Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2020

51. (31.20.(40), 41, 42, 30.42, 51, 40.(45)) Understöd till tjänster inom trafik, transport och kommunikation (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 19 741 000 euro.

Anslaget får användas

1) till allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik och till utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsundersökningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av säkerhetsverksamhet för vägtrafik (1207/2016)

2) till betalning av understöd enligt lagen om skrotningspremie för personbilar, stöd för anskaffning av eldrivna personbilar och stöd för konvertering av personbilar till gas- eller etanoldrift (971/2017)

3) till betalning av statsunderstöd för kostnader för ordnande av yrkesutbildning inom järnvägstrafiken

4) till betalning av prisstöd för lotsning i Saimenområdet i enlighet med lotsningslagen (940/2003).

I fråga om punkt 1 och 4 budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Dispositionsplan (euro)

   
Säkerhetsverksamhet för vägtrafik 9 100 000
Konverteringsstöd för personbilar 6 000 000
Yrkesutbildning i samband med järnvägstrafiken 841 000
Prisstöd för lotsning inom Saimenområdet 3 800 000
Sammanlagt 19 741 000

Förklaring:Med anslaget för säkerhetsverksamhet för vägtrafiken främjas de trafikpolitiska målen för säkerhet i vägtrafiken. Anslaget baserar sig på den trafiksäkerhetsavgift som tas ut hos försäkringsbolag och som intäktsförs under moment 11.19.05.

Målet med anskaffnings- och konverteringsstödet för personbilar är att främja en förnyelse av bilbeståndet så att allt fler personbilar fungerar med alternativa drivkrafter eller bränslen (el, bio- eller naturgas eller höginblandad etanol) och att därigenom minska de skadliga utsläpp som orsakas av trafiken.

Anslaget för utbildning inom järnvägsbranschen är avsett för en läroanstalt eller ett aktiebolag som erbjuder övergripande yrkesutbildning inom järnvägsbranschen för olika uppgifter och som är oberoende av aktörerna inