Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              41. (32.60.40) Energistöd
         50. (32.70) Integration

Statsbudgeten 2020

20. (32.20, delvis och 60, delvis) Förnyelse och låga koldioxidutsläppPDF-versio

Förklaring:Genom närings-, innovations- och energipolitiken främjas en förnyelse av arbetslivet och en stärkning av den internationella konkurrenskraften liksom även en utveckling mot ett koldioxidneutralt samhälle. Detta förutsätter nya åtgärder och nära samverkan mellan den offentliga sektorn och företagen. Det måste utvecklas nya klimatvänliga produkter och tjänster och införas produktionsmetoder som kan göra de industriella processerna koldioxidsnåla. Genom att satsa på detta kan företagen tillhandahålla lösningar som grundar sig på Finlands styrkor och är miljömässigt hållbara. Efterfrågan på miljömässigt hållbara lösningar ökar just nu på världsmarknaden.

Övergången till ett koldioxidneutralt samhälle påskyndas genom att vi investerar i förnybara energikällor, arbetar för resurseffektivitet (energi- och resurseffektivitet) och ökar andelen förnybar energi inom energianvändningen. Politiska åtgärder som stöder ett koldioxidsnålt samhälle och uppkomsten av ett utsläppsfritt energisystem möjliggör en hållbar ekonomisk utveckling.

Revideringen av innovationssystemet fortsätter med beaktande av riktlinjerna i regeringsprogrammet och rekommendationerna i den senaste tidens utvärderingar och bedömningar. Förnyelse och ett mångsidigare näringsliv stöds genom att man möjliggör uppkomsten av internationellt konkurrenskraftiga innovationskluster och ekosystem i Finland. Forsknings- och innovationsfinansieringen inriktas på områden som är viktiga för en förnyelse av samhället och näringslivet, och på lovande tillväxtmöjligheter. En förutsättning för att forskningens och innovationsverksamhetens kvalitet och genomslagskraft ska kunna förbättras är att samarbetet mellan företagen, högskolorna och forskningsinstituten utökas och intensifieras. Det är även av väsentlig betydelse att stödja en kommersialisering av innovationer och resultat av forskningsverksamheten samt förutsättningarna för en sådan kommersialisering. Företagen sporras till förnyelse med hjälp av ny teknik och nya källor till värdeskapande.

De politiska tillvägagångssätten och metoderna förnyas bl.a. med hjälp av digitalisering, försök, utveckling av lagstiftningen och utformning av förvaltningsövergripande utvecklingsåtgärder och programhelheter.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande samhälleliga effektmål för resultatområdet för 2020:

  2018
uppskattning/utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
       
Klimatmålen nås      
— Växthusgasutsläpp utanför utsläppshandeln (Mt CO2 ekv.) 30,0 29,2 28,7
— Användningen av förnybar energi i % av slutanvändningen 42 42 42
Investeringarna ökar i Finland      
— Industrins fasta investeringar (md euro) 3,73 4,07 4,35
— Utländska direktinvesteringar / BNP (%) 35 35 35
Innovationsverksamheten stärks      
FoU-utgifter / BNP (%) 2,70 2,74 2,76
Offentliga FoU-utgifter / BNP (%) 0,81 0,82 0,84

Kapitlets rubrik har ändrats.

20. (32.60.20) Främjande av energieffektivitet och användning av förnybar energi (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 420 000 euro.

Anslaget får användas

1) till främjande av effektiv användning av energi, främjande av användning av förnybara energikällor, utvecklingsprojekt och utredningar samt informations- och rådgivningsverksamhet

2) till beredning av lagstiftning, nationellt genomförande och internationellt samarbete när det gäller energieffektivitet och förnybar energi.

Förklaring:Åtgärdshelheter som finansieras med anslag under momentet är genomförande av energieffektiviseringsdirektivet och fullgörande av energieffektiviseringsavtal samt införande av ett energikartläggningssystem, fastställande av europeiska energieffektivitetskrav för produkter, påverkan av konsumenternas agerande i fråga om energihushållning och främjande av användningen av förnybar energi samt konsekvensbedömning och internationella rapporteringsåtaganden.

Genom verksamheten samlas, bearbetas och sprids information samt utvecklas metoder och påskyndas ibruktagande av ny teknik i samarbete med kommuner, företag och branschorganisationer, med beaktande av också de möjligheter som internationellt samarbete erbjuder. Inom den rådgivnings- och informationsverksamhet som gäller effektiv användning av energi och förnybara energikällor och som riktar sig till större konsumentgrupper samarbetar man intensivt med sakkunnigorganisationer och stöder regionala aktörer.

