Talousarvioesitys 2021
Momentille arvioidaan kertyvän 4 158 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta (1472/1994) sekä lakiin sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (1260/1996).
Energiaverojen tuottoennusteessa hyödynnetään laajasti työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolla laadittavaa energiatasetta. Sen laadinnassa käytetään valtiovarainministeriön ja eri tutkimuslaitosten suhdanne-ennusteita sekä koko kansantalouden tasolla että toimialatasolla.
Valmisteverotuksen verotusmenettelyiden muutoksen takia veron maksu myöhentyy vuoden 2021 alusta, mikä aiheuttaa kertaluontoisen 400 milj. euron vähennyksen energiaverojen tuottoon vuonna 2021.
Energiaverojen veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys (%)
2019 tilinpäätös |
2020 ennuste |
2021 ennuste |
|
Moottoribensiinin kulutus | -1,8 | -5,9 | 0,2 |
Dieselöljyn kulutus | -1,8 | -0,5 | -0,9 |
Sähkön kulutus | -4,1 | -3,9 | 3,6 |
Liikenteen polttonesteiden valmisteveroa korotettiin 1.8.2020 alkaen. Muutos lisää liikennepolttoaineista saatavia vuotuisia verotuloja 254 milj. eurolla.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi. Esityksessä työkone- ja lämmityspolttoaineiden verotusta korotetaan nettomääräisesti 105 milj. eurolla vuodesta 2021 alkaen sekä sähköveroluokan II verotaso alennetaan EU:n sallimaan minimiin ja energiaintensiivisten yritysten veronpalautusta alennetaan asteittain.
Hallitus antaa myös eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen nestemäisten polttoaineiden valmisteverolain muuttamisesta, jolla parafiinisen dieselin verotuki poistetaan ja pienennys aloitetaan vuonna 2021.
Lisäksi kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavat lämpöpumput ja konesalit pyritään siirtämään sähköveroluokkaan II vuoden 2021 aikana.
Verotaso elokuussa v. 2020 (sis. huoltovarmuusmaksu) |
|
Moottoribensiini, snt/l | 75,96 |
Dieselöljy, snt/l | 59,48 |
Kevyt polttoöljy, snt/l | 24,88 |
Raskas polttoöljy, snt/kg | 27,51 |
Sähkö I (kotitaloudet, palveluala jne.), snt/kWh | 2,253 |
Sähkö II (teollisuus, kasvihuoneet ja konesalit), snt/kWh | 0,703 |
Kivihiili, €/t | 201,76 |
Maakaasu, €/MWh | 20,654 |
Nestekaasu, snt/kg | 28,01 |
Polttoturve, €/MWh | 3,00 |
Verokertymän arvioitu kehitys energiatuotteittain (milj. euroa)
2019 tilinpäätös |
2020 talousarvio |
2021 esitys |
|
Moottoribensiini1) | 1 264 | 1 208 | 1 172 |
Diesel1) | 1 371 | 1 384 | 1 339 |
Sähkö | 1 180 | 1 148 | 866 |
Muut | 776 | 714 | 781 |
Yhteensä | 4 591 | 4 454 | 4 158 |
1) Sisältää korvaavat biopolttoaineet.
Energiaverotuloihin on tunnistettu kohdistuvan 16 verotukea. Verotuet muodostuvat alennetuista verokannoista ja verotuen määräksi on katsottu vertailutason ja alennetun verokannan mukainen erotus. Alla olevassa taulukossa esitettyjen merkittävimpien energiaverotukien lisäksi muita momentille kohdistuvia verotukia ovat esimerkiksi liikenteessä käytetyn sähkön ja maakaasun normia alemmat verokannat, biokaasun verottomuus, turpeen energiakäytön verottomuus alle 5 000 megawattitunnin käytöllä, raideliikenteen dieselmoottoreissa käytetty kevyt polttoöljy ja raideliikenteen sähkön verottomuus. Vuonna 2021 verotukien euromääriin vaikuttavat energiaverotukseen tehtävät muutokset, koska verotukilaskennan normitasot muuttuvat. Esimerkiksi teollisuuden, kasvihuoneiden ja konesalien sähköverotuki kasvaa veroluokan II verotason alentamisen myötä. Energiaverotuet eivät ole aina yhteismitallisia, mistä johtuen niiden summaamista tulee välttää. Vuosimuutos voi myös johtua monesta syystä, kuten verotason muutoksesta, volyymin muutoksesta tai vertailutason muutoksesta. Vertailutasoista ja verotukien laskennasta löytyy lisätietoa valtiovarainministeriön verkkosivuilta osoitteesta www.vm.fi/verotuet.
Merkittävimmät verotuet (milj. euroa)
2019 | 2020 | 2021 | |
Dieselpolttoaineen alempi verokanta1) | 777 | 745 | 745 |
Parafiinisen dieselöljyn verotuki | 109 | 104 | 82 |
Työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn normia alempi verokanta | 454 | 472 | 476 |
Turpeen alempi verokanta2) | 184 | 169 | 172 |
Puupohjaisten polttoaineiden verottomuus | 224 | 224 | 303 |
Jätteenpolton verottomuus | 47 | 47 | 63 |
CHP-laitosten verotuki | 121 | 100 | 90 |
Teollisuuden ja kasvihuoneiden sähkön alempi verokanta sekä konesalien sähkön alempi verokanta | 602 | 564 | 832 |
Muut | 65 | 70 | 80 |
1) Tämän verotuen osalta on otettava huomioon verosanktioksi luettava henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero.
2) Turpeen vero ei noudata nykyistä energiaveromallia.
Lisäksi energiaverotuiksi luetaan maatalouden energiaveronpalautus, jonka määrä on n. 35 milj. euroa, sekä energiaintensiivisten yritysten veronpalautus, jonka suuruudeksi arvioidaan n. 225 milj. euroa vuonna 2021. Edellä mainitut verotuet kuuluvat menomomentille 28.91.41 eivätkä siten vähennä energiaverojen tulomomentin verokertymää.
2021 talousarvio | 4 158 000 000 |
2020 II lisätalousarvio | -212 000 000 |
2020 talousarvio | 4 666 000 000 |
2019 tilinpäätös | 4 591 004 210 |