Statsbudgeten 2020
Förklaring:De samhälleliga effektmålen enligt undervisnings- och kulturministeriets kulturpolitiska strategi 2025 främjas. Uppnåendet av målen främjas särskilt med åtgärder inom konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken samt den audiovisuella politiken.
- — Kreativt arbete och kreativ produktion: Förutsättningarna för konstnärligt och annat kreativt arbete förbättras och produktions- och distributionsformerna diversifieras
- — Delaktighet och deltagande i kulturlivet: Kulturdeltagandet ökar och skillnaderna i olika befolkningsgruppers deltagande minskar
- — Kulturgrunden och dess livskraft: Kulturgrunden är stark och livskraftig.
Kreativt arbete och kreativ produktion: Förutsättningarna för konstnärligt och annat kreativt arbete förbättras och produktions- och distributionsformerna diversifieras
Formerna för kreativt arbete och konstnärlig framställning har diversifierats och verksamhetsmiljön har förändrats. De olika konstformerna samt deras verksamhetsformer och strukturer skiljer sig från varandra. Ställningen på arbetsmarknaden för konstnärer och andra som utför kreativt arbete varierar beroende på om de är yrkesutövare, arbetstagare eller självsysselsatta. Konstnärernas utkomst släntrar efter jämfört med utvecklingen av den övriga befolkningens inkomstnivå. Såväl antalet konstnärsstipendier som stipendiebeloppen har legat på samma nivå under en lång tid, eller sjunkit om man tar hänsyn till den allmänna höjningen av kostnadsnivån. Det behövs åtgärder för att stärka konstnärers utkomst och ställning på arbetsmarknaden.
Vilka behov företag inom de kreativa branscherna har beaktas inte i tillräcklig grad i finansierings- och stödsystemen. Ett bättre utnyttjande av kreativ kompetens skulle bidra till ökade utkomstmöjligheter för konstnärer och dem som utfört kreativt arbete.
Globaliseringen ökar inte bara konkurrensen utan erbjuder också nya möjligheter på marknaden för konst- och kulturprodukter. Det behövs bättre verksamhetsförutsättningar för förmedlande aktörer och andra åtgärder som förbättrar de finländska aktörernas förutsättningar att klara sig på den globala marknaden.
- — System som stöder och främjar konstnärernas och konstens ställning utvecklas.
- — Systemet för ersättningar för kopiering för enskilt bruk ses över.
- — Tillväxten inom den kreativa sektorn stöds genom att förutsättningarna för produktutveckling, export och internationalisering av kulturinnehåll samt kulturturism förbättras.
Nyckeltal som anknyter till målet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
Konstnärer | ||||
— antal mottagare av/ansökningar om årsstipendier | 271/2 268 | 294/2 548 | 300/2 500 | 300/2 500 |
— andelen personer som bor i huvudstadsregionen av samtliga som ansöker om/får stipendium från Centret för konstfrämjande (inkl. sammanslutningar), % | 46/48 | 49/51 | 46/48 | 46/48 |
— antal konstnärspensioner sammanlagt (31.12) | 1 076 | 1 073 | 1 070 | 1 070 |
— antal nya mottagare av konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % | 11,80 | 10,90 | 10,70 | 11,0 |
— antal arbetslösa arbetssökande i yrken inom konstbranschen | 7 144 | 6 217 | 6 500 | 6 500 |
Kultursektorn | ||||
— antal personer som utövar ett yrke inom kultur som huvudsyssla (arbetskraftsundersökningen) | 127 000 | - | 127 500 | 127 000 |
— verksamhetsställen för företag inom kulturbranschen | 21 636 | - | 21 000 | 21 500 |
— antal anställda vid företag inom kulturbranschen | 54 592 | - | 55 000 | 55 300 |
— omsättningen för företag inom kulturbranschen (md euro) | 13,9 | - | 14,0 | 14,2 |
— omsättningen för företag inom spelbranschen (md euro) | 2,6 | - | 2,8 | 2,8 |
Delaktighet och deltagande i kulturlivet: Kulturdeltagandet ökar och skillnaderna i olika befolkningsgruppers deltagande minskar
Det är viktigt att tillgången till och tillgängligheten i fråga om konst- och kulturtjänster tryggas när samhället bli allt mångformigare och regionerna differentieras. Kulturdelaktigheten förutsätter att de kulturella rättigheterna uppfylls och att det finns sådana konst- och kulturtjänster som garanterar lika möjligheter till deltagande. För produktion och spridning av kulturtjänster behövs det ett nytt slags samarbete mellan olika aktörer samt nya modeller för att nå särskilt dem som sällan använder kulturtjänster. Även de digitala tjänsterna och utnyttjandet av digitaliseringen i kultursektorns publikarbete behöver utvecklas.
Kulturverksamheten i kommunerna är avsedd för alla medborgare. Utgångspunkten i den nya lagen om kommunernas kulturverksamhet som trädde i kraft 2019 är att den diversifierade befolkningsstrukturen ska beaktas vid ordnandet av kulturverksamhet och kulturtjänster. De allmänna bibliotekens funktioner och tjänster utvecklas i enlighet med lagen om allmänna bibliotek som trädde i kraft 2017. Regionalt omfattande och mångsidig konst- och kulturfestivalverksamhet främjas i enlighet med ett handlingsprogram som sträcker sig fram till 2025. Systemet för den grundläggande konstundervisningen förnyas.
Konst och kultur ökar välbefinnandet och därför ska de synas i människornas vardag, såsom inom småbarnspedagogiken, i hobbyverksamheten i anknytning till skoldagen, i livsmiljön och i social- och hälsovårdstjänsterna. Mångfalden i samhället ska synas bättre än för närvarande i konst- och kultursektorns verksamhet och tjänster.
- — Utbudet av konst-, kultur- och bibliotekstjänster tillgodoser olika befolkningsgruppers behov och användningen av tjänsterna bibehålls åtminstone på den etablerade nivån.
