Statsbudgeten 2020
Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet och besvärsnämnden för social trygghet samt för statens sinnessjukhus, statens barnskyddsenheter och enheten för hälso- och sjukvård för fångar som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.
De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen av den politiska nivån, för vilken det finns riktlinjer i regeringsprogrammet.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklandet av den sociala tryggheten och tjänsterna inom social- och hälsovården samt främjandet av välmående och hälsa. Ministeriet fastslår riktlinjer för social- och hälsopolitiken, bereder centrala reformer och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för social trygghet har som mål att meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut inom rimlig tid. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Öppenvård, vård utom hemmet och eftervård i enlighet med barnskyddslagen är statens barnskyddsenheters uppgift. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar har som uppgift att tillhandahålla hälso- och sjukvård för fångar.
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 180 000 euro.
Anslaget får också användas
1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen
2) för betalning av utgifter för beredskapen för det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden samt anskaffning av inventarier och anordningar i anslutning till dem
3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som godkänts av social- och hälsovårdsministeriet
4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet förverkligar målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av ämbetsverkens och inrättningarnas sakkunskap i enlighet med de mål som avtalats i resultatavtalen.
Social- och hälsovårdsministeriet har ställt upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2020:
- — i samarbete med de andra förvaltningsområdena utvecklas redovisningen, kostnadsberäkningen och annan uppföljning bl.a. inom ramen för informationssystemet Kieku och anskaffningsverksamheten i överensstämmelse med Handi-principerna
- — målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
- — program som hänför sig till regeringsprogrammet och andra program som ministeriet ansvarar för genomförs och uppföljs
- — ministeriet bereder och verkställer reformen för ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovårdsreformen
- — samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas
- — integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter
- — utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
- — utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de mål som ställts upp för utveckling av ministeriets produktivitet och av minskningen av omkostnaderna på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs.
Utgifter per resultatområde (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Ministeriets ledning | 523 | 555 | 590 |
Ledningens stöd | 2 510 | 2 661 | 2 820 |
Enheten för internationella ärenden | 2 565 | 2 719 | 2 880 |
Kommunikation | 1 416 | 1 501 | 1 600 |
Förvaltning | 2 840 | 3 011 | 3 200 |
Avdelningen för styrning av social- och hälsovården | 1 684 | 1 785 | 1 880 |
Avdelningen för social trygghet och försäkringar | 5 495 | 5 825 | 6 160 |
Avdelningen för välfärd och tjänster | 14 925 | 15 824 | 16 740 |
Avdelningen för arbete och jämställdhet | 5 232 | 5 548 | 5 860 |
Sammanlagt | 37 190 | 39 429 | 41 730 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 37 190 | 39 429 | 40 730 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 7 443 | 7 500 | 7 550 |
Nettoutgifter | 29 747 | 31 929 | 34 180 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 809 | ||
— överförts till följande år | 9 898 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beredningen och verkställandet av den lagstiftning som gäller tjänster för äldre och för personer med funktionsnedsättning | 80 |
Jämställdhets- och likalönsprogrammet (regeringsprogr. 2019) | 500 |
Ministeriets styruppgifter (5 årsv.) och upphandling av sakkunnigtjänster (överföring från moment 33.01.25) | 1 000 |
Precisering av utgifterna för överföringen av centralen STEA till SHM | -25 |
Produktivitetsbesparingen VAHVA | -24 |
Säkerställande av resurser för lagstiftningsarbetet | 1 200 |
Lönejusteringar | -53 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -560 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -139 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -71 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 392 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 81 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -30 |
Nivåförändring | -100 |
Sammanlagt | 2 251 |
2020 budget | 34 180 000 |
2019 I tilläggsb. | 60 000 |
2019 budget | 31 929 000 |
2018 bokslut | 30 836 000 |
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 483 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader
2) till betalning av utgifter på grund av fluktuationer i efterfrågan på tjänster vid enheten för psykiatrisk vård av farliga och svårbehandlade barn och unga
3) till betalning av utgifter motsvarande jordbruksstöd
4) till betalning av kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen.
Förklaring:Utgifterna för statliga sinnessjukhus täcks i huvudsak med ersättningar som betalas av kommunerna. De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts i enlighet med de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifterna tas ut enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).
De resultatmål som ställs upp för statens sinnessjukhus anges i de resultatavtal för 2020 som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.
Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten utförs och utnyttjas fortlöpande. Man fäster fortfarande uppmärksamhet vid vårdens kvalitet och uppföljningen av vårdresultaten genom att öka de terapeutiska färdigheterna. Vården utvecklas så att det ska behövas så lite tvångsåtgärder som möjligt. Dessutom förbättras verksamhetens mätmetoder och uppföljningssystem.
