Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
              50. Vissa understöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2020

80. Konst och kulturPDF-versio

Förklaring:De samhälleliga effektmålen enligt undervisnings- och kulturministeriets kulturpolitiska strategi 2025 främjas. Uppnåendet av målen främjas särskilt med åtgärder inom konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken samt den audiovisuella politiken.

Mål för de samhälleliga effekterna
  • — Kreativt arbete och kreativ produktion: Förutsättningarna för konstnärligt och annat kreativt arbete förbättras och produktions- och distributionsformerna diversifieras
  • — Delaktighet och deltagande i kulturlivet: Kulturdeltagandet ökar och skillnaderna i olika befolkningsgruppers deltagande minskar
  • — Kulturgrunden och dess livskraft: Kulturgrunden är stark och livskraftig.

Kreativt arbete och kreativ produktion: Förutsättningarna för konstnärligt och annat kreativt arbete förbättras och produktions- och distributionsformerna diversifieras

Formerna för kreativt arbete och konstnärlig framställning har diversifierats och verksamhetsmiljön har förändrats. De olika konstformerna samt deras verksamhetsformer och strukturer skiljer sig från varandra. Ställningen på arbetsmarknaden för konstnärer och andra som utför kreativt arbete varierar beroende på om de är yrkesutövare, arbetstagare eller självsysselsatta. Konstnärernas utkomst släntrar efter jämfört med utvecklingen av den övriga befolkningens inkomstnivå. Såväl antalet konstnärsstipendier som stipendiebeloppen har legat på samma nivå under en lång tid, eller sjunkit om man tar hänsyn till den allmänna höjningen av kostnadsnivån. Det behövs åtgärder för att stärka konstnärers utkomst och ställning på arbetsmarknaden.

Vilka behov företag inom de kreativa branscherna har beaktas inte i tillräcklig grad i finansierings- och stödsystemen. Ett bättre utnyttjande av kreativ kompetens skulle bidra till ökade utkomstmöjligheter för konstnärer och dem som utfört kreativt arbete.

Globaliseringen ökar inte bara konkurrensen utan erbjuder också nya möjligheter på marknaden för konst- och kulturprodukter. Det behövs bättre verksamhetsförutsättningar för förmedlande aktörer och andra åtgärder som förbättrar de finländska aktörernas förutsättningar att klara sig på den globala marknaden.

Mål för resultatet av verksamheten
  • — System som stöder och främjar konstnärernas och konstens ställning utvecklas.
  • — Systemet för ersättningar för kopiering för enskilt bruk ses över.
  • — Tillväxten inom den kreativa sektorn stöds genom att förutsättningarna för produktutveckling, export och internationalisering av kulturinnehåll samt kulturturism förbättras.
Nyckeltal som anknyter till målet 2017
utfall
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
         
Konstnärer        
— antal mottagare av/ansökningar om årsstipendier 271/2 268 294/2 548 300/2 500 300/2 500
— andelen personer som bor i huvudstadsregionen av samtliga som ansöker om/får stipendium från Centret för konstfrämjande (inkl. sammanslutningar), % 46/48 49/51 46/48 46/48
— antal konstnärspensioner sammanlagt (31.12) 1 076 1 073 1 070 1 070
— antal nya mottagare av konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % 11,80 10,90 10,70 11,0
— antal arbetslösa arbetssökande i yrken inom konstbranschen 7 144 6 217 6 500 6 500
Kultursektorn        
— antal personer som utövar ett yrke inom kultur som huvudsyssla (arbetskraftsundersökningen) 127 000 - 127 500 127 000
— verksamhetsställen för företag inom kulturbranschen 21 636 - 21 000 21 500
— antal anställda vid företag inom kulturbranschen 54 592 - 55 000 55 300
— omsättningen för företag inom kulturbranschen (md euro) 13,9 - 14,0 14,2
— omsättningen för företag inom spelbranschen (md euro) 2,6 - 2,8 2,8

Delaktighet och deltagande i kulturlivet: Kulturdeltagandet ökar och skillnaderna i olika befolkningsgruppers deltagande minskar

Det är viktigt att tillgången till och tillgängligheten i fråga om konst- och kulturtjänster tryggas när samhället bli allt mångformigare och regionerna differentieras. Kulturdelaktigheten förutsätter att de kulturella rättigheterna uppfylls och att det finns sådana konst- och kulturtjänster som garanterar lika möjligheter till deltagande. För produktion och spridning av kulturtjänster behövs det ett nytt slags samarbete mellan olika aktörer samt nya modeller för att nå särskilt dem som sällan använder kulturtjänster. Även de digitala tjänsterna och utnyttjandet av digitaliseringen i kultursektorns publikarbete behöver utvecklas.

Kulturverksamheten i kommunerna är avsedd för alla medborgare. Utgångspunkten i den nya lagen om kommunernas kulturverksamhet som trädde i kraft 2019 är att den diversifierade befolkningsstrukturen ska beaktas vid ordnandet av kulturverksamhet och kulturtjänster. De allmänna bibliotekens funktioner och tjänster utvecklas i enlighet med lagen om allmänna bibliotek som trädde i kraft 2017. Regionalt omfattande och mångsidig konst- och kulturfestivalverksamhet främjas i enlighet med ett handlingsprogram som sträcker sig fram till 2025. Systemet för den grundläggande konstundervisningen förnyas.

Konst och kultur ökar välbefinnandet och därför ska de synas i människornas vardag, såsom inom småbarnspedagogiken, i hobbyverksamheten i anknytning till skoldagen, i livsmiljön och i social- och hälsovårdstjänsterna. Mångfalden i samhället ska synas bättre än för närvarande i konst- och kultursektorns verksamhet och tjänster.