Effekter

  2017
utfall
2018
uppskattning
2019
uppskattning
2020
mål
         
Slutlig energiförbrukning (TWh) 310 - - < 310
Kumulativ energibesparing 2014—2020 (TWh) 68,9 80,0 87,0 > 49

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Informations- och rådgivningsverksamhet 600 000
Systemet med energieffektiviseringsavtal 550 000
Energikartläggningssystemet 250 000
Regional energirådgivning 500 000
Främjande av användningen av förnybar energi 600 000
Uppföljning, konsekvensbedömning och rapportering 600 000
Utvecklingsprojekt och utredningar 320 000
Sammanlagt 3 420 000

2020 budget 3 420 000
2019 budget 3 420 000
2018 bokslut 3 500 000

(28.) Främjande av materialeffektiviteten (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Främjande av materialeffektiviteten (överföring till moment 32.01.01) -270
Kartläggning av materialflöden (överföring till moment 32.20.40) -130
Sammanlagt -400

2019 budget 400 000
2018 bokslut 400 000

40. Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 298 301 000 euro.

Fullmakt

År 2020 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 327 516 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2019 är oanvänd, får 2020 beslut om beviljande av den oanvända delen fattas till ett belopp av högst 20 000 000 euro.

Anslaget och fullmakten får användas

1) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014), kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till företag och andra sammanslutningar för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som fokuserar på teknik och affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster samt för projekt för utveckling av arbetslivet

2) för forsknings- och utvecklingsprojekt och nationella och internationella program och projekt samt beredning av sådana vid organisationer som omfattas av statens budgetekonomi samt högskolor och motsvarande organisationer som bedriver offentlig forskning eller sprider information, för utveckling av kompetensen och de strategiska verksamhetsförutsättningarna samt för medlems- och programavgifter till internationella organisationer

3) för sådana innovativa utvecklingsprojekt och projekt för utveckling av arbetslivet som avser den offentliga verksamhet som bedrivs av organisationer som omfattas av statens budgetekonomi, kommunala organisationer och andra offentliga organisationer

4) för förberedelse och genomförande av offentlig upphandling i fråga om innovationer som höjer den offentliga verksamhetens kvalitet och kostnadseffektivitet vid de upphandlande enheter som avses i 5 § i lagen om offentlig upphandling (1397/2016) (innovativ offentlig upphandling)

5) för medlems- och deltagaravgifter till internationella organisationer för innovationssamarbete och innovationsprogram

6) för nationella medfinansieringsandelar och EU-medfinansieringsandelar i europeiska samarbetsprojekt

7) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt åren 2016—2020 (1734/2015) och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till genomförande av åtgärder som främjar internationalisering

8) för sådana mindre betydande kostnadsandelar av bidragskaraktär som betalas ut i samband med utvecklingen av företagens kartläggning av materialflöden och som anknyter till företagens försök med kartläggning av materialflöden

9) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) för sådana viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse vars stödjande Europeiska kommissionen efter särskild anmälan har godkänt som förenligt med den inre marknaden.

Med anslag under momentet kan det utöver vanliga förskott i anslutning till finansieringsverksamhet också betalas förskott till Business Finland Oy för betalning av utgifterna för de fullmakter att bevilja understöd som Business Finland Oy beviljar.

Mervärdesskatteutgifter som hänför sig till konsumtionsutgifter som budgeterats under momentet betalas med anslag under moment 32.01.29.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansieringen riktas särskilt till riskfyllda projekt som påskyndar förnyelsen av näringslivets strukturer. Med finansieringen sporras organisationer till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma program som har som mål att påskynda utvecklingen, höja förädlingsvärdet och produktiviteten samt främja utvecklingen av arbetslivet. Med finansieringen sporras även uppkomsten av nya ekosystem i miljardklass i Finland. Vid beviljandet av finansiering beaktas effekterna av finansieringen på projektets genomförande samt projektets genomslagskraft, den eftersträvade affärsverksamheten och nyhetsvärdet av den innovation eller det kunnande som ska utvecklas, nyttiggörandet av resultaten, de resurser som används, de ekonomiska förutsättningarna och nätverken samt projektens indirekta konsekvenser för näringslivet och samhället.

Finansiering kan även beviljas för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (Important Projects for Common European Interest, IPCEI).

Den EU-medfinansieringsandel som motsvarar utgifterna för europeiska samarbetsprojekt har antecknats under moment 12.32.99.

