 | 17 | 9,9 | 0 | 0 |
Varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentäminen | 16 | 9,3 | 16 | 9,3 | 0 | 0 |
Vaasan keskussairaalan muutos laajan päivystyksen sairaalaksi | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Perheiden elämäntilanteiden moninaisuuden tukeminen | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Hoivahenkilöstön sitova vähimmäismitoitus | 53 | 40 | 53 | 40 | 0 | 0 |
Kansallinen mielenterveysstrategia | 20 | 10 | 20 | 10 | 0 | 0 |
Kotihoidon resurssien riittävyys ja omaishoidon kehittäminen | 20 | 15 | 20 | 15 | 0 | 0 |
Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman jatko | 8 | -2 | 8 | -2 | 0 | 0 |
Peruspalvelujen saatavuus | 60 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Oppivelvollisuuden laajentaminen (siirto momentilta 29.10.30) | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 0 | 0 |
Asiakasmaksulainuudistus | 0,9 | 0,9 | 17,9 | 17,9 | 17,9 | 17,9 |
Kertaluonteinen lisäys kompensoimaan kunnille mm. koronavirustilanteesta aiheutunutta verotulojen alenemista | 0 | 0 | 280 | 280 | 280 | 280 |
Harkinnanvaraisen valtionosuuden lisäys kompensoimaan kunnille mm. koronavirustilanteesta aiheutunutta verotulojen alenemista | 0 | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
VM yhteensä | 216 | 82 | 525 | 391 | 309 | 309 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | ||||||
Ammatillisen koulutuksen tarjonnan lisääminen nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi | -3,3 | -3,3 | -3,3 | -3,3 | 0 | 0 |
Lukiouudistuksesta aiheutuvat kustannusvaikutukset | 3,6 | 2,9 | 3,6 | 2,9 | 0 | 0 |
Harrastusmahdollisuus kaikille koulupäivän yhteydessä | 25,5 | 16,7 | 14,5 | 9,5 | -11 | -7,2 |
Oppivelvollisuuden laajentaminen | 16,1 | 16,1 | 16,1 | 16,1 | 0 | 0 |
Oppilas- ja opiskelijahuollon vahvistaminen perusopetuksessa ja toisella asteella | 10 | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 |
Taiteen perusopetuksen kehittäminen | 1,6 | 0 | 0,9 | 0 | -0,7 | 0 |
Työpaikkaohjaajien koulutuksen lisääminen | 1,8 | 0 | 1,8 | 0 | 0 | 0 |
Urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukeminen | 0,4 | 0 | 0,4 | 0 | 0 | 0 |
Liikunnan ja huippu-urheilun edistäminen liikuntapoliittisen selonteon toimeenpanolla | 1,3 | 0,3 | 1,3 | 0,3 | 0 | 0 |
Nuorten työpajatoiminnan tukeminen | 1,4 | 0 | 1,4 | 0 | 0 | 0 |
Perusopetuksen laatu ja tasa-arvo (valtionavustus) | 67,1 | 0 | 57 | 0 | -10,1 | 0 |
Varhaiskasvatuksen laatu ja tasa-arvo (valtionavustus) | 55,9 | 28 | 47,5 | 23,7 | -8,4 | -4,3 |
Maahanmuuttajien osaamisen kehittäminen työllistymisen edellytysten vahvistamiseksi | 3,3 | 0 | 2,5 | 0 | -0,8 | 0 |
Opiskelijavuosien lisääminen lähihoitajien koulutukseen hoitajamitoituksen muutokseen varautumiseksi | 20 | 20 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Perhevapailla olevien luku- ja kirjoitustaidon ja perustaitojen parantaminen yhdessä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kanssa | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 0 | 0 |
Varhaiskasvatuslain uudistaminen | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 0 | 0 |
OKM yhteensä | 241 | 47 | 200 | 35 | -41 | -12 |
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | ||||||
Rintamaveteraanien kotona asumista tukevat palvelut | 56,2 | -18 | 56,2 | -18 | 0 | 0 |
Turvakotipaikkojen lisääminen | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 0 | 0 |
Tutkimusrahoituksen lisääminen | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
Paperittomien terveydenhuolto | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Päihteitä käyttävien äitien palvelut | 1,5 | 0 | 1,5 | 0 | 0 | 0 |
Kotihoidon kehittämishanke | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 |
Kehitysvammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetin kokeilut | 2,5 | 0 | 2,5 | 0 | 0 | 0 |