Mål för resultatet av verksamheten
  • — Utbudet av konst-, kultur- och bibliotekstjänster tillgodoser olika befolkningsgruppers behov och användningen av tjänsterna bibehålls åtminstone på den etablerade nivån.
Mått som har samband med målet 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål
2020
mål
         
Nationella konstinstitutioner        
— antal föreställningar vid Finlands nationalopera och -balett 587 654 647 600
— betalande besökare vid Finlands nationalopera och -balett, 1 000 pers. 229 231 230 230
— publikkontakter, Finlands nationalopera och -balett, 1 000 pers. 297 290 320 300
— antal föreställningar vid Suomen Kansallisteatteri 1 274 1 264 1 220 1 000
— betalande besökare vid Suomen Kansallisteatteri, 1 000 pers. 197 1783 175 125
— publikkontakter, Suomen Kansallisteatteri, 1 000 pers. 213 195 195 160
— antal samlings- och specialutställningar vid Nationalgalleriet 17 18 19 20
— betalande besökare vid Nationalgalleriet, 1 000 pers. 794 679 760 700
— Nationalgalleriets publikkontakter, 1 000 pers. 2 754 2 242 2 900 2 900
Teatrar, orkestrar och museer som får statsandel        
— antal teaterföreställningar 12 600 12 100 12 600 12 200
— teaterbesökare, 1 000 pers. 2 230 2 251 2 200 2 200
— antal orkesterkonserter 2 492 2 800 2 800 2 800
— orkesterkonserter, antal åhörare, 1 000 pers. 940 961 960 960
— museibesökare (statsandelsmuseer och andra museer som sköts på heltid), 1 000 pers. 6 700 7 129 6 800 7 000
Film        
— premiärer på inhemska filmer 40 41 40 40
— antal biobesökare, inhemska filmer, 1 000 pers. 2 398 1 900 2 000 2 000
Allmänna bibliotek        
— antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer, st. 719 719 718 717
— den totala utlåningen vid allmänna bibliotek, 1 000 st. 85 215 84 516 85 000 85 000
— fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. 50 076 49 824 50 000 51 000
— biblioteksbesök över nätet, 1 000 st. 36 978 38 036 40 000 43 000
— deltagare i evenemang som ordnas av biblioteken, 1 000 pers. 963 959 961 963
Kommunernas kulturverksamhet        
Nettodriftskostnader för kulturverksamheten: m.v. €/invånare (inkl. grundläggande konstundervisning, bibliotek, museer och utställningar, teater, dans och cirkus, musik, övrig kulturverksamhet) 141 - 141 141
  • — En reform av finansieringssystemet för grundläggande konstundervisning inleds i syfte att öka tillgången till grundläggande konstundervisning.
  • — Kulturell mångfald främjas inom konsten och kulturen.
  • — Hälso- och välfärdsfrämjande konst- och kulturtjänster blir en etablerad del av social- och hälsovården.

Kulturgrunden och dess livskraft: Kulturgrunden är stark och livskraftig

Över hälften av sektorns statliga finansiering finansieras med penningspelsverksamhetens vinstmedel. Situationen är utmanande, särskilt om intäktsföringen av penningspelsverksamheten minskar.

När finansieringssystemen inom kultursektorn utvecklas är det viktigt att balansen mellan finansieringens förutsebarhet och flexibilitet upprätthålls. Statsandelssystemet för museer revideras som bäst. Systemet behöver förnyas också i fråga om scenkonsten. Inom kulturarvsområdet är uppdateringen av lagen om fornminnen en mångårig process. Kulturarvet bör också i övrigt behandlas på ett mångsidigare sätt än tidigare med tanke på dess samhälleliga verkningar och möjligheterna att utnyttja arvet. Det finns behov av att fortsätta digitaliseringen av kulturmaterial så att materialet görs tillgängligt i stor utsträckning och materialets långtidsförvaring tryggas.

Mål för resultatet av verksamheten
  • — En reform av statsandelssystemet för scenkonst inleds.
  • — En reform av lagen om fornminnen inleds och en kulturarvsstrategi som gäller olika förvaltningsområden börjar utarbetas.
  • — En ökad digital åtkomst till kulturarvsmaterial samt ökad användning och långtidsförvaring av materialet främjas.
  • — Museernas finansieringssystem förnyas med utgångspunkt i ett förslag som en arbetsgrupp lagt fram 2018. Reformen innefattar en total översyn av museilagen och en ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet. Dessutom förnyas statsandelssystemet för scenkonst vid Centret för konstfrämjande.
Finna-tjänsten 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål
2020
mål
         
Antal organisationer som erbjuder material 230 344 370 390
Sökbar materialmängd 13,6 mn 15,3 mn 17 mn 18 mn
Material som finns tillgängligt på nätet 1,9 mn 1,9 mn 2,2 mn 2,5 mn
Nätbesök 23,6 mn 31,3 mn 35 mn 40 mn
  • — Projekt för att anlägga och renovera konst- och kulturinstitut stöds.

01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 106 000 euro.

Förklaring:Centret för konstfrämjande är ett ämbetsverk för finansiering, utveckling och tjänster inom konst med uppgift att främja konst på nationell och internationell nivå. Centret har också till uppgift att främja kultur till de delar uppgiften inte hör till något annat ämbetsverk. Centret för konstfrämjande främjar konstnärernas möjligheter att utöva konstnärligt arbete, skapar förutsättningar för ett långsiktigt arbete för sammanslutningar inom området och främjar kvaliteten, nyskapandet, mångfalden och internationaliseringen inom konstens område. Med hjälp av konst och kultur stöds en demokratisk och jämlik samhällsutveckling samt det psykiska och ekonomiska välbefinnandet i samhället.

Ämbetsverket finansierar årligen konstnärers arbete och olika sammanslutningars verksamhet. Genom utvecklingsprogram och andra tjänster främjar Centret för konstfrämjande konstens och konstnärernas ställning samt tillgången och åtkomsten till konst och kulturtjänster.