Effekter

  2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Internationell tillväxt för företag      
— Exportökning för de små och medelstora kundföretag som ökat sin export mest (top 10 %) (mn euro och %) 993 (41 %) 888 (> 44 %) 900 (> 44 %)
— Ökning av satsningarna på FoU i små och medelstora företag som får Business Finlands FoU-finansiering (%) 32 > 31 > 31
— Årlig export som genererats av de finansierade projekten/Business Finlands forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering (exportkoefficient) 25 > 20 > 20
Ekosystem av världsklass och en konkurrenskraftig verksamhetsmiljö till stöd för tillväxten      
— Sådana finansierade initiativ till ekosystem där målet är en helhet värd mer än 1 md euro (st.) 8 10 5

Den beräknade fördelningen av användningen av fullmakten och anslaget (1 000 euro)

  Anslag Fullmakt
     
Bidrag till forskning, utveckling och innovationsverksamhet 191 100 209 693
— till nyetablerade företag   59 495
— till små och medelstora företag   58 915
— till stora företag   91 283
Finansiering av offentlig forsknings- och utvecklingsverksamhet 94 778 105 400
Programavgifter till Europeiska rymdorganisationen (ESA) 12 423 12 423
Sammanlagt 298 301 327 516

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023 2024— Sammanlagt
fr.o.m.
2020
             
Förbindelser som ingåtts före 2020 229 401 131 000 51 000 12 500 2 500 426 401
Förbindelser 2020 68 900 118 000 87 400 38 450 14 766 327 516
Utgifter sammanlagt 298 301 249 000 138 400 50 950 17 266 753 917

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Återföring av finansiering som överförts till innovativ offentlig upphandling 3 000
Avgifter till ESA (överföring till moment 32.01.66) -7 729
Ekosystem och innovationer i miljardklass (regeringsprogr. 2019) 7 000
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring från moment 29.10.20) 250
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring till moment 29.80.31) -250
Industridrivna innovationsekosystem (budget 2019 utbetalningar av nivåhöjningen på den stående fullmakten) 24 500
Innovativ upphandling 828
Kartläggning av materialflöden (överföring från moment 32.20.28) 130
Precisering av förslagsanslaget -3 528
Samarbete mellan forskning och företag, utveckling av ekosystem och innovativ upphandling, innovationssedel, TF Explorer-finansiering -1 000
Talent Explorer (regeringsprogr. 2019) 900
Uppsägningarna vid Microsoft (tilläggsfullmakt på 10 mn euro budget 2016) -1 300
Sammanlagt 22 801

2020 budget 298 301 000
2019 budget 275 500 000
2018 bokslut 260 362 671

41. (32.60.40) Energistöd (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 60 750 000 euro.

Anslaget och fullmakten får i enlighet med statsrådets förordningar om allmänna villkor för beviljande av energistöd (1063/2012 och 1098/2017) användas

1) för investeringar och utredningar som stöder produktion eller användning av förnybar energi, energisparande, en effektivare energiproduktion eller energianvändning eller ibruktagande av ny teknik med anknytning till detta

2) för demonstrationsprojekt som hänför sig till teknik för produktion eller användning av biodrivmedel för trafiken.

Dessutom får anslaget och fullmakten användas för i statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings-, och innovationsverksamhet (1444/2014) avsedda pilotprojekt som hänför sig till teknik för produktion eller användning av biodrivmedel för trafiken samt för utredningar om miljökonsekvenserna och de samhällsekonomiska konsekvenserna av biodrivmedel för trafiken eller om ny teknik som gäller biodrivmedel.

Anslaget får användas till betalning av konsumtionsutgifterna för utredningar i anslutning till nyttiggörandet av biodrivmedel för trafiken.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2020 får nya förbindelser ingås till ett belopp av högst 110 000 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2019 är oanvänd, får 2020 beslut om beviljande av den oanvända delen fattas till ett belopp av högst 40 000 000 euro.

Förklaring:Energistödet utgör en del av den ekonomiska styrning som syftar till att styra energisystemet mot effektivare lösningar som är optimala med tanke på klimatet och miljön. Energistöd behövs särskilt för att främja införandet och kommersialiseringen av ny teknik, för förnybar värmeproduktion och småskalig elproduktion, för att öka användningen av biodrivmedel för trafiken och för att stödja investeringar i energieffektivitet (inbegriper eltrafik och väteteknik). Anslaget får användas för att stödja storskaliga demonstrationsanläggningar som uppförs i Finland och som ingår i EU:s strategiska plan för energiteknik. För att också produktionen och användningen av biodrivmedel för trafiken och andra förnybara energikällor ska främjas så att en nivå som motsvarar målen nås i Finland förutsätts det att stödinsatserna i fråga om energi riktas till pilot- och demonstrationsprojekt för ny teknik samt till utvärdering av konsekvenserna av bränsleanskaffnings-, bränsleproduktions- och bränsleanvändningskedjorna och till standardisering av alternativa bränslen.

Energistödet inriktas också på sådana pilot- och demonstrationsprojekt för ny teknik som främjar låga koldioxidutsläpp vid uppvärmning av stora städer och som särskilt grundar sig på andra metoder än förbränning. Av bevillningsfullmakten ska 30 miljoner euro i enlighet med regeringsprogrammet användas till att stödja investeringar som syftar till att ersätta stenkolen. Med en sådan satsning främjas ett frivilligt, försnabbat slopande av stenkol inom energiproduktionen före 2025.

