Talousarvioesitys 2021
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 796 137 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle
2) säädettyjen korvausten maksamiseen teleyrityksille.
Selvitysosa:Poliisin tuloksellisella sekä perus- ja ihmisoikeusmyönteisellä toiminnalla vaikutetaan osaltaan siihen, että Suomi olisi maailman turvallisin maa. Poliisi tuottaa turvallisuuden tunnetta suorittamalla lakisääteiset tehtävänsä laadukkaasti ja oikea-aikaisesti, olemalla ihmisten arjessa näkyvä ja tavoitettavissa sekä säilyttämällä kansalaisten luottamus korkealla. Toimintavalmius ja varautumisen taso on hyvä. Tavoitteena on, että uhkaavat ilmiöt tunnistetaan ja ne kyetään paljastamaan ja estämään. Mahdollisimman moni rikos ehkäistään juurisyyt tunnistamalla. Laitonta maahantuloa ja maassaoloa torjutaan tehokkaasti. Poliisin suorituskykyä turvataan tavoittelemalla poliisin määrän kasvattamista ja ajoneuvo- sekä muilla hankinnoilla.
Poliisitoimessa painotetaan poliisin toimintavalmiutta myös alhaisemman palvelutason alueilla, ennalta estävyyttä sekä tehokasta rikostorjuntaa erityisesti yksilön ja yhteiskunnan kannalta haitallisimpien rikosten osalta. Yhteiskuntarauhan säilyttämiseksi pyritään torjumaan sellaiset hankkeet ja rikokset, jotka voivat vaarantaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Poliisi huolehtii kansainvälisen poliisiyhteistyön kehittämisestä ja ylläpitämisestä osallistumalla sitä varten perustettujen kahden- ja monenvälisten rakenteiden työhön.
Poliisin näkyvyyttä ja palvelujen esteetöntä saatavuutta lisätään digitalisaatiolla ja teknisillä ratkaisuilla. Samalla varmistetaan, että poliisi pystyy vastaamaan kiireellisen avun tarpeeseen nykytasolla.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 70 | 70 | 70 |
Toimitilamenot | 9 | 9 | 9 |
ICT-menot | 8 | 8 | 8 |
Muut menot | 13 | 13 | 13 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus ja toimintavalmiusaika säilytetään vuoden 2019 tasolla. Poliisin näkyvyyttä ylläpidetään harvaan asutuilla ja alhaisemman palvelutason alueilla resurssien puitteissa. Poliisin toiminnassa painotetaan ennalta estävää toimintaa.
Liikennevalvonnassa lisätään ja laajennetaan automaattista liikennevalvontaa. Poliisin paljastamien rattijuopumusten, törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisen tasoa sekä raskaan liikenteen valvonnan tasoa parannetaan ja vaikutetaan liikenteen keskeisiin riskitekijöihin.
Laittoman maahantulon tilanne säilytetään Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita.
Valvonta | 2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 838 | 866 | 844 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/htv | 914 | 562 | 879 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 224 | 1 256 | 1 254 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 135 590 | 138 000 | 140 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/ABC-tehtävät), euroa | 132,4 | 127 | 132 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lähisuhdeväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,84 | - |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 3,06 | - |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,9 | - |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 471,1 | 463 | 490 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 46,9 | 45,0 | 57,5 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 516 314 | 300 000 | 440 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 4 332 | 4 830 | 4 500 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 4 024 | 3 800 | 3 550 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 19 150 | 21 205 | 23 000 |
Suoritteet | |||
---|---|---|---|
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 024 398 | 1 088 159 | 1 058 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 38,7 | 37,1 | 38,0 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,2 | 8,3 | 9,0 |
Hälytystoiminta | 2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (A- ja B-hälytystehtävät, määrä/htv) | 228 | 228 | 235 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 2 071 | 2 071 | 2 071 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 207 735 | 209 000 | 211 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 439,5 | 443 | 433 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 10,7 | 10,7 | 10,7 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 15,5 | 15,2 | 16,0 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 75,9 | 76,6 | 76,5 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 95,0 | 95,4 | 95,5 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 3,19 | - |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 17 984 | 23 347 | 20 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 472 611 | 471 460 | 487 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 024 398 | 1 088 159 | 1 058 000 |
Rikostorjunnassa painotetaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen eli henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten, seksuaalirikosten sekä yhteiskunnan ja elinkeinoelämän rakenteita murentavien rikosten torjunnan suorituskyvyn varmistamista. Erityisesti huomioidaan lapsiin kohdistuvat rikokset ja perhe- ja lähisuhdeväkivallan torjunta sekä varmistetaan osapuolten ohjaus moniviranomaismalleihin ja tukipalveluihin. Toimintaympäristön muutos edellyttää resurssien kohdentamista ennalta estävään toimintaan ja erityisesti akuutteihin ja aikaa vieviin ilmiöihin, kuten väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin sekä vihapuheen torjuntaan.
