Talousarvioesitys 2021
Pääluokka 31
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala vastaa toimivista ja turvallisista liikenne- ja viestintäyhteyksistä sekä -palveluista kestävällä tavalla kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseksi sekä mahdollistaa uusien digitaalisten palvelujen käyttöympäristön.
Maapallon lämpeneminen on ylittämässä turvallisena pidetyn 1,5 asteen rajan vuosisadan puoleen väliin mennessä. Päästövähennyksiin tähtääviä toimia on tehtävä huomattavasti nopeammin kuin tähän mennessä on tehty tai suunniteltu tehtäväksi. Liikennealalla ilmastonmuutoksen hillintä vaatii suuria vähennyksiä hiilidioksidipäästöissä ja energian kulutuksessa. Kaupungistuminen ja väestörakenteen kehitys vaikuttavat liikenteen ja viestinnän tulevaisuuteen asettamalla haasteita muun muassa palvelurakenteelle. Väestön keskittyminen kaupunkikeskuksiin edellyttää kaupunkikehittämiseltä ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä liikenteen ja viestinnän ratkaisuja.
Teknologiamurroksella on suuria vaikutuksia yhteiskuntaan ja liikennejärjestelmään. Väylien kunto ja viestintäverkkojen kapasiteetti korostuvat digitaalisten palvelujen ja automaation kehityksen myötä. Verkot ovat investointi, joka tuottaa hyvinvointia ja kilpailukykyä. Verkkojen ohella tieto ja tiedon saatavuus ovat palveluiden perusta. Liikenteen automaatio, esineiden internet ja muut kehittyvät ilmiöt ja palvelut vaativat nopeampia ja tehokkaampia tiedonsiirtoyhteyksiä. Liikenne- ja viestintätoimialan palveluistuminen jatkuu ja maailman liikennepalvelumarkkinoiden arvioidaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina, etenkin uusien palveluiden ja liiketoimintamallien ansiosta.
Tiedon käytettävyyden ja jakamisen parantuminen mahdollistaa uudella tavalla tietovarantojen ja tiedon hyödyntämisen palvelu- ja liikkumisratkaisuissa. Samalla myös käyttäjien ymmärrys omien tietojensa hallinnasta tulee välttämättömäksi. Tietoverkkojen toimintavarmuuden ja turvallisen tiedonkäsittelyn tarve sekä käyttäjien luottamuksen vahvistaminen korostuvat yhteiskunnan prosessien automatisoituessa ja teknistyessä ja henkilöistä kerätyn datan määrän kasvaessa. Liikenne- ja viestintäverkkojen toimintahäiriöt (muun muassa kyberhyökkäykset, puutteet tietoturvassa tai sähkönjakelussa) voivat aiheuttaa koko maan laajuista haittaa. Liikenne- ja viestintäverkkojen palautumiskyvyn merkitys korostuu.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa hallinnonalalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:
- — Suomi on edelläkävijä kohti hiiletöntä liikennettä ja viestintää
Mittarit:
- — Liikenteen päästöjen vähenemä
- — Liikenteen energiankulutus
- — Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen osuus
- — Kestävien kulkutapojen suoritteet ja markkinaosuus
- — Verkot ja palvelut helpottavat arkea ja edistävät elinkeinonharjoittamista
Mittarit:
- — Liikenne- ja viestintäverkkojen kattavuus ja peitto
- — Palveluiden hintakehitys
- — Uudet toimintamallit ja innovaatiot vauhdittavat hyvinvointia ja kilpailukykyä
Mittarit:
- — Digibarometrin kokonaisindeksin kehitys
- — Tietointensiivisten toimialojen liiketoiminnan kehitys
- — Henkilöliikennepalvelujen kehitys.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla toteutetaan suunnitelmaa toiminnallisesta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta (LVM:n julkaisu 12/2018). Tavoitteena on tuottaa suoritteita ja julkisia palveluita, joiden käyttämisessä eri väestöryhmien kuten naisten, miesten, lasten, vanhusten ja vammaisten tarpeet otetaan huomioon. Eniten joukkoliikennematkoja tekevät 6—17-vuotiaat lapset ja nuoret sekä 18—34-vuotiaat naiset. Joukkoliikenteen matkasuorite on taas korkein 55—64-vuotiailla naisilla. Kaikkein pisimpiä joukkoliikennematkoja tekivät 55—64-vuotiaat miehet, mutta heidän matkamääränsä jäävät kuitenkin selvästi alle naisten. Kaikkein vähiten joukkoliikennettä käyttävät juuri eläkeiän ylittäneet miehet. Toiminnallinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus huomioidaan korostetusti myös hallinnonalan säädös- ja määräystenvalmistelussa sekä hankinnoissa. Lisäksi pyritään saamaan sukupuolieroteltua tietoa liikenteen ja viestinnän alalta päätöksenteon pohjaksi.
Kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelman toimeenpanossa liikenne- ja viestintäministeriön rooli on edistää sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestävää liikennejärjestelmää sekä toimivaa ja kattavaa digitaalista infrastruktuuria. Ilmastonmuutoksen hidastamisessa liikenteen, etenkin tieliikenteen päästöjen vähentäminen on keskeisessä roolissa ja sen keinoja ovat muun muassa kestävien liikkumismuotojen, kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden lisääminen, kuluttajien ja yhteisöjen vähäpäästöisten ajoneuvovalintojen tukeminen ja digitaalisuutta hyödyntävien liikennepalvelujen edistäminen. Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät myös tutkimusta ja ymmärryksen lisäämistä toimialan ympäristö- ja ilmastovaikutuksista. Muun muassa hiilidioksidipäästöjen todentaminen ja erilaisten ratkaisujen vaikutusten simulointi päätöksenteon tueksi on keskeistä. Toimintaohjelman tavoitteita toteutetaan lisäksi edistämällä liikenteen ja viestinnän digitaalisten palvelujen esteettömyyttä vuosille 2017—2021 laaditun toimenpideohjelman mukaisesti.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
||
31.10.30 | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | - | 7,5 | |
31.10.77 | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 83,0 | 205,45 | |
31.20.50 | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— avustusten myöntämisvaltuus | - | 5,0 | |
31.20.54 | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— avustusten myöntämisvaltuus | 17,5 | 9,3 | |
31.20.55 | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— sopimusvaltuus | - | 289,53 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2019—2021
v. 2019 tilinpäätös 1000 € |
v. 2020 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2021 esitys 1000 € |
Muutos 2020—2021 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja toimialan yhteiset menot | 722 704 | 635 761 | 680 301 | 44 540 | 7 |
01. | Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 724 | 16 487 | 14 602 | -1 885 | -11 |
02. | Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 79 224 | 77 569 | 80 543 | 2 974 | 4 |
03. | Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 48 005 | 48 534 | 54 385 | 5 851 | 12 |
04. | Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 43 368 | 45 384 | 47 528 | 2 144 | 5 |
(21.) | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
29. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 434 383 | 432 087 | 483 243 | 51 156 | 12 |
(88.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 2 v) | 103 000 | 15 700 | — | -15 700 | -100 |
10. | Liikenne- ja viestintäverkot | 1 669 814 | 2 097 967 | 2 021 872 | -76 095 | -4 |
20. | Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v) | 1 105 741 | 1 422 470 | 1 363 904 | -58 566 | -4 |
30. | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | 30 480 | 138 700 | 67 658 | -71 042 | -51 |
31. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 4 500 | 37 800 | 17 400 | -20 400 | -54 |
(50.) | Valtionavustus yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 17 000 | — | — | — | 0 |
76. | Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) | 16 388 | 34 997 | 34 997 | — | 0 |
77. | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 369 085 | 351 200 | 422 113 | 70 913 | 20 |
(78.) | Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 8 620 | — | — | — | 0 |
79. | Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 118 000 | 112 800 | 115 800 | 3 000 | 3 |
20. | Liikenteen ja viestinnän palvelut | 737 871 | 771 463 | 783 387 | 11 924 | 2 |
43. | Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantaminen (arviomääräraha) | 86 836 | 92 000 | 89 000 | -3 000 | -3 |
50. | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 | 0 |
51. | Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin (siirtomääräraha 3 v) | 20 141 | 19 741 | 18 741 | -1 000 | -5 |
54. | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 17 986 | 19 136 | 19 136 | — | 0 |
55. | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 93 774 | 108 474 | 108 224 | -250 | 0 |
60. | Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 519 134 | 532 112 | 543 286 | 11 174 | 2 |
Yhteensä | 3 130 389 | 3 505 191 | 3 485 560 | -19 631 | -1 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 2 160 | 2 173 | 2 360 |