Osatyökykyisille suunnattu työkykyohjelma | 5,4 | 5,4 | 0 | |||
Välitä viljelijästä -toimintamalli | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Palvelurakenteen kehittäminen toisen kotimaisen kielen vahvistamiseksi (Vaasan laaja päivystys) | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Vahvistetaan ja kehitetään saattohoitoa ja palliatiivista hoitoa | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0 | 0 |
Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan | 0,75 | 0,75 | 0,75 | 0,75 | 0 | 0 |
STM yhteensä | 85 | -6 | 86 | -6 | 1 | 0 |
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | ||||||
Pakolaiskiintiön nosto | 1,6 | 1,1 | 1,6 | 1,1 | 0 | 0 |
Pakolaiskiintiön nosto (1050) | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 0 | 0 |
Talent Hub | 2,9 | 1,4 | 2 | 1 | -0,9 | -0,4 |
Valtion, kaupunkien ja alueiden sopimusperusteinen yhteistyö | 6,1 | -12 | 4,9 | -10 | -1,2 | -2 |
Alueiden omaehtoinen kehittäminen | 6,1 | 0 | 4,9 | 0 | -1,2 | 0 |
Kuntien osaamiskeskustoiminta | 4,3 | -1,4 | 3 | -1 | -1,3 | -0,4 |
Maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelut | 4,3 | -1,4 | 3 | -1 | -1,3 | -0,4 |
Alaikäisten yksintulleiden jälkihuollon ikärajan nosto 25 vuoteen | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 0 | 0 |
TEM yhteensä | 29 | -9 | 23 | -6 | -6 | 3 |
Ympäristöministeriön hallinnonala | ||||||
Ympäristönsuojelun ja ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen sekä muiden säädösten uudistamishanke | -1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Maastoliikennelain muutos | 0 | 0 | 0,15 | 0 | -0,15 | 0 |
Ympäristön seurannan kehittäminen | 0,27 | 0 | 0,08 | 0 | 0,19 | 0 |
Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelman toimeenpano | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 0 | 0 |
Kestävä kaupunkikehitys ohjelman jatko | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
MAL kunnallistekniikka-avustukset | 25 | 10 | 25 | 10 | 0 | 0 |
MAL käynnistysavustukset | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Puurakentamisen käynnistysavustuksen korotus MAL-alueilla | 6,3 | 1,3 | 6,3 | 1,3 | 0 | 0 |
Puurakentamisen käynnistysavustuksen korotus muussa maassa | 0,7 | -0,6 | 0,7 | -0,6 | 0 | 0 |
Energia-avustus | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
Lähiöohjelma | 5,5 | 1,5 | 5,5 | 1,5 | 0 | 0 |
Kunnostusavustus asuntojen muuttamiseksi ikääntyneille sopiviksi | 10 | 5 | 10 | 5 | 0 | 0 |
Purkuavustus | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 |
YM yhteensä | 90 | 27 | 91 | 27 | 1 | 0 |
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | ||||||
MAL toimenpiteet | 10 | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 |
LVM yhteensä | 10 | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 |
Hallinnonalojen toimenpiteet yhteensä | 671 | 140 | 935 | 441 | 265 | 300 |
2. Verotuksen ja maksujen muutokset | ||||||
Yhteisöveron jako-osuuden korotus 10 %-yksiköllä määräaikaisesti vuodelle 2021. Jako-osuuden korotuksen vaikutukset näkyvät viiveellä siten, että se lisää kuntien yhteisöverokertymää lisäksi 40 milj. euroa vuonna 2022. | 0 | 510 | 510 | |||
Varhaiskasvatusmaksuja alennetaan nettomääräisesti noin 70 milj. euroa, mikä kompensoidaan korottamalla kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta 2 %-yksiköllä | 0 | 102 | 0 | |||
Asiakasmaksulainuudistus, maksutulojen vähennys | 0 | -17 | -17 | |||
Varhaiskasvatuksen maksujen alentaminen 1.8.2021 alkaen (netto) | 0 | -30 | -30 | |||
Verotuksen ja maksujen muutokset yhteensä | 0 | 565 | 565 | |||
3. Kustannustenjaon tarkistus | ||||||
VM | 0 | 173,6 | 173,6 | |||
OKM | 0 | 17,3 | 17,3 | |||
Kustannustenjaon tarkistus yhteensä | 0 | 191 | 191 | |||
4. Verotuloihin vaikuttavat muutokset | ||||||
Pienimpien eläkkeiden korottaminen | 50 | 50 | ||||
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | 671 | 1741 | 1070 | |||