Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
              50. Eräät avustukset
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2021

01. Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 248 000 euroa.

Selvitysosa:Taiteen edistämiskeskus on taiteen asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää taidetta ja kulttuuria kansallisesti ja kansainvälisesti. Viraston tehtävänä on edistää taiteilijoiden työtä ja toimeentuloa, vahvistaa yhteiskunnan demokraattista ja tasa-arvoista kehitystä taiteen ja kulttuurin avulla sekä seurata ja arvioida keskuksen toimialan kehitystä ja tehdä kehittämisehdotuksia.

Taiteen edistämiskeskus rahoittaa taiteilijoiden työtä ja erilaisten yhteisöjen toimintaa vuosittain. Virasto edistää taiteen ja taiteilijoiden asemaa sekä taiteen ja kulttuuripalveluiden saavutettavuutta ja saatavuutta kehittämisohjelmilla ja muilla palveluilla.

Viraston yhteydessä toimii luottamuselimiä, joita ovat valtion taidetoimikunnat, alueelliset taidetoimikunnat sekä Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta ja Kuvataiteen näyttöapurahalautakunta. Niiden tehtävänä on myöntää vertaisarviointiin perustuen apurahoja, toimia oman toimialansa asiantuntijana ja osallistua viraston strategian laadintaan.

Viraston yhteydessä toimii taideneuvosto. Sen tehtävänä on päättää valtion taidetoimikuntien määrästä, niiden tarkemmista nimistä ja toimialoista. Taideneuvosto myös nimeää jäsenet valtion taidetoimikuntiin ja alueellisiin taidetoimikuntiin ja esittää taiteen akateemikon arvonimeä.

Taiteen edistämiskeskuksen tehtävä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:

  • — Edistää taiteilijoiden toimeentuloa ja työllisyyttä.
  • — Vahvistaa demokraattisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan kehitystä taiteen ja kulttuurin avulla.

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Taiteen edistämiskeskukselle seuraavat toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet:

  • — Uudistetaan viraston yhteydessä toimivien vertaisarviointia tekevien luottamuselinten toimintaa ja rakennetta.
  • — Uudistetaan virastorakennetta ja alueellisia palveluita.
Tuloksellisuuden tunnusluvut 2018
toteutuma
2019
toteutuma
2020
tavoite/arvio
2021
tavoite/arvio
         
Valtionavustus- ja apurahahakemukset 13 661 13 040 12 000 11 000
Myönteiset valtionavustus- ja apurahapäätökset 3 283 2 966 3 000 2 500
Apuraha-/avustushakemuksen käsittelyaika (keskimäärin viikkoa) 21 14 14 14
Tukimuotojen lukumäärä 23 22 19 19
Toimielinten lukumäärä 23 24 20 20
Henkisten voimavarojen hallinta        
Henkilötyövuodet 87 80 91 81
Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) 3,5 3,4 3,6 3,6

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2019
toteutuma
2020
varsinainen
talousarvio
2021
esitys
       
Bruttomenot 4 275 4 116 4 248
Bruttotulot 60 10 -
Nettomenot 4 215 4 106 4 248
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 350    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 249    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
JTS-miljardin tuottavuussäästö -9
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa 36
Palkkausten tarkistukset 135
Siirtyvien erien taso (HO 2019) -20
Yhteensä 142

2021 talousarvio 4 248 000
2020 II lisätalousarvio 100 000
2020 I lisätalousarvio 900 000
2020 talousarvio 4 106 000
2019 tilinpäätös 4 115 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 268 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.

Lisäys 20 000 euroa talousarvioesityksen 4 248 000 euroon nähden on siirtoa momentilta 29.80.31 esittävän taiteen valtionosuuslautakunnan toimintaan (HE 132/2020) vuonna 2021.


2021 talousarvio 4 268 000
2020 VII lisätalousarvio 7 019 000
2020 II lisätalousarvio 100 000
2020 I lisätalousarvio 900 000
2020 talousarvio 4 106 000
2019 tilinpäätös 4 115 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 268 000 euroa.

 

I lisätalousarvioesitys HE 17/2021 vp (25.2.2021)

Momentille myönnetään lisäystä 15 000 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 14 890 000 euroa apurahoina kohdennettavien avustusten ja muiden avustusten myöntämiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille ja toiminimille.

