Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2020

02. TillsynPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad tillsyn inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, omkostnaderna för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet och av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Tillsynsinrättningarna är Strålsäkerhetscentralen, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet, tillståndsmyndigheten för social- och hälsovården och regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet. Uppgifter inom rättsmedicin sköts av Institutet för hälsa och välfärd. Av de strategiska målen för regeringsperioden omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:

  • — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
  • — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov

Effektivitet

  • — garanterande av likabehandling, rättsskydd och andra grundläggande fri- och rättigheter samt iakttagande av lagstiftningen
  • — tyngdpunkten för tillsynen ligger på en föregripande, riskbaserad tillsyn över till arten och omfattningen betydande verksamhet som främjar säkerheten, ordnandet av tjänster och egenkontroll.

03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 235 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU-fonder.

Av anslaget får också högst 1 500 000 euro användas för samarbete mellan Finland och Ryssland eller andra länder i Finlands närområde om strål- och kärnsäkerhet:

1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare

2) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med myndigheterna i andra stater i Finlands närområde

3) till betalning av statliga överföringsutgifter i anslutning till kärn- och strålsäkerhetssamarbete.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Effektmål och verksamhetsmål

Strålsäkerhetscentralen bör inleda åtgärder för att säkerställa att den nerlagda undersökningen kan återupptas. Det kräver ett långsiktigt arbete och man bör överföra anslag till detta ändamål. Det nätverkande med andra finländska strålskyddsforskare som redan inletts inom ramen för Cores-samarbetet ska understödas.

Strålsäkerhetscentralen ska vidta åtgärder för att garantera övergången till den egenkontroll som det föreskrivs om i den nya strålsäkerhetslagen (859/2018). Övervakningen av strålsäkerheten ska på samma sätt som annan miljö- och hälsoskyddstillsyn ändras från den föråldrade tillsynsverksamheten till egenkontroll. Detta innebär att en grundlig ändring av arbetssätten hos både de som övervakar och som övervakas.

Strålsäkerhetscentralen ska vara alert och beakta den tekniska utvecklingen i sitt arbete. Den nya tekniken blir allmännare och användningen av joniserande och icke-joniserande strålning ökar kontinuerligt och den nya tekniken kan oönskade effekter på strålsäkerheten både inom hälso- och sjukvården och hos tjänster som säljs till konsumenterna.

Strålsäkerhetscentralen fortsätter digitaliseringen av tillsynen och de interna processerna och säkrar på så sätt den nya teknikens möjligheter att förbättra verksamhetens effektivitet och kvalitet.

Strålsäkerhetscentralen säkerställer tillräckliga resurser för att förbereda flytten från de nuvarande lokalerna till Ånäs i Vanda sommaren 2022. Strålsäkerhetscentralen ska genom verksamhetens effektivitet säkerställa att inte en ökning av hyreskostnaderna leder till en oskälig ökning av kostnaderna för den nettobudgeterade tillsynen.

Strålsäkerhetscentralens finansieringsstruktur (1 000 euro) och årsverken

  2018
utfall
årsv. 2019
ordinarie budget
årsv. 2020
budgetprop.
årsv.
             
Budgetfinansiering 10 728 93 11 587 97 14 235 98
Avgiftsbelagd verksamhet 27 822 222 28 313 220 27 900 218
Samfinansierad verksamhet 528 7 500 7 500 7
Sammanlagt 39 078 322 40 400 324 42 635 323

Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken (1 000 euro) per resultatområde

  2018
utfall
årsv. 2019
uppskattning
årsv. 2020
uppskattning
årsv.
             
Kärnenergi 21 354 91 21 500 91 22 015 89
Strålningsverksamhet 6 126 25 6 200 25 6 475 25
Beredskapsverksamhet 2 252 7 2 300 7 2 590 7
Forskning och utveckling 1 200 5 1 600 7 1 992 8
Sakkunnigtjänster 3 765 14 4 200 12 4 483 12
Kommunikation 1 247 5 1 400 5 1 590 5
Miljö 3 134 9 3 200 9 3 490 9
Gemensamma tjänster och stödtjänster   107   107   107
Semester   59   61   61
Sammanlagt 39 078 322 40 400 324 42 635 323

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 39 078 40 400 42 635
Bruttoinkomster 28 350 28 813 28 400
Nettoutgifter 10 728 11 587 14 235
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 815    
— överförts till följande år 11 485    

Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (kärnsäkerhetstillsyn, 1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 17 664 21 396 21 265
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 17 817 21 396 21 265
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -153 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 99 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 3 293 589 635
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 987 589 635
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 306 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 110 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 77 100 100
— finansiering från EU 122 150 150
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 57 - -
Intäkter sammanlagt 256 250 250
       
Totala kostnader för projekten 548 500 500
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -292 -250 -250
Självfinansieringsandel, % 53 50 50
Strål- och kärnsäkerhetssamarbete

Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet med Ryska federationen har omfattat följande ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är avsedda för höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. Projekten omfattar bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten, leveranser av utrustning och utveckling av metoder för kontroll av utrustningen. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för samarbetet.

Det samarbete för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med andra länder i Finlands närområde gäller däremot objekt som är viktiga för finländarnas säkerhet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Återföring av en besparing av engångsnatur 3 000
Lönejusteringar -18
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -400
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -44
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -24
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 125
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 28
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -16
Nivåförändring -3
Sammanlagt 2 648

2020 budget 14 235 000
2019 budget 11 587 000
2018 bokslut 11 397 739

05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 628 000 euro.

Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Verksamhetens resultat
  • — tyngdpunkten förskjuts mot en mera proaktiv tillsyn och mot egenkontroll samtidigt som verksamhetens styrning stärks i dessa avseenden
  • — tillstånds- och tillsynsprocesserna blir smidigare.

Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig på partiell nettobudgetering. De bruttobugeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Därutöver betalar regionförvaltningsverken en del av de årsavgifter de tar ut hos privata serviceproducenter inom social- och hälsovården för de kostnader som Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården orsakas av underhållet av registret över privata serviceproducenter.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om klinisk prövning.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 17 754 15 940 15 393
Bruttoinkomster 6 065 4 000 3 765
Nettoutgifter 11 689 11 940 11 628
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 380    
— överförts till följande år 5 712    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 418 4 800 4 965
— övriga intäkter - 400 -
Intäkter sammanlagt 7 418 5 200 4 965
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 1 353 1 200 1 200
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 334 3 700 3 565
— andel av samkostnader 2 048 1 500 1 400
Totalkostnader, sammanlagt 7 382 5 200 4 965
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 36 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100
Produktion och kvalitetsledning

Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande

  2018
utfall
2019
prognos
2020
prognos
2019/2020
förändr., %
         
Beslut om yrkesutövning inom hälso- och sjukvården 20 311 20 000 20 000 0,0
Beslut om legitimering av yrkesutbildade personer inom socialvården 21 401 10 000 10 000 0,0
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården 1 426 1 450 1 500 3,5
Tillstånd för avbrytande av havandeskap 742 970 970 0,0
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Då verksamhetsmiljön förändras och beredningen av social- och hälsovårdsreformen och Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet Luova förföll krävs det av ledningen en ny slags vägledning och att personalen engageras i uppdaterade mål. Utöver verkets grundläggande uppgifter har man de senaste åren satsat mycket på beredningen av Luova. De resurser som nu frigörs riktas till verkets grundläggande uppgifter samt till utveckling av den egna verksamheten. Personalplaneringen blir ännu viktigare under den fortsatta verksamheten vid ämbetsverket.

Samarbetet med alla ministerier och ämbetsverk som deltagit i beredningen av Luova har skapat goda sakkunnignätverk och ett nära samarbete. Då omvärlden förändras är det viktigt att säkerställa de nuvarande sakkunnigresurserna, utnyttja nätverk och stödja utvecklingen av personalens kunnande så att de motsvarar de nya behoven. Detta sker utifrån resultat- och utvecklingssamtal och genom utarbetande av en utbildningsplan som stöder verksamheten. Förändringen understöds genom nya verksamhetssätt och arbetsmetoder, bl.a. digitala verktyg.