Mått som har samband med målet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
Nationella konstinstitutioner | ||||
— antal föreställningar vid Finlands nationalopera och -balett | 587 | 654 | 647 | 600 |
— betalande besökare vid Finlands nationalopera och -balett, 1 000 pers. | 229 | 231 | 230 | 230 |
— publikkontakter, Finlands nationalopera och -balett, 1 000 pers. | 297 | 290 | 320 | 300 |
— antal föreställningar vid Suomen Kansallisteatteri | 1 274 | 1 264 | 1 220 | 1 000 |
— betalande besökare vid Suomen Kansallisteatteri, 1 000 pers. | 197 | 1783 | 175 | 125 |
— publikkontakter, Suomen Kansallisteatteri, 1 000 pers. | 213 | 195 | 195 | 160 |
— antal samlings- och specialutställningar vid Nationalgalleriet | 17 | 18 | 19 | 20 |
— betalande besökare vid Nationalgalleriet, 1 000 pers. | 794 | 679 | 760 | 700 |
— Nationalgalleriets publikkontakter, 1 000 pers. | 2 754 | 2 242 | 2 900 | 2 900 |
Teatrar, orkestrar och museer som får statsandel | ||||
— antal teaterföreställningar | 12 600 | 12 100 | 12 600 | 12 200 |
— teaterbesökare, 1 000 pers. | 2 230 | 2 251 | 2 200 | 2 200 |
— antal orkesterkonserter | 2 492 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
— orkesterkonserter, antal åhörare, 1 000 pers. | 940 | 961 | 960 | 960 |
— museibesökare (statsandelsmuseer och andra museer som sköts på heltid), 1 000 pers. | 6 700 | 7 129 | 6 800 | 7 000 |
Film | ||||
— premiärer på inhemska filmer | 40 | 41 | 40 | 40 |
— antal biobesökare, inhemska filmer, 1 000 pers. | 2 398 | 1 900 | 2 000 | 2 000 |
Allmänna bibliotek | ||||
— antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer, st. | 719 | 719 | 718 | 717 |
— den totala utlåningen vid allmänna bibliotek, 1 000 st. | 85 215 | 84 516 | 85 000 | 85 000 |
— fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. | 50 076 | 49 824 | 50 000 | 51 000 |
— biblioteksbesök över nätet, 1 000 st. | 36 978 | 38 036 | 40 000 | 43 000 |
— deltagare i evenemang som ordnas av biblioteken, 1 000 pers. | 963 | 959 | 961 | 963 |
Kommunernas kulturverksamhet | ||||
Nettodriftskostnader för kulturverksamheten: m.v. €/invånare (inkl. grundläggande konstundervisning, bibliotek, museer och utställningar, teater, dans och cirkus, musik, övrig kulturverksamhet) | 141 | - | 141 | 141 |
- — En reform av finansieringssystemet för grundläggande konstundervisning inleds i syfte att öka tillgången till grundläggande konstundervisning.
- — Kulturell mångfald främjas inom konsten och kulturen.
- — Hälso- och välfärdsfrämjande konst- och kulturtjänster blir en etablerad del av social- och hälsovården.
Kulturgrunden och dess livskraft: Kulturgrunden är stark och livskraftig
Över hälften av sektorns statliga finansiering finansieras med penningspelsverksamhetens vinstmedel. Situationen är utmanande, särskilt om intäktsföringen av penningspelsverksamheten minskar.
När finansieringssystemen inom kultursektorn utvecklas är det viktigt att balansen mellan finansieringens förutsebarhet och flexibilitet upprätthålls. Statsandelssystemet för museer revideras som bäst. Systemet behöver förnyas också i fråga om scenkonsten. Inom kulturarvsområdet är uppdateringen av lagen om fornminnen en mångårig process. Kulturarvet bör också i övrigt behandlas på ett mångsidigare sätt än tidigare med tanke på dess samhälleliga verkningar och möjligheterna att utnyttja arvet. Det finns behov av att fortsätta digitaliseringen av kulturmaterial så att materialet görs tillgängligt i stor utsträckning och materialets långtidsförvaring tryggas.
- — En reform av statsandelssystemet för scenkonst inleds.
- — En reform av lagen om fornminnen inleds och en kulturarvsstrategi som gäller olika förvaltningsområden börjar utarbetas.
- — En ökad digital åtkomst till kulturarvsmaterial samt ökad användning och långtidsförvaring av materialet främjas.
- — Museernas finansieringssystem förnyas med utgångspunkt i ett förslag som en arbetsgrupp lagt fram 2018. Reformen innefattar en total översyn av museilagen och en ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet. Dessutom förnyas statsandelssystemet för scenkonst vid Centret för konstfrämjande.
Finna-tjänsten | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
---|---|---|---|---|
Antal organisationer som erbjuder material | 230 | 344 | 370 | 390 |
Sökbar materialmängd | 13,6 mn | 15,3 mn | 17 mn | 18 mn |
Material som finns tillgängligt på nätet | 1,9 mn | 1,9 mn | 2,2 mn | 2,5 mn |
Nätbesök | 23,6 mn | 31,3 mn | 35 mn | 40 mn |
- — Projekt för att anlägga och renovera konst- och kulturinstitut stöds.
01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 106 000 euro.
Förklaring:Centret för konstfrämjande är ett ämbetsverk för finansiering, utveckling och tjänster inom konst med uppgift att främja konst på nationell och internationell nivå. Centret har också till uppgift att främja kultur till de delar uppgiften inte hör till något annat ämbetsverk. Centret för konstfrämjande främjar konstnärernas möjligheter att utöva konstnärligt arbete, skapar förutsättningar för ett långsiktigt arbete för sammanslutningar inom området och främjar kvaliteten, nyskapandet, mångfalden och internationaliseringen inom konstens område. Med hjälp av konst och kultur stöds en demokratisk och jämlik samhällsutveckling samt det psykiska och ekonomiska välbefinnandet i samhället.
Ämbetsverket finansierar årligen konstnärers arbete och olika sammanslutningars verksamhet. Genom utvecklingsprogram och andra tjänster främjar Centret för konstfrämjande konstens och konstnärernas ställning samt tillgången och åtkomsten till konst och kulturtjänster.