Selvitysosa:Lisäyksestä 14 890 000 euroa aiheutuu koronavirustilanteesta aiheutuvien vaikutusten vähentämisestä kulttuurin ja taiteen alan henkilöille ja toiminimille ja 110 000 euroa määräaikaisen henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen korona-avustuksien myöntämisestä aiheutuviin lisääntyneisiin tehtäviin.


2021 I lisätalousarvio 15 000 000
2021 talousarvio 4 268 000
2020 VII lisätalousarvio 7 019 000
2020 II lisätalousarvio 100 000
2020 I lisätalousarvio 900 000
2020 talousarvio 4 106 000
2019 tilinpäätös 4 115 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 2/2021 vp (19.3.2021)

Koronavirustilanteen vuoksi momentille ehdotetaan 15 milj. euron lisäystä, joka on tarkoitettu avustusten myöntämiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille ja toiminimille. Lisäksi elokuvatuotantoyhtiöille esitetään 5 milj. euron tukea koronavirustilanteesta aiheutuvien taloudellisten menetysten vähentämiseksi (mom. 29.80.50). Em. määrärahalisäykset rahoitetaan yritysten kustannustuen kokonaisuudesta uudelleen kohdentamalla ja sen vuoksi momentilta 32.40.43 (Yritysten kustannustuki) vähennetään 20 milj. euroa.

Taiteen ja kulttuurin toimialoille (mm. kansallisille taidelaitoksille, valtionosuutta saaville teattereille, orkestereille ja museoille) myönnettiin viime vuoden lisätalousarvioissa koronasta aiheutuvien vaikeuksien vähentämiseen yhteensä 110 milj. euroa, josta freelance-taiteilijoille ja muille taiteen ja kulttuurin alan ammattilaisille osoitettiin 17,5 milj. euroa. Lisäksi kulttuurialan yritykset ja yrittäjät ovat voineet hakea yksinyrittäjille tarkoitettua tukea, ELY-keskuksista pienille ja keskisuurille yrityksille tarkoitettua tukea, Business Finlandista myönnettyä tukea sekä kustannustukea Valtiokonttorista.

Kulttuurin ja luovien alojen tilanne on kuitenkin kaiken kaikkiaan poikkeuksellisen vaikea, sillä toiminta on ollut rajoitusten vuoksi monin osin kokonaan pysähdyksissä jo vuoden verran. Luovat alat ovat olleet koronaepidemian suurimpia häviäjiä ja lisätukien tarve on edelleen ilmeinen.

On tärkeää, että lisätukea suunnataan nyt nimenomaan freelance-toimijoille ja yksinyrittäjille, joiden sosiaaliturva on usein varsin heikko. Syntyneisiin menetyksiin nähden tuki on kuitenkin vielä riittämätön, sillä saadun selvityksen mukaan kulttuurialan freelancereiden tulonmenetysten arvioidaan olevan tähän mennessä jo yli 200 milj. euroa. Suuri tukitarve huomioon ottaen tässä tilanteessa on tärkeää, että tuen jakokriteerit ovat toimivat mm. tulonmenetyksiin ja tuen tarpeeseen nähden ja että tuen hakumenettelyt ovat helppoja.

Valiokunta toteaa, että jo olemassa olevien sekä nyt esitettyjen tukien rinnalle tarvitaan vielä lisätoimia, joilla varmistetaan alan toimintaedellytykset ja elinvoimaisuus koronapandemian yli. Kulttuuri ja luovat alat ovat tärkeitä mm. talouden näkökulmasta, sillä niillä on merkittävä työllistävä sekä myös taloudellista toimeliaisuutta edistävä vaikutus. Tämän lisäksi ne edistävät mm. kansalaisten terveyttä, hyvinvointia ja sosiaalista osallisuutta. Epidemian jälkeen taiteen ja kulttuurin merkitys on entistä tärkeämpi, sillä niitä tarvitaan ja niitä voidaan hyödyntää tulevaisuuden rakentamisessa ja uusien mahdollisuuksien luomisessa.

Valiokunta pitää siksi tärkeänä, että kulttuurin ja luovien alojen tukijärjestelmää kehitetään ja että siinä yhteydessä arvioidaan kattavasti toimijoiden ja järjestäjätahojen erilaiset tukitarpeet ja tunnistetaan alan monipuolinen ekosysteemi ja sen tyypilliset työmuodot. On niin ikään huolehdittava siitä, että eri hallinnonalojen myöntämät tuet muodostavat saumattoman ja kattavan kokonaisuuden, jolla vältetään paitsi tukien päällekkäisyys, myös erilaisten väliinputoajaryhmien syntyminen. Rahallisen tuen rinnalle tarvitaan myös ns. exit-strategia vallitsevista rajoituksista ja tapahtumien turvalliseksi käynnistämiseksi.