Business Finland svarar inom ramen för utvecklingsprogrammet för biobränslen för pilotprojekt i anslutning till teknik, och arbets- och näringsministeriet för stöd som riktas till demonstrationsanläggningarna.

Energistödet uppgår inom investeringsprojekten till högst 30 % och inom utredningsprojekten till högst 40 % av de godtagbara kostnaderna. Dessutom kan stödet inom ett investeringsprojekt höjas med 10 procentenheter i fråga om ny teknik som ingår i projektet. Inom ett utredningsprojekt kan en likadan höjning göras när stödet beviljas en kommun eller ett litet eller medelstort företag.

Samhälleliga effekter

  2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Ny teknik införs i större utsträckning i produktionen och användningen av energi      
Mångsidigheten inom energiförsörjningen kvarstår på en god nivå      
— Investeringar som främjats genom energistöd (mn euro) 247 320—400 440—550
— Beviljat energistöd (mn euro) 53,3 80 110
— Hävstångseffekten från energistödet (investeringar/stödbelopp) 4,6 4—5 4—5

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023— Sammanlagt
fr.o.m.
2020
           
Förbindelser som ingåtts före 2020 56 750 39 250 19 500 4 000 119 500
Förbindelser 2020 4 000 46 000 42 000 18 000 110 000
Utgifter sammanlagt 60 750 85 250 61 500 22 000 229 500

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av förslagsanslaget 13 500
Sammanlagt 13 500

2020 budget 60 750 000
2019 budget 47 250 000
2018 bokslut 30 708 102

42. Utvecklande av ekosystem och kompetensplattformar för cirkulär ekonomi (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 000 000 euro.

Anslaget får användas till att i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse bevilja företag och andra sammanslutningar statsunderstöd

1) för genomförande av strategiska tillväxtplattformar och tillväxtekosystem som främjar cirkulär ekonomi

2) för utveckling av ekosystemen inom cirkulär ekonomi.

Anslaget får dessutom användas till projekt som främjar cirkulär ekonomi och utvecklingen av dess ekosystem och som genomförs av organisationer inom statens budgetekonomi och av högskolor och motsvarande organisationer som bedriver offentlig forskning eller kunskapsspridning samt av kommunala och andra offentliga organisationer.

Konsumtionsutgifter budgeteras enligt principen om betalningsbeslut till den del det är fråga om konkurrensutsatt projektfinansiering. Mervärdesskatteutgifter som hänför sig till konsumtionsutgifter som budgeterats under momentet betalas med anslag under moment 32.01.29.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Finansieringen riktas till att utveckla sådana plattformar och ekosystem för cirkulär ekonomi som förnyar den hållbara tillväxten och näringslivsstrukturen samt till att utnyttja samarbetet mellan den offentliga och den privata sektorn i innovationsverksamheten. Målet är att mellan den privata och den offentliga sektorn inleda partnerskap som är avsedda att utveckla innovationer och kompetens i syfte att skapa nya verksamhetsmodeller, affärsverksamhet och nya arbetstillfällen med hjälp av nationella, regionala och internationella resurser inom cirkulär ekonomi.

Anslaget kan användas till att stödja inledandet av och försök med stora utvecklingshelheter och ekosystem som är inriktade på globala utmaningar, utvecklandet av kompetens och innovationsförmåga, digitala plattformslösningar, utvecklandet av nationellt och internationellt nätverkande kompetenskluster bildade av företag och forskningsorganisationer samt utnyttjandet av EU-finansiering. Dessutom används anslaget till att stärka utnyttjandet av hållbar och innovativ offentlig upphandling som utvecklingsunderlag för cirkulär ekonomi och till att främja utvecklandet av ekosystem för cirkulär ekonomi.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ekosystem -2 000
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 000
Kompetenscentrumet för innovativ offentlig upphandling -3 000
Sammanlagt -4 000

Momentets rubrik har ändrats.


2020 budget 1 000 000
2019 budget 5 000 000
2018 bokslut 5 000 000

43. Stödjande av företagsdriven forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet, ökad cirkulär ekonomi och branschtillväxt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 87 550 000 euro.

Anslaget får användas

1) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014), kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till företag och andra sammanslutningar för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet

2) för forsknings- och utvecklingsprojekt vid organisationer som omfattas av statens budgetekonomi och vid högskolor och motsvarande organisationer som bedriver offentlig forskning eller kunskapsspridning

3) för innovativa projekt och utvecklingsprojekt som avser den offentliga verksamhet som bedrivs av organisationer som omfattas av statens budgetekonomi, kommunala organisationer och andra offentliga organisationer

4) för förberedelse och genomförande av offentlig upphandling i fråga om innovationer som höjer den offentliga verksamhetens kvalitet och kostnadseffektivitet vid de upphandlande enheter som avses i 5 § i lagen om offentlig upphandling (1397/2016) (innovativ offentlig upphandling)

5) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 samt statsrådets förordning 1547/2016 till företag och andra sammanslutningar för kostnaderna för manuskriptskrivande för och utveckling, produktion och distribution av audiovisuella produktioner i Finland samt främjande av försäljningen av dem; understöd kan även beviljas utländska aktörer

6) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) för sådana viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse vars stödjande Europeiska kommissionen efter särskild anmälan har godkänt som förenligt med den inre marknaden.

