Talousarvioesitys 2021
Pääluokka 30
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala rakentaa uusiutuvaa Suomea — uusiutumiskykyistä ja kestävää ruokajärjestelmää ja luonnonvarataloutta sekä innovatiivista paikkatietojärjestelmää.
Suomen tulevaisuuteen vaikuttavat useat maailmanlaajuiset muutostekijät, joiden voimakkuuteen ja nopeuteen emme juuri voi vaikuttaa. Niiden seurauksiin on sopeuduttava ja niissä on nähtävissä uhkien lisäksi myös paljon uusia mahdollisuuksia. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla on tunnistettu kuusi toimintaympäristön muutostekijää, jotka tapahtuvat hallinnonalasta riippumatta ja joiden arvioidaan eniten muuttavan suomalaisen ruoka- ja luonnonvarasektorin toimintaympäristöä seuraavan vuosikymmenen aikana. Muutostekijät ovat 1) ilmastonmuutos, 2) nopea teknologinen kehitys, 3) kilpailu ehtyvistä luonnonvaroista, 4) globaalin talouden murros, 5) arvojen ja asenteiden muutos sekä 6) väestörakenne ja kaupungistumiskehitys.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan perustehtävät ruokaturvan, ruokaturvallisuuden ja kilpailukykyisen kotimaisen ruokajärjestelmän, huoltovarmuuden ja puhtaan veden takaamisessa, eläin- ja kasvitautien hallinnassa, luonnonvaratalouden kestävyyden ja niihin perustuvien elinkeinojen kilpailukyvyn varmistamisessa ja maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisessä nousevat yhä tärkeämmiksi. Näiden tehtävien merkitys on edelleen korostunut koronakriisin yhteydessä.
Laadukas paikkatieto ja sen analysointi ovat keskeisiä tulevaisuuden teknologiaratkaisuja kehitettäessä. Digitalisaatio ja tiedon merkityksen voimakas kasvaminen korostavat luotettavien perusrekisterien, paikkatietojen ja luonnonvaratiedon yhteiskäytön edistämisen merkitystä osana ministeriön tehtäväaluetta.
Suomi on vastuullinen globaali toimija ja sitoutunut kestävän kehityksen Agenda 2030:n toimeenpanoon. Kansainvälisen kilpailun lisääntyessä myös hallinnon merkitys vapaan kilpailun esteiden poistamisessa sekä biotalouden, uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja arvonluonnin tapojen mahdollistamisessa kasvaa. Mahdollistava hallinto toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa yksityisen sektorin kanssa ja ymmärtää kiihtyvää kehitystä sekä sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Rajalliset resurssit kyetään suuntaamaan vaikuttavammin taloudellista optimia tavoitellen sekä luomaan kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö uusiutuvalle ja kansainvälistyvälle biotaloudelle, yhteensovittaen kestävää kehitystä ja riskienhallintaa. Maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan nykyiset tehtävät luovat luontevan alustan bio- ja kiertotalouden seuraavan vaiheen toteutukseen.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan elinkeinot ovat merkittäviä uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntäjiä. Ravinnon, energian, erilaisten tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi käyttävä biotalous luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Biotalouden keinoin pyritään vähentämään riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista, ehkäisemään ekosysteemien köyhtymistä sekä edistämään luonnon monimuotoisuutta. Ministeriön toimialan menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä. Hallinnonalan tutkimus tuottaa ennakoivasti tietoa, osaamista ja innovaatioita päätöksenteon tueksi, elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa seuraavat hallinnonalan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevia politiikkasektorin tavoitteita sekä niiden kehitystä kuvaavia tunnuslukuja.
- — Vastuullisen ja uudistuvan ruokajärjestelmän kilpailukyky paranee
- — Uudistuva ja kestävä luonnonvaratalous lisää hyvinvointia ja korvaa uusiutumattomien raaka-aineiden ja energian käyttöä
- — Monipuolinen yritystoiminta ja menestyvä maaseutu, monipaikkaisuus ja verkostot vahvistavat yhteiskuntaa
- — Luotettavat ja laaja-käyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta.