Valiokunta kiirehtii myös tapahtuma- ja kulttuurialalle suunnatun niin sanotun tapahtumatakuun valmistelua. On tärkeää, että takuu korvaa tapahtumanjärjestäjälle koituneita tappioita, mikäli vallitseva koronavirustilanne estää tai rajoittaa suunnitellun tapahtuman järjestämistä.

Alan toimintaedellytysten varmistamiseksi on myös selvitettävä mahdollisuudet taiteilijoiden sosiaali- ja eläketurvan parantamiseen. Valiokunta nostaa erityisesti esille tekijänoikeuskorvauksen ja työttömyysetuuden sovitteluun liittyvien epäkohtien korjaamisen, mihin valtiovarainvaliokunta ja sivistysvaliokunta ovat jo aiemmin kiinnittäneet huomiota.

Valtioneuvoston asetuksessa työttömyysetuutta määrättäessä huomioon otettavasta tulosta (1332/2002) säädetään sovittelussa huomioon otettavista tuloista. Asetuksen 8 §:n 9 kohdan mukaan immateriaalioikeuksiin perustuva korvaus, kuten mm. tekijänoikeuskorvaus, on työttömyysetuuden sovittelussa huomioon otettavaa työn perusteella saatua ansiotuloa. Käyttökorvaukset tulevat tekijälle käytännössä takautuvasti ja pitkän ajan kuluttua, ja niitä voi siten tulla myös työttömäksi jääneelle tekijälle, jolla ei ole muita tuloja. Tällöin käyttökorvaukset saattavat pahimmillaan leikata työttömyyskorvauksen kokonaan. Menettely on koettu epäoikeudenmukaiseksi erityisesti nyt, kun monien taiteilijoiden ja tekijöiden toimeentulo on vaikeutunut koronaepidemian vuoksi.

Valiokunnan mielestä tässä tilanteessa on perusteltua kiirehtiä sovitellun päivärahan kehittämistä koskevia toimia ja parantaa työttömäksi jääneen tekijän ja taiteilijan oikeutta työttömyysturvaan.

Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa tapahtumatakuuta sekä taiteilijoiden työttömyysturvan parantamista koskevien lausumien hyväksymistä.

Valiokunnan lausumaehdotus 1

Eduskunta edellyttää, että hallitus antaa eduskunnalle pikaisesti tapahtumatakuuta koskevan esityksen.

Valiokunnan lausumaehdotus 2

Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla parannetaan tekijänoikeuskorvaukseen oikeutettujen työttömien tekijöiden ja taiteilijoiden asemaa työttömyysetuuden sovittelussa ja oikeutta työttömyyskorvaukseen.

Koronapandemian lisäksi taide- ja kulttuurikentän taloudellisia näkymiä varjostaa rahapelitoiminnan tuottojen merkittävä aleneminen ja sen vaikutukset tulevien vuosien kulttuuribudjettiin. Valiokunta pitää välttämättömänä, että kehysvalmistelussa löydetään ratkaisut, joilla kulttuurialan rahoitus ja toimintakyky turvataan kestävällä tavalla.

Valiokunnan mielestä eri toimien jatkovalmistelussa tarvitaan poikkihallinnollisuutta ja yhteistä koordinaatiota asianomaisten hallinnonalojen (OKM, TEM ja STM) välillä.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 11/2021 vp (24.3.2021)

Momentille myönnetään lisäystä 15 000 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 14 890 000 euroa apurahoina kohdennettavien avustusten ja muiden avustusten myöntämiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille ja toiminimille.

 

II lisätalousarvioesitys HE 68/2021 vp (29.4.2021)

Momentille myönnetään lisäystä 64 910 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 79 690 000 euroa covid-19-epidemian vuoksi apurahoina kohdennettavien avustusten ja muiden avustusten maksamiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille, toiminimille ja yksinyrittäjille.

Selvitysosa:Lisäyksestä 64 800 000 euroa aiheutuu covid-19-epidemian vaikutusten vähentämisestä kulttuurin ja taiteen alan henkilöille, toiminimille ja yksinyrittäjille ja 110 000 euroa määräaikaisen henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamisesta korona-avustuksien myöntämisestä aiheutuviin lisääntyneisiin tehtäviin.