7) till betalning av stöd i förskott, om det är motiverat med tanke på genomförandet av projektet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Som en del av regeringens program för framtidsinvesteringar riktas företagsdriven forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering särskilt till riskfyllda projekt som påskyndar förnyelsen av näringslivsstrukturerna. Med finansieringen sporras företag och andra organisationer till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och till gemensamma program som har som mål att påskynda utvecklingen och höja förädlingsvärdet och produktiviteten. Med finansieringen sporras även uppkomsten av nya ekosystem i miljardklass i Finland. Vid beviljandet av finansiering beaktas effekterna av finansieringen på projektets genomförande samt projektets genomslagskraft, den eftersträvade affärsverksamheten och nyhetsvärdet av den innovation eller det kunnande som ska utvecklas, nyttiggörandet av resultaten, de resurser som används, de ekonomiska förutsättningarna och nätverken samt projektens indirekta konsekvenser för näringslivet och samhället.

Finland stärker sin roll som föregångare inom cirkulär ekonomi. Under regeringsperioden genomförs ett program för främjande av cirkulär ekonomi. Business Finlands finansiering riktas till att finansiera företagens projekt för cirkulär ekonomi, offentliga aktörers samarbetsprojekt och innovativ offentlig upphandling. Understöd kan även beviljas för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (Important Projects for Common European Interest, IPCEI).

Finansieringen används särskilt till att påskynda tillväxtorientering och förnyelse inom livsmedels- och trävarubranschen.

Genom incitamentet för audiovisuella produktioner främjas tillväxten av de audiovisuella produktionerna, företagsverksamheten i branschen, sysselsättningen och internationaliseringen, inklusive främjandet av utländska investeringar, samt mångsidigare ekosystem inom denna bransch i Finland.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Företagsdriven forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering 55 000
Investerings- och innovationsunderstöd för cirkulär ekonomi 18 000
Produktionsstöd för audiovisuella produktioner 12 350
Branschspecifik tillväxtfinansiering 2 200
Sammanlagt 87 550

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
En branschspecifik helhet för tillväxt (regeringsprogr. 2019) 2 200
Ett företagsdrivet forsknings-, utvecklings- och innovationspaket (regeringsprogr. 2019) 55 000
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 18 000
Produktionsstöd för audiovisuella produktioner (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 12 350
Sammanlagt 87 550

Momentets rubrik har ändrats.


2020 budget 87 550 000
2018 bokslut 49 300 000

44. Investeringsstöd för den cirkulära ekonomin (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 000 000 euro.

Anslaget får i enlighet med kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om understöd som beviljas för investerings- och utvecklingsprojekt inom cirkulär ekonomi användas

1) till investeringar som främjar cirkulär ekonomi och som inbegriper nya innovationer, tekniska lösningar, tjänster, tillvägagångssätt eller affärsmodeller inom cirkulär ekonomi

2) till utredningar som behövs för att starta investeringar som främjar cirkulär ekonomi och till att skapa nätverk och samverkan som främjar samarbete mellan aktörer med anknytning till investeringar eller främjar integrering av processer och materialflöden

3) till genomförande av och investeringar i sådana innovativa lösningar inom cirkulär ekonomi som stöder sysselsättningen.

Anslaget får även användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Investeringsstödet är avsett för främjande av innovativa framtida lösningar inom cirkulär ekonomi. I en cirkulär ekonomi hålls produkter, material och deras värde kvar i det ekonomiska kretsloppet så länge som möjligt. Cirkulär ekonomi innebär nya tillvägagångs- och produktionssätt för företagen samt nya former av samarbete mellan företagen. Investeringsstödet är ett stöd av mindre betydelse (de minimis) från Europeiska unionen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägg av engångsnatur -530
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 000
Investeringsstöd för cirkulär ekonomi -2 000
Sammanlagt -1 530

Momentets rubrik har ändrats.


