Talousarvioesitys 2021
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 59 272 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, biopankkien osuuskunnan osuuden merkintään ja vuosijäsenmaksuihin, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjauksen ja arviointitoiminnon menoihin
8) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaustehtäviin, valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoarkkitehtuurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007), sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) sekä lain sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) mukaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. THL toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi THL toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä. THL vastaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjaustehtävistä.
THL:n toiminnan perusta on laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strategiseen visioon eheästä yhteiskunnasta ja kestävästä hyvinvoinnista. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Voimavarojen supistuessa THL on tarkistanut toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit on minimoitu. Sopeutusten yhtenä kohdentamisperusteena on uusi strategia. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. THL:n tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. THL:n tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. THL:n hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistumista. THL:n rahoitusrakenne on tarkoituksenmukainen.
THL kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. THL:n henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtamistehtävissä toimivien osaamista kehitetään, jotta johtaminen on ammattimaista ja kannustavaa. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan ja työnantajakuvaa kehitetään. Henkilöstösuunnittelun ennakoivuutta ja pitkäjänteisyyttä parannetaan.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän avustuksiin (euroa)
Alkoholitutkimussäätiölle | 343 000 |
Suomalainen Lääkäriseura Duodecimille | 720 000 |
Suomen Syöpäyhdistykselle | 881 000 |
Näkövammaisten keskusliitolle | 133 000 |
Hoitotyön tutkimussäätiölle | 388 000 |
Yhteensä | 2 465 000 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 93 891 | 86 587 | 90 072 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 36 488 | 31 800 | 30 800 |
Nettomenot | 57 403 | 54 787 | 59 272 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 839 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 519 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— myyntituotot | 9 866 | 10 000 | 10 000 |
Tuotot yhteensä | 9 866 | 10 000 | 10 000 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | - | 20 | 20 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 765 | 5 700 | 5 700 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 107 | 2 300 | 2 300 |
Kustannukset yhteensä | 7 872 | 8 000 | 8 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 994 | 2 000 | 2 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 125 | 125 | 125 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 15 561 | 13 000 | 12 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 2 603 | 2 500 | 2 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 371 | 300 | 300 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 8 087 | 6 000 | 6 000 |
Tuotot yhteensä | 26 622 | 21 800 | 20 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 34 793 | 28 500 | 27 200 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -8 171 | -6 700 | -6 400 |
Omarahoitusosuus, % | 23 | 24 | 24 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet osastoittain
2019 toteutuma |
htv | 2020 arvio |
htv | 2021 tavoite |
htv | |
Hyvinvointi | 13 427 | 159 | 12 122 | 157 | 12 610 | 150 |
Kansanterveysratkaisut | 20 003 | 198 | 18 183 | 196 | 18 916 | 191 |
Järjestelmät | 10 112 | 83 | 9 525 | 82 | 9 908 | 81 |
Valtion sosiaali- ja terveyspalvelut | 16 736 | 199 | 15 586 | 197 | 16 214 | 193 |
Terveysturvallisuus | 15 162 | 170 | 13 854 | 168 | 14 410 | 163 |
Tietopalvelut | 18 451 | 141 | 17 317 | 139 | 18 014 | 135 |
Yhteensä | 93 891 | 950 | 86 587 | 939 | 90 072 | 913 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Covid-19 -epidemian torjunnan ja hallinnan resurssien määräaikainen vahvistaminen (10 htv) | 800 |
Eduskunnan lisäys; Hotus / ruotsinkielinen materiaali | -100 |
Käypähoitosuosituksen käännökset ruotsinkielelle (HO 2019 kertaluonteinen) | -600 |
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjunnan toimikunta | 150 |
Oikeuslääketieteen erikoislääkäreiden palkkakustannuksiin | 600 |
Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen estämisen toimintaohjelman toimeenpano | 46 |
Vanhuspalvelulain muutoksesta aiheutuvat pysyvät menot | 800 |
Väkivaltaisen radikalisaation ja ekstremismin ehkäisemiseen | 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -192 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 207 |
Palkkausten tarkistukset | 1 415 |
Tasomuutos | 859 |
Yhteensä | 4 485 |
2021 talousarvio | 59 272 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 5 002 000 |
2020 I lisätalousarvio | 12 800 000 |
2020 talousarvio | 54 787 000 |
2019 tilinpäätös | 54 083 000 |