De förtroendeorgan som verkar i anknytning till centret är statens konstkommissioner och regionala konstkommissioner samt nämnden för biblioteksstipendier åt författare och översättare och nämnden för visningsstipendier för bildkonst. Till deras uppgifter hör att på basis av inbördes jämförelse dela ut stipendier, vara sakkunnig på sitt eget ansvarsområde och delta i utarbetandet av centrets strategi.

I anknytning till Centret för konstfrämjande verkar konstrådet. Det har till uppgift att besluta om antalet statliga konstkommissioner samt om deras exakta namn och verksamhetsområden. Konstrådet utnämner också medlemmar till de statliga konstkommissionerna och de regionala konstkommissionerna samt gör en framställning om titeln konstakademiker.

För genomförandet av de samhälleliga effektmålen ska Centret för konstfrämjande

  • — främja konstnärers utkomst och sysselsättning
  • — med hjälp av konst och kultur stödja en demokratisk och jämlik samhällsutveckling.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för resultatet av verksamheten vid Centret för konstfrämjande:

  • — Verksamheten och strukturen förnyas inom de förtroendeorgan som verkar i anknytning till centret och som gör inbördes jämförelser.
  • — Ämbetsverksstrukturen och de regionala tjänsterna ses över.
Nyckeltal för resultatet 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål/uppskattning
2020
mål/uppskattning
         
Statsunderstöds- och stipendieansökningar 14 000 13 661 14 700 12 000
Positiva beslut om statsunderstöd och stipendier 3 369 3 283 3 100 3 000
Behandlingstiden för stipendie-/understödsansökan (veckor i genomsnitt) 15 21 15 14
Antalet stödformer 24 23 21 19
Antalet organ 24 23 24 20
Hantering av mänskliga resurser        
Årsverken 87 87 91 91
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) 3,5 3,5 3,5 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 4 353 4 125 4 116
Bruttoinkomster 32 10 10
Nettoutgifter 4 321 4 115 4 106
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 676    
— överförts till följande år 350    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -15
Lönejusteringar -7
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -11
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -9
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -9
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 45
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 10
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -13
Sammanlagt -9

2020 budget 4 106 000
2019 budget 4 115 000
2018 bokslut 3 995 000

03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 095 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till finansiering av projekt för grundläggande förbättringar

2) till anskaffning av utrustning och anordningar.

Förklaring:Förvaltningsnämnden för Sveaborg ansvarar för restaureringen, underhållet och utvecklingen av det internationellt betydelsefulla byggnadskulturella monumentet Sveaborg, som finns med på Unescos världsarvslista. Nämnden svarar också för produktionen och spridningen av basinformation om Sveaborg till allmänheten.

Förvaltningsnämnden för Sveaborg har i uppdrag att bevara kulturarvshelheten i enlighet med de nationella skyddsmålen och världsarvskonventionen.

Förvaltningsnämnden för Sveaborgs uppgift när det gäller att uppnå de samhälleliga effektmålen är att

  • — ansvara för en exemplarisk skötsel och presentation och ett exemplariskt underhåll av världsarvsobjektet Sveaborg så att fästningsområdet bevaras livskraftigt och attraktivt
  • — se till att konstruktionerna och byggnaderna förblir representativa, planeringen och byggandet håller en hög nivå och såväl de boendes som besökarnas tillfredsställelse håller sig på en hög nivå
  • — följa åtgärderna i den vård- och bruksplan som Unesco förutsätter för att göra världsarvsobjektet känt.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för förvaltningsnämnden för Sveaborg:

  • — Sveaborgs livskraft och dragningskraft stärks och förvaltningsnämndens underhåll av hyreslokalerna effektiviseras. Världsarvsobjektets byggnader och miljö sköts på ett hållbart och ett ansvarsfullt sätt.
  • — I enlighet med programmet för renovering av Sveaborg (2019—2022) iordningsställs de lokaler som underutnyttjas eller som står tomma på grund av renovering. Målet är att hyresintäkterna ska öka och att nyttjandegraden för hyresbostäderna ska vara 95 procent. Lägenheternas hyror höjs så att hyrornas eftersläpning i förhållande till den allmänna hyresnivån gradvis minskar. Avsikten är att de hyror som tas ut ska bidra till att täcka kostnaderna för underhållet av fastigheterna och de ökade fastighetskostnaderna.
Nyckeltal för resultatet 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål/uppskattning
2020
mål/uppskattning
         
Samhälleliga effekter        
Sveaborgs lokalekonomiska effekt (mn euro) 40 23 50 45
Funktionell effektivitet        
Hyresbostädernas nyttjandegrad, % 94 94,2 95 95
Hyresintäkter, tillväxt % -1,0 1,0 0,5 0,5
Hantering av mänskliga resurser        
Årsverken 76,8 81,1 79 79
Arbetstillfredsställelseindex (VM Baro) 3,7 3,6 3,8 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 8 983 8 594 8 695
Bruttoinkomster 6 737 6 485 6 600
Nettoutgifter 2 246 2 109 2 095
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 381    
— överförts till följande år 425    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 619 6 550 6 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 502 6 450 6 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 117 100 100
Kostnadsmotsvarighet, % 102 102 102

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejusteringar -3
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -13
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -5
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -4
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 19
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 4
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -12
Sammanlagt -14

2020 budget 2 095 000
2019 budget 2 109 000
2018 bokslut 2 290 000

04. Omkostnader för Museiverket (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 875 000 euro.

Anslaget får också användas för anskaffning av utrustning och anordningar.