2020 budget 1 000 000
2019 II tilläggsb. -530 000
2019 budget 2 530 000
2018 bokslut 2 000 000

45. (32.60.41) Investeringsstöd för LNG-terminaler (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 532 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av stöd som beviljats i enlighet med statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av investeringsstöd för terminaler för kondenserad naturgas (707/2013).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används till betalning av de investeringsstöd som 2014 beviljades för tre terminalprojekt för kondenserad naturgas (LNG). De beviljade stöden uppgår till sammanlagt 92 876 100 euro.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 Sammanlagt
fr.o.m.
2020
     
Förbindelser som ingåtts före 2020 5 532 5 532
Utgifter sammanlagt 5 532 5 532

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Minskade utbetalningar av stöd -9 398
Sammanlagt -9 398

2020 budget 5 532 000
2019 budget 14 930 000
2018 bokslut 13 830 000

(46.) Innovationsstöd för skeppsbyggnad (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2019 budget 10 000 000
2018 bokslut 10 000 000

47. (32.60.47) Främjande av infrastrukturen för eltrafik och för användning av biogas i trafiken (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 8 000 000 euro.

Anslaget får i enlighet med statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas i trafiken 2018—2021 (498/2018), som utfärdats med stöd av statsunderstödslagen (688/2001), användas

1) till investeringar i infrastruktur som främjar utveckling av eltrafik, inbegripet bl.a. offentliga snabbladdningsstationer och laddningssystem för kollektivtrafiken

2) till pilot- och demonstrationsprojekt för ny teknik med anknytning till infrastrukturen för eltrafik

3) till byggande av tankstationer som erbjuder biogas och inte omfattas av överförings- och distributionsnäten för gas.

Dessutom får anslaget användas för investerings- och utredningsprojekt i anslutning till genomförandet av ett nationellt biogasprogram.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Målet för stödprogrammet är att främja utvecklingen av eltrafiken och genom att utveckla i synnerhet laddningsinfrastrukturen minska tröskeln för att skaffa elfordon. Dessutom är målet att utvidga nätet av gastankstationer och på så sätt förbättra förutsättningarna för användning av gasdrivna fordon.

I den nationella energi- och klimatstrategin fastställs det att utsläppen från trafiken före 2030 ska minskas med 50 % jämfört med nivån 2005. Målet för strategin är att bilbeståndet ska förnyas snabbare och att andelen alternativ drivkraft ska öka inom bilbeståndet. Ett omfattande laddningssystem är en förutsättning för ökad eltrafik. Vid byggandet av laddningssystem bör dessutom frågor som gäller elsystemet beaktas, såsom att den elektriska effekten är tillräcklig och att systemen är flexibla. Det är också viktigt att uppmuntra företag att utveckla nya lösningar, såsom smarta styrsystem, och att kommersialisera dem. Stöd har tidigare beviljats i synnerhet för utvidgning av det offentliga laddningsnätet och för pilotprojekt som gäller eldriven kollektivtrafik. Målet för stödprogrammet är att med beaktande av dessa åtgärder stärka den nationella laddningsinfrastrukturen och främja utvecklande av ny teknik i anslutning till infrastrukturen. Stödet ska inte användas för laddningsstationer för hushåll eller kapacitetsutbyggnad i elnätet i samband med dessa stationer.

I fordonsladdningssystem med hög prestanda uppgår infrastrukturstödet till högst 35 % av de godtagbara kostnaderna, annars högst 30 %. Om ett projekt utnyttjar ny teknik kan infrastrukturstödet höjas med 10 procentenheter.

I enlighet med regeringsprogrammet ska det för åren 2020—2022 upprättas ett nationellt biogasprogram för Finland för att landets livskraft ska kunna utvecklas och klimatmålen ska kunna nås. Syftet med programmet är att utnyttja potentialen för produktion av biogas.

Samhälleliga effektmål

  • — Infrastrukturen för eltrafiken utvecklas så att dess underutveckling inte utgör ett hinder för omfattande ibruktagande av elbilar (2018: 700 offentliga laddplatser)
  • — Införandet av ny teknik i infrastrukturen för eltrafiken ökar
  • — Antalet tankstationer för biogas ökar i betydande grad jämfört med nuläget (2018: 40).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Biogasprogram (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 5 000
Sammanlagt 5 000

2020 budget 8 000 000
2019 budget 3 000 000
2018 bokslut 3 000 000

48. (32.60.44) Produktionsstöd för förnybar energi (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 232 550 000 euro.

Anslaget får i enlighet med lagen om stöd till produktion av el från förnybara energikällor (1396/2010) användas

1) till betalning av inmatningstariffen (vindkraft, biogas, trädbränsle)

2) till betalning av produktionsstöd för produktion av skogsflisbaserad el (ett produktionsstöd höjt med en förgasarpremie)

3) till betalning av ett premiestöd som baserar sig på anbudsförfarande.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Produktionsstödet används för stöd till produktion av el med vindkraft, biogas, skogsflis eller trädbränsle i anläggningar som godkänts inom inmatningstariffsystemet. Till producenterna av vindkrafts-, biogas- och trädbränslebaserad el betalas som stöd inom inmatningstariffsystemet skillnaden mellan det riktpris som fastställs i lagen och medeltalet av det områdespris för Finland som under tre månader realiserats på elbörsen (inmatningstariffsystem) samt till producenter av skogsflisbaserad el ett stöd som varierar enligt utsläppsrättens pris och skatten på torv. Till producenter av biogasbaserad och trädbränslebaserad el betalas dessutom en inmatningstariff höjd med en värmepremie vid kraftvärmeproduktion och till producenter av skogsflisbaserad el en inmatningstariff höjd med en förgasarpremie när skogsflis förgasas i en förgasare för att användas som bränsle i en pulverförbränningspanna. Stöd betalas ut i högst 12 år per kraftverk.