De förtroendeorgan som verkar i anknytning till centret är statens konstkommissioner och regionala konstkommissioner samt nämnden för biblioteksstipendier åt författare och översättare och nämnden för visningsstipendier för bildkonst. Till deras uppgifter hör att på basis av inbördes jämförelse dela ut stipendier, vara sakkunnig på sitt eget ansvarsområde och delta i utarbetandet av centrets strategi.
I anknytning till Centret för konstfrämjande verkar konstrådet. Det har till uppgift att besluta om antalet statliga konstkommissioner samt om deras exakta namn och verksamhetsområden. Konstrådet utnämner också medlemmar till de statliga konstkommissionerna och de regionala konstkommissionerna samt gör en framställning om titeln konstakademiker.
För genomförandet av de samhälleliga effektmålen ska Centret för konstfrämjande
- — främja konstnärers utkomst och sysselsättning
- — med hjälp av konst och kultur stödja en demokratisk och jämlik samhällsutveckling.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för resultatet av verksamheten vid Centret för konstfrämjande:
- — Verksamheten och strukturen förnyas inom de förtroendeorgan som verkar i anknytning till centret och som gör inbördes jämförelser.
- — Ämbetsverksstrukturen och de regionala tjänsterna ses över.
Nyckeltal för resultatet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål/uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
---|---|---|---|---|
Statsunderstöds- och stipendieansökningar | 14 000 | 13 661 | 14 700 | 12 000 |
Positiva beslut om statsunderstöd och stipendier | 3 369 | 3 283 | 3 100 | 3 000 |
Behandlingstiden för stipendie-/understödsansökan (veckor i genomsnitt) | 15 | 21 | 15 | 14 |
Antalet stödformer | 24 | 23 | 21 | 19 |
Antalet organ | 24 | 23 | 24 | 20 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Årsverken | 87 | 87 | 91 | 91 |
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 4 353 | 4 125 | 4 116 |
Bruttoinkomster | 32 | 10 | 10 |
Nettoutgifter | 4 321 | 4 115 | 4 106 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 676 | ||
— överförts till följande år | 350 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -15 |
Lönejusteringar | -7 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -11 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -9 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -9 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 45 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -13 |
Sammanlagt | -9 |
2020 budget | 4 106 000 |
2019 budget | 4 115 000 |
2018 bokslut | 3 995 000 |
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 095 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till finansiering av projekt för grundläggande förbättringar
2) till anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring:Förvaltningsnämnden för Sveaborg ansvarar för restaureringen, underhållet och utvecklingen av det internationellt betydelsefulla byggnadskulturella monumentet Sveaborg, som finns med på Unescos världsarvslista. Nämnden svarar också för produktionen och spridningen av basinformation om Sveaborg till allmänheten.
Förvaltningsnämnden för Sveaborg har i uppdrag att bevara kulturarvshelheten i enlighet med de nationella skyddsmålen och världsarvskonventionen.
Förvaltningsnämnden för Sveaborgs uppgift när det gäller att uppnå de samhälleliga effektmålen är att
- — ansvara för en exemplarisk skötsel och presentation och ett exemplariskt underhåll av världsarvsobjektet Sveaborg så att fästningsområdet bevaras livskraftigt och attraktivt
- — se till att konstruktionerna och byggnaderna förblir representativa, planeringen och byggandet håller en hög nivå och såväl de boendes som besökarnas tillfredsställelse håller sig på en hög nivå
- — följa åtgärderna i den vård- och bruksplan som Unesco förutsätter för att göra världsarvsobjektet känt.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för förvaltningsnämnden för Sveaborg:
- — Sveaborgs livskraft och dragningskraft stärks och förvaltningsnämndens underhåll av hyreslokalerna effektiviseras. Världsarvsobjektets byggnader och miljö sköts på ett hållbart och ett ansvarsfullt sätt.
- — I enlighet med programmet för renovering av Sveaborg (2019—2022) iordningsställs de lokaler som underutnyttjas eller som står tomma på grund av renovering. Målet är att hyresintäkterna ska öka och att nyttjandegraden för hyresbostäderna ska vara 95 procent. Lägenheternas hyror höjs så att hyrornas eftersläpning i förhållande till den allmänna hyresnivån gradvis minskar. Avsikten är att de hyror som tas ut ska bidra till att täcka kostnaderna för underhållet av fastigheterna och de ökade fastighetskostnaderna.
Nyckeltal för resultatet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål/uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga effekter | ||||
Sveaborgs lokalekonomiska effekt (mn euro) | 40 | 23 | 50 | 45 |
Funktionell effektivitet | ||||
Hyresbostädernas nyttjandegrad, % | 94 | 94,2 | 95 | 95 |
Hyresintäkter, tillväxt % | -1,0 | 1,0 | 0,5 | 0,5 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Årsverken | 76,8 | 81,1 | 79 | 79 |
Arbetstillfredsställelseindex (VM Baro) | 3,7 | 3,6 | 3,8 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 983 | 8 594 | 8 695 |
Bruttoinkomster | 6 737 | 6 485 | 6 600 |
Nettoutgifter | 2 246 | 2 109 | 2 095 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 381 | ||
— överförts till följande år | 425 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 6 619 | 6 550 | 6 600 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 6 502 | 6 450 | 6 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 117 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 102 | 102 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | -3 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -13 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -5 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 19 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 4 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -12 |
Sammanlagt | -14 |
2020 budget | 2 095 000 |
2019 budget | 2 109 000 |
2018 bokslut | 2 290 000 |
04. Omkostnader för Museiverket (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 875 000 euro.
Anslaget får också användas för anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring:Museiverket är sakkunnigt när det gäller kulturarv och kulturmiljö, fungerar som myndighet på området samt producerar information om kulturarvet och kulturmiljön. Museiverket ansvarar för insamlingen och förvaringen av kulturarvsinformationen, skyddet av kulturmiljön och kulturegendomen, styrningen och utvecklandet av museisektorn samt sakkunskapen i fråga om internationella konventioner som gäller kulturarvet i samarbete med andra myndigheter. Museiverket och Finlands nationalmuseum, som hör till Museiverket, ansvarar för den kulturhistoriska nationalsamlingen och ordnar utställningar och tillhandahåller tjänster för allmänheten i sina lokaler.
