Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2020

55. (31.30.63) Köp och utvecklande av tjänster inom den offentliga persontrafiken (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 108 474 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ersättningar till trafikidkare i enlighet med avtalen om allmän trafik så som det föreskrivs i trafikavtalsförordningen (EG) nr 1370/2007)

2) till betalning av understöd enligt lagen om transportservice (320/2017) till användare av trafiktjänster

3) till köp av tågtrafiktjänster

4) till köp av flygtrafiktjänster

5) till köp av fartygstrafiktjänster för Kvarken

6) till köp av region- och lokaltrafik och till kostnader för inrättande och användning av biljettsystemet

7) till stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner

8) till stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner

9) till projekt för utvecklande av trafiktjänster och andra utgifter som främjar användningen av trafiktjänster samt för mobilitetsstyrning.

Av anslaget får beviljas understöd till kommuner och andra sammanslutningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för transportservice (509/2018).

Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget är avsett för utgifter som avses i lagen transportservice (320/2017) samt för vissa andra utgifter som hänförs till produktionen av kollektivtrafiktjänster och till främjandet och utvecklandet av kollektivtrafiken samt till mobilitetsstyrningen.

Staten ersätter i regel regionala köp direkt till trafikidkaren. Kommunerna betalar sin andel av kostnaderna. När det gäller trafik som ordnas enligt bruttomodellen får staten biljettinkomsterna som budgeteras under inkomster i statsbudgeten. Utöver dessa inkomster budgeteras det också andra inkomster i anslutning till det riksomfattande biljett- och betalningssystemet. För 2020 har det vid dimensioneringen av momentet beaktats 2 500 000 euro som biljettinkomster som har budgeterats som inkomstpost under momentet 12.31.10.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Upphandling av tågtrafik 32 170
Köp och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken 32 329
Stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner 13 250
Klimatbaserade åtgärder 20 000
Stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner 8 125
Upphandling av flygtrafik 1 000
Kvarkentrafiken 250
Utvecklingsprojekt 750
Mobilitetsstyrning 600
Sammanlagt 108 474
Upphandling av tågtrafik

Avtalet mellan staten och VR-Group Ab om upphandling av tågtrafiken 2020 omfattar närtrafik utanför samkommunen Helsingforsregionens trafik och dessutom fjärrtrafik som sköts med rälsbussar. Avtalet om upphandlad trafik innehåller en option på fortsättning i 1,5 år till och med 6/2022. Utöver den trafik som köps med stöd av avtalet i fråga är VR-Group Ab skyldigt att på det sätt som kommunikationsministeriet bestämmer sköta den trafik som avses i koncessionsavtalet om ensamrätt till persontågtrafik så som kommunikationsministeriet slår fast i sitt beslut om trafikplikt.

Syftet med stödet till fjärrtrafiken och närtrafiken är att upprätthålla och höja servicenivån inom tågtrafiken och kollektivtrafikens andel av färdsätten. Genom köpen inom tågtrafiken tillgodoses sådana resebehov på regional nivå och på riksnivå som anses vara nödvändiga, till den del dessa tjänster inte kan ordnas på marknadsvillkor och i den omfattning som det årligen för ändamålet beviljade anslaget tillåter. Köpen möjliggör en högre servicenivå än den som enbart de direkta biljettintäkterna ger möjlighet till.

Köp och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna finansierar den offentliga persontrafik på landsbygden som kan ses som grundläggande service. Dessutom upphandlar de trafik till sin region genom konkurrensutsatta avtal i vars finansiering kommunerna kan delta. I statsrådets förordning om statsunderstöd för transportservice finns bestämmelser om grunderna för det stöd som närings-, trafik- och miljöcentralerna beviljar. Utöver detta används finansieringen för kostnader för inrättande och användning av biljettsystemet.

Tyngdpunkten för region- och lokaltrafikens utvecklingsåtgärder ligger på planering av trafiken och främjande och utvecklande av samordningen av persontransporterna.

Stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner

Staten stöder Samkommunen Helsingforsregionens trafik och trafiktjänsterna i stadsregionerna Tammerfors, Åbo och Uleåborg under förutsättning att finansieringen är kopplad till de utvecklingsåtgärder som avtalats i intentionsavtalet om markanvändning, boende och trafik (MBT) så att man kan garantera finansieringens effekter i enlighet med målen i programmet. Staten vill dessutom genom finansieringen bidra till att anslutningen till den myndighet som ansvarar för att ordna den offentliga persontrafiken inte ska utgöra en oskälig kostnadsbörda för kommunen. För att främja målen för energi- och klimatstrategin stöder staten en sådan utveckling av trafiktjänsterna i de stora stadsregionerna som främjar en digitalisering och tjänstefiering och som utvecklar interoperabla biljett- och betalningssystem som bygger på ett identifikationsbaserat bakgrundssystem.

Staten stöder de stora stadsregionerna med högst 50 % av de godtagbara kostnaderna.

Stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner

Staten stöder trafiktjänsterna i de medelstora stadsregionerna under förutsättning att stadsregionerna har upprättat ett intentionsavtal om utveckling av trafiktjänsterna och att de deltar i finansieringen av utvecklingsåtgärderna med minst 50 % av de godtagbara kostnaderna. För att främja målen för energi- och klimatstrategin stöder staten en sådan utveckling av trafiktjänsterna i de medelstora stadsregionerna som främjar en digitalisering och tjänstefiering och som utvecklar interoperabla biljett- och betalningssystem som bygger på ett identifikationsbaserat bakgrundssystem.

Upphandling av flygtrafik

Flygtrafik kan upphandlas för orter till vilka restiden från Helsingfors är längre än tre timmar med tåg. Genom att staten upphandlar flygtrafik på reguljära rutter tryggas sådana förbindelser som är nödvändiga främst för näringslivet. Även lokala och regionala instanser deltar i finansieringen av dessa förbindelsesträckor. I den upphandlade trafiken mellan Helsingfors och Nyslott reste år 2018 ca 10 800 passagerare. Avtalet om den regelbundna flygtrafiken på rutten Helsingfors—Nyslott gäller 8.1.2018—18.12.2020.

Kvarkentrafiken

Målet med upphandlingen av fartygstrafiken i Kvarken är att garantera en passagerarfärjetrafik mellan Vasa och Umeå året om. År 2018 var antalet passagerare cirka 210 000. Statens betalningsandel är högst 50 % av kostnaderna för köpen. Det nuvarande årliga bidraget på 250 000 euro för avtalstrafiken bibehålls till slutet av den innevarande avtalsperioden 2020. Från och med 2021 deltar staten inte längre i drivandet av fartygstrafiken genom årliga köp av tjänster.

Utvecklingsprojekt

Genom riksomfattande, strategiska utvecklingsåtgärder försöker man främja den offentliga persontrafikens verksamhetsförutsättningar, konkurrenskraft och attraktivitet på lång sikt. En förutsättning för beviljandet av statsunderstöd för utvecklingsprojekt är att de som får statsunderstöd deltar i kostnaderna för projektet med åtminstone en lika stor andel och att resultaten av utvecklingsprojekten även främjar de riksomfattande utvecklingsmålen.

Mobilitetsstyrning

Genom mobilitetsstyrning medverkar man till att öka både andelen offentlig persontrafik och andelen gång och cykling, särskilt i stadsregionerna. Metoderna är bl.a. informationsstyrning, marknadsföring och stöd till att utveckla tjänsterna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Klimatbaserad nivåförhöjning (regeringsprogr. 2019) 20 000
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -300
Sammanlagt 19 700

Momentets rubrik har ändrats.


2020 budget 108 474 000
2019 I tilläggsb. 5 000 000
2019 budget 88 774 000
2018 bokslut 99 974 000