Verksamhetens produktivitet förbättras genom att man utvecklar multiprofessionella arbetssätt samt arbetsledning som bättre motsvarar de krav som ställs bl.a. på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård. Statens sinnessjukhus fungerar effektivt och ekonomiskt och ser samtidigt till att utveckla kvaliteten i sin verksamhet. Kostnaderna täcks med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens sinnessjukhus (1 000 euro) och sjukhusens årsverken
2018 utfall |
årsv. | 2019 uppskattning |
årsv. | 2020 uppskattning |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 381 | 5 | 547 | 1 | 483 | 1 |
Företagsekonomiska prestationer | 58 826 | 821 | 61 021 | 838 | 62 000 | 838 |
Utomstående finansiering sammanlagt | 488 | 9 | 326 | 7 | 293 | 7 |
Sammanlagt | 59 695 | 835 | 61 894 | 846 | 62 776 | 846 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 59 695 | 61 894 | 62 776 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 59 314 | 61 347 | 62 293 |
Nettoutgifter | 381 | 547 | 483 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 509 | ||
— överförts till följande år | 550 |
Utvecklingen av sinnessjukhusens produktivitet (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverken)
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 195,42 | 193,96 | 187,82 |
Vårdenheten för minderåriga vid Niuvanniemi sjukhus | 110,12 | 105,58 | 105,60 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 176,24 | 173,24 | 173,24 |
Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 351,71 | 368,78 | 385,16 |
Vårdenheten för minderåriga vid Niuvanniemi sjukhus | 819,29 | 857,66 | 857,76 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 381,01 | 393,73 | 393,73 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 57 827 | 60 454 | 61 332 |
— övriga intäkter | 1 487 | 893 | 961 |
Intäkter sammanlagt | 59 314 | 61 347 | 62 293 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 59 447 | 61 629 | 62 506 |
— andel av samkostnader | 248 | 265 | 270 |
Kostnader sammanlagt | 59 695 | 61 894 | 62 776 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -381 | -547 | -483 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 99 | 99 |
Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Vårddygn för vårdpatienter (vuxenavd.) | 145 455 | 145 017 | 141 914 |
Sinnesundersökningsvårddygn (vuxenavd.) | 4 358 | 4 364 | 4 362 |
Sinnesundersökningar (vuxenavd.) | 65 | 69 | 69 |
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga | 4 538 | 4 562 | 4 563 |
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga | 66 | 110 | 110 |
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga | 1 | 2 | 2 |
Utvecklandet av personalen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bl.a. vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska sjukdagarna och förbättra arbetshälsoindexet. Inom personalutvecklingen avsätts resurser för sådan på personal- och utbildningsplanen baserad yrkesinriktad fortbildning vars centrala teman är bl.a. kurser som ger psykologisk beredskap, kurser i biologi och farmakologi och utbildning som syftar till att minska användningen av tvångsmedel. Fortbildningen finansieras huvudsakligen med intäkterna av den avgiftsbelagda verksamheten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -3 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -59 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 |
Sammanlagt | -64 |
2020 budget | 483 000 |
2019 budget | 547 000 |
2018 bokslut | 421 554 |
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 531 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till innehållsmässigt utvecklande av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena
2) för utjämning av variationerna i efterfrågan på elevvårdsplatser och platser i skola samt platser på fängelsets familjeavdelning
3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhem och fängelsets familjeavdelning
5) till betalning av den månadspenning som är avsedd för skolhemselever och den måltidsersättning som är avsedd för deras föräldrar
6) till förbättring av skolhemmens lokaler.
Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks i huvudsak med ersättningar som betalas av kommunerna. På finansieringen av den grundläggande utbildningen i skolhemmen och annan verksamhet som hör till undervisningsväsendet tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet baserar sig på kalkylmässiga enhetspriser som bestäms av undervisnings- och kulturministeriet och fastställs av statsrådet på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till eleverna och deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007) och socialvårdslagen (1301/2014).
De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
De mål som ställs upp för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2020 som ingås mellan Institutet för hälsa och välfärd, Utbildningsstyrelsen och skolhemmen.
Man kommer att förbättra verksamhetens effektivitet vid statens skolhem genom att utveckla den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning och genom att modernisera serviceproduktionens driftsmässiga och fysiska strukturer. Tjänster för behoven hos barn och unga med svåra beteendestörningar, missbruksproblem och problem med den mentala hälsan utvecklas som en i den grundläggande utbildningen integrerad helhetstjänst av barnskydd, hälso- och sjukvård och krävande särskilt stöd, genom att man garanterar kvantitativt tillräckliga personalresurser och fortlöpande utbildning som stärker personalens specialkunnande. Forsknings- och utvecklingsarbetet vid skolhemmen styr och verifierar bedömningen av verksamhetens genomslag. De uppgifter man får med hjälp av forsknings- och utvecklingsprojekten inverkar på utvecklandet av barnskyddet på såväl nationell som internationell nivå. Det elektroniska kvalitetsledningssystemet och den mätare för genomslagskraft som ingår i informationssystemet för klientuppgifter utnyttjas för att utveckla verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet. På fängelsets familjeavdelning säkerställs barnens möjlighet till trygga erfarenheter av tidig interaktion samt till god vård och omsorg. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp bl.a. genom insamling av kundrespons och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos de som köper tjänsterna, dvs. kommunerna.
Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens skolhem (1 000 euro) och skolhemmens årsverken
2018 utfall |
årsv. | 2019 ordinarie budget |
årsv. | 2020 budgetprop. |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 569 | - | 601 | - | 531 | - |
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) | 21 670 | 320 | 22 608 | 330 | 22 673 | 330 |
Sammanlagt | 22 239 | 320 | 23 209 | 330 | 23 204 | 330 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 22 239 | 23 209 | 23 204 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 21 670 | 22 608 | 22 673 |
Nettoutgifter | 569 | 601 | 531 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 011 | ||
— överförts till följande år | 1 106 |
Vid dimensioneringen av anslaget har de jordbruksstöd som erhålls i form av utomstående finansiering beaktats.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 20 586 | 21 483 | 21 548 |
— övriga intäkter | 2 391 | 2 490 | 2 490 |
Intäkter sammanlagt | 22 977 | 23 973 | 24 038 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 307 | 1 365 | 1 365 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 21 671 | 21 826 | 21 821 |
— andel av samkostnader | 1 568 | 1 383 | 1 383 |
Kostnader sammanlagt | 23 239 | 23 209 | 23 204 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -262 | 764 | 834 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 103 | 104 |
Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:
Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Vårddygn | 38 158 | 32 557 | 32 557 |
Vårddygn inom den särskilda omsorgen | 8 623 | 7 534 | 7 534 |
Skoldagar | 20 064 | 20 530 | 20 530 |
Eftervårdsdygn | 1 582 | 1 500 | 1 500 |
Fängelsets familjeavdelning | 2 911 | 1 700 | 2 400 |
Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -3 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -65 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 |
Sammanlagt | -70 |
2020 budget | 531 000 |
2019 budget | 601 000 |
2018 bokslut | 664 322 |
06. Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 121 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av utgifter på grund av fluktuationer i efterfrågan på hälso- och sjukvårdstjänster för fångar
2) till anskaffning av köpta tjänster för hälso- och sjukvård för fångar
3) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning (inkl. ekonomi-, personal- och informationsförvaltning samt stödtjänster) och styrning av hälso- och sjukvården för fångar
4) till utveckling av hälso- och sjukvården för fångar och dess verksamhetsomgivning
5) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskaplig forskning
6) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk.
Förklaring:Enheten för hälso- och sjukvård för fångar svarar för ordnandet av hälsovårdstjänster för fångar. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar producerar själv största delen av tjänsterna inom primärvården, mun- och tandvården och den psykiatriska specialiserade sjukvården. Tjänster inom den specialiserade sjukvården och jourtjänster skaffas i regel som köpta tjänster. Såsom inkomster för enheten för hälso- och sjukvård för fångar beaktas inkomsterna av dess avgiftsbelagda verksamhet och de inkomster som inflyter från samarbete med ämbetsverk och inrättningar samt parter utanför budgeten.
Institutet för hälsa och välfärd har efter bytet av förvaltningsområde inlett ett program för utveckling av hälso- och sjukvården för fångar för att bl.a. förbättra verkningsfullheten hos och kvaliteten på hälsotjänsterna för fångar, intensifiera samarbetet med fängelsernas psykologer, socialarbetare och missbrukararbetare och säkra kontinuiteten i vården också efter det att fångarna frigetts.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 18 011 | 19 324 | 19 339 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 287 | 219 | 218 |
Nettoutgifter | 17 724 | 19 105 | 19 121 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | - | ||
— överförts till följande år | 767 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott – (överföring från moment 25.40.01) | 26 |
Nivåhöjning för att motsvara verksamhetens utgifter | 600 |
Projektet om patientdatasystemet för hälso- och sjukvård för fångar (finansieringen 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -750 |
Lönejusteringar | -22 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -34 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 157 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 39 |
Sammanlagt | 16 |
2020 budget | 19 121 000 |
2019 budget | 19 105 000 |
2018 bokslut | 18 491 000 |
07. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 507 000 euro.