I enlighet med den nationella energi- och klimatstrategin ordnades det 2018 ett teknikneutralt anbudsförfarande för stöd för förnybar energi. Stöd beviljades för sju projekt med en sammanlagd elproduktion på 1,36 TWh per år. Det uppskattas att de projekt för förnybar el som vunnit anbudsförfarandet kan inleda produktionen tidigast 2020.

Europeiska unionen har ställt som mål att öka andelen förnybar energi till 20 % av slutanvändningen av energi före 2020. För Finlands del är målet 38 %.

Enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor (omarbetat, det s.k. RED II) ska medlemsstaterna gemensamt säkerställa att andelen energi från förnybara energikällor i unionens slutliga energianvändning (brutto) år 2030 är minst 32 %. Medlemsstaterna ska fastställa nationella bidrag för att gemensamt uppfylla det bindande övergripande unionsmålet. Finland har lämnat kommissionen sitt utkast till nationell energi- och klimatplan och där uppgett sig eftersträva en andel på 50 % förnybar energi 2030.

Produktionsstöd och riktpris

   
Riktpris för vindkrafts-, biogas- och trädbränslebaserad el (euro/MWh) 83,50
Värmepremie för biogasbaserad el vid kraftvärmeproduktion (euro/MWh) 50,00
Värmepremie för trädbränslebaserad el vid kraftvärmeproduktion (euro/MWh) 20,00
— högst per år/kraftverk som producerar trädbränslebaserad el (euro) 750 000
Produktionsstöd, som varierar enligt priset på en utsläppsrätt och skatten på torv, till producenter av skogsflisbaserad el (högst euro/MWh, förutsatt att det genomsnittliga priset på en utsläppsrätt under tre månader är högst 10 euro/t och skatten på torv är 1,90 euro/MWh) 18,00

Samhälleliga effektmål

  • — Finland når de uppsatta målen för förnybar energi
  • — Stödprogrammet hjälper Finland att bli ett koldioxidsnålt samhälle.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Vindkraftverk 229 520 000
Biogaskraftverk 2 720 000
Skogsfliskraftverk 190 000
Trädbränslekraftverk 120 000
Sammanlagt 232 550 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändringar i marknadspriset på utsläppsrätter och el, i skatten på torv och i begränsningen av vindkraftskapaciteten 18 050
Sammanlagt 18 050

2020 budget 232 550 000
2019 budget 214 500 000
2018 bokslut 249 808 985

(51.) Ett innovationspris för kvinnor (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2019 budget 118 000
2018 bokslut 118 000

66. Överföringar till EU:s innovationsfond (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 60 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalningar till Europeiska unionens innovationsfond

2) till kostnaderna för förvaring av avkastningen på de utsläppsrätter som säljs med tanke på betalningarna till fonden och till kostnaderna för betalningarna.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Det s.k. utsläppshandelsdirektivet (2003/87/EG) innehåller bestämmelser om Europeiska unionens innovationsfond. Medel till fonden samlas in genom att 25 medlemsländer auktionerar ut sammanlagt 50 miljoner utsläppsrätter. Dessa utsläppsrätter är de utsläppsrätter som inte blivit tilldelade under den tredje handelsperioden och som ska överföras till EU-reserven för marknadsstabilitet, vilket innebär att försäljningen och intäktsföringen av dem inte har någon direkt inverkan på Finlands auktionsintäkter.

Energimyndigheten auktionerar för Finlands del ut 2 miljoner utsläppsrätter och intäktsför motsvarande inkomster på kommissionens konto, minskade med de kostnader som tillåts enligt kommissionens auktioneringsförordning.

Inkomsterna från auktioneringen av utsläppsrätter har antecknats under moment 12.32.99.

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 60 000 000

83. Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 137 200 000 euro.

Anslaget får i enlighet med lagen om statens långivning samt statsborgen och statsgaranti (449/1988), kommissionens förordning (EU) nr 651/2014, statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013, som avser stöd av mindre betydelse, anvisas till företag och andra sammanslutningar

1) för teknologi, affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster

2) för inledande av verksamheten i företagsacceleratorer som främst tjänar nyetablerade innovativa företag och i företag som samlar in medel till riskkapitalfonder.