Förklaring:Museiverket är sakkunnigt när det gäller kulturarv och kulturmiljö, fungerar som myndighet på området samt producerar information om kulturarvet och kulturmiljön. Museiverket ansvarar för insamlingen och förvaringen av kulturarvsinformationen, skyddet av kulturmiljön och kulturegendomen, styrningen och utvecklandet av museisektorn samt sakkunskapen i fråga om internationella konventioner som gäller kulturarvet i samarbete med andra myndigheter. Museiverket och Finlands nationalmuseum, som hör till Museiverket, ansvarar för den kulturhistoriska nationalsamlingen och ordnar utställningar och tillhandahåller tjänster för allmänheten i sina lokaler.

Museiverkets uppgift när det gäller att uppnå de samhälleliga effektmålen är att

  • — vinnlägga sig om ett mångsidigt kulturarv genom att tillhandahålla information och kunskap om hur kulturarvet och kulturmiljön kan utvecklas och skyddas
  • — aktivt delta i det nationella och internationella samarbetet för att identifiera kulturarvets betydelse och utnyttja de möjligheter det öppnar
  • — förbättra den fysiska, informationsmässiga och kulturella tillgängligheten till kulturarvet och delaktigheten i det
  • — utveckla tjänsterna på ett kundorienterat och interaktivt sätt samt öka den elektroniska åtkomsten till och användningen av material.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Museiverket:

  • — Riktlinjerna i kulturmiljöstrategin, världsarvsstrategin och det museipolitiska programmet verkställs genomgående i verksamheten.
  • — I det arbete som gäller kulturmiljön läggs fokus på nationella uppgifter, statens särskilda ansvar samt stöd och handledning till museerna på regional nivå. I arbetet betonas framförhållning och planmässig skyddspolitik. Verksamheten stärks när det gäller genomförandet av internationella kulturarvskonventioner och deltagandet i samarbete på kulturarvsområdet i Europa, i Norden och i Östersjöområdet. Material och processer omvandlas till digital form.
  • — Museiverket producerar ett mångsidigt nationellt och internationellt programutbud. Musei- och sevärdhetsobjekten utvecklas som regionala attraktivitetsfaktorer.
Nyckeltal för resultatet 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål/uppskattning
2020
mål/uppskattning
         
Produktion och kvalitetsledning        
Antal studerade objekt i tjänsten Finna, st. 1 207 722 635 050 700 000 800 000
Åtkomst till elektroniskt katalogiserade objekt i tjänsten Finna, st. 215 765 265 813 275 000 290 000
Totalt antal besökare i museer och slott 681 209 710 896 685 000 690 000
Funktionell effektivitet        
Det genomsnittliga priset på musei- och slottsbesök, euro 2,04 2,19 2,12 2,12
Den genomsnittliga inkomsten av musei- och slottsbesök, euro 3,48 4,36 3,86 3,86
Hantering av mänskliga resurser        
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) 3,69 3,77 3,6 3,7
Årsverken 242 267 250 260

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 26 760 23 299 24 375
Bruttoinkomster 5 931 3 300 3 500
Nettoutgifter 20 829 19 999 20 875
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 807    
— överförts till följande år 1 930    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Hyra för centret för samlingar och konservering i Vanda (tilläggsbudget II 2018) 560
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -978
Lönejusteringar -28
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -42
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -38
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 181
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 44
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -23
Nivåförändring 1 200
Sammanlagt 876

2020 budget 20 875 000
2019 I tilläggsb. 1 000 000
2019 budget 19 999 000
2018 bokslut 19 952 000

05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 211 000 euro.

Anslaget får också användas för anskaffning av utrustning och anordningar.

Förklaring:Biblioteket för synskadade, Celia, är ett kunskapscentrum för tillgänglig litteratur och publicering. Celia producerar och förmedlar litteratur i tillgängliga format, bl.a. talböcker och punktskriftsböcker, tillsammans med bibliotek och förlag.

Celia producerar ca 1 300 nya skönlitteratur-, facklitteratur- och lärobokstitlar. Celia producerar i enlighet med produktionspolitiken läromedel som skolelever med läshinder och studerande på andra stadiet med läshinder behöver samt böcker som examensstuderande i högre utbildning med läshinder behöver enligt examenskraven.

Biblioteket förmedlar litteratur till kunderna ungefär en miljon gånger per år i samarbete med de allmänna biblioteken, högskolebiblioteken och andra sammanslutningar. Webblånens andel av alla lån ökar. Servicen är avgiftsfri för kunden. I sakkunnigverksamheten ligger fokus på att främja tillgänglig publicering.

För genomförandet av de samhälleliga effektmålen ska biblioteket för synskadade

  • — förebygga ojämlikhet och stödja lika möjligheter till läsande och lärande
  • — öka tillgången till Celias tjänster för nya kunder i enlighet med modellen för samarbete mellan Celia, de allmänna biblioteken och läroanstalterna
  • — svara på barnens och de ungas ökade efterfrågan på och användning av material genom att utarbeta en servicestrategi för barn och unga.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för biblioteket för synskadade:

  • — Tillgången till skriftligt material för personer med läshinder förbättras genom produktion av mångsidiga rådgivnings- och sakkunnigtjänster samt genom stärkt samarbete mellan förläggare, innehållsproducenter, läroanstalter och sammanslutningar.
  • — Partnerskapen med de allmänna biblioteken, högskolebiblioteken och organisationerna stärks för att hänvisa kunder till Celias nättjänster och lån av cd-skivor.
  • — I samband med att politiken för samlingarna ses över sammanförs produktionspolitiken för skönlitterära verk, faktalitterära verk och läromedel samtidigt som andra aktörers tillgängliga publikationer och åtkomsten till dem beaktas.
Nyckeltal för resultatet 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål/uppskattning
2020
mål/uppskattning
         
