Talousarvioesitys 2021
40. Valtion alue- ja paikallishallinto
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Selvitysosa:Aluehallintovirastot edistävät alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueilla. Aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten yhteisen strategia-asiakirjan 2020—2023 mukaisesti aluehallintovirastojen toiminnan strategiset painopisteet ovat:
- — turvaamme hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta
- — lisäämme elinvoimaa
- — tavoittelemme hiilineutraaliutta.
- — Peruspalvelut ovat turvalliset ja alueellisesti yhdenvertaisesti saatavilla
- — Riskienhallinta ja varautuminen paranevat
- — Yhteiskunnan kokonaisturvallisuus on hyvällä tasolla
- — Osallisuus lisääntyy ja syrjäytyminen vähenee
- — Koulutus- ja osaamistaso nousee ja osaavan työvoiman saatavuus paranee
- — Toimintaympäristö kehittyy yhteistyöllä suotuisasti ja yritysten kilpailuolosuhteet ovat entistä tasapuolisemmat
- — Ruuantuotannon kilpailukyky, terveellisyys ja turvallisuus paranevat.
01. Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 57 882 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta
2) eräiden terveyden- ja sairaanhoidon tehtävien hallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetussa asetuksessa (1179/2009) määritellyistä tehtävistä aiheutuvien kustannustan korvaamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Aluehallintovirastojen talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot, yksityisten sosiaalipalveluiden vuosimaksut, yksityisen terveydenhuollon vuosimaksut ja alkoholivalvonnan vuosimaksut, on budjetoitu momentille 11.19.09.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Uutta toimintaa ja toiminnan muutoksia koskevat YSL:n mukaiset lupa-asiat, mediaanikäsittelyaika, kuukautta hakemuksen vireille tulosta päätöksenantoon | 10,5 | 10 | 10 |
Yli vuoden vireillä olleiden kanteluiden osuus, % kaikista kanteluista | - | <5 | <5 |
Sote-valvontaohjelman AVIen vastuulla olevien toimenpiteiden toteuttaminen, % vuoden toimenpiteistä toteutunut | - | 100 | 100 |
Todettujen tai epäiltyjen eläintautitapausten edellyttämistä hallintopäätöksistä ja selvityksistä on tehty yhden viikon kuluessa, % kaikista tapauksista | - | 100 | 100 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Lupasuoritteiden kustannukset / lupasuorite, kolmen vuoden keskiarvon muutos | < 0 | < 0 | |
Lupasuoritteiden kpl / htv, kolmen vuoden keskiarvon muutos | > 0 | > 0 | |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet yhteensä | 1 208 | 1 219 | 1 240 |
— aluehallintovirasto | 784 | 778 | 795 |
— työsuojelun aluehallintoviranomaiset (momentti 33.02.07) | 394 | 411 | 415 |
— muut momentit | 30 | 30 | 30 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 71 180 | 67 835 | 69 212 |
Bruttotulot | 15 660 | 11 330 | 11 330 |
Nettomenot | 55 520 | 56 505 | 57 882 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 316 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 14 400 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 14 576 | 10 600 | 10 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 22 180 | 21 200 | 17 666 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -7 608 | -10 600 | -7 066 |
Kustannusvastaavuus, % | 65,7 | 50 | 60 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 1 | 30 | 30 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 | 30 | 30 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pankki- ja maksutilien valvontaâ järjestelmästä aiheutuvat tietojärjestelmämuutokset | -150 |
Rahapelitoiminnan tuotoilla palkattujen henkilöiden menojen kattaminen (siirto momentilta 29.91.51) | 240 |
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilujen valvonta | 130 |
Vuosimaksujen kertymäarvion korjaus | -35 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -193 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -127 |
Palkkausten tarkistukset | 1 512 |
Yhteensä | 1 377 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2021 talousarvio | 57 882 000 |
2020 IV lisätalousarvio | -35 000 |
2020 II lisätalousarvio | 2 925 000 |
2020 talousarvio | 56 505 000 |
2019 tilinpäätös | 54 604 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 64 552 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 57 882 000 euroon nähden on 6 670 000 euroa, mistä 5 460 000 euroa aiheutuu koronapandemian arvioiduista lisäkustannuksista, 210 000 euroa saavutettavuusvalvonnan lisäresursoinnista ja 1 000 000 euroa opetustoimen koulutuksen siirrosta momentilta 29.01.02.
2021 talousarvio | 64 552 000 |
2020 VII lisätalousarvio | 190 000 |
2020 IV lisätalousarvio | -35 000 |
2020 II lisätalousarvio | 2 925 000 |
2020 talousarvio | 56 505 000 |
2019 tilinpäätös | 54 604 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 64 552 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta
2) eräiden terveyden- ja sairaanhoidon tehtävien hallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetussa asetuksessa (1179/2009) määritellyistä tehtävistä aiheutuvien kustannustan korvaamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentilta vähennetään 155 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 750 000 euroa vihreän elpymisen investointihankkeiden käynnistämisen varmistamisesta ja vähennyksenä 900 000 euroa aluehallintovirastojen tulojen budjetointikäytännön muutoksesta ja 5 000 euroa omakustannusperiaatteen toteuttamisesta Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa.
2021 III lisätalousarvio | -155 000 |
2021 talousarvio | 64 552 000 |
2020 tilinpäätös | 59 585 000 |
2019 tilinpäätös | 54 604 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentilta vähennetään 155 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 209/2021 vp (4.11.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 700 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tartuntatautilain muutoksen aiheuttamista lisätehtävistä. Tartuntatautilain muutoksen vuoksi aluehallintovirastot ovat suunnanneet resursseja muista tehtävistä lakimuutoksen mukaisten tehtävien ensisijaiseen hoitamiseen.
2021 IV lisätalousarvio | 700 000 |
2021 III lisätalousarvio | -155 000 |
2021 talousarvio | 64 552 000 |
2020 tilinpäätös | 59 585 000 |
2019 tilinpäätös | 54 604 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 44/2021 vp (1.12.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 700 000 euroa.
03. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 220 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion keskushallinnon toimintojen alueellistamisen hallinnointiin
2) valtion alueellisten ja paikallisten hallintorakenteiden kehittämiseen
3) viranomaisten yhteisten asiakaspalvelumuotojen kehittämiseen ja yhteispalvelun hallinnointiin
4) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun järjestämisestä kunnille aiheutuvien kulujen korvaamiseen
5) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun käyttöön tarkoitettujen ICT-järjestelmien hankintaan ja ylläpitoon.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -2 |
Yhteensä | -2 |
2021 talousarvio | 220 000 |
2020 talousarvio | 222 000 |
2019 tilinpäätös | 1 852 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 220 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion keskushallinnon toimintojen alueellistamisen hallinnointiin
2) valtion alueellisten ja paikallisten hallintorakenteiden kehittämiseen
3) viranomaisten yhteisten asiakaspalvelumuotojen kehittämiseen ja yhteispalvelun hallinnointiin
4) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun järjestämisestä kunnille aiheutuvien kulujen korvaamiseen
5) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun käyttöön tarkoitettujen ICT-järjestelmien hankintaan ja ylläpitoon.