Omsorg om de anställdas välbefinnande i arbetet skapar en grund för de anställdas funktionsförmåga. En stor arbetsvolym, ansvaret i anslutning till tjänsteåliggandena och den kontinuerliga förändringen är en utmaning för de anställdas välbefinnande i arbetet. Välbefinnandet i arbetet kontrolleras genom regelbundna enkäter och analyser av resultaten, det satsas på utvecklingsåtgärder och uppföljning av dem och chefsarbetet stöds med utbildning som skräddarsytts för myndigheten. Ledningen och cheferna fäster allt mer uppmärksamhet vid chefsarbetet och organiseringen av arbetsuppgifterna samt vid att stödja personalen och utveckla kunnandet. Arbetstagarnas möjligheter att samordna arbete och fritid understöds genom att flexibla möjligheter till distansarbete utvecklas.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -800
Alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) 1 200
Genomförande av EU:s MD- och IVD-förordningar och uppgifter i anslutning till dessa (-4 årsv.) (överföring till moment 33.02.06) -280
Stärkande av resurserna för styrning och tillsyn av tjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning 240
Stärkande av resurserna för tillsyn över småbarnspedagogiken 100
Tillsyn över produkter och utrustning för hälso- och sjukvård (överföring till moment 33.02.06) -700
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -28
Lönejusteringar -24
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -140
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -23
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -28
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 145
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 33
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -7
Sammanlagt -312

2020 budget 11 628 000
2019 I tilläggsb. 280 000
2019 budget 11 940 000
2018 bokslut 11 021 000

06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 104 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som förverkligas utanför centret

2) till betalning av extra utgifter på grund av stärkandet av centrets verksamhet enligt en modell med flera driftsställen.

Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet har lokaler som vid i behov kan tas i bruk i städer som är centrala med tanke på verksamheten.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Verksamhetens resultat
  • — förbättrande av lönsamheten genom förnyade verkningssätt och effektiviserade processer
  • — stärkande av verksamheten för utvärdering av det terapeutiska och ekonomiska värdet i fråga om läkemedel (HTA-verksamhet)
  • — utveckling av läkemedelsinformationen
  • — deltagande i beredningen och genomförandet av EU-lagstiftningen
  • — störningsfritt övertagande av de tillsynsuppgifter gällande hälsoteknik som överförs till Fimea, förberedelse för de nya uppgifterna och stödjande av forsknings- och innovationsverksamheten
  • — förbättrande av effektfullheten inom medicineringssäkerheten och -tillsynen genom ökat samarbete mellan olika aktörer och föregripande styrning
  • — främjande av läkemedelsinnovationer och läkemedelsforskning genom styrning och tillsyn
  • — förberedelse inför nationella och internationella förändringar i omvärlden (bl.a. Brexit)
  • — framtagande av information till stöd för en rationell läkemedelsbehandling och det läkemedelspolitiska beslutsfattandet.
Verksamhetens resultat (resurshushållning, produktivitet, lönsamhet, kostnadsmotsvarighet)

Avsikten är att prestationerna inom ämbetsverkets avgiftsbelagda verksamhet ska produceras på ett kostnadsmotsvarigt sätt. Centret följer upp produktivitetsutvecklingen med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.

Verksamhetens resultat (index 100 = år 2011)

  2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Produktivitetsindex för arbete 88,7 > 100 > 100
Totalproduktivitetsindex 82,5 > 100 > 100

Antal årsverken vid centret

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
       
Avgiftsbelagd verksamhet 223 241 241
Avgiftsfri verksamhet 27 29 43
Sammanlagt 250 270 284

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 25 704 28 582 30 176
Bruttoinkomster 23 541 24 830 25 072
Nettoutgifter 2 163 3 752 5 104
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 879    
— överförts till följande år 4 841  

Finansieringsstruktur för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (1 000 år)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Budgetfinansiering 3 107 3 752 5 104
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 23 541 24 830 25 072
— offentligrättsliga prestationer 21 281 22 500 22 742
— företagsekonomiska prestationer 18 - -
— prestationer enligt speciallagar 1 920 2 080 2 080
Andra intäkter 322 250 250
       
Post som överförts från föregående år 3 879 - -
Sammanlagt 30 527 28 582 30 176

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 21 281 22 500 22 742
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 12 195 13 725 13 872
— andel av samkostnader 11 151 8 775 8 870
Kostnader sammanlagt 23 346 22 500 22 742
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -2 065 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 91 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 1 920 2 080 2 080
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 987 1 335 1 335
— andel av samkostnader 674 745 745
Kostnader sammanlagt 1 661 2 080 2 080
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 259 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 116 100 100
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga.

