Talousarvioesitys 2021
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Selvitysosa:Hallitusohjelman mukaisesti konfliktinesto, rauhanvälitys ja -rakennus ovat Suomen ulkopolitiikan vahvistuva painopiste. Hallitusohjelman ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon painopisteiden mukaisesti Suomi jatkaa aktiivista osallistumista kansainväliseen kriisinhallintaan. Kriisinhallinnassa painotetaan kokonaisvaltaisuutta niin sotilaallisen kuin siviilikriisinhallinnan roolia. Mahdollisiin nopeisiin muutoksiin kansainvälisessä turvallisuustilanteessa on varauduttava vastaamaan myös kriisinhallinnan keinoin. Osallistumisella kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan vahvistetaan myös kansallista suorituskykyä ja valmiuksia. Sotilaallisiin kriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan v. 2021 olevan enimmillään n. 500 henkilötyövuotta. Siviilikriisinhallintaan arvioidaan palkattavan v. 2021 n. 130 asiantuntijaa.
Sotilaallisen kriisinhallintaosallistumisen alueelliset painopisteet ovat Libanonissa (UNIFIL), Irakissa (Operation Inherent Resolve, OIR) ja Afganistanissa (Resolute Support, RS), mutta Suomi osallistuu myös muilla alueilla oleviin operaatioihin mm. Kosovossa, Välimeren alueella ja Afrikassa. Suomen toiminnassa korostuu kriisialueiden omien turvallisuusrakenteiden ja oikeusvaltiokehityksen tukeminen ja turvallisuustoimijoiden kouluttaminen. Operaatio-osallistumisen ohella panostetaan myös kriisinhallinnan koulutusosaamisen viemiseen tavoitteena vahvistaa kehittyvien maiden omaa kriisinhallintakykyä, mm. Afrikassa.
Siviilikriisinhallinnassa osallistumisen alueelliset painopisteet ovat Ukrainassa, Georgiassa, Irakissa ja Somaliassa. YK:n rauhanturvaoperaatioihin osallistutaan n. 20 poliisilla. Suomen osallistuminen keskitetään niihin ulko- ja turvallisuuspoliittisten tavoitteiden kannalta merkittäviin operaatioihin, joissa Suomen panoksella voidaan saavuttaa erityistä lisäarvoa ja vaikuttavuutta. Suurin osa Suomen siviilikriisinhallintaosallistumisesta suuntautuu Euroopan unionin operaatioihin.
Rauhanvälityksessä laajennetaan suomalaista osallistumista YK:n ja muihin rauhanvälitys- ja dialogiprosesseihin. Toimintaa suunnataan erillishankkeiden rahoittamisesta aktiivisempaan vaikuttamiseen rauhantilan edistämiseksi. Tavoitteena on myös vahvistaa suomalaisten rauhanvälitystoimijoiden verkostomaista toimintatapaa. Suomi edistää YK:n turvallisuusneuvoston "Naiset, rauha ja turvallisuus" 1325-päätöslauselman mukaisesti naisten osallistumista rauhanneuvotteluihin ja rauhanrakentamiseen painottaen naisten ja tyttöjen oikeuksia. Nuorten rooli rauhanprosesseissa on edelleen vahvistuva painopistealue Suomen rauhanvälitystoiminnassa YK:n turvallisuusneuvoston "Nuoret, rauha ja turvallisuus" 2250-päätöslauselman mukaisesti.
20. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 53 080 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
4) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu, taloudellisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) kansallisen kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 1 933 000 |
05. | Yhteiset menot | 8 350 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 7 009 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 7 635 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 073 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 14 906 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 107 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 188 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 7 455 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
---|
Selvitysosa:Operaatioiden määrärahat on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi suunnittelee osallistuvansa v. 2021. Näissä operaatioissa toimivan henkilöstön määrän arvioidaan v. 2021 olevan enimmillään n. 500 henkilötyövuotta.
Momentin määrärahoista arvioidaan olevan kulutusmenoja 52 680 000 euroa ja siirtomenoja 400 000 euroa. Pääosa momentin määrärahoista siirretään puolustusvoimien käyttöön.
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot budjetoidaan puolustusministeriön pääluokkaan momentille 27.30.20.
YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset on budjetoitu momentille 12.24.99.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | -3 425 |
EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 |
EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | -1 391 |
EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 500 |
Muiden käyttösuunnitelmakohtien muutokset | -3 336 |
Resolute Support -operaatio, Afganistan | 1 469 |
Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 4 810 |
Yhteensä | 0 |
Momentin määräraha on muutettu arviomäärärahaksi.