Skriftliga informations- och kulturresurser för personer med läshinder        
— Celias bokproduktion, antal nya titlar 1 390 1 434 1 300 1300
— Rekommendationer för tillgänglig publicering, rådgivning och utbildning om tillgänglighet, antal 34 28 30 40
Tillgången till bibliotekstjänster för personer med läshinder        
— Barn och unga som regelbundet använder Celias tjänster 1 747 8 927 10 000 11 000
Funktionell effektivitet        
— Kunder som omfattas av tjänsterna 39 000 45 567 52 000 55 000
— Antal leveranser av läroböcker 13 885 45 938 52 000 57 000
Användning av elektroniska tjänster        
— Antal personer som använder de elektroniska tjänsterna 13 895 31 340 36 000 42 000
—Webblånens andel av den totala låneverksamheten, % 48 60 68 73
Hantering av mänskliga resurser        
— Årsverken 42,6 42 43 45
— Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) 3,12 3,31 3,5 3,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 5 214 5 309 5 241
Bruttoinkomster 98 110 30
Nettoutgifter 5 116 5 199 5 211
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 094    
— överförts till följande år 867    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av cd-bränningsrobotar för distribution av cd-skivor -100
Förnyande av nätdistributionen för synskadade 20
Främjande av tillgängligheten 75
Lönejusteringar -5
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -12
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -8
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 37
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 9
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -4
Sammanlagt 12

2020 budget 5 211 000
2019 budget 5 199 000
2018 bokslut 4 889 000

06. Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 747 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till anskaffning av utrustning och anordningar

2) till betalning av understöd

3) till ett belopp av högst 240 000 euro för prisstöd för visningsverksamhet och annan avgiftsbelagd service.

Förklaring:Nationella audiovisuella institutet (KAVI) förvarar och bevarar filmer och tv- och radioprogram, främjar det audiovisuella kulturarvet samt tryggar barnens utveckling och välfärd i mediemiljön.

KAVI anskaffar till sina samlingar visningskopior och extra material inom den film- och videoproduktion som är föremål för den lagstadgade depositionsförpliktelsen, lagrar radio- och TV-programflöde digitalt enligt en plan som undervisnings- och kulturministeriet har godkänt, tar emot inhemska radio- och tv-program som kan betraktas som originalspelningar som lagstadgade depositioner samt övervakar utbudet av bildprogram och det arbete som utförs av klassificerare av bildprogram i enlighet med den offentliga tillsynsplanen. KAVI för register över leverantörer och klassificerare av bildprogram samt för en offentlig förteckning över bildprogram. KAVI erbjuder utbildning, handledning och stödtjänster för klassificerare och leverantörer av bildprogram och underhåller och utvecklar klassificeringsprogramvaran.

Nationella audiovisuella institutets uppgift när det gäller att genomföra de samhälleliga effektmålen är:

  • — Det inhemska kulturarvets användbarhet och tillgängligheten till det förbättras genom digitalisering av material och samlingar samt genom att institutets digitala innehåll görs tillgängliga för allmänheten via det nationella digitala bibliotekets kundgränssnitt FINNA och KAVI:s bild- och ljudterminaler för radio- och televisionsarkivet.
  • — Publikunderlaget inom filmkulturen och filmfostran görs mångsidigare och filmkulturen görs tillgängligare särskilt för skolor samt barn och unga.
  • — Kritisk mediekompetens och mediefostran främjas och genom att utbudet av bildprogram övervakas stöder man en för barn trygg mediemiljö.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Nationella audiovisuella institutet:

Nyckeltal för resultatet 2017
utfall
2018
utfall
2019
mål/uppskattning
2020
mål/uppskattning
         
Produktion och kvalitetsledning        
— Vård av samlingar/arkiverade filmer, antal 136 183 137 386 142 500 143 700
— Avgiftsbelagda tjänster/visningsverksamhet, antal besökare 53 674 50 330 53 000 53 000
— Digitalt lagrat programflöde i terabyte (radio- och televisionsarkivet)1) 501 548 601 651
— Informationskampanjer om mediefostran 10 7 10 10
— Antal övervakningsärenden som avser utbudet av bildprogram 42 33 40 30
         
Funktionell effektivitet        
— Samlings- och arkivverksamhet sammanlagt, euro/film 24,4 24,5 23,6 24,16
— Radio- och televisionsarkivet sammanlagt euro/lagrat programflöde i terabyte 2 937 2 422 2 450 2 127
— Kostnader för klassificering av bildprogram, euro/program2) 105 145 108 126
— Kostnader för övervakning av klassificerare, euro/program3) 245 272 200 230
         
Hantering av mänskliga resurser        
— Årsverken 84 79 78 76
— Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) 3,28 3,34 3,5 3,5

1) Kumulativt inflöde. I sifferuppgifterna har beaktats Yles gamla digitaliserade egen produktion som från 2014 och framåt överförs till KAVI.

2) beställda klassificeringar

3) Nya klassificeringar

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 7 247 7 550 7 487
Bruttoinkomster 836 800 740
Nettoutgifter 6 411 6 750 6 747
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 841    
— överförts till följande år 441    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av en engångsutgift -80
Digitalisering av MTV:s analoga videomaterial 50
Förflyttning av museiföremål och kringmaterial 100
Förnyande av tjänsterna för digital fångst av tv-sändningar 60
Utveckling av digitala kundtjänster och tryggande av institutets verksamhetsbetingelser -130
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -32
Lönejusteringar -10
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -14
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -13
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 56
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 15
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -5
Sammanlagt -3

2020 budget 6 747 000
2019 budget 6 750 000
2018 bokslut 6 011 000

16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 19 485 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av extra konstnärspensioner enligt lagen om konstnärspension (194/2016)

2) till betalning av familjepensioner i anknytning till tidigare beviljade journalist- och konstnärspensioner

3) till ett belopp av högst 1 015 000 euro för nya konstnärspensioner och familjepensioner i anslutning till konstnärspensioner så att högst 51 extra konstnärspensioner får beviljas till ett belopp som motsvarar full pension.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

I anslaget under punkt 3 ingår högst två delpensioner som höjs till full pension.