Nyckeltal 2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Personalens välbefinnande      
— arbetstillfredsställelseindex 3,67 > 3,7 över genomsnittet för staten
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar 8,2 < 7,5 under genomsnittet för staten

Av anslaget är 150 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och sådana inkomster som avses i 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).

Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks i huvudsak genom de avgifter som tas ut för tillsyns- och serviceverksamheten. Tjänsterna inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. De avgifter som tas ut för prestationerna är sådana som avses i lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för kvalitetskontroll av läkemedel täcks av de avgifter som tas ut enligt 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Återföring av en besparing av engångsnatur 500
Genomförande av EU:s MD- och IVD-förordningar och uppgifter i anslutning till dessa (4 årsv.) (överföring till moment 33.02.05) 280
Reformen av registren för hälso- och genteknik (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -470
Reformen av registren för hälso- och genteknik (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) 370
Stärkande av resurserna för utvärdering av läkemedelsbehandlingar 150
Tillsyn över produkter och utrustning för hälso- och sjukvård (överföring till moment 33.02.05) 700
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -3
Lönejusteringar -7
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -200
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -3
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -9
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 42
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 10
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -8
Sammanlagt 1 352

2020 budget 5 104 000
2019 budget 3 752 000
2018 bokslut 3 125 357

07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 167 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för åtgärder enligt 15 och 20 § i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006).

Förklaring:Ett mål med verksamheten inom ansvarsområdena för arbetarskyddet vid regionförvaltningsverken är att påverka ledningen av säkerheten på arbetsplatserna och arbetsförhållandena så att olycksfall på arbetsplatserna, yrkessjukdomar, skadlig belastning och antalet arbetstagare som går i invalidpension minskar. Den verksamhet ansvarsområdena för arbetarskyddet bedriver bidrar också till att anställningsvillkoren iakttas i större utsträckning och att den grå ekonomin minskar.

Verksamhetens resultat

För att trygga en kundorienterad verksamhet ger arbetarskyddsförvaltningen följande servicelöfte:

Ansvarsområdena för arbetarskyddet arbetar inom ramen för de befogenheter samhället ger så att arbetsinducerade risker och olägenheter för människors hälsa hanteras på behörigt sätt. Verksamheten inom ansvarsområdena för arbetarskyddet är oberoende, opartisk och sakkunnig. Den kundinitierade efterfrågan på tjänster ska oavsett bransch och arbetsplats till fullo bemötas enligt avtalad leveranstid och tillgänglighet. Ansvarsområdena för arbetarskyddet utvecklar sin verksamhet på basis av insamlad kundrespons.

Arbetarskyddsmyndigheterna riktar den myndighetsinitierade verksamheten i huvudsak på sådana sakkomplex och fenomen som upptäckts vara förknippade med de största riskerna. Målet är att arbetarskyddstillsynen stöder och främjar arbetsplatsens egna säkerhetsåtgärder. Genom tillsynen säkerställs det att arbetsgivaren och andra ansvariga instanser iakttar arbetarskyddslagstiftningen.

I anslutning till de sakkomplex och fenomen som tillsynen omfattar fastställs de tillsynssätt som tillsammans ger största möjliga effektfullhet för myndighetsverksamheten. För att säkerställa att tillsynen når de arbetsgivare som medvetet försöker kringgå sina arbetsgivarskyldigheter ser man till att arbetsplatskontrollerna är tillräckligt omfattande.

Funktionell effektivitet

För inspektionsverksamheten ställs följande mål upp:

Funktionell effektivitet

  2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Antal inspektioner sammanlagt 26 420 27 500 27 500

Totala kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde inom arbetarskyddets regionförvaltning

Resultatområde 2018
utfall
%-andel årsv. 2019
mål
%-andel årsv. 2020
mål
%-andel årsv.
                   
Myndighetsinitierad verksamhet 18 861 78 311 16 016 65 266 17 009 65 283
Kundinitierad verksamhet 3 144 13 52 4 504 18 73 4 710 18 78
Förvaltnings- och stödåtgärder 2 176 9 36 4 255 17 69 4 448 17 74
Sammanlagt 24 181 100 399 24 775 100 408 26 167 100 435
Produktion och kvalitetsledning

Tillsynen över arbetarskyddet är baserad på riskbedömning. Ansvarsområdena för arbetarskyddet använder resultatgivande och enhetliga verksamhetssätt och tillsynsmetoder. Genom samarbete mellan ansvarsområdena, informationsutbyte mellan myndigheterna och spridning av god praxis garanteras en verkningsfull arbetarskyddstillsyn.