Poliisin rikostorjunnan resursseja vahvistetaan. Resurssien lisäyksessä huomioidaan erityisesti ihmiskauppaan liittyvän rikostorjunnan ensivaiheen resurssit, talousrikostorjunta ja IT-rikostutkinta sekä valvonta- ja hälytystoiminta erityisesti harva-alueiden turvallisuuspalvelut huomioiden.
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) ja poliisin rikostorjunnan tuloksellisuus säilyvät nykytasolla. Rikosprosessiketjun nopeuttamiseksi ja vaikuttavuuden lisäämiseksi jatketaan toiminnan kehittämistä myös syyttäjäyhteistyössä.
Sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain (754/2010) 1 §:ää on muutettu 1.1.2021 alkaen. Säännöksellä on rajattu sakkomenettelyn soveltamisalaa toistuvien sakkorangaistusten osalta. Tämän myötä ns. suppeaan esitutkintaan tulisi vuosittain n. 9 600 juttua, mikä vastaa 35 henkilötyövuoden työpanosta.
Vuonna 2021 jatketaan väkivaltaisiin ääriliikkeisiin liittyvien rikosten ja viharikosten torjuntaa. Toimintaa vahvistetaan verkossa tapahtuvan rikollisuuden tutkinnan ja torjunnan alueella ml. lasten seksuaalinen hyväksikäyttö internetissä. Lisäksi jatketaan vakavien sekä vaarallisten vihjeiden tunnistamiskyvyn ja tiedonkulun parantamista.
Talousrikostorjunnan vaikuttavuuden lisäämiseksi pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun entistä tiiviimmällä poliisi—syyttäjä -esitutkintayhteistyöllä ja tehokkailla rikoshyödyn jäljittämistoimenpiteillä. Yhteistyötä keskeisten toimijoiden kanssa kehitetään.
Tietoverkkorikollisuuden torjunnassa pannaan täytäntöön kansallisen kyberstrategian täytäntöönpano-ohjelmassa esitetyt toimenpide-ehdotukset erityisesti ennalta estävän toiminnan osalta. Kyberrikostorjuntakeskuksen toimintakyvyn vahvistuessa vaikeutetaan vakavan ja järjestäytyneen tietoverkkorikollisuuden toimintamahdollisuuksia. Poliisi paljastaa edelleen törkeää huumausainerikollisuutta, kiinnittää huomiota käyttäjien tehokkaaseen hoitoonohjaukseen viranomaisyhteistyössä ja panostaa verkkotiedusteluun. Poliisi pyrkii vaikeuttamaan järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa ja integroitumista yhteiskuntarakenteisiin hallinnollisessa torjuntamenettelyssä sekä tukee henkilöiden irtautumista järjestäytyneen rikollisuuden ryhmistä (Exit-toimenpiteet).
Rikostorjunta | 2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 72 | 77 | 70 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 3 759 | 3 822 | 3 859 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 376 955 | 381 000 | 385 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 400 | 1 298 | 1 426 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 49,1 | 48,6 | 49,1 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 136 | 137 | 136 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 37,8 | 37,4 | 37,8 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 63,4 | 64,0 | 80,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 503 | 474 | 450 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,99 | - |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,81 | - |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,91 | - |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,74 | - |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,67 | - |
Onnistuminen viharikosten selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,89 | - |
Onnistuminen tietoverkkorikollisuuden torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,8 | - |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 46,2 | 49,6 | 50,0 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 640 025 | 522 282 | 380 0002) |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 269 082 | 293 459 | 270 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 44,1 | 40,83) | 44,0 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 34,5 | 36,73) | 34,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 909 | 2 064 | 2 000 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 741 | 2 643 | 2 600 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 518 | 726 | 600 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 33 866 | 31 994 | 34 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 1 109 | 809 | 1 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
2) Huomioitu 1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki ja sen vaikutukset.
3) Laskennallinen ennuste
Poliisin lupahallinto vaikuttaa hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin rikoksia ennalta estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta turvaavasti. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut. Sähköisen asioinnin käyttöaste säilyy suunnitelmallisesti korkealla tasolla.
Lupapalvelut tuotetaan kokonaistaloudellisesti ja kustannustehokkaasti turvaten maksullisen lupahallinnon riittävä palvelutaso, tehokkaat menettelyt ja näitä vastaavat resurssit kustannusvastaavuudesta huolehtien.