Förklaring:Den extra konstnärspensionen uppgår till 1 363,50 euro per månad 2019. Delpensionen är hälften av beloppet av den fulla pensionen. Den extra konstnärspensionen justeras kalenderårsvis i enlighet med 98 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Anslaget har beräknats enligt den uppskattade ArPL-indexnivån för 2020 (2619).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Indexjustering av pensionerna 260
Sammanlagt 260

2020 budget 19 485 000
2019 budget 19 225 000
2018 bokslut 17 959 257

20. Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 15 816 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av lokalkostnader för kulturhistoriskt värdefulla kultur- och sevärdhetsobjekt som Museiverket förfogar över.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Indexjustering av hyresutgifterna 118
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -106
Sammanlagt 12

2020 budget 15 816 000
2019 budget 15 804 000
2018 bokslut 15 686 000

30. Statsunderstöd för verksamhet vid allmänna bibliotek (fast anslag)

Under momentet beviljas 4 762 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsunderstöd till bibliotek enligt lagen om allmänna bibliotek(1492/2016) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)

2) till betalning av statsunderstöd för databas- och materialtjänster som producerats för allmänna bibliotek och betalning av statsunderstöd för bibliotekens innehållsproduktion

3) till betalning av statsunderstöd som hänför sig till verksamheten vid biblioteket för teckenspråkig litteratur.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Understöd för de riksomfattande och de regionala utvecklingsuppgifterna 2 642 000
Understöd för bibliotekens innehållsproduktion, de allmänna bibliotekens särskilda uppgifter samt produktion av databas- och materialtjänster 900 000
Understöd till verksamheten vid biblioteket för teckenspråkig litteratur 220 000
Tillgång till allmänna bibliotek samt bokbussar 1 000 000
Sammanlagt 4 762 000

Genom de allmänna bibliotekens verksamhet främjas befolkningens likvärdiga möjligheter till bildning och kultur, tillgången till och användningen av information, läskulturen och en mångsidig läskunnighet, möjligheterna till livslångt lärande och utveckling av kompetensen samt ett aktivt medborgarskap, demokrati och yttrandefrihet.

Genom statsunderstöd stöds likvärdig verksamhet i de allmänna biblioteken och regional utveckling av verksamheten. Syftet är att säkerställa att nätet av allmänna bibliotek fungerar och att trygga kvaliteten på verksamheten liksom även tillgången och åtkomsten till information och kultur för hela befolkningen.

Biblioteksväsendets genomslag bedöms på basis av indikatorer för användning av biblioteken, materialanskaffningar, personalresurser och tillgänglighet.

Vissa nyckeltal för biblioteksväsendet 2017
utfall
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
         
Bokanskaffning, st./1 000 invånare 288 305 310 315
Andra materialanskaffningar, st./1 000 invånare 43 43 43 43
Årsverken/1 000 invånare 0,7 0,7 0,7 0,7
Öppethållning, 1 000 timmar 1 647 1 797 1 800 1 850
Fysiska besök, st./invånare 9,1 9,1 9,2 9,3
Besök på webben, st./invånare 6,7 6,9 7,1 7,3
Lån, st./invånare 15,6 15,4 15,6 15,8
Omkostnader, euro/invånare 57 58 58 58

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av en post av engångsnatur -860
Tillgång till allmänna bibliotek samt bokbussar (regeringspr. 2019, av engångsnatur) 1 000
Uppskattad ändring av kostnadsnivån (2,4 %) 62
Sammanlagt 202

2020 budget 4 762 000
2019 budget 4 560 000
2018 bokslut 3 700 000

31. Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för teatrar, orkestrar och museer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 62 915 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandelar till sådana teatrar, orkestrar och museer som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).

Det antal årsverken som används som beräkningsgrund för statsandelen är högst 2 469 för teatrar, högst 1 033 för orkestrar och högst 1 250 för museer.

Förklaring:Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen är 58 248 euro per årsverke för teatrar, 51 851 euro per årsverke för orkestrar och 71 761 euro per årsverke för museer.

Avsikten är det ska anvisas högst 170 årsverken för museernas regionala uppgifter. För museernas nationella uppgifter beviljas höjning efter prövning till ett belopp av högst 5 800 000 euro.

Avsikten är att bevilja statsunderstöd enligt prövning till ett belopp av högst 2 000 000 euro för utveckling av professionella aktörers verksamhet inom det fria fältet i anslutning till genomförandet av reformen av statsandel för scenkonst.

För de lagstadgade statsandelarna har det dessutom beviljats sammanlagt 62 591 000 euro under moment 29.80.52.

Beräknad användning av anslaget (euro)

  Statsandelar ur budgetmedel (mom. 29.80.31) Statsandelar av
penningspelsverksamhetens
vinstmedel (mom. 29.80.52)
Sammanlagt
       
Statsandel för teatrar 31 470 000 26 069 000 57 539 000
Statsandel för orkestrar 9 775 000 10 137 000 19 892 000
Statsandel för museer 19 690 000 26 385 000 46 075 000
Statsandelsreformen för scenkonst 2 000 000 - 2 000 000
Sammanlagt 62 915 000 62 591 000 125 506 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av en engångsutgift -595
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (återföring från moment 32.20.40 av en överföring) 250
Justering av kostnadsnivån, museer 1 034
Justering av kostnadsnivån, orkestrar 309
Justering av kostnadsnivån, teatrar 4 221
Konkurrenskraftsavtalets verkningar på statsandelen; teatrar, orkestrar, museer 983
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, museer 96
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, orkestrar 140
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, teatrar 90
Reform av statsandelssystemet för museer och statsunderstöd för scenkonst 5 000
Reform av statsandelssystemet för scenkonst (regeringsprogr. 2019) 1 000
Uppskattad ändring av kostnadsnivån (2,4 %) 3 310
Sammanlagt 15 838

2020 budget 62 915 000
2019 budget 47 077 000
2018 bokslut 48 815 161

40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 252 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg.