Museiverkets uppgift när det gäller att uppnå de samhälleliga effektmålen är att
- — vinnlägga sig om ett mångsidigt kulturarv genom att tillhandahålla information och kunskap om hur kulturarvet och kulturmiljön kan utvecklas och skyddas
- — aktivt delta i det nationella och internationella samarbetet för att identifiera kulturarvets betydelse och utnyttja de möjligheter det öppnar
- — förbättra den fysiska, informationsmässiga och kulturella tillgängligheten till kulturarvet och delaktigheten i det
- — utveckla tjänsterna på ett kundorienterat och interaktivt sätt samt öka den elektroniska åtkomsten till och användningen av material.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Museiverket:
- — Riktlinjerna i kulturmiljöstrategin, världsarvsstrategin och det museipolitiska programmet verkställs genomgående i verksamheten.
- — I det arbete som gäller kulturmiljön läggs fokus på nationella uppgifter, statens särskilda ansvar samt stöd och handledning till museerna på regional nivå. I arbetet betonas framförhållning och planmässig skyddspolitik. Verksamheten stärks när det gäller genomförandet av internationella kulturarvskonventioner och deltagandet i samarbete på kulturarvsområdet i Europa, i Norden och i Östersjöområdet. Material och processer omvandlas till digital form.
- — Museiverket producerar ett mångsidigt nationellt och internationellt programutbud. Musei- och sevärdhetsobjekten utvecklas som regionala attraktivitetsfaktorer.
Nyckeltal för resultatet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål/uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
Produktion och kvalitetsledning | ||||
Antal studerade objekt i tjänsten Finna, st. | 1 207 722 | 635 050 | 700 000 | 800 000 |
Åtkomst till elektroniskt katalogiserade objekt i tjänsten Finna, st. | 215 765 | 265 813 | 275 000 | 290 000 |
Totalt antal besökare i museer och slott | 681 209 | 710 896 | 685 000 | 690 000 |
Funktionell effektivitet | ||||
Det genomsnittliga priset på musei- och slottsbesök, euro | 2,04 | 2,19 | 2,12 | 2,12 |
Den genomsnittliga inkomsten av musei- och slottsbesök, euro | 3,48 | 4,36 | 3,86 | 3,86 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,69 | 3,77 | 3,6 | 3,7 |
Årsverken | 242 | 267 | 250 | 260 |
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 26 760 | 23 299 | 24 375 |
Bruttoinkomster | 5 931 | 3 300 | 3 500 |
Nettoutgifter | 20 829 | 19 999 | 20 875 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 807 | ||
— överförts till följande år | 1 930 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Hyra för centret för samlingar och konservering i Vanda (tilläggsbudget II 2018) | 560 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -978 |
Lönejusteringar | -28 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -42 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -38 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 181 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 44 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -23 |
Nivåförändring | 1 200 |
Sammanlagt | 876 |
2020 budget | 20 875 000 |
2019 I tilläggsb. | 1 000 000 |
2019 budget | 19 999 000 |
2018 bokslut | 19 952 000 |
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 211 000 euro.
Anslaget får också användas för anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring:Biblioteket för synskadade, Celia, är ett kunskapscentrum för tillgänglig litteratur och publicering. Celia producerar och förmedlar litteratur i tillgängliga format, bl.a. talböcker och punktskriftsböcker, tillsammans med bibliotek och förlag.
Celia producerar ca 1 300 nya skönlitteratur-, facklitteratur- och lärobokstitlar. Celia producerar i enlighet med produktionspolitiken läromedel som skolelever med läshinder och studerande på andra stadiet med läshinder behöver samt böcker som examensstuderande i högre utbildning med läshinder behöver enligt examenskraven.
Biblioteket förmedlar litteratur till kunderna ungefär en miljon gånger per år i samarbete med de allmänna biblioteken, högskolebiblioteken och andra sammanslutningar. Webblånens andel av alla lån ökar. Servicen är avgiftsfri för kunden. I sakkunnigverksamheten ligger fokus på att främja tillgänglig publicering.
För genomförandet av de samhälleliga effektmålen ska biblioteket för synskadade
- — förebygga ojämlikhet och stödja lika möjligheter till läsande och lärande
- — öka tillgången till Celias tjänster för nya kunder i enlighet med modellen för samarbete mellan Celia, de allmänna biblioteken och läroanstalterna
- — svara på barnens och de ungas ökade efterfrågan på och användning av material genom att utarbeta en servicestrategi för barn och unga.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för biblioteket för synskadade:
- — Tillgången till skriftligt material för personer med läshinder förbättras genom produktion av mångsidiga rådgivnings- och sakkunnigtjänster samt genom stärkt samarbete mellan förläggare, innehållsproducenter, läroanstalter och sammanslutningar.
- — Partnerskapen med de allmänna biblioteken, högskolebiblioteken och organisationerna stärks för att hänvisa kunder till Celias nättjänster och lån av cd-skivor.
- — I samband med att politiken för samlingarna ses över sammanförs produktionspolitiken för skönlitterära verk, faktalitterära verk och läromedel samtidigt som andra aktörers tillgängliga publikationer och åtkomsten till dem beaktas.