Förklaring:Besvärsnämnden för social trygghet är en besvärsinstans som kan jämföras med en specialdomstol i socialförsäkringsfrågor och fungerar som första besvärsinstans i branschen i alla ärenden som gäller folkpension, alla rehabiliteringsärenden som handläggs av Folkpensionsanstalten och alla ärenden som gäller allmänt bostadsbidrag, bostadsbidrag för pensionstagare, barnbidrag, stöd för hemvård och privat vård av barn, underhållsstöd, militärunderstöd, moderskapsunderstöd, sjukförsäkring, garantipension, tolkningstjänst för handikappade personer, inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning, arbetsmarknadsstöd, alterneringsersättning, medlemskap i arbetslöshetskassa, vuxenutbildningsstöd, yrkesexamensstipendium, betalning enligt lönegarantin, arbetsgivares självriskpremie och uppbörd av arbetslöshetsförsäkringspremie. Därutöver behandlar besvärsnämnden alla ansökningar om undanröjande av lagakraftvunna beslut i dessa ärendekategorier.
Verksamhetens resultat
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Produktivitet och lönsamhet | |||
---|---|---|---|
Beslutspris (euro/avgörande) | 200 | 200 | 203 |
Produktiviteten av arbetet (avgörande/årsv.) | 403 | 408 | 400 |
Resultat och kvalitetsledning | |||
Anhängiggjorda besvärsärenden | 39 386 | 41 500 | 40 000 |
Avgjorda ärenden | 41 511 | 42 000 | 42 000 |
Behandlingstid för besvären (mån.) | 8,7 | 7,0 | 6,0 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökningen i antalet ärenden och säkerställande av en skälig handläggningstid | 200 |
Lönejusteringar | -12 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -100 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -19 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 82 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 22 |
Sammanlagt | 173 |
2020 budget | 8 507 000 |
2019 budget | 8 334 000 |
2018 bokslut | 8 188 000 |
25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 9 900 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av Kanta-tjänsten (den nationella elektroniska arkiveringstjänsten för patientuppgifter, Receptcentret, den nationella arkiveringstjänsten för socialvården samt den tjänst som ger medborgarna möjlighet att ta del av egna recept- och klientuppgifter och uträtta receptärenden elektroniskt, patientens informationshanteringstjänst, recepttjänsten och de elektroniska tjänster och datalager som är avsedda för medborgarna), till täckande av sådana kostnader för fortlöpande uppgifter och underhåll som inte kan tas ut hos tjänstetillhandahållarna inom social- och hälsovården eller apoteken som en användaravgift samt till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till Kanta-tjänsterna (FPA)
2) till planering och utveckling av andra myndigheters riksomfattande informationssystemtjänster inom social- och hälsovården
3) till beviljande av statsunderstöd för en effektivisering av den regionala informationsinfrastrukturen inom social- och hälsovården (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)
4) för styrning av digitaliseringsprojekt inom social- och hälsovården samt utvärdering och uppföljning av hur digitaliseringen förverkligas (SHM).
Förklaring:Det är Folkpensionsanstaltens uppgift att genomföra riksomfattande informationssystemtjänster för social- och hälsovården och göra upp specifikationer som behövs för genomförandet i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007).
Avsikten är att anslaget också ska användas till betalning av statsbidrag till kommuner och samkommuner samt vid behov till andra parter för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens datasystem som helhet. Statsbidragsmyndigheter kan vara Institutet för hälsa och välfärd och social- och hälsovårdsministeriet.
Anslaget får också användas för styrning av digitaliseringsprojekt inom social- och hälsovården samt genomförandet av utvärdering och uppföljning av digitaliseringsutvecklingen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återbäring av en engångsjustering av anslagsnivån | 4 000 |
Ministeriets styruppgifter för informationshantering (-5 årsv.) och upphandling av sakkunnigtjänster (överföring till moment 33.01.01) | -1 000 |
Styrning av informationshanteringen vid Institutet för hälsa och välfärd (-20 årsverken) (överföring till moment 33.03.04) | -1 800 |
Tryggande av en fortsättning på Soutu-projektet | 2 000 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -300 |
Sammanlagt | 2 900 |
2020 budget | 9 900 000 |
2019 budget | 7 000 000 |
2018 bokslut | 11 000 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 19 229 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för närområdessamarbete.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 300 |
Sammanlagt | 300 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 19 229 000 |
2019 budget | 18 929 000 |
2018 bokslut | 19 287 335 |
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 045 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet svarar för bl.a. Finlands medlemsavgift till WHO, vars finansiering till 25 % täcks av medlemsavgifter och till resterande del av medlemsstaternas frivilliga finansiering. Det har ställts krav på att WHO ska vidta kraftfullare åtgärder i samband med pandemier och kriser som rubbar jämvikten i statlig ekonomi och säkerhet. Finlands påverkningsmöjligheter i de pågående reformerna inom organisationen accentueras under åren 2018—2020 i och med ett medlemskap i förvaltningsrådet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Av Finlands finansiella bidrag till sekretariatet för det internationella hälsosäkerhetsprogrammet | 150 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -200 |
Sammanlagt | -50 |
2020 budget | 4 045 000 |
2019 budget | 4 095 000 |
2018 bokslut | 3 875 000 |