- — Toiminta on tuloksellista ja voimavarat suunnataan tehokkaasti yhteiskunnallisen vaikuttavuuden saavuttamiseksi. Huolehditaan siitä, että tehtävät ovat tasapainossa voimavarojen kanssa.
Maa- ja metsätalousministeriö jatkaa yhdenvertaisuuden edistämistä sekä hallituksen sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja sisällyttämistä lainvalmisteluun, toiminnan ja talouden ohjaukseen sekä muihin tasa-arvon kannalta merkittäviin toimintoihin. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole niiden vaikutus sukupuolten väliseen tasa-arvoon.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala toteuttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita osana strategiaansa. Hallinnonala edistää erityisesti hiilineutraaliustavoitetta luomalla kestäviä biotalous- ja cleantech-ratkaisuja.
Rahoitusta osoitetaan esimerkiksi ympäristön tilaa ja uusiutuvan energian käyttöä edistäviin investointeihin. Ympäristökorvauksiin, luonnonmukaiseen tuotantoon, neuvontaan ja ei-tuotannollisiin investointeihin kohdennetaan 298 milj. euroa ja viherryttämistukeen 151,8 milj. euroa. Luonnonvara- ja biotalouden edistämiseen kohdennetaan 44 milj. euroa. Määrärahalla toteutetaan kansallista biotalousstrategiaa sekä maankäyttösektorin ilmastopolitiikkaa maa- ja metsätaloudessa. Metsäluonnon hoidon edistämiseen kohdennetaan 8,0 milj. euroa. Veteen perustuvien liiketoimintojen kehittämistä sekä vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä tuetaan yhteensä 9 milj. eurolla. Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen kohdennetaan 53 milj. euroa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
||
30.10.40 | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 30,0 | 68,01) | |
30.10.41 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 106,9 | 108,51) | |
30.40 | Luonnonvaratalous | ||
---|---|---|---|
— muu valtuus | 2,0 | - | |
30.40.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 44,0 | 56,0 | |
30.40.47 | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | - | 5,4 |
1) Mikäli ohjelmakauteen 2014—2020 kohdistuvaa myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2021.
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
LTA IV 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto ja tutkimus | 146 862 | 0 | 0 | 17 | 228 | 147 107 |
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
23 410 | — | — | — | — | 23 410 |
05. | Luonnonvarakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
79 178 | — | — | 17 | 370 | 79 565 |
22. | Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
10 943 | — | — | — | — | 10 943 |
23. | Hallinnolliset järjestelyt (siirtomääräraha 2 v) |
1 240 | — | — | — | -240 | 1 000 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
27 652 | — | — | — | — | 27 652 |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) |
4 439 | — | — | — | 98 | 4 537 |
10. | Maaseudun kehittäminen | 422 107 | 0 | 0 | 117 745 | 3 500 | 543 352 |
40. | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) |
65 250 | 0 | — | 6 250 | — | 71 500 |
41. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) |
15 000 | — | — | — | — | 15 000 |
42. | Luopumistuet ja -eläkkeet (siirtomääräraha 2 v) |
31 300 | — | — | — | — | 31 300 |
43. | Eläinten hyvinvointikorvaukset (siirtomääräraha 3 v) |
65 000 | — | — | 0 | — | 65 000 |
50. | Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) |
5 326 | — | — | — | — | 5 326 |
51. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
1 843 | — | — | — | — | 1 843 |
54. | Rahapelitoiminnan tuotolla rahoitettava hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
39 892 | — | — | — | — | 39 892 |
55. | Valtionapu 4H-toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
4 105 | — | — | — | — | 4 105 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
12 300 | — | — | — | 3 500 | 15 800 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) |
182 091 | — | — | 111 495 | — | 293 586 |
20. | Maa- ja elintarviketalous | 1 893 140 | 0 | 0 | 74 144 | 6 318 | 1 973 602 |
01. | Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
83 642 | — | — | 1 144 | 1 418 | 86 204 |
20. | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta (arviomääräraha) |
5 948 | — | — | — | 4 900 | 10 848 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) |
332 000 | — | — | — | — | 332 000 |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) |
516 900 | — | — | — | — | 516 900 |
43. | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) |