Nyckeltal för resultatet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål/uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
Skriftliga informations- och kulturresurser för personer med läshinder | ||||
— Celias bokproduktion, antal nya titlar | 1 390 | 1 434 | 1 300 | 1300 |
— Rekommendationer för tillgänglig publicering, rådgivning och utbildning om tillgänglighet, antal | 34 | 28 | 30 | 40 |
Tillgången till bibliotekstjänster för personer med läshinder | ||||
---|---|---|---|---|
— Barn och unga som regelbundet använder Celias tjänster | 1 747 | 8 927 | 10 000 | 11 000 |
Funktionell effektivitet | ||||
— Kunder som omfattas av tjänsterna | 39 000 | 45 567 | 52 000 | 55 000 |
— Antal leveranser av läroböcker | 13 885 | 45 938 | 52 000 | 57 000 |
Användning av elektroniska tjänster | ||||
— Antal personer som använder de elektroniska tjänsterna | 13 895 | 31 340 | 36 000 | 42 000 |
—Webblånens andel av den totala låneverksamheten, % | 48 | 60 | 68 | 73 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
— Årsverken | 42,6 | 42 | 43 | 45 |
— Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,12 | 3,31 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 214 | 5 309 | 5 241 |
Bruttoinkomster | 98 | 110 | 30 |
Nettoutgifter | 5 116 | 5 199 | 5 211 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 094 | ||
— överförts till följande år | 867 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffning av cd-bränningsrobotar för distribution av cd-skivor | -100 |
Förnyande av nätdistributionen för synskadade | 20 |
Främjande av tillgängligheten | 75 |
Lönejusteringar | -5 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -12 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 37 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 9 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | 12 |
2020 budget | 5 211 000 |
2019 budget | 5 199 000 |
2018 bokslut | 4 889 000 |
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 747 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till anskaffning av utrustning och anordningar
2) till betalning av understöd
3) till ett belopp av högst 240 000 euro för prisstöd för visningsverksamhet och annan avgiftsbelagd service.
Förklaring:Nationella audiovisuella institutet (KAVI) förvarar och bevarar filmer och tv- och radioprogram, främjar det audiovisuella kulturarvet samt tryggar barnens utveckling och välfärd i mediemiljön.
KAVI anskaffar till sina samlingar visningskopior och extra material inom den film- och videoproduktion som är föremål för den lagstadgade depositionsförpliktelsen, lagrar radio- och TV-programflöde digitalt enligt en plan som undervisnings- och kulturministeriet har godkänt, tar emot inhemska radio- och tv-program som kan betraktas som originalspelningar som lagstadgade depositioner samt övervakar utbudet av bildprogram och det arbete som utförs av klassificerare av bildprogram i enlighet med den offentliga tillsynsplanen. KAVI för register över leverantörer och klassificerare av bildprogram samt för en offentlig förteckning över bildprogram. KAVI erbjuder utbildning, handledning och stödtjänster för klassificerare och leverantörer av bildprogram och underhåller och utvecklar klassificeringsprogramvaran.
Nationella audiovisuella institutets uppgift när det gäller att genomföra de samhälleliga effektmålen är:
- — Det inhemska kulturarvets användbarhet och tillgängligheten till det förbättras genom digitalisering av material och samlingar samt genom att institutets digitala innehåll görs tillgängliga för allmänheten via det nationella digitala bibliotekets kundgränssnitt FINNA och KAVI:s bild- och ljudterminaler för radio- och televisionsarkivet.
- — Publikunderlaget inom filmkulturen och filmfostran görs mångsidigare och filmkulturen görs tillgängligare särskilt för skolor samt barn och unga.
- — Kritisk mediekompetens och mediefostran främjas och genom att utbudet av bildprogram övervakas stöder man en för barn trygg mediemiljö.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Nationella audiovisuella institutet:
Nyckeltal för resultatet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål/uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
Produktion och kvalitetsledning | ||||
— Vård av samlingar/arkiverade filmer, antal | 136 183 | 137 386 | 142 500 | 143 700 |
— Avgiftsbelagda tjänster/visningsverksamhet, antal besökare | 53 674 | 50 330 | 53 000 | 53 000 |
— Digitalt lagrat programflöde i terabyte (radio- och televisionsarkivet)1) | 501 | 548 | 601 | 651 |
— Informationskampanjer om mediefostran | 10 | 7 | 10 | 10 |
— Antal övervakningsärenden som avser utbudet av bildprogram | 42 | 33 | 40 | 30 |
Funktionell effektivitet | ||||
— Samlings- och arkivverksamhet sammanlagt, euro/film | 24,4 | 24,5 | 23,6 | 24,16 |
— Radio- och televisionsarkivet sammanlagt euro/lagrat programflöde i terabyte | 2 937 | 2 422 | 2 450 | 2 127 |
— Kostnader för klassificering av bildprogram, euro/program2) | 105 | 145 | 108 | 126 |
— Kostnader för övervakning av klassificerare, euro/program3) | 245 | 272 | 200 | 230 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
— Årsverken | 84 | 79 | 78 | 76 |
— Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,28 | 3,34 | 3,5 | 3,5 |
1) Kumulativt inflöde. I sifferuppgifterna har beaktats Yles gamla digitaliserade egen produktion som från 2014 och framåt överförs till KAVI.
2) beställda klassificeringar
3) Nya klassificeringar
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 247 | 7 550 | 7 487 |
Bruttoinkomster | 836 | 800 | 740 |
Nettoutgifter | 6 411 | 6 750 | 6 747 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 841 | ||
— överförts till följande år | 441 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av en engångsutgift | -80 |
Digitalisering av MTV:s analoga videomaterial | 50 |
Förflyttning av museiföremål och kringmaterial | 100 |
Förnyande av tjänsterna för digital fångst av tv-sändningar | 60 |
Utveckling av digitala kundtjänster och tryggande av institutets verksamhetsbetingelser | -130 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -32 |
Lönejusteringar | -10 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -14 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -13 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 56 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 15 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Sammanlagt | -3 |
2020 budget | 6 747 000 |
2019 budget | 6 750 000 |
2018 bokslut | 6 011 000 |
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 19 485 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av extra konstnärspensioner enligt lagen om konstnärspension (194/2016)
2) till betalning av familjepensioner i anknytning till tidigare beviljade journalist- och konstnärspensioner
3) till ett belopp av högst 1 015 000 euro för nya konstnärspensioner och familjepensioner i anslutning till konstnärspensioner så att högst 51 extra konstnärspensioner får beviljas till ett belopp som motsvarar full pension.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
I anslaget under punkt 3 ingår högst två delpensioner som höjs till full pension.
