Talousarvioesitys 2021
10.4. Liikenneväylien korjausvelka
Liikenneväyliin liittyvän infrastruktuurin hankintamenopohjainen tasearvo oli 20,0 mrd. euroa 31.12.2019. Liikenneväylät muodostivat 42,4 % valtion käyttöomaisuudesta ja muista pitkäaikaisista sijoituksista, jotka olivat yhteensä 47,1 mrd. euroa.
Valtion käyttöomaisuus ja muut pitkäaikaiset sijoitukset (mrd. euroa)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Väylärakenteet ja maapohjat | 18,6 | 18,8 | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 | 19,9 | 20,1 | 20,0 |
Käyttöomaisuusarvopaperit ja muut pitkäaikaiset sijoitukset | 20,4 | 20,7 | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 | 23,1 | 24,7 | 25,0 |
Muu käyttöomaisuus | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,9 | 2,0 | 2,1 |
Käyttöomaisuus ja muut pitkäaikaiset sijoitukset yht. | 40,6 | 41,0 | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 | 44,8 | 46,8 | 47,1 |
Liikenneväyläinvestoinnit, poistot ja tasearvojen muutos vuosina 2000—2019 (milj. euroa)
Tie | Rata | Vesi | Väylät yhteensä | |||||||||
Investoinnit | Poistot | Muutos | Investoinnit | Poistot | Muutos | Investoinnit | Poistot | Muutos | Investoinnit | Poistot | Muutos | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1 011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1 115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1 164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 823 | 781 | 43 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
2017 | 589 | 630 | -41 | 302 | 197 | 105 | 17 | 10 | 8 | 908 | 837 | 71 |
2018 | 802 | 649 | 154 | 314 | 207 | 107 | 23 | 10 | 13 | 1 140 | 866 | 274 |
2019 | 512 | 644 | -132 | 197 | 213 | -16 | 42 | 11 | 31 | 751 | 868 | -116 |
Yht. | 10 794 | 11 046 | -252 | 6 147 | 3 815 | 2 332 | 231 | 232 | -1 | 17 172 | 15 093 | 2 079 |
Väyläomaisuuden investoinnit sisältävät sekä uusinvestointeja että korvaus- ja korjausinvestointeja. Koko väyläomaisuuden hankintamenopohjaisen tasearvon kasvusta huolimatta väyliin liittyy korjausvelkaa. Tieväylien poistot ovat olleet tarkastelukaudella noin 252 milj. euroa suuremmat kuin investoinnit ja vesiväylien osalta vastaavasti noin 1 milj. euroa. Taulukon yhteensä rivillä esitettävää väylien investointien ja poistojen erotusta voidaan hankintamenopohjaisessa tarkastelussa pitää 2000-luvulla syntyneenä minimikorjausvelkana. Rataväylien investoinnit ovat 2000-luvulla puolestaan olleet noin 2,33 mrd. euroa suuremmat kuin poistot.