Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
              25. Nationella kompetenscenter
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2020

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 54 687 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av utgifter för sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, teckning av andel i biobankernas andelslag och årsmedlemsavgifter, finansiella bidrag till samfinansierade projekt, projekt som genomförs utomlands, understöd för kompletterande utbildning och samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för finansiering av projekt som godkänts av EU

3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

7) till utgifter för styrning och utvärdering av social- och hälsovårdens servicesystem

8) för styrningsuppgifter för informationshanteringen inom social- och hälsovården, utveckling och underhåll av den riksomfattande informationsarkitekturen för social- och hälsovården samt andra uppgifter i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) samt lagen om elektroniska recept (61/2007) och lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015).

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift med hjälp av forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, sakkunnigpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det. Institutet ansvarar också för styrningsuppgifterna för informationshanteringen inom social- och hälsovården.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategiska vision om ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, framsyn, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.

I institutets verksamhet betonas rollen som sakkunniginrättning när det gäller att främja användande av uppgifter på alla nivåer av beslutsfattandet. Detta stöder institutets mål när det gäller att utveckla datalager och att underlätta utnyttjandet av dem.

Funktionell effektivitet

När resurserna minskar har Institutet för hälsa och välfärd anpassat sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och uppfyllandet av de sakkunnig- och myndighetsuppgifter som institutet har har minimerats. Den finansieringsnivå enligt rambeslutet som gäller institutet förutsätter i framtiden att anpassningsåtgärderna fortsätter de närmaste åren. En fördelningsgrund för anpassningsåtgärderna är en ny strategi som ska utarbetas. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet från den avgiftsbelagda verksamheten används för produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdhetsperspektivet mellan könen. Institutet för hälsa och välfärd har en ändamålsenlig finansieringsstruktur.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar sitt kunskapskapital. Institutets personals aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Kunnandet hos personer i ledningsuppgifter utvecklas så att ledningen är yrkeskunnig och motiverande. Personalens välbefinnande understöds och arbetsgivarbilden utvecklas. Personalplaneringen görs mera förutsebar och långsiktig.

Inkomsterna av försäljning och distribution av sällsynta vacciner har antecknats under moment 12.33.03.

Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)

   
Stiftelsen för alkoholforskning 350 000
Riktlinjer för god medicinsk praxis 925 000
Cancerföreningen i Finland 899 000
Synskadades Centralförbund 136 000
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 396 000
Sammanlagt 2 706 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 83 287 85 926 86 085
Bruttoinkomster 33 070 32 218 31 398
Nettoutgifter 50 217 53 708 54 687
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 804    
— överförts till följande år 10 839    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— försäljningsintäkter 9 023 9 000 9 000
Intäkter sammanlagt 9 023 9 000 9 000
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet - 20 20
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 228 5 300 5 300
— andel av samkostnader 2 117 2 200 2 200
Kostnader sammanlagt 7 345 7 500 7 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 678 1 500 1 500
Kostnadsmotsvarighet, % 123 120 120

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 13 145 13 000 13 000
— finansiering från EU 3 672 3 500 3 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 772 700 700
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 6 310 6 000 6 000
Intäkter sammanlagt 23 899 23 200 23 200
       
Totala kostnader för projekten 42 221 40 700 40 700
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -18 322 -17 500 -17 500
Självfinansieringsandel, % 43 43 43

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken enligt avdelning

  2018
utfall
årsv. 2019
uppskattning
årsv. 2020
mål
årsv.
             
Välfärd 14 182 155 13 812 155 13 838 158
Folkhälsolösningar 20 448 218 19 237 215 19 237 218
System 8 302 85 7 793 87 7 752 89
Statens social- och hälsovårdstjänster 13 622 141 16 968 184 17 883 185
Hälsosäkerhet 15 073 167 14 996 167 14 917 166
Informationstjänster 11 660 118 13 120 124 13 458 126
Sammanlagt 83 287 884 85 926 932 86 085 927

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Informationshanteringsuppgifter (20 årsv.) (överföring från moment 33.01.25) 1 800
Översättning till svenska av rekommendationen Käypä hoito (God medicinsk praxis) (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 600
Riksdagens tillägg; kvalitetsregister -1 200
Riksdagens tillägg; trötthetssyndrom -200
Tillsyns- och styrningsuppgift för boendeservicen för offer för människohandel (3 årsverken) (regeringsprogr. 2019) 300
Uppföljning, styrning och utveckling av och forskning om vård utom hemmet inom barnskyddet (1 årsv.) 80
Utvärdering av upprättandet av satellitcenter till Seri-stödcentren (regeringsprogr. 2019) 300
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -425
Lönejusteringar -105
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -560
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -192
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -129
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 651
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 149
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -90
Sammanlagt 979

2020 budget 54 687 000
2019 II tilläggsb.
2019 I tilläggsb. 250 000
2019 budget 53 708 000
2018 bokslut 53 252 000