Förklaring:Den extra konstnärspensionen uppgår till 1 363,50 euro per månad 2019. Delpensionen är hälften av beloppet av den fulla pensionen. Den extra konstnärspensionen justeras kalenderårsvis i enlighet med 98 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Anslaget har beräknats enligt den uppskattade ArPL-indexnivån för 2020 (2619).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexjustering av pensionerna | 260 |
Sammanlagt | 260 |
2020 budget | 19 485 000 |
2019 budget | 19 225 000 |
2018 bokslut | 17 959 257 |
20. Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 15 816 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av lokalkostnader för kulturhistoriskt värdefulla kultur- och sevärdhetsobjekt som Museiverket förfogar över.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexjustering av hyresutgifterna | 118 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -106 |
Sammanlagt | 12 |
2020 budget | 15 816 000 |
2019 budget | 15 804 000 |
2018 bokslut | 15 686 000 |
30. Statsunderstöd för verksamhet vid allmänna bibliotek (fast anslag)
Under momentet beviljas 4 762 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till bibliotek enligt lagen om allmänna bibliotek(1492/2016) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till betalning av statsunderstöd för databas- och materialtjänster som producerats för allmänna bibliotek och betalning av statsunderstöd för bibliotekens innehållsproduktion
3) till betalning av statsunderstöd som hänför sig till verksamheten vid biblioteket för teckenspråkig litteratur.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Understöd för de riksomfattande och de regionala utvecklingsuppgifterna | 2 642 000 |
Understöd för bibliotekens innehållsproduktion, de allmänna bibliotekens särskilda uppgifter samt produktion av databas- och materialtjänster | 900 000 |
Understöd till verksamheten vid biblioteket för teckenspråkig litteratur | 220 000 |
Tillgång till allmänna bibliotek samt bokbussar | 1 000 000 |
Sammanlagt | 4 762 000 |
Genom de allmänna bibliotekens verksamhet främjas befolkningens likvärdiga möjligheter till bildning och kultur, tillgången till och användningen av information, läskulturen och en mångsidig läskunnighet, möjligheterna till livslångt lärande och utveckling av kompetensen samt ett aktivt medborgarskap, demokrati och yttrandefrihet.
Genom statsunderstöd stöds likvärdig verksamhet i de allmänna biblioteken och regional utveckling av verksamheten. Syftet är att säkerställa att nätet av allmänna bibliotek fungerar och att trygga kvaliteten på verksamheten liksom även tillgången och åtkomsten till information och kultur för hela befolkningen.
Biblioteksväsendets genomslag bedöms på basis av indikatorer för användning av biblioteken, materialanskaffningar, personalresurser och tillgänglighet.
Vissa nyckeltal för biblioteksväsendet | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
Bokanskaffning, st./1 000 invånare | 288 | 305 | 310 | 315 |
Andra materialanskaffningar, st./1 000 invånare | 43 | 43 | 43 | 43 |
Årsverken/1 000 invånare | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Öppethållning, 1 000 timmar | 1 647 | 1 797 | 1 800 | 1 850 |
Fysiska besök, st./invånare | 9,1 | 9,1 | 9,2 | 9,3 |
Besök på webben, st./invånare | 6,7 | 6,9 | 7,1 | 7,3 |
Lån, st./invånare | 15,6 | 15,4 | 15,6 | 15,8 |
Omkostnader, euro/invånare | 57 | 58 | 58 | 58 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av en post av engångsnatur | -860 |
Tillgång till allmänna bibliotek samt bokbussar (regeringspr. 2019, av engångsnatur) | 1 000 |
Uppskattad ändring av kostnadsnivån (2,4 %) | 62 |
Sammanlagt | 202 |
2020 budget | 4 762 000 |
2019 budget | 4 560 000 |
2018 bokslut | 3 700 000 |
31. Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för teatrar, orkestrar och museer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 62 915 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandelar till sådana teatrar, orkestrar och museer som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
Det antal årsverken som används som beräkningsgrund för statsandelen är högst 2 469 för teatrar, högst 1 033 för orkestrar och högst 1 250 för museer.
Förklaring:Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen är 58 248 euro per årsverke för teatrar, 51 851 euro per årsverke för orkestrar och 71 761 euro per årsverke för museer.
Avsikten är det ska anvisas högst 170 årsverken för museernas regionala uppgifter. För museernas nationella uppgifter beviljas höjning efter prövning till ett belopp av högst 5 800 000 euro.
Avsikten är att bevilja statsunderstöd enligt prövning till ett belopp av högst 2 000 000 euro för utveckling av professionella aktörers verksamhet inom det fria fältet i anslutning till genomförandet av reformen av statsandel för scenkonst.
För de lagstadgade statsandelarna har det dessutom beviljats sammanlagt 62 591 000 euro under moment 29.80.52.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsandelar ur budgetmedel (mom. 29.80.31) | Statsandelar av penningspelsverksamhetens vinstmedel (mom. 29.80.52) |
Sammanlagt | |
Statsandel för teatrar | 31 470 000 | 26 069 000 | 57 539 000 |
Statsandel för orkestrar | 9 775 000 | 10 137 000 | 19 892 000 |
Statsandel för museer | 19 690 000 | 26 385 000 | 46 075 000 |
Statsandelsreformen för scenkonst | 2 000 000 | - | 2 000 000 |
Sammanlagt | 62 915 000 | 62 591 000 | 125 506 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av en engångsutgift | -595 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (återföring från moment 32.20.40 av en överföring) | 250 |
Justering av kostnadsnivån, museer | 1 034 |
Justering av kostnadsnivån, orkestrar | 309 |
Justering av kostnadsnivån, teatrar | 4 221 |
Konkurrenskraftsavtalets verkningar på statsandelen; teatrar, orkestrar, museer | 983 |
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, museer | 96 |
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, orkestrar | 140 |
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, teatrar | 90 |
Reform av statsandelssystemet för museer och statsunderstöd för scenkonst | 5 000 |
Reform av statsandelssystemet för scenkonst (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Uppskattad ändring av kostnadsnivån (2,4 %) | 3 310 |
Sammanlagt | 15 838 |
2020 budget | 62 915 000 |
2019 budget | 47 077 000 |
2018 bokslut | 48 815 161 |
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 252 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg.
