Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2020

54. (31.30.64 och 66) Köp och utvecklande av skärgårds- och förbindelsefartygstrafiken (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 19 136 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården och konsumtionsutgifter som föranleds av dessa tjänster samt till redogörelser och information

2) till reparation av de bryggor som används för skärgårdens förbindelsefartygstrafik

3) till understöd för underhållet av de isvägar av privat natur som ersätter förbindelsefartygstrafiken

4) till betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter som har beviljats under tidigare år.

Av anslaget får det dessutom beviljas understöd för de trafikidkare som sköter förbindelserna i skärgården på de grunder som anges i statsrådets förordning (371/2001).

I fråga om understöden budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland bemyndigas år 2020 att ingå femåriga helhetsserviceavtal om köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården till ett belopp av högst 17 500 000 euro av de totala kostnaderna.

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:Enligt lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) ska staten försöka sörja för att skärgårdens bofasta befolkning har transportservice till sitt förfogande.

Förbindelsefartygstrafiken är trafik som Transport- och kommunikationsverket ansvarar för och den täcker nästan alla de öar med bofast befolkning i Skärgårdshavet och Finska viken som inte har någon vägförbindelse. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland upphandlar tjänster för förbindelsefartygstrafik genom konkurrensutsättning. Passagerarantalet inom förbindelsefartygstrafiken beräknas vara ca 220 000 personer år 2020. De utgifter som helhetsserviceavtalen orsakar är per passagerare ca 80 euro per resa och per bofast person längs förbindelsefartygsrutterna ca 30 000 euro per år.

Syftet med stöden är att bibehålla förbindelserna för invånare i sådana skärgårdsområden där det inte finns tillgång till förbindelsefartygstrafik. Stödet riktas främst till ordnandet av passagerar- och godstransporter i Finska viken och i Åbolands skärgård.

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland har gällande avtal om produktion av förbindelsetrafiktjänster åren 2013—2021 för Nagu södra rutt och Nagu tvärtrafik samt för förbindelsfartygstrafiken på ruttområdet Houtskär—Iniö. Avtalen går ut vid utgången av 2021 och avsikten är att inleda upphandlingen av nya avtal under 2020.

Genom de nya fullmakterna tryggas köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken på de aktuella rutterna som helhetstjänster där tjänsteleverantörerna svarar för anskaffningen och underhållet av de fartyg som trafikerar rutterna. Helhetsservicen enligt avtalen ska gälla tidsperioden 1.5.2022—30.4.2027. Förbindelsefartygstjänsterna beräknas föranleda utgifter på ca 3 500 000 euro om året under åren 2022—2027. Hur stor fullmakt som behövs grundar sig på prisnivån för de nuvarande avtalen samt i huvudsak på den nuvarande verksamhetsmodellen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Reparation av de bryggor som används för förbindelsfartygstrafiken 1 250
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -100
Sammanlagt 1 150

2020 budget 19 136 000
2019 budget 17 986 000
2018 bokslut 17 986 000