Statsbudgeten 2020
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 628 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — tyngdpunkten förskjuts mot en mera proaktiv tillsyn och mot egenkontroll samtidigt som verksamhetens styrning stärks i dessa avseenden
- — tillstånds- och tillsynsprocesserna blir smidigare.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig på partiell nettobudgetering. De bruttobugeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Därutöver betalar regionförvaltningsverken en del av de årsavgifter de tar ut hos privata serviceproducenter inom social- och hälsovården för de kostnader som Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården orsakas av underhållet av registret över privata serviceproducenter.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om klinisk prövning.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 17 754 | 15 940 | 15 393 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 6 065 | 4 000 | 3 765 |
Nettoutgifter | 11 689 | 11 940 | 11 628 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 380 | ||
— överförts till följande år | 5 712 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 418 | 4 800 | 4 965 |
— övriga intäkter | - | 400 | - |
Intäkter sammanlagt | 7 418 | 5 200 | 4 965 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 353 | 1 200 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 334 | 3 700 | 3 565 |
— andel av samkostnader | 2 048 | 1 500 | 1 400 |
Totalkostnader, sammanlagt | 7 382 | 5 200 | 4 965 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 36 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2018 utfall |
2019 prognos |
2020 prognos |
2019/2020 förändr., % |
|
Beslut om yrkesutövning inom hälso- och sjukvården | 20 311 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Beslut om legitimering av yrkesutbildade personer inom socialvården | 21 401 | 10 000 | 10 000 | 0,0 |
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården | 1 426 | 1 450 | 1 500 | 3,5 |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 742 | 970 | 970 | 0,0 |
Då verksamhetsmiljön förändras och beredningen av social- och hälsovårdsreformen och Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet Luova förföll krävs det av ledningen en ny slags vägledning och att personalen engageras i uppdaterade mål. Utöver verkets grundläggande uppgifter har man de senaste åren satsat mycket på beredningen av Luova. De resurser som nu frigörs riktas till verkets grundläggande uppgifter samt till utveckling av den egna verksamheten. Personalplaneringen blir ännu viktigare under den fortsatta verksamheten vid ämbetsverket.
Samarbetet med alla ministerier och ämbetsverk som deltagit i beredningen av Luova har skapat goda sakkunnignätverk och ett nära samarbete. Då omvärlden förändras är det viktigt att säkerställa de nuvarande sakkunnigresurserna, utnyttja nätverk och stödja utvecklingen av personalens kunnande så att de motsvarar de nya behoven. Detta sker utifrån resultat- och utvecklingssamtal och genom utarbetande av en utbildningsplan som stöder verksamheten. Förändringen understöds genom nya verksamhetssätt och arbetsmetoder, bl.a. digitala verktyg.
Omsorg om de anställdas välbefinnande i arbetet skapar en grund för de anställdas funktionsförmåga. En stor arbetsvolym, ansvaret i anslutning till tjänsteåliggandena och den kontinuerliga förändringen är en utmaning för de anställdas välbefinnande i arbetet. Välbefinnandet i arbetet kontrolleras genom regelbundna enkäter och analyser av resultaten, det satsas på utvecklingsåtgärder och uppföljning av dem och chefsarbetet stöds med utbildning som skräddarsytts för myndigheten. Ledningen och cheferna fäster allt mer uppmärksamhet vid chefsarbetet och organiseringen av arbetsuppgifterna samt vid att stödja personalen och utveckla kunnandet. Arbetstagarnas möjligheter att samordna arbete och fritid understöds genom att flexibla möjligheter till distansarbete utvecklas.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -800 |
Alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) | 1 200 |
Genomförande av EU:s MD- och IVD-förordningar och uppgifter i anslutning till dessa (-4 årsv.) (överföring till moment 33.02.06) | -280 |
Stärkande av resurserna för styrning och tillsyn av tjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning | 240 |
Stärkande av resurserna för tillsyn över småbarnspedagogiken | 100 |
Tillsyn över produkter och utrustning för hälso- och sjukvård (överföring till moment 33.02.06) | -700 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -28 |
Lönejusteringar | -24 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -140 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -23 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 145 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 33 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | -312 |
2020 budget | 11 628 000 |
2019 I tilläggsb. | 280 000 |
2019 budget | 11 940 000 |
2018 bokslut | 11 021 000 |