Förklaring:I enlighet med ett avtal som staten och Helsingfors stad ingått om skötseln av trafiken till Sveaborg står staten och staden tillsammans för driftsförlusterna för servicetrafiken till Sveaborg.


2020 budget 252 000
2019 budget 252 000
2018 bokslut 239 616

41. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 26 648 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ett belopp av högst 11 000 000 euro till betalning av kompensation för kopiering för enskilt bruk enligt upphovsrättslagen (404/1961) och av utgifter som föranleds av detta

2) till ett belopp av högst 15 648 000 euro till betalning av ersättning till upphovsmän för utlåning av skyddade verk och för utgifterna för att ordna ersättning.

Förklaring:Av anslaget betalas kompensation till upphovsmännen av upphovsrättsligt skyddade verk och övriga rättsinnehavare för framställning av exemplar av verk för enskilt bruk, samt ersättningar enligt upphovsrättslagen för utlåning av verk vid bibliotek och för användning av skyddat material vid kulturarvsinrättningar som omfattas av offentlig finansiering, i enlighet med de avtal som ingåtts med de organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätterna.


2020 budget 26 648 000
2019 budget 26 648 000
2018 bokslut 26 648 000

50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 890 000 euro.

Anslaget får användas

1) till understöd för verksamheten vid Bulevardens Teaterförening rf

2) till främjande av principen om en procent i fråga om byggandet

3) till stärkande av kulturturismen

4) till fortsättning av Läsrörelsen

5) till stödjande av barnkultur

6) till ersättning för Nationalgalleriets mervärdesskatteutgifter

7) till stödjande av projektet Europeisk kulturhuvudstad 2026.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Verksamheten vid Bulevardens Teaterförening rf 290 000
Främjande av principen om en procent i fråga om byggandet 500 000
Stärkande av kulturturismen 1 000 000
Fortsättning av Läsrörelsen 600 000
Allmänna understöd och projektunderstöd till barnkultur 2 000 000
Ersättning för Nationalgalleriets mervärdesskatteutgifter 300 000
Projektet Europeisk kulturhuvudstad 2026 200 000
Sammanlagt 4 890 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna understöd och projektunderstöd till barnkultur (regeringsprogr. 2019) 2 000
Bortfall av engångsutgift -530
Främjande av principen om en procent i fråga om byggandet (regeringsprogr. 2019) 500
Kompensation för Nationalgalleriets mervärdesskatteutgifter 300
Läsrörelsen: Fortsättning av Läsrörelsen (regeringsprogr. 2019) 600
Projektet Europeisk kulturhuvudstad 2026 (regeringspr. 2019, av engångsnatur) 200
Stärkande av kulturturismen (regeringsprogr. 2019) 1 000
Turism 4.0 -150
Understöd till fredsorganisationer och Förbundet för mänskliga rättigheter rf (överföring till moment 25.01.50) -400
Sammanlagt 3 520

2020 budget 4 890 000
2019 II tilläggsb. 3 000 000
2019 budget 1 370 000
2018 bokslut 9 380 000

51. Stipendier till konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 16 294 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av konstnärsstipendier motsvarande 545 stipendieår enligt 3 § i lagen om statens konstnärsstipendier (734/1969) och till betalning av statens konstnärsstipendier för särskilt meriterade konstutövare enligt 3 § 2 mom. i den lagen

2) till stipendier och understöd enligt lagen om vissa stipendier och understöd åt författare och översättare (1080/1983).

Enskilda stipendieperioder som avbryts eller fortsätter efter ett avbrott kan medföra ändringar i hur betalningsposterna av anslaget för de olika åren fördelas.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Statens konstnärsstipendier (545 st.) 12 682 000
Stipendier och understöd till författare och översättare 3 100 000
Konstnärsprofessorsstipendier (22 st.) 512 000
Sammanlagt 16 294 000

Konstnärsstipendiet uppgår år 2020 till 1 939,15 euro per månad. Konstnärsstipendierna justeras enligt justeringarna av lönerna för statstjänstemän genom beslut av Centret för konstfrämjande. Totalbeloppet av stipendierna till författare och översättare utgör 10 % av det belopp som under det föregående kalenderåret använts för litteratur som anskaffats till allmänna bibliotek som upprätthålls av kommunerna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjning av nivån på konstnärsstipendierna (regeringsprogr. 2019) 1 400
Lönejusteringar 41
Sammanlagt 1 441

2020 budget 16 294 000
2019 budget 14 853 000
2018 bokslut 14 333 188

52. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av konst (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 257 570 000 euro.

Anslaget får användas

1) till finansiering av verksamhet som främjar konst och kultur i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001)

2) till i lagen om Centret för konstfrämjande avsedda stipendier och understöd som Centret för konstfrämjande, konstrådet och konstkommissionerna beviljar, för stipendier enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997) till ett belopp av högst 960 000 euro samt till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 42 årsverken vid Centret för konstfrämjande i tidsbundna uppgifter som avser konstfrämjande och för de utgifter som detta orsakar

3) till anskaffning av konstverk till statens konstverkskommissions samling i enlighet med lagen om Nationalgalleriet (889/2013)

4) till omkostnader som det upphovsrättsråd som anges i 55 § i upphovsrättslagen (404/1961) har, kostnader som delegationen för upphovsrättsärenden har och kostnader för upphovsrättsutredningar

5) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) samt till understöd enligt 6 a § i teater- och orkesterlagen (730/1992) för teatrar och orkestrar

6) till betalning av statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och 18 § i lagen om allmänna bibliotek (1492/2016) för bibliotek och statens regionala förvaltning av de allmänna biblioteken för regional utveckling och till annan utveckling av biblioteksväsendet samt till utgifter för anskaffning av kvalitetslitteratur och kulturtidskrifter med lite upplaga till allmänna bibliotek

