Talousarvioesitys 2021
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle. Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Tulorekisteri on yksi tärkeimmistä kansallisen palveluarkkitehtuurin toiminnoista ja kattaa lähes kaikki kansalaiset.
Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin yhteydessä kerättävät verot, tarjoaa palvelujaan asiakaslähtöisesti ja suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia.
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 432 841 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % | 80 | - | 80 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 80 | - | 80 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 77 | 82 | 85 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 68 | 70 | 70 |
Verovelkojen kertymä maksujärjestelyillä, ulosotolla ja konkurssiuhkaisilla maksukehoituksilla, % | 32 | 31 | 31 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet | 4 926 | 4 929 | 4 888 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,4 | 9,0 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,64 | 3,64 | 3,64 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 410 852 | 428 848 | 436 241 |
Bruttotulot | 5 521 | 3 400 | 3 400 |
Nettomenot | 405 331 | 425 448 | 432 841 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 105 082 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 106 638 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2021
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
ALV:n rajat ylittävän kuluttajakaupan laajentuminen (investointi 2020) | -2 200 |
Auto- ja valmisteverotuksen tehtäväsiirtojen siirtymäkauden päättämisen lisärahoitus | -3 000 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | 1 000 |
Kansallisen tulorekisterin käyttöönoton kustannussäästö (jatkuva) | -700 |
Katso-palvelun korvaava palvelu (siirto momentille 28.30.03) | -512 |
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus (investointimenot 2021) | 4 790 |
Tulorekisterin käyttöönotto Verohallinnossa | -362 |
Valmisohjelmiston kustannussäästö | -6 384 |
Valmisohjelmistouudistuksen käyttöönoton kustannussäästön myöhentyminen | 11 384 |
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin (investointimenot 2021) | 3 125 |
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin (jatkuva) | 590 |
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin (vuoden 2020 osuus) | -8 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -2 078 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 248 |
Palkkausten tarkistukset | 9 492 |
Yhteensä | 7 393 |
2021 talousarvio | 432 841 000 |
2020 talousarvio | 425 448 000 |
2019 tilinpäätös | 406 887 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 432 688 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 153 000 euroa talousarvioesityksen 432 841 000 euroon nähden on siirtoa momentille 28.30.03 Katso-palvelun korvaavan palvelun tehtävien siirtoon liittyen.
2021 talousarvio | 432 688 000 |
2020 VII lisätalousarvio | 1 152 000 |
2020 talousarvio | 425 448 000 |
2019 tilinpäätös | 406 887 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 432 688 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 22 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 215 000 euroa veronumeron laajentamisesta telakka-alueille aiheutuviin investointimenoihin ja vähennyksenä 125 000 euroa siirtona momentille 28.10.03 palkkausten tarkistuksiin sekä 68 000 euroa omakustannusperiaatteen toteuttamisesta Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa.
2021 III lisätalousarvio | 22 000 |
2021 talousarvio | 432 688 000 |
2020 tilinpäätös | 426 600 000 |
2019 tilinpäätös | 406 887 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 22 000 euroa.
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 175 752 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) vahinkoa vastaavan korvauksen maksamiseen niille, joilta 1.5.2016 lukien on peritty virheellisen valuuttakurssimuunnon vuoksi liikaa tullimaksuja ja jotka EU:n tullikoodeksin määräaikojen soveltamisen johdosta eivät muutoin saa liikaa perittyä määrää palautuksina.
Vuonna 2021 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksytyn tullausjärjestelmän valmisohjelmistohankintaan myönnetyn tilausvaltuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä (asteikko 1—5) | 4,11 | ei mitata | 4 |
Oikaistujen päätösten osuus tuontiverotuksessa (%) | 1,5 | 2,2 | 2,2 |
Tullirikosten selvittämistaso vähintään (%) | 95 | 89 | 89 |
Takaisin saatu rikoshyöty vähintään (milj. euroa) | 21 | 18 | 18 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus vähintään (%) | 22 | 23 | 23 |
Verojäämä enintään (%)1) | 0,4 | 2,0 | 2,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet (peruslaskelman mukaiset)2) | 1 868 | 1 920 | 1 920 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 13 | 10 | 13 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | ei mitattu | 3,4 | 3,4 |
1) Verojäämien odotetaan kasvavan, sillä epäsäännönmukaisten toimijoiden osuus Tullin tuontiverojen kannosta kasvaa suurten toimijoiden siirtyessä Verohallinnon asiakkaiksi.