Förklaring:I enlighet med ett avtal som staten och Helsingfors stad ingått om skötseln av trafiken till Sveaborg står staten och staden tillsammans för driftsförlusterna för servicetrafiken till Sveaborg.
2020 budget | 252 000 |
2019 budget | 252 000 |
2018 bokslut | 239 616 |
41. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 26 648 000 euro.
Anslaget får användas
1) till ett belopp av högst 11 000 000 euro till betalning av kompensation för kopiering för enskilt bruk enligt upphovsrättslagen (404/1961) och av utgifter som föranleds av detta
2) till ett belopp av högst 15 648 000 euro till betalning av ersättning till upphovsmän för utlåning av skyddade verk och för utgifterna för att ordna ersättning.
Förklaring:Av anslaget betalas kompensation till upphovsmännen av upphovsrättsligt skyddade verk och övriga rättsinnehavare för framställning av exemplar av verk för enskilt bruk, samt ersättningar enligt upphovsrättslagen för utlåning av verk vid bibliotek och för användning av skyddat material vid kulturarvsinrättningar som omfattas av offentlig finansiering, i enlighet med de avtal som ingåtts med de organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätterna.
2020 budget | 26 648 000 |
2019 budget | 26 648 000 |
2018 bokslut | 26 648 000 |
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 890 000 euro.
Anslaget får användas
1) till understöd för verksamheten vid Bulevardens Teaterförening rf
2) till främjande av principen om en procent i fråga om byggandet
3) till stärkande av kulturturismen
4) till fortsättning av Läsrörelsen
5) till stödjande av barnkultur
6) till ersättning för Nationalgalleriets mervärdesskatteutgifter
7) till stödjande av projektet Europeisk kulturhuvudstad 2026.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Verksamheten vid Bulevardens Teaterförening rf | 290 000 |
Främjande av principen om en procent i fråga om byggandet | 500 000 |
Stärkande av kulturturismen | 1 000 000 |
Fortsättning av Läsrörelsen | 600 000 |
Allmänna understöd och projektunderstöd till barnkultur | 2 000 000 |
Ersättning för Nationalgalleriets mervärdesskatteutgifter | 300 000 |
Projektet Europeisk kulturhuvudstad 2026 | 200 000 |
Sammanlagt | 4 890 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Allmänna understöd och projektunderstöd till barnkultur (regeringsprogr. 2019) | 2 000 |
Bortfall av engångsutgift | -530 |
Främjande av principen om en procent i fråga om byggandet (regeringsprogr. 2019) | 500 |
Kompensation för Nationalgalleriets mervärdesskatteutgifter | 300 |
Läsrörelsen: Fortsättning av Läsrörelsen (regeringsprogr. 2019) | 600 |
Projektet Europeisk kulturhuvudstad 2026 (regeringspr. 2019, av engångsnatur) | 200 |
Stärkande av kulturturismen (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Turism 4.0 | -150 |
Understöd till fredsorganisationer och Förbundet för mänskliga rättigheter rf (överföring till moment 25.01.50) | -400 |
Sammanlagt | 3 520 |
2020 budget | 4 890 000 |
2019 II tilläggsb. | 3 000 000 |
2019 budget | 1 370 000 |
2018 bokslut | 9 380 000 |
51. Stipendier till konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 16 294 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av konstnärsstipendier motsvarande 545 stipendieår enligt 3 § i lagen om statens konstnärsstipendier (734/1969) och till betalning av statens konstnärsstipendier för särskilt meriterade konstutövare enligt 3 § 2 mom. i den lagen
2) till stipendier och understöd enligt lagen om vissa stipendier och understöd åt författare och översättare (1080/1983).
Enskilda stipendieperioder som avbryts eller fortsätter efter ett avbrott kan medföra ändringar i hur betalningsposterna av anslaget för de olika åren fördelas.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statens konstnärsstipendier (545 st.) | 12 682 000 |
Stipendier och understöd till författare och översättare | 3 100 000 |
Konstnärsprofessorsstipendier (22 st.) | 512 000 |
Sammanlagt | 16 294 000 |
Konstnärsstipendiet uppgår år 2020 till 1 939,15 euro per månad. Konstnärsstipendierna justeras enligt justeringarna av lönerna för statstjänstemän genom beslut av Centret för konstfrämjande. Totalbeloppet av stipendierna till författare och översättare utgör 10 % av det belopp som under det föregående kalenderåret använts för litteratur som anskaffats till allmänna bibliotek som upprätthålls av kommunerna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av nivån på konstnärsstipendierna (regeringsprogr. 2019) | 1 400 |
Lönejusteringar | 41 |
Sammanlagt | 1 441 |
2020 budget | 16 294 000 |
2019 budget | 14 853 000 |
2018 bokslut | 14 333 188 |
52. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av konst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 257 570 000 euro.
Anslaget får användas
1) till finansiering av verksamhet som främjar konst och kultur i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001)
2) till i lagen om Centret för konstfrämjande avsedda stipendier och understöd som Centret för konstfrämjande, konstrådet och konstkommissionerna beviljar, för stipendier enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997) till ett belopp av högst 960 000 euro samt till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 42 årsverken vid Centret för konstfrämjande i tidsbundna uppgifter som avser konstfrämjande och för de utgifter som detta orsakar
3) till anskaffning av konstverk till statens konstverkskommissions samling i enlighet med lagen om Nationalgalleriet (889/2013)
4) till omkostnader som det upphovsrättsråd som anges i 55 § i upphovsrättslagen (404/1961) har, kostnader som delegationen för upphovsrättsärenden har och kostnader för upphovsrättsutredningar
5) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) samt till understöd enligt 6 a § i teater- och orkesterlagen (730/1992) för teatrar och orkestrar
6) till betalning av statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och 18 § i lagen om allmänna bibliotek (1492/2016) för bibliotek och statens regionala förvaltning av de allmänna biblioteken för regional utveckling och till annan utveckling av biblioteksväsendet samt till utgifter för anskaffning av kvalitetslitteratur och kulturtidskrifter med lite upplaga till allmänna bibliotek
7) till betalning av statsandelar och statsunderstöd för museer enligt museilagen (314/2019) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet samt till annat stödjande av musei- och kulturarvsområdet
8) till Finlands filmstiftelse för manuskriptskrivande, produktion och distribution av film samt annat stödjande av filmkulturen med stöd av lagen om främjande av filmkonsten (28/2000) samt till ett belopp av högst 2 745 000 euro för täckande av kostnaderna för Finlands filmstiftelses understödsverksamhet
9) till restaurering eller renovering av kulturhistoriskt värdefulla, skyddade byggnader med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010)
10) till kostnader som föranleds av genomförande av de konventioner som gäller Unescos kulturarv
11) till statsunderstöd för driftskostnaderna till ett belopp av högst 37 997 000 euro för Finlands Nationalopera och Nationalbalett, ett belopp av högst 11 391 000 euro för Finlands Nationalteater och ett belopp av högst 13 195 000 euro för Nationalgalleriet
12) till betalning av löneutgifter och andra utgifter för konst- och kulturpolitisk forsknings-, utrednings- och informationsverksamhet och till försöks- och forskningsprojekt kring kultur vid statens ämbetsverk och inrättningar samt till förvaltning och nationell motfinansiering av programmet Kreativa Europa
13) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst två årsverken i uppgifter för viss tid för genomförande av de internationella kulturarvskonventionerna.