7) till betalning av statsandelar och statsunderstöd för museer enligt museilagen (314/2019) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet samt till annat stödjande av musei- och kulturarvsområdet

8) till Finlands filmstiftelse för manuskriptskrivande, produktion och distribution av film samt annat stödjande av filmkulturen med stöd av lagen om främjande av filmkonsten (28/2000) samt till ett belopp av högst 2 745 000 euro för täckande av kostnaderna för Finlands filmstiftelses understödsverksamhet

9) till restaurering eller renovering av kulturhistoriskt värdefulla, skyddade byggnader med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010)

10) till kostnader som föranleds av genomförande av de konventioner som gäller Unescos kulturarv

11) till statsunderstöd för driftskostnaderna till ett belopp av högst 37 997 000 euro för Finlands Nationalopera och Nationalbalett, ett belopp av högst 11 391 000 euro för Finlands Nationalteater och ett belopp av högst 13 195 000 euro för Nationalgalleriet

12) till betalning av löneutgifter och andra utgifter för konst- och kulturpolitisk forsknings-, utrednings- och informationsverksamhet och till försöks- och forskningsprojekt kring kultur vid statens ämbetsverk och inrättningar samt till förvaltning och nationell motfinansiering av programmet Kreativa Europa

13) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst två årsverken i uppgifter för viss tid för genomförande av de internationella kulturarvskonventionerna.

De stipendier enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997) som beviljas under punkt 2 samt anslaget under punkt 3 budgeteras enligt kontantprincipen. I fråga om de personer som avses i 2 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
1) Kreativa arbeten och produktioner 99 261 000
Film 25 047 000
Scenkonst (musik, dans, teater och cirkus) 50 898 000
Litteratur 993 000
Visuell konst och arkitektur samt design 5 412 000
Produktion och spridning av kultur 16 911 000
2) Delaktighet och deltagande inom kulturen 29 115 000
Bibliotek och tillgång till information 6 909 000
Kulturtjänster och kulturverksamhet 22 206 000
3) Kulturgrunden och kontinuiteten i kulturen 129 194 000
Museer och kulturarv 33 213 000
Kulturlokaler 25 390 000
Nationella kulturinstitut 67 379 000
Kulturfostran och kulturpolitisk forskning och utveckling 3 212 000
Sammanlagt 257 570 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av orgel till Musikhuset med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten -500
Bortfall av engångsutgift -4 364
Grundlig reparation av Nationalteatern (regeringspr. 2019, av engångsnatur) 20 000
Införande av incitamentssystemet för audiovisuella produktioner med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten -250
Planering av grundlig reparation av Nationalteaterns lilla scen med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten -1 000
Reform av statsandelssystemet för scenkonst med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten 2 000
Nivåförändring -4 576
Sammanlagt 11 310

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 257 570 000
2019 budget 246 260 000
2018 bokslut 238 839 355

53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag)

Under momentet beviljas 25 442 000 euro.

Anslaget får användas till att bevilja understöd för lokalkostnader som orsakas konst- och kulturinstitutioner och samfund som verkar i statsägda lokaler.

Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas till understöd för lokalkostnaderna för 14 nationellt betydelsefulla konst- och kulturinstitutioner.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finlands nationaloperas och nationalbaletts lokalprojekt 110
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 535
Sammanlagt -1 425

2020 budget 25 442 000
2019 budget 26 867 000
2018 bokslut 26 159 810

55. Tillgång till och förvaring av det digitala kulturarvet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 950 000 euro.

Anslaget får användas

1) till kostnader som föranleds av genomförandet av en helhet som utgörs av det digitala kulturarvet

2) till kostnader som föranleds av planenlig digitalisering av centrala, prioriterade musei- och kulturarvsmaterial

3) till stödjande av museers innehållsproduktion

4) till upprätthållande och utvecklande av system och tjänster som förbättrar tillgången till och användningen och förvaringen av digitalt kulturarvsmaterial samt till utvecklande av bibliotekens, arkivens och museernas gemensamma söktjänst och anslutning av den till Europeiska digitala biblioteket Europeana

5) till kostnader för utveckling och överföring av kompetens som avser digitalisering, digital åtkomst och långtidsförvaring i fråga om kultur- och kulturarvsmaterial

6) till kostnader som föranleds av statliga ämbetsverks och inrättningars digitalisering av kulturarvsmaterial och förvaring av digitalt kulturarvsmaterial

7) till avlönande av personal motsvarande högst tio årsverken i uppgifter för viss tid.


2020 budget 1 950 000
2019 budget 1 950 000
2018 bokslut 1 950 000

72. Utökning av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 729 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av Nationalgalleriets anskaffningar av konst.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -10
Sammanlagt -10

2020 budget 729 000
2019 budget 739 000
2018 bokslut 739 000

75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 899 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av investeringsutgifter för ombyggnad och underhåll av fastighetsförmögenhet och för smärre nybyggnadsprojekt samt för kostnader för reparationsarbeten på museibåtar.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Museiverket 799 000
2. Förvaltningsnämnden för Sveaborg 3 100 000
Sammanlagt 3 899 000

I fråga om punkt 2 i dispositionsplanen får anslaget användas till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken för tidsbundna uppgifter.

Fullmakt

Förbindelser som hänför sig till de projekt som nämns i punkt 2 i dispositionsplanen får ingås så att de utgifter som föranleds av dem efter 2020 uppgår till sammanlagt högst 1 000 000 euro.


2020 budget 3 899 000
2019 I tilläggsb. 790 000
2019 budget 3 899 000
2018 bokslut 3 688 000

95. Utgifter för skyddandet av kulturmiljön (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 50 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter och ersättningar som verkställigheten av lagen om fornminnen (295/1963) medför.


2020 budget 50 000
2019 budget 50 000
2018 bokslut