2) Ilman ylitöitä ja varallaoloa. Vuodelle 2020 on lisätty 60 htv Brexitin vaikutuksesta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 168 586 | 173 966 | 181 212 |
Bruttotulot | 2 226 | 7 867 | 5 460 |
Nettomenot | 166 360 | 166 099 | 175 752 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 30 097 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 31 905 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäverodirektiivin muutokseen varautuminen | 3 500 |
Arvonlisäverodirektiivin muutoksen vaikutukset Tullille (ICT-kapasiteetin lisääminen v. 2021 lukien) | 3 000 |
ENI CBC -hankkeiden omarahoitusosuus | -81 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | 70 |
Norjan rajan vastaisten toimipaikkojen perusparannus (v. 2020 rahoitus) | -278 |
Rajajoosepin rajanylityspaikan perusparannus (v. 2020 rahoitus) | -259 |
Rikostorjunnan toimintaedellytysten varmistaminen | 1 800 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2020 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -10 830 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 7 780 |
TUVEâverkon käyttöönotto | 1 170 |
Viidennen rahanpesudirektiivin mukainen pankki- ja maksutilien rekisteri | 334 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -397 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 243 |
Palkkausten tarkistukset | 3 601 |
Yhteensä | 9 653 |
2021 talousarvio | 175 752 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 4 328 000 |
2020 talousarvio | 166 099 000 |
2019 tilinpäätös | 168 168 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 186 252 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 10 500 000 euroa talousarvioesityksen 175 752 000 euroon nähden aiheutuu tullausjärjestelmän valmisohjelmahankinnan lisämenoista. Lisämenoihin liittyvä tilausvaltuus on myönnetty vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa.
2021 talousarvio | 186 252 000 |
2020 VII lisätalousarvio | 1 429 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 4 328 000 |
2020 talousarvio | 166 099 000 |
2019 tilinpäätös | 168 168 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 36/2020 vp (11.12.2020)
Momentille esitetään 186,252 milj. euroa, joka on 20,153 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2020 varsinaisessa talousarviossa.
Talousarvioesitys sisältää arvonlisäverodirektiivin muutoksesta aiheutuvia lisäyksiä yhteensä 6,5 milj. euroa, josta 3,0 milj. euroa kohdistetaan ICT-menoihin ja 3,5 milj. euroa muuhun varautumiseen, kuten lisähenkilöstön palkkaamiseen. Määrärahalisäyksiä esitetään myös mm. tullausjärjestelmän valmisohjelmahankintaan (10,5 milj. euroa), rikostorjunnan toimintaedellytysten varmistamiseen (1,8 milj. euroa) ja TUVE-verkon käyttöönotosta aiheutuviin vuotuisiin menoihin (1,17 milj. euroa).
Valiokunta pitää lisäyksiä tarpeellisina ja pitää myönteisenä, että arvonlisäverodirektiivin muutoksen aiheuttama merkittävä työmäärän lisäys on huomioitu. Tarpeellista on kuitenkin seurata rahoituksen riittävyyttä, kun työmäärä ja asiakkaiden käyttäytyminen tarkentuvat, ja palata tarvittaessa asiaan vuoden 2021 lisätalousarvioesityksissä. Tuonti-ilmoitusten volyymin kasvu on pystyttävä hallitsemaan siten, ettei siitä aiheudu merkittäviä riskejä ulkomaankaupan sujuvuudelle.
Muutoksessa nykyinen kolmansien maiden maahantuonnissa kannettava pienin alv-raja (22 euroa) poistuu 1.7.2021 alkaen. Tullin ja Postin arvioiden mukaan tämä tulee lisäämään nykyistä vajaan miljoonan tuonti-ilmoituksen määrää 13—20 miljoonaan ilmoitukseen. Muutoksen keskeisenä tarkoituksena on saattaa kolmansissa maissa toimivat nettikaupat samaan verotusasemaan kuin EU-alueella sijaitsevat toimijat. Arvio tarvittavan lisähenkilöstön määrästä (yli 50 henkilöä) perustuu olettamaan, että uusien tietojärjestelmien kehittämistyössä onnistutaan automatisoimaan prosesseja ja vähentämään asiakkaiden tarvetta olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Valiokunta nostaa myös esiin, että vuodesta 2022 alkaen on tarpeen varmistaa rahoitus tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistuksen loppuun saattamiseen ja suunnitteilla oleviin biometriikkaan, tekniseen valvontaan sekä koneoppimiseen ja poikkeavuuksien tunnistamiseen liittyviin hankkeisiin.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota Tullin korkeisiin sairauspoissaoloihin, 13 päivää/vuosi, joka on valtionhallinnon keskimääräisen tason yläpuolella. Valiokunta pitää tärkeänä, että Tullin johto käy huolellisesti läpi syyt korkeaan tasoon ja kiinnittää entistä enemmän huomiota työhyvinvointiin.