2021 II lisätalousarvio 64 910 000
2021 I lisätalousarvio 15 000 000
2021 talousarvio 4 268 000
2020 tilinpäätös 12 125 000
2019 tilinpäätös 4 115 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 7/2021 vp (25.5.2021)

Kulttuurin tukipaketti on yhteensä noin 127 milj. euroa, josta suurimpia tukia ovat taiteen ja kulttuurin alan ammattilaisille, toiminimille ja yksinyrittäjille tarkoitettu n. 65 milj. euron määräraha sekä kansallisille taidelaitoksille ja valtionosuutta saaville teattereille ym. kohdennettu 20 milj. euron rahoitus. Lisäksi ns. vapaan kentän toimijoille ja yhteisöille esittävän taiteen alalla ehdotetaan 15 milj. euron avustus sekä kulttuuritapahtumille ja festivaaleille (ml. kesäteatterit ja uskonnolliset kesätapahtumat) 10,5 milj. euroa. On myös myönteistä, että hallitus on antanut tapahtumatakuuta koskevan esityksen (HE 79/2021 vp), jonka toimeenpanoon esitetään 80 milj. euron määrärahaa momentille 32.40.44. Tarkoituksena on pienentää tapahtuman järjestämiseen liittyvää riskiä, minkä lisäksi tapahtumatakuu voi edistää ulkopuolisen rahoituksen hankkimista.

Yhteensä vuoden 2021 ensimmäisen lisätalousarvion (noin 15 milj. euroa) kanssa apurahoina ja avustuksina vuonna 2021 jaetaan 79,8 milj. euroa, mikä on noin 4,5 kertainen määrä verrattuna vuonna 2020 myönnettyihin korona-apurahoihin ja toiminimien avustuksiin (17,5 milj. euroa).

Valiokunta on tyytyväinen näihin lisäpanostuksiin ja toteaa, että esityksessä on otettu hyvin huomioon niitä näkökohtia, joihin valtiovarainvaliokunta kiinnitti huomiota vuoden 2021 ensimmäistä lisätalousarvioesitystä koskevassa mietinnössään (VaVM 2/2021 vp — HE 17/2021 vp). Taiteen ja kulttuurin ala ovat koronaepidemian suurimpia kärsijöitä, sillä suurin osa alan toimijoista on ollut jo toista vuotta vailla työmahdollisuuksia. Onkin tärkeää, että esityksessä on nyt huomioitu alan moninaisuus ja työnteon erilaiset muodot, kuten keikkatyöläiset, itsensä työllistäjät, yksinyrittäjät, freelancerit sekä toiminimellä toimijat.

Nyt kyseessä olevalle momentille esitetään 64,9 milj. euron määräraha koronaepidemian vaikutusten vähentämiseksi. Tästä 64,8 milj. euroa osoitetaan kulttuurin ja taiteen alan henkilöille, toiminimille ja yksinyrittäjille, lisäyksen loppuosa (110 000 euroa) osoitetaan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen.

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota muun muassa siihen, että koronatuki ei edelleenkään kohdistu riittävän hyvin nimenomaan niihin esittävän taiteen edustajiin ja niille aloille, joiden menetykset ovat olleet suurimpia. Myös hakumenettelyä on pidetty liian hitaana ja hakemusten käsittelyn on toivottu perustuvan numeraalisiin hakemustietoihin.

Valiokunta toteaa, että Taiteen edistämiskeskus on valtionapuviranomainen, jonka toimintaa määrittelee laaja lainsäädäntö. Menettely tukee hakijan oikeusturvaa, mutta tuo samalla tiettyä määrämuotoisuutta. Koska jaetut tuet ovat harkinnanvaraisia valtionavustuksia, niiden käsittely vie myös enemmän aikaa kuin laskennallisten korvausten jakaminen. Saadun selvityksen mukaan yksin tulonmenetyksiin ja laskennallisuuteen perustuvaa mittaristoa ei ole kuitenkaan pidetty ongelmattomana mm. tulonmuodostuksen ja taiteenalojen yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tällaisen mallin käyttöönotto edellyttäisi myös riittävää säädöspohjaa. On kuitenkin tärkeää, että hakumenettelyä on kevennetty ja tuen kriteereihin lisätty elementtejä, joilla pyritään saamaan kaikki tapahtumien järjestämiseen liittyvät toimijat tukikriteerien piiriin.