314 190 | — | — | 73 000 | — | 387 190 |
44. | Luonnonhaittakorvaukset (siirtomääräraha 3 v) |
617 764 | — | — | 0 | — | 617 764 |
46. | EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
10 910 | — | — | — | — | 10 910 |
47. | Ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
4 269 | — | — | — | — | 4 269 |
48. | Peltorakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
1 000 | — | — | — | — | 1 000 |
60. | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) |
400 | — | — | — | — | 400 |
62. | Eräät valtionavut (siirtomääräraha 2 v) |
6 117 | — | — | — | — | 6 117 |
40. | Luonnonvaratalous | 230 628 | 4 000 | 0 | 15 015 | 2 280 | 251 923 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 3 v) |
3 300 | — | — | — | — | 3 300 |
21. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 3 v) |
14 259 | — | — | — | — | 14 259 |
22. | Luonnonvara- ja biotalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
32 652 | — | — | 845 | — | 33 497 |
31. | Vesi- ja kalataloushankkeiden tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
8 636 | — | — | — | — | 8 636 |
40. | Eräät luonnonvaratalouden korvaukset (arviomääräraha) |
1 745 | — | — | 6 000 | — | 7 745 |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) |
5 600 | — | — | — | — | 5 600 |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) |
11 250 | — | — | — | — | 11 250 |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) |
55 030 | 3 750 | — | — | — | 58 780 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
8 027 | — | — | — | 2 000 | 10 027 |
46. | Valtionapu Suomen metsäkeskukselle (siirtomääräraha 2 v) |
42 171 | 250 | — | — | — | 42 421 |
47. | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) |
1 360 | — | — | 900 | — | 2 260 |
50. | Riistatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
13 878 | — | — | — | — | 13 878 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
9 700 | — | — | — | 280 | 9 980 |
53. | Eräät luonnonvaratalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) |
1 132 | — | — | — | — | 1 132 |
62. | Elinkeinokalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
21 888 | — | — | 7 270 | — | 29 158 |
64. | Metsähallitus | 8 265 | 0 | 0 | 9 | 170 | 8 444 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) |
8 265 | — | — | 9 | 170 | 8 444 |
70. | Maanmittaus ja tietovarannot | 48 063 | 0 | 0 | 999 | -800 | 48 262 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
45 063 | — | — | 999 | -800 | 45 262 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha) |
3 000 | — | — | — | 0 | 3 000 |
Yhteensä | 2 749 065 | 4 000 | 0 | 207 929 | 11 696 | 2 972 690 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 4 341 | 4 406 | 4 422 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 36/2020 vp (11.12.2020)
Hallinnonalan määrärahoiksi esitetään yhteensä noin 2,748 mrd. euroa, joka on noin 54 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2020 varsinaisessa talousarviossa. Talousarvioesitystä täydentävässä esityksessä otettiin huomioon heinäkuussa 2020 sovittu EU:n rahoituskehyspäätös ja yhteisen maatalouspolitiikan siirtymäkaudesta johtuvat muutokset.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan perustehtävien merkitys on korostunut koronakriisin yhteydessä. Myös kansalaisten tietoisuus ruoka-, vesi- ja energiatalouden huoltovarmuuden välttämättömyydestä ja siihen liittyvistä riskeistä on lisääntynyt.
Valiokunta toteaa, että maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala on keskeisessä roolissa ilmastonmuutoksen hillinnässä ja hallitusohjelman asettaman hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä. Asetettuihin tavoitteisiin sekä kuluttajien kasvavaan ympäristö-, ilmasto- ja terveystietoisuuteen tulee pystyä vastaamaan.
Tärkeää on kuitenkin samalla huolehtia myös hallinnonalan luomasta talouden kasvusta ja työllisyydestä. Tämä vaatii panostuksia erityisesti tutkimukseen, elintarvikealan koulutukseen sekä viljelijöiden ja muiden luonnonvaratalouden toimijoiden osaamisen kehittämiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä. Muutosten toteuttamiseksi on tarvetta kehittää myös ekologista kompensaatiota.
Uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvat toimialat ovat tulevaisuuden aloja, joiden varaan suomalainen hyvinvointi voidaan rakentaa jatkossakin. Talousarvion tulee osaltaan tukea hallinnonalan pidemmän aikavälin ison kuvan tarjoamia kasvumahdollisuuksia mm. bio- ja kiertotaloudessa.