2021 talousarvio | 53 080 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 53 080 000 |
2019 tilinpäätös | 51 168 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Tyhjä elementti, POISTA
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 036 000 |
05. | Yhteiset menot | 8 350 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 7 263 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 6 120 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 278 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 15 592 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 107 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 295 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 7 615 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
---|
Selvitysosa:Päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | +103 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | +254 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | -1 515 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | +205 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | +686 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | +107 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | +160 000 |
Yhteensä | - |
---|
Lisäykset johtuvat operaatioiden suunnitteluperusteiden, erityisesti palkkauskustannusten, muutoksista, joita vastaava vähennys on tehty käyttösuunnitelmakohtaan 09.
2021 talousarvio | 53 080 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 53 080 000 |
2019 tilinpäätös | 51 168 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 53 080 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
4) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu, taloudellisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) kansallisen kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 036 000 |
05. | Yhteiset menot | 8 350 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 7 263 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 6 120 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 278 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 15 592 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 107 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 295 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 7 615 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
III lisätalousarvioesitys HE 95/2021 vp (27.5.2021)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 126 000 |
05. | Yhteiset menot | 9 050 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 963 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 4 540 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 328 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 17 232 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 387 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 295 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 7 735 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
Selvitysosa:Käyttösuunnitelmakohdan 08. vähennys aiheutuu Afganistanin Resolute Support -operaation vahvuuden laskusta 60 sotilaasta noin 20 sotilaaseen.
Käyttösuunnitelmakohtien 04., 05., 11., 14., 15. ja 18. lisäykset aiheutuvat covid-19-pandemiasta johtuvista operaatioiden karanteenijaksojen lisäkustannuksista sekä henkilökohtaisen kriisinhallintamateriaalin uuden varastotilan vuokrakustannuksista. Lisäykset katetaan käyttösuunnitelmakohtien 08. ja 09. vähennyksillä.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukkojen menot | +90 000 |
05. | Yhteiset menot | +700 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | -1 300 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | -1 580 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | +50 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | +1 640 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | +280 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | +120 000 |
Yhteensä | - |
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2021 III lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 53 080 000 |
2020 tilinpäätös | 26 543 522 |
2019 tilinpäätös | 51 168 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 20/2021 vp (23.6.2021)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 126 000 |
05. | Yhteiset menot | 9 050 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 963 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menohin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 4 540 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 328 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 17 232 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 387 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 295 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 7 735 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
IV lisätalousarvioesitys HE 209/2021 vp (4.11.2021)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 126 000 |
05. | Yhteiset menot | 9 109 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 1 306 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 8 487 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 328 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 17 232 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 563 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 295 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 8 135 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
25. | EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 75 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
Selvitysosa:Käyttösuunnitelmaan on lisätty uusi kohta 25. EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot, jolle osoitetaan 75 000 euroa kolmen sotilaan koulutus- ja palkkauskustannuksiin 1.11.2021 lähtien. Käyttösuunnitelmakohdan 05. lisäys aiheutuu käyttösuunnitelmakohtien 15. ja 25. rotaatiokoulutuksesta. Käyttösuunnitelmakohdan 15. lisäys aiheutuu operaation vahvuuden nostamisesta 12 sotilaasta 20 sotilaaseen 1.11.2021 alkaen ja käyttösuunnitelmakohdan 18. lisäys aiheutuu operaatiossa 1.6.2021 voimaan tulleisiin palkankorotuksiin. Operaatioiden määrärahoissa on varauduttu myös covid-19-pandemiasta johtuviin karanteenikuluihin. Lisäykset katetaan käyttösuunnitelmakohdan 09. vähennyksellä.
Käyttösuunnitelmakohdan 08. vähennys aiheutuu Suomen osallistumisen Afganistanin Resolute Support -operaatioon päättymisestä 18.6.2021. Operaatiosta kuluvalta vuodelta vapautuvat määrärahat kohdennetaan käyttösuunnitelmakohtaan 09.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
05. | Yhteiset menot | +59 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | -4 657 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | +3 947 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | +176 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | +400 000 |
25. | EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot | +75 000 |
Yhteensä | - |
---|
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2021 IV lisätalousarvio | — |
2021 III lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 53 080 000 |
2020 tilinpäätös | 26 543 522 |
2019 tilinpäätös | 51 168 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 44/2021 vp (1.12.2021)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 520 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 126 000 |
05. | Yhteiset menot | 9 109 000 |
08. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 1 306 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 8 487 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 328 000 |
14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 17 232 000 |
15. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 1 563 000 |
16. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 1 295 000 |
18. | Irakin koulutusoperaation menot | 8 135 000 |
23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 531 000 |
24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 373 000 |
25. | EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 75 000 |
Yhteensä | 53 080 000 |
21. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (kiinteä määräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 17 585 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien menojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen
2) vaalitarkkailijatoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen
4) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen
5) siviilikriisinhallintaa rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Siviilikriisinhallinta | 17 285 000 |
02. | Vaalitarkkailijat | 300 000 |
Yhteensä | 17 585 000 |
---|
Selvitysosa:Suomi on osallistunut siviilikriisinhallintaan viime vuosina 100—150 asiantuntijan vuotuisella vahvuudella. Määrärahatasolla Suomi pystyy lähettämään operaatioihin noin 130 asiantuntijaa.