Valiokunta pitää tärkeänä, että avustuskriteerejä sekä haku- ja päätöksentekomenettelyä arvioidaan jatkuvasti niin, että tuki vastaa mahdollisimman hyvin mm. tulonmenetyksiin ja tuen tarpeeseen. Tukimenettelyn ja päätöksenteon tulee myös toimia läpinäkyvästi sekä tehokkaasti siten, että avustukset saadaan perille mahdollisimman nopeasti. On myös varmistettava, että tuki ulottuu kaikkiin taiteen ja kulttuurin alan toimijoihin, että väliinputoajaryhmiä ei pääse syntymään ja että tuki tavoittaa mahdollisuuksien mukaan myös ne toimijat, jotka ovat aiemmin jääneet tuen ulkopuolelle. Valiokunta pitää niin ikään tärkeänä, että valtionavustusjärjestelmää kehitettäessä järjestelmän joustavuutta ja käytettävyyttä parannetaan.

Lisäksi valiokunta painottaa tiiviin poikkihallinnollisen yhteistyön merkitystä ja pitää tärkeänä erillisen kulttuuripoliittisia asioita käsittelevän ohjausryhmän asettamista mm. kulttuuripoliittisten asioiden valmistelua sekä myös koronatukien koordinointia ja seurantaa varten.

Valiokunta ehdottaa seuraavan lausuman hyväksymistä:

Valiokunnan lausumaehdotus X

Eduskunta edellyttää, että taiteen ja kulttuurin alan ammattilaisille kohdennettujen koronatukien myöntämisessä huolehditaan siitä, että väliinputoajaryhmiä ei pääse syntymään ja että päätöksenteossa pyritään ottamaan huomioon myös ne tahot, jotka eivät ole aikaisemmin päässeet tuen piiriin.

Valiokunta viittaa myös em. mietintöönsä (VaVM 2/2021 vp) ja korostaa tässäkin yhteydessä taiteilijoiden sosiaaliturvan parantamista sekä tekijänoikeuskorvauksen ja työttömyysetuuden sovitteluun liittyvien epäkohtien korjaamista. Eduskunta hyväksyi em. mietinnön pohjalta myös lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin, joilla parannetaan tekijänoikeuskorvaukseen oikeutettujen työttömien tekijöiden ja taiteilijoiden asemaa työttömyysetuuden sovittelussa ja oikeutta työttömyyskorvaukseen.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 17/2021 vp (28.5.2021)

Momentille myönnetään lisäystä 64 910 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 79 690 000 euroa covid-19-epidemian vuoksi apurahoina kohdennettavien avustusten ja muiden avustusten maksamiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille, toiminimille ja yksinyrittäjille.

 

III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)

Momentilta vähennetään 4 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys aiheutuu omakustannusperiaatteen toteuttamisesta Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa.


2021 III lisätalousarvio -4 000
2021 II lisätalousarvio 64 910 000
2021 I lisätalousarvio 15 000 000
2021 talousarvio 4 268 000
2020 tilinpäätös 12 125 000
2019 tilinpäätös 4 115 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)

Momentilta vähennetään 4 000 euroa.

 

IV lisätalousarvioesitys HE 209/2021 vp (4.11.2021)

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 79 590 000 euroa covid-19-epidemian vuoksi apurahoina kohdennettavien avustusten ja muiden avustusten maksamiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille, toiminimille, yksinyrittäjille ja yhteisöille.

Selvitysosa:Perustelujen muutos aiheutuu tarpeesta osoittaa tukea myös covid-19-epidemian vaikutusten vähentämiseen taiteen ja kulttuurin alan yhteisöille sekä tarpeesta kohdistaa 100 000 euroa aiemmin myönnettyä määrärahaa korona-avustusten myöntämisestä aiheutuviin määräaikaisen henkilöstön palkkaamisesta aiheutuviin menoihin.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2021 IV lisätalousarvio
2021 III lisätalousarvio -4 000
2021 II lisätalousarvio 64 910 000
2021 I lisätalousarvio 15 000 000
2021 talousarvio 4 268 000
2020 tilinpäätös 12 125 000
2019 tilinpäätös 4 115 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 44/2021 vp (1.12.2021)

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 79 590 000 euroa covid-19-epidemian vuoksi apurahoina kohdennettavien avustusten ja muiden avustusten maksamiseen taiteen ja kulttuurin alan henkilöille, toiminimille, yksinyrittäjille ja yhteisöille.