Om projektets genomförande eller det ekonomiska nyttiggörandet av resultaten fördröjs eller misslyckas, har Business Finland rätt att på ansökan av låntagaren avstå från lånefordran eller i övrigt ändra lånevillkoren på det sätt som närmare föreskrivs genom statsrådets förordning 1444/2014.

Lånen beviljas i regel utan krav på säkerhet. En del av finansieringen kan betalas ut i förskott.

Statskontoret har rätt att ingå avtal med låntagare om omvandling av tidigare beviljade kapitallån och räntorna på dem till lån i form av främmande kapital i enlighet med aktiebolagslagen (624/2006). Statskontoret kan också avtala om att lån förfaller i samband med omvandlingen. En omvandling förutsätter de övriga borgenärernas samtycke.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2020 får nya lån beviljas till ett belopp av högst 146 823 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2019 är oanvänd, får 2020 beslut om beviljande av den oanvända delen fattas till ett belopp av högst 50 000 000 euro.

Förklaring:Med lånen sporras företag och andra sammanslutningar till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma teknologi-, forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram som har som mål att påskynda utvecklingen samt att höja förädlingsvärdet och produktiviteten.

Lånen beviljas för högst 10 år. Om projektets genomförande eller det ekonomiska nyttiggörandet av resultaten fördröjs, kan lånetiden av ytterst vägande skäl förlängas till högst 20 år. Räntan på lånen beräknas uppgå till 1 % 2020. Det startstöd som beviljas i form av lån uppgår till högst 1 miljon euro (för unga innovativa företag högst 2 miljoner euro) och lånetiden är högst 10 år.

Inkomsterna av återbetalning av lån har antecknats under moment 15.01.04 och räntorna under moment 13.01.05.

Effektmålen har angetts i samband med moment 32.20.40.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023 2024— Sammanlagt
fr.o.m.
2020
             
Förbindelser som ingåtts före 2020 79 700 24 600 8 700 2 200 500 115 700
Förbindelser 2020 57 500 52 000 16 000 7 000 14 323 146 823
Utgifter sammanlagt 137 200 76 600 24 700 9 200 14 823 262 523

Det totala beloppet lån beviljade av Business Finland1)

  2016 2017 2018
       
Det totala lånebeloppet i slutet av året (mn euro) 829,1 882,3 965,9
Avskrivna, efterskänkta lån (mn euro) 20,2 20,0 19,1

1) Inbegriper även lån beviljade med anslag under moment 32.20.87.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utbetalningar av fullmaktsökningar 1 300
Utbetalningar av fullmaktsökningar (överföring till moment 32.40.89) -4 100
Sammanlagt -2 800

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 137 200 000
2019 budget 140 000 000
2018 bokslut 161 793 255

87. Kapitallån för modernisering av industrin och utveckling av företagsledda ekosystem för affärsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 000 000 euro.

Anslaget får användas till beviljande av kapitallån utan säkerhet enligt aktiebolagslagen (624/2006) till företag och andra sammanslutningar för verksamhet som utvecklar ekosystemen för affärsverksamhet.

Lån kan beviljas i form av kapitallån som inte innehåller statligt stöd eller i form av startstöd enligt kommissionens förordning (EU) nr 651/2014. Om lånet har beviljats i form av startstöd och den affärsverksamhet som ett ungt företag eftersträvar misslyckas, kan i undantagsfall det utestående lånekapitalet och räntorna efterskänkas eller lånevillkoren på något annat sätt ändras i enlighet med det som närmare anges i statsrådets förordning 1444/2014.

En del av finansieringen kan betalas ut i förskott.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Om en del av bevillningsfullmakten för 2019 är oanvänd, får 2020 beslut om beviljande av den oanvända delen fattas till ett belopp av högst 10 000 000 euro.

Förklaring:Med kapitallån finansieras företag som är i inledningsfasen och som genom sin verksamhet moderniserar industrin och utvecklar nya ekosystem för affärsverksamhet. Målet är att främja företagsverksamhet som baserar sig på ett effektivt utnyttjande av kapital och kompetens av ny, immateriell karaktär för främjande av ekonomisk tillväxt.

Den verksamhet som finansieras kan ha samband med t.ex. verksamheten för en operatör för ett ekosystem för affärsverksamhet eller utvecklande av data- eller testplattformar.

Effektmålen har angetts i samband med moment 32.20.40.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 Sammanlagt
fr.o.m.
2020
       
Förbindelser som ingåtts före 2020 20 000 4 000 24 000
Utgifter sammanlagt 20 000 4 000 24 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av förslagsanslaget 8 000
Sammanlagt 8 000

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 20 000 000
2019 I tilläggsb. 18 000 000
2019 budget 12 000 000
2018 bokslut 5 914 375