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 186 252 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) vahinkoa vastaavan korvauksen maksamiseen niille, joilta 1.5.2016 lukien on peritty virheellisen valuuttakurssimuunnon vuoksi liikaa tullimaksuja ja jotka EU:n tullikoodeksin määräaikojen soveltamisen johdosta eivät muutoin saa liikaa perittyä määrää palautuksina.
Vuonna 2021 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksytyn tullausjärjestelmän valmisohjelmistohankintaan myönnetyn tilausvaltuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
II lisätalousarvioesitys täydentävä HE 83/2021 vp (12.5.2021)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aikaisemmissa talousarvioissa myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 84 245 000 euroa.
Selvitysosa:Momentti lisätään vuoden 2021 toiseen lisätalousarvioesitykseen.
EU:n jäsenmaita sitovien tullilainsäädännön muutosten myötä Tulli käynnisti EU-lähtöisten tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen, jolle myönnettiin 54,2 milj. euron tilausvaltuus vuonna 2015 ja sitä vastaavat määrärahat vuosille 2016—2021. Vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa tilausvaltuuden määrää kasvatettiin 64,7 milj. euroon. Tilausvaltuuden määrää nostetaan 19 545 000 eurolla 84 245 000 euroon. Tullin arvio on, että sitoumusten yhteismäärä olisi yhteensä 123,5 milj. euroa vuoden 2025 loppuun ulottuvalla aikavälillä.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2021 II lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 186 252 000 |
2020 tilinpäätös | 171 856 000 |
2019 tilinpäätös | 168 168 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 17/2021 vp (28.5.2021)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aikaisemmissa talousarvioissa myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 84 245 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 1 260 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 1 258 000 euroa aiheutuu tullivalvonnan laite- ja järjestelmähankinnoista Vainikkalan junaröntgenin uusimisen kansalliseen omarahoitusosuuteen, rajatarkastusvälineistön hankintoihin ja laiteintegraatioihin sekä riskianalyysijärjestelmän kansalliseen omarahoitusosuuteen ja 2 000 euroa omakustannusperiaatteen toteuttamisesta Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa.
2021 III lisätalousarvio | 1 260 000 |
2021 II lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 186 252 000 |
2020 tilinpäätös | 171 856 000 |
2019 tilinpäätös | 168 168 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 1 260 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 209/2021 vp (4.11.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 7 664 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 239 000 euroa aiheutuu viranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän (KEJO) jatkohankkeesta ja 7 425 000 euroa on tarkoitus käyttää salassa pidettävien tietojen turvallisen käsittelyn vaatimien investointien ja muiden lähinnä tietoteknisten edellytysten varmistamiseen.
Tulli on ollut mukana viranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän (KEJO) kehittämisessä, mutta ei ole ottanut eikä pysty ottamaan järjestelmää käyttöön ainakaan käynnissä olevan JTS-kauden aikana. KEJO-järjestelmän hankerahoituksen päättyessä hankkeen kustannukset on tarkoitus ohjata katettavaksi viranomaisten omista toimintamenomäärärahoista. Tullilla ei ole ilman ehdotettavaa lisärahoitusta mahdollisuutta osoittaa resursseja muille viranomaisille toteuttavan tietojärjestelmän kehittämiseen.