Maksullinen lupahallinto (lupapalvelu) | 2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin käsittelemät maksulliset asiat/maksullinen lupa-htv) | 3 611 | 3 194 | 2 943 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet (maksullinen) | 370,5 | 360 | 402 |
Lupahallinnon tuottoennuste/arvio, 1 000 euroa | 63 224 | 49 500 | 50 000 |
Lupapalvelujen kustannukset (maksullinen), 1 000 euroa | 53 909 | 49 500 | 50 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin käsittelemät maksulliset asiat), euroa | 40,3 | 43 | 42 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 117,3 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | - | 3,39 | - |
Sähköisen asioinnin toteutuma-aste (%) | 34,3 | 34,3 | 35,0 |
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 73,4 | 75,0 | 80,0 |
Ajanvarauksen käyttöaste (varausten määrä/asiakaskäyntimäärä), %2) | 41,3 | 45,0 | 45,0 |
Käyntiasioinnin asiakasmäärän kehitys | 869 178 | 700 000 | 750 000 |
Suoritteet | |||
Poliisin käsittelemät maksulliset lupa-asiat yhteensä, kpl | 1 337 842 | 1 150 000 | 1 183 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
2) Ajanvarausten määrä/asiakaskäyntimäärä
Poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen vastataan molemmilla kansalliskielillä annettavalla tutkinto- ja täydennyskoulutuksella. Poliisiammattikorkeakoulussa voi myös suorittaa pelastusalan päällystötutkinnon, jota toteutetaan yhteistyössä Pelastusopiston kanssa. Koulutusta järjestetään myös eri sidosryhmille sekä yksityisille toimijoille.
Tutkintokoulutuksen opetussuunnitelmia kehitetään jatkuvasti toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaisiksi. Koulutusten sisällöissä ja tavoitteissa painotetaan mm. kansainvälisen poliisiyhteistyön, monikulttuurisuuden ja uusien tietojärjestelmien edellyttämiä tietoja ja taitoa. Koulutusten tuottavuutta ja saavutettavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen tarjontaa. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus | 2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Poliisiammattikorkeakoulun kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 27 475 | 26 500 | 26 500 |
Henkilötyövuodet | 191 | 189 | 190 |
Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 182 | 190 | 190 |
Poliisi (ylempi AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 221 | 250 | 250 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Poliisi (AMK) -tutkinnosta tavoiteajassa valmistuneet, % | 96 | 92 | 92 |
Suoritteet | |||
Poliisi (AMK) koulutukseen hakevien lukumäärä aloituspaikkaa kohden | 12,7 | 10 | 10 |
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 376 | 400 | 400 |
Poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 320 | 380 | 375 |
Julkaisut, kpl | 24 | 38 | 40 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 592 | 1 578 | 1 551 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 729 | 729 | 721 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 67 866 | 69 000 | 70 000 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut, ohjaustoiminnot
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat, lupahallinnon erillistoiminnot
Poliisin henkilöstön osaaminen vastaa toimintaympäristön tarvetta. Erityistä huomiota kiinnitetään vartijoiden ja rikostutkinnassa työskentelevien henkilöiden työhyvinvoinnin edistämiseen. Sukupuolten välisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista edistetään. Hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti jatketaan toimenpiteitä, joilla pyritään turvamaan henkilöstölle terveelliset, turvalliset ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaiset tilat.
Henkiset voimavarat | 2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
Henkilötyövuodet1) | 9 982 | 10 058 | 10 024 |
Naisia, %-osuus | 30,4 | 30,6 | 30,8 |
Poliisimiehet, htv | 7 279 | 7 380 | 7 380 |
Naisia, %-osuus | 18,4 | 18,6 | 18,8 |
Opiskelijat, htv2) | 274 | 314 | 280 |
Naisia, %-osuus | 31,5 | 31,7 | 31,9 |
Muu henkilöstö, htv | 2 429 | 2 364 | 2 364 |
Naisia, %-osuus3) | |||
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 13,2 | 13,4 | 13,6 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,8 | 9,8 | 9,5 |
Työtyytyväisyysindeksi4) | - | - | 3,3 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2019 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 9 945,7 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 37,2 htv. Vuoden 2020 arvioissa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 40 htv. Vuoden 2021 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 40 htv.
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
3) Tieto saadaan ja lisätään myöhemmin.
4) Työtyytyväisyysindeksi mitataan poliisin henkilöstöbarometrissä. Seuraava poliisin henkilöstöbarometri toteutetaan vuonna 2021.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 843 347 | 829 138 | 866 137 |
Bruttotulot | 81 314 | 65 986 | 70 000 |
Nettomenot | 762 033 | 763 152 | 796 137 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 44 348 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 41 890 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 71 136 | 57 247 | 57 247 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 61 102 | 57 247 | 57 247 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 10 034 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 116 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | 465 |
Operatiivisen toimintakyvyn turvaaminen | 10 000 |
Poliisin resurssien vahvistaminen (rikostorjunta erit. ihmiskauppa, talousrikostorjunta, IT-rikostutkinta, harva-alueiden turvallisuus) | 4 100 |
Poliisin toimitilahankkeet (vuoden 2020 kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -1 500 |
Toimitilat | 1 500 |
Turvallisuusverkon palvelumaksujen hinnankorotus | -810 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -1 963 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 2 560 |
Palkkausten tarkistukset | 18 633 |
Yhteensä | 32 985 |
2021 talousarvio | 796 137 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 11 800 000 |
2020 II lisätalousarvio | 300 000 |
2020 I lisätalousarvio | 5 553 000 |
2020 talousarvio | 763 152 000 |
2019 tilinpäätös | 759 575 000 |