Intressentgruppssamarbete och kommunikation stöder på ett effektivt sätt ansvarsområdenas verksamhet.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Inom ansvarsområdena för arbetarskyddet säkerställs en ändamålsenlig placering av kunnandet och personalresurserna. Utvecklandet av personalens kunnande och upprätthållandet av yrkesskickligheten stöds och välbefinnandet på arbetsplatsen förverkligas med beaktande av förändringarna i verksamhetsmiljön. Specialkunnandet utvecklas och utnyttjas effektivare på riksnivå.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 24 461 24 945 26 337
Bruttoinkomster 280 170 170
Nettoutgifter 24 181 24 775 26 167
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 251    
— överförts till följande år 3 394    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökning av resurserna för arbetarskyddstillsynen och tillsynen över utländskt arbetskraft (regeringsprogr. 2019) 1 500
Lönejusteringar -65
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -311
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -131
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -78
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 392
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 90
Nivåförändring -5
Sammanlagt 1 392

2020 budget 26 167 000
2019 budget 24 775 000
2018 bokslut 24 324 000

08. Omkostnader för Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 200 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till utjämning av variationerna i efterfrågan

2) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning av tillståndsmyndigheten.

Förklaring:Anslaget används för utvecklande och underhåll av tillståndsmyndighetens basservice och infrastruktur. De som får dataanvändningstillstånd betalar en avgift för tillståndet och för de tjänster de behöver, såsom för insamling, samkörning, teknisk bearbetning och utlämnande av uppgifter med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt och de beslut som tillståndsmyndighetens styrgrupp fattat. Tillståndsmyndigheten ersätter den registeransvariga myndigheten för den andel av avgiften som tillkommer den. I lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019) föreskrivs det om de uppgifter som ankommer på Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata.

Följande mål har ställts upp för verksamheten för fyraårsperioden 2020—2023:

  • — utvecklande och införande av tillståndsmyndighetens rådgivningstjänst samt tillståndsprocess och process för insamling och behandling av uppgifter
  • — integrering i tillståndsprocessen av de etiska överväganden som utredningarna om dataanvändningstillstånd förutsätter
  • — utvecklande och införande av en nationell elektronisk åtkomstportal samt utvecklande och införande av en tjänst för samkörning och utlämnande av uppgifter och en förvaringstjänst för kodnycklar
  • — utvecklande av en informationssäker teknisk miljö för utlämnande av uppgifter
  • — utvecklande av samarbetet mellan tillståndsmyndigheten och de personuppgiftsansvariga.

Social- och hälsovårdsministeriet ställer upp resultatmålen för tillståndsmyndigheten och dess verksamhet utifrån det förslag som tillståndsmyndighetens styrgrupp utarbetat.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
budgetprop.
   
Bruttoutgifter 5 250
Bruttoinkomster 50
Nettoutgifter 5 200

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna kostnader för förvaltningens stödtjänster och infrastruktur 700
Investeringar av engångsnatur 3 000
Omkostnader 1 500
Sammanlagt 5 200

2020 budget 5 200 000
2019 I tilläggsb. 2 500 000

20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 491 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)

2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt förordningen om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (862/2004)

3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köptjänster från universiteten

4) till betalning av utgifter för transporter av avlidna i fråga om vilka rättsmedicinsk obduktion förordnats eller utgifter för sådana av polisen beställda transporter av avlidna

5) till betalning av arvoden och lön till rättsläkare för jour utanför tjänstetid motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter för jourverksamheten.

Förklaring:År 2018 utfördes 8 551 obduktioner, år 2019 utförs uppskattningsvis 8 100 obduktioner och år 2020 uppskattningsvis 8 000 obduktioner.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjning av arvoden och ersättningar som betalas för rättsmedicinska undersökningar 244
Sammanlagt 244

2020 budget 10 491 000
2019 budget 10 247 000
2018 bokslut 10 668 257