Tullin turvallisuusluokitellun tiedon käsittely ei täytä vuoden 2020 alusta voimaan tulleen tiedonhallintalain vaatimuksia. Tullin siirryttyä vuosien 2019—2020 aikana valtionturvallisuusverkon (TUVE) käyttäjäksi ilmeni odotettua merkittävämpiä puutteita Tullin omassa turvallisuusluokiteltujen tietojen käsittely-ympäristössä. Havaittujen puutteiden johdosta vaadittavat korjaus- ja parannustoimet on tehtävä vuosien 2021 ja 2022 aikana tiedonhallintalain mukaisen korjaustoimien siirtymäajan päättyessä 31.12.2022. Tullin nykyiset määrärahat eivät riitä vaadittavien lainsäädännön pakottavista muutoksista johtuvien toimenpiteiden toteuttamiseen.
2021 IV lisätalousarvio | 7 664 000 |
2021 III lisätalousarvio | 1 260 000 |
2021 II lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 186 252 000 |
2020 tilinpäätös | 171 856 000 |
2019 tilinpäätös | 168 168 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 44/2021 vp (1.12.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 7 664 000 euroa.
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 43 | 64 | 64 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 12 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 5 356 | 11 980 | 12 500 |
Bruttotulot | - | - | - |
Nettomenot | 5 356 | 11 980 | 12 500 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 790 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 414 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tulorekisterin liittäminen Suomi.fi -palveluväylään (2020) | -1 500 |
Tulorekisterin perustoiminnan turvaaminen | 2 020 |
Yhteensä | 520 |
2021 talousarvio | 12 500 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 11 980 000 |
2019 tilinpäätös | 11 980 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 750 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 12 500 000 euroon nähden on 5 250 000 euroa, mistä 1 250 000 euroa on siirtoa momentilta 28.01.01 positiivisen luottotietorekisterin hankinnan valmisteluun ja 4 000 000 euroa positiivisen luottotietorekisterin toteutukseen. Positiivisen luottotietorekisterin investointimenojen arvioidaan kokonaisuudessaan olevan 34,8 milj. euroa vuosina 2020—2024.
2021 talousarvio | 17 750 000 |
2020 VII lisätalousarvio | 265 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 11 980 000 |
2019 tilinpäätös | 11 980 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 125 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.10.01 palkkausten tarkistuksiin.
Momentin perustelujen täydennys mahdollistaa positiivisen luottotietorekisterin hankinnan valmistelusta ja toteutuksesta aiheutuvien menojen maksamisen.
2021 III lisätalousarvio | 125 000 |
2021 talousarvio | 17 750 000 |
2020 tilinpäätös | 12 245 000 |
2019 tilinpäätös | 11 980 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 125 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun.
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | -5 000 |
Yhteensä | -5 000 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 V lisätalousarvio | 21 000 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 10 000 000 |
2020 talousarvio | 8 000 000 |
2019 tilinpäätös | 25 406 659 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 3 100 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu veronhuojennuspäätösten mukaisista takaisinmaksuista, joita tehdään vuonna 2021 aiemmin arvioitua enemmän.
2021 III lisätalousarvio | 3 100 000 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 tilinpäätös | 36 048 772 |
2019 tilinpäätös | 25 406 659 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 3 100 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 209/2021 vp (4.11.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 3 500 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu EU:lle korvattavista vuosina 2012—2019 perimättä jääneistä Kiinan tekstiili- ja jalkineiden tuontiin liittyvistä tulleista ja niihin liittyvistä korkokuluista.
2021 IV lisätalousarvio | 3 500 000 |
2021 III lisätalousarvio | 3 100 000 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 tilinpäätös | 36 048 772 |
2019 tilinpäätös | 25 406 659 |
Eduskunnan kirjelmä EK 44/2021 vp (1.12.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 3 500 000 euroa.
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 15 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain 93 § (304/2016)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)
7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).
2021 talousarvio | 15 000 000 |
2020 talousarvio | 15 000 000 |
2019 tilinpäätös | 13 536 952 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 15 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 3 500 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu veronkantolain mukaisesta hyvityskorosta ja siihen liittyvän siirtymäsäännöksen päättymisestä.
2021 III lisätalousarvio | 3 500 000 |
2021 talousarvio | 15 000 000 |
2020 tilinpäätös | 18 656 466 |
2019 tilinpäätös | 13 536 952 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentille myönnetään lisäystä 3 500 000 euroa.
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 2 000 |
Yhteensä | 2 000 |
2021 talousarvio | 8 000 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 3 000 000 |
2020 talousarvio | 6 000 000 |
2019 tilinpäätös | 5 668 683 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.