Talousarvioesitys 2021
03. Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 199 731 000 euroa.
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) tehtävänä on yritys- ja työnantajalähtöinen työnvälitys, joka tukee nopeaa työllistymistä ja avoimien työpaikkojen mahdollisimman tehokasta täyttöä. TE-toimistot toimivat ELY-keskusten alaisina paikallishallinnon viranomaisena.
Työ- ja elinkeinoministeriö päättää, kuinka suuri osa työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenoihin tarkoitetuista määrärahoista käytetään työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti työ- ja elinkeinotoimistoille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2021:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Työnantaja-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (1—5) | 4,0 | > 4,0 | > 4,0 |
Työnhakija-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (1—5) | 3,9 | > 4,0 | > 4,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 188 599 | 197 021 | 200 131 |
Bruttotulot | 1 354 | 400 | 400 |
Nettomenot | 187 245 | 196 621 | 199 731 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 24 362 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 970 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digitaalisten palvelujen kehittäminen (HO 2019) | -10 000 |
Kohti oppisopimusta -malli | 200 |
Määräaikaiset asiantuntijat (siirto momentilta 32.50.03) | 1 400 |
Nuorten palvelujen integraation, toimintatapojen ja vaikuttavuuden vahvistaminen | 2 500 |
Pk-yritysten rekrytuen tietojärjestelmämuutokset (HO 2019) | 900 |
Tie työelämään -verkkopalvelu (siirto momentille 32.30.51) | -246 |
Työllisyyden kuntakokeilu | 1 084 |
Uudenmaan TE-toimiston aulapalveluiden järjestäminen (siirto momentilta 32.30.51) | 2 100 |
Palkkausten tarkistukset | 4 672 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 500 |
Yhteensä | 3 110 |
2021 talousarvio | 199 731 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 24 108 000 |
2020 II lisätalousarvio | 21 800 000 |
2020 talousarvio | 196 621 000 |
2019 tilinpäätös | 185 853 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 411 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Muutos talousarvioesityksen 199 731 000 euroon nähden on 9 680 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 650 000 euroa Tie työelämään -portaalin ylläpitoon osana hallituksen kertaluonteisten tulevaisuusinvestointien mukaista osatyökykyisten työkykyohjelmaa ja 10 000 000 euroa TE-palvelujen digitalisaatio -hankkeen rahoituksen siirtona momentilta 32.30.51 sekä vähennyksenä 775 000 euroa Ohjaamojen tukirakenteen rahoituksen siirtona momentille 32.01.01 ja 195 000 euroa oikeudellisen tuen tehtävien siirrosta momentille 32.01.02.
2021 talousarvio | 209 411 000 |
2020 VII lisätalousarvio | 608 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 24 108 000 |
2020 II lisätalousarvio | 21 800 000 |
2020 talousarvio | 196 621 000 |
2019 tilinpäätös | 185 853 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 36/2020 vp (11.12.2020)
Momentille esitetään 209,4 milj. euroa.
TE-toimistojen toimintamenoihin esitetään työllisyyden kuntakokeiluun 1,1 milj. euron lisäystä. Kuntakokeilussa eräitä TE-toimistojen tehtäviä siirretään kokeilualueen kuntien tehtäväksi vuosina 2021—2023. Valiokunta pitää kannatettavana, että kokeilulla selvitetään, lisäisikö työllisyyttä edistävien tehtävien hoitaminen kuntatasolla palvelujen vaikuttavuutta, sekä kerätään tietoa tulevan päätöksenteon tueksi. Työllisyyspalveluiden vaikuttavuuden parantaminen on erittäin tärkeää, koska se heijastuu positiivisesti talouteen työllisyyden kasvun kautta.
Valiokunta pitää hyvänä, että kokeiluilla sovitetaan yhteen valtion ja kuntien resursseja, osaamista ja palveluja. Valiokunta näkee monia mahdollisia positiivisia vaikutuksia ja synergiaetuja kokeilussa. Valiokunta tuo kuitenkin esiin tehtävien yhteensovittamiseen liittyvät haasteet. Kokeilun perimmäisen tavoitteen toteutuminen vaarantuu, jos palveluketjut eivät ole saumattomia. Valiokunta korostaa, että työnhakijoille tulee varmistaa laadukkaat palvelut kuntakokeiluun liittyvistä hallinnollisista haasteista huolimatta sekä huolehtia saumattomasta palvelujen siirtymästä. Erityisesti vastavalmistuneiden nuorten, jotka ovat vasta tulossa työmarkkinoille, työllisyydestä tulisi pitää huolta kuntakokeiluissa. Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota siihen, että kokeilu olisi kustannusneutraali, eikä siitä aiheudu yllättäviä kuluja kunnille.
Suomessa tulisi uudistaa ja joustavoittaa työmarkkinoita taloudellisen kasvun aikaansaamiseksi. Yritysten kasvua rajoittava tekijä on puute osaavasta työvoimasta. Tällä hetkellä työnhakijoiden osaaminen ja yritysten tarpeet eivät kohtaa. Valiokunta korostaa, että kuntakokeiluissa tulisi myös etsiä ratkaisuja työvoiman kohtaanto-ongelmaan, mikä edistäisi työllisyyttä ja vahvistaisi yritysten kasvua.
Valiokunta korostaa, että myös kokeilun ulkopuolelle jääville työnhakijoille ja työnantajille tulee varmistaa hyvät palvelut TE-toimistojen asiakkaina. On tärkeää ylläpitää palvelukykyä sekä varmistaa palvelujen laatu ja vaikuttavuus myös jatkossa TE-toimistoissa.
Kuntakokeilun johdosta työllisyys- tai työttömyysetuusmäärärahoja ei ole esitetty lisättäväksi tai vähennettäväksi, vaan lähtökohtana on nykyisen kaltainen palvelutaso. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan palvelujen kysyntä tulee kasvamaan kokeilussa tehostuvan työnhakijoiden henkilökohtaisen ohjauksen myötä. Tämä todennäköisesti lisää resurssitarpeita. Valiokunta pitää tärkeänä, että kokeilussa kiinnitetään erityistä huomiota määrärahojen ja resurssien ajantasaiseen seurantaan ja kustannusten ennakoitavuuteen.
Valiokunta pitää hyvänä, että tulevien kuntakokeilujen vaikutusten seurantaa ja arviointia on parannettu merkittävästi. Kaikkiin kokeiluihin siirretään yhtäläiset asiakasryhmät, ja kokeiluja seurataan kaikille yhteisillä mittareilla. Lisäksi helmikuussa 2021 käynnistyy kokeilujen VN TEAS -tutkimus pysyvien rakenteiden kehittämisen tueksi. Kannatettavaa on myös se, että työ- ja elinkeinoministeriö tulee julkaisemaan säännöllistä seurantatietoa julkisen tietoportaalin kautta.
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 411 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 1 105 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 60 000 euroa turvetuotannon vähenemisen takia toimeentulonsa menettävien ohjaukseen ja neuvontaan ja 1 255 000 euroa siirtona momentilta 32.30.51 TE-toimistojen aulapalveluihin ja vähennyksenä 210 000 euroa siirtona momentille 32.01.02 työllisyyden kuntakokeilujen asiakastukeen.
2021 III lisätalousarvio | 1 105 000 |
2021 talousarvio | 209 411 000 |
2020 tilinpäätös | 243 137 000 |
2019 tilinpäätös | 185 853 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 1 105 000 euroa.