Statsbudgeten 2020
30. (32.70.30) Statlig ersättning för integrationsfrämjande verksamhet (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 185 318 000 euro.
Anslaget får i enlighet med lagen om främjande av integration (1386/2010) och statsrådets förordningar 1393/2011 och 115/2012 användas
1) till kalkylerade ersättningar till kommunerna för anvisande till en kommun, vägledning, rådgivning och ordnande av annan verksamhet som stöder integrationen och för inledande kartläggning i fråga om personer som anges i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration
2) för kostnader som kommunen föranleds av utkomststöd, tolkservice, ersättande av specialkostnader och stödjande av återflyttning samt till betalning av hyror under den tid då flyktingar väntar på att flytta till kommunen
3) till ersättning för kostnader som kommunen orsakas av placeringen av en minderårig asylsökande som fått uppehållstillstånd i familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet samt för familjevård, stödtjänster för boende och andra åtgärder som kan jämställas med barnskyddstjänster till dess att personen fyller 21 år, samt till betalning av arvode till den företrädare som tingsrätten anvisat den minderårige
4) till betalning av förskott för kostnader för ovannämnda familjegrupphem eller andra bostadsenheter, om det är motiverat med tanke på ordandet av verksamheten
5) till ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster och andra tjänster för personer som fallit offer för människohandel och som placerats i eller bor i kommunen
6) till ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av utkomststöd till återflyttare från det tidigare Sovjetunionen som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 48 § eller 49 § 1 mom. 1 punkten i utlänningslagen (301/2004) och av social- och hälsovård som ges dem, samt till kostnader för vård av och omsorg om personer som deltog som frivilliga i Finlands krig
7) till betalning av förskott till Folkpensionsanstalten för kostnader för betalning av grundläggande utkomststöd till ovannämnda personer.
Anslaget får också användas till kostnaderna för sådana ersättningar för grundläggande utkomststöd till återflyttare från det tidigare Sovjetunionen som Folkpensionsanstalten med stöd av 51 § 2 mom. i lagen om främjande av integration ska betalas ersättning för. Kostnaden beräknas uppgå till 130 000 euro per år fram till 2022.
Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Antalet personer som omfattas av den ersättning som betalas för personer som anges i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration uppskattas på basis av antalet asylsökande som anlänt till landet under de tre föregående åren och som fått uppehållstillstånd, antalet personer som anlänt till landet genom familjeåterförening och uppskattningen för budgetåret. I fråga om kvotflyktingar uppskattas antalet personer som omfattas av ersättningarna på basis av det antal som anlänt till landet under de fyra föregående åren samt uppskattningen för budgetåret. Flyktingkvoten beräknas år 2020 uppgå till 850 personer.
I enlighet med 45 § i lagen om främjande av integration betalas kalkylerad ersättning till kommunen för anvisande till en kommun, vägledning, rådgivning och ordnande av annan integrationsfrämjande verksamhet för tre år räknat från det år då uppgiften om hemkommun första gången registrerades. För kvotflyktingar betalas ersättningen för fyra år.
På motsvarande sätt som i fråga om flyktingar kan ersättning betalas för sådana personer som fallit offer för människohandel och som beviljats kontinuerligt uppehållstillstånd och blir invånare i kommunen. Kommunerna har möjlighet att hos NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter ansöka om ersättning för tillhandahållande av tjänster till följd av en persons ställning som offer för människohandel, när personen i fråga bor i kommunen.
Placeringen i kommunerna av personer som får internationellt skydd främjas genom att man effektiviserar systemet med ersättningar till kommunerna och intensifierar samarbetet mellan statsförvaltningens olika aktörer och kommunerna.
Den inledande kartläggning som enligt lagen om främjande av integration ska göras för invandrare görs av kommunen eller arbets- och näringsbyrån.
Folkpensionsanstalten ersätts för de kostnader som betalningen av grundläggande utkomststöd orsakar.
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Antalet platser anvisade för flyktingar i kommunerna, minst | 1 454 | 3 500 | 3 000 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Kostnader för återflyttare | 2 500 000 |
— Utkomststöd 6 mån. | 200 000 |
— Utkomststöd 5 år | 300 000 |
— Specialkostnader | 1 400 000 |
— Frändeveteraner | 600 000 |
Kalkylerade ersättningar för flyktingar (16 527 personer; 0—6 år 6 845 €, övriga 2 300 €) | 53 034 000 |
Övriga ersättningar till kommunerna för flyktingar | 128 384 000 |
---|---|
— Utkomststöd (2 102 euro/år/person) | 34 736 000 |
— Specialkostnader (1 534 euro/år/person) | 25 345 000 |
— Tolktjänster (1 128 euro/år/person) | 18 639 000 |
— Ersättningar för omsorg om minderåriga (12 000 euro/år/person) | 49 664 000 |
Kostnader för inledande kartläggning (2 000 personer; kalkylerad ersättning 700 euro/person) | 1 400 000 |
Sammanlagt | 185 318 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av antalet asylsökande som fått uppehållstillstånd | -47 275 |
Höjning av flyktingkvoten (regeringsprogr. 2019) | 520 |
Kostnaderna för omvårdnad om minderåriga som saknar vårdnadshavare | 10 000 |
Sammanlagt | -36 755 |
2020 budget | 185 318 000 |
2019 budget | 222 073 000 |
2018 bokslut | 225 053 280 |