Momentin määrärahoista arvioidaan olevan kulutusmenoja 17 000 000 euroa ja siirtomenoja 585 000 euroa. Momentilta myönnettäviin valtionavustuksiin sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).
Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet budjetoidaan sisäministeriön pääluokkaan momentille 26.01.04.
Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siviilikriisinhallinnan vahvistaminen (HO 2019) | 1 040 |
Siviilikriisinhallinnan valmiudet, asiantuntijatason nostaminen (siirto momentille 26.01.04) | -40 |
Yhteensä | 1 000 |
2021 talousarvio | 17 585 000 |
2020 talousarvio | 16 585 000 |
2019 tilinpäätös | 15 265 214 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 17 585 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien menojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen
2) vaalitarkkailijatoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen
4) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen
5) siviilikriisinhallintaa rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Siviilikriisinhallinta | 17 285 000 |
02. | Vaalitarkkailijat | 300 000 |
Yhteensä | 17 585 000 |
---|
IV lisätalousarvioesitys HE 209/2021 vp (4.11.2021)
Momentilta vähennetään 149 000 euroa.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Siviilikriisinhallinta | 17 136 000 |
02. | Vaalitarkkailijat | 300 000 |
Yhteensä | 17 436 000 |
---|
Selvitysosa:Vähennyksestä 16 000 euroa on siirtoa momentille 26.01.04 määräaikaisiin tehtäväjärjestelyihin Kriisinhallintakeskuksessa ajalla 1.4.—30.4.2021 ja 1.7.—31.8.2021 ja 133 000 euroa siirtoa momentille 24.01.01 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) puheenjohtajan suomalaisen erityisedustajan (Special Representative of the OSCE Chairperson-in-Office in Ukraine and in the Trilateral Contact Group) palkkaus- ja muihin menoihin 1.8.2021 lukien.
Vähennykset kohdennetaan käyttösuunnitelmakohtaan 01.
2021 IV lisätalousarvio | -149 000 |
2021 talousarvio | 17 585 000 |
2020 tilinpäätös | 15 000 077 |
2019 tilinpäätös | 15 265 214 |
Eduskunnan kirjelmä EK 44/2021 vp (1.12.2021)
Momentilta vähennetään 149 000 euroa.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Siviilikriisinhallinta | 17 136 000 |
02. | Vaalitarkkailijat | 300 000 |
Yhteensä | 17 436 000 |
---|
22. Rauhanvälitys (kiinteä määräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sellaisen rauhanvälittämistoiminnan menoihin ja siihen liittyvän kapasiteetin vahvistamiseen, johon Suomi osallistuu
2) rauhanvälitystä tukeviin kahdenvälisiin ja monenkeskisiin hankkeisiin
3) kansainvälisissä järjestöissä ja niitä vastaavissa organisaatioissa toimivista asiantuntijoista näille organisaatioille aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin
5) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Rauhanvälitys on osa kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Suomen tavoitteena on edistää rauhanvälitystä aktiivisesti ja johdonmukaisesti. Suomi tukee rauhanvälitykseen liittyviä vuoropuheluprosesseja, edistää käynnissä olevien konfliktien ratkaisua sekä vahvistaa rauhanvälitystoimintaa ja rauhanvälityskapasiteettia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Momentin määrärahoista arvioidaan olevan kulutusmenoja 400 000 euroa ja siirtomenoja 600 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Konfliktineston, rauhanvälityksen ja rauhanrakentamisen kyvykkyyden parantaminen (HO 2019 kertaluonteinen) | -1 500 |
Yhteensä | -1 500 |
2021 talousarvio | 1 000 000 |
2020 talousarvio | 2 500 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 227/2020 vp (19.11.2020)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 2 000 000 euroa talousarvioesityksen 1 000 000 euroon nähden aiheutuu konfliktineston, rauhanvälityksen ja rauhanrakentamisen kyvykkyyden parantamisesta osana hallituksen kertaluonteisia tulevaisuusinvestointeja.
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 talousarvio | 2 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2020 vp (21.12.2020)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sellaisen rauhanvälittämistoiminnan menoihin ja siihen liittyvän kapasiteetin vahvistamiseen, johon Suomi osallistuu
2) rauhanvälitystä tukeviin kahdenvälisiin ja monenkeskisiin hankkeisiin
3) kansainvälisissä järjestöissä ja niitä vastaavissa organisaatioissa toimivista asiantuntijoista näille organisaatioille aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin
5) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.