De stipendier enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997) som beviljas under punkt 2 samt anslaget under punkt 3 budgeteras enligt kontantprincipen. I fråga om de personer som avses i 2 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
1) Kreativa arbeten och produktioner | 99 261 000 |
Film | 25 047 000 |
Scenkonst (musik, dans, teater och cirkus) | 50 898 000 |
Litteratur | 993 000 |
Visuell konst och arkitektur samt design | 5 412 000 |
Produktion och spridning av kultur | 16 911 000 |
2) Delaktighet och deltagande inom kulturen | 29 115 000 |
Bibliotek och tillgång till information | 6 909 000 |
Kulturtjänster och kulturverksamhet | 22 206 000 |
3) Kulturgrunden och kontinuiteten i kulturen | 129 194 000 |
Museer och kulturarv | 33 213 000 |
Kulturlokaler | 25 390 000 |
Nationella kulturinstitut | 67 379 000 |
Kulturfostran och kulturpolitisk forskning och utveckling | 3 212 000 |
Sammanlagt | 257 570 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffning av orgel till Musikhuset med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten | -500 |
Bortfall av engångsutgift | -4 364 |
Grundlig reparation av Nationalteatern (regeringspr. 2019, av engångsnatur) | 20 000 |
Införande av incitamentssystemet för audiovisuella produktioner med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten | -250 |
Planering av grundlig reparation av Nationalteaterns lilla scen med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten | -1 000 |
Reform av statsandelssystemet för scenkonst med ofördelade vinstmedel av penningspelsverksamheten | 2 000 |
Nivåförändring | -4 576 |
Sammanlagt | 11 310 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 257 570 000 |
2019 budget | 246 260 000 |
2018 bokslut | 238 839 355 |
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag)
Under momentet beviljas 25 442 000 euro.
Anslaget får användas till att bevilja understöd för lokalkostnader som orsakas konst- och kulturinstitutioner och samfund som verkar i statsägda lokaler.
Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas till understöd för lokalkostnaderna för 14 nationellt betydelsefulla konst- och kulturinstitutioner.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finlands nationaloperas och nationalbaletts lokalprojekt | 110 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -1 535 |
Sammanlagt | -1 425 |
2020 budget | 25 442 000 |
2019 budget | 26 867 000 |
2018 bokslut | 26 159 810 |
55. Tillgång till och förvaring av det digitala kulturarvet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 950 000 euro.
Anslaget får användas
1) till kostnader som föranleds av genomförandet av en helhet som utgörs av det digitala kulturarvet
2) till kostnader som föranleds av planenlig digitalisering av centrala, prioriterade musei- och kulturarvsmaterial
3) till stödjande av museers innehållsproduktion
4) till upprätthållande och utvecklande av system och tjänster som förbättrar tillgången till och användningen och förvaringen av digitalt kulturarvsmaterial samt till utvecklande av bibliotekens, arkivens och museernas gemensamma söktjänst och anslutning av den till Europeiska digitala biblioteket Europeana
5) till kostnader för utveckling och överföring av kompetens som avser digitalisering, digital åtkomst och långtidsförvaring i fråga om kultur- och kulturarvsmaterial
6) till kostnader som föranleds av statliga ämbetsverks och inrättningars digitalisering av kulturarvsmaterial och förvaring av digitalt kulturarvsmaterial
7) till avlönande av personal motsvarande högst tio årsverken i uppgifter för viss tid.
2020 budget | 1 950 000 |
2019 budget | 1 950 000 |
2018 bokslut | 1 950 000 |
72. Utökning av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 729 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av Nationalgalleriets anskaffningar av konst.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -10 |
Sammanlagt | -10 |
2020 budget | 729 000 |
2019 budget | 739 000 |
2018 bokslut | 739 000 |
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 3 899 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av investeringsutgifter för ombyggnad och underhåll av fastighetsförmögenhet och för smärre nybyggnadsprojekt samt för kostnader för reparationsarbeten på museibåtar.
Dispositionsplan (euro)
1. | Museiverket | 799 000 |
2. | Förvaltningsnämnden för Sveaborg | 3 100 000 |
Sammanlagt | 3 899 000 |
I fråga om punkt 2 i dispositionsplanen får anslaget användas till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken för tidsbundna uppgifter.
Förbindelser som hänför sig till de projekt som nämns i punkt 2 i dispositionsplanen får ingås så att de utgifter som föranleds av dem efter 2020 uppgår till sammanlagt högst 1 000 000 euro.
2020 budget | 3 899 000 |
2019 I tilläggsb. | 790 000 |
2019 budget | 3 899 000 |
2018 bokslut | 3 688 000 |
95. Utgifter för skyddandet av kulturmiljön (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter och ersättningar som verkställigheten av lagen om fornminnen (295/1963) medför.
2020 budget | 50 000 |
2019 budget | 50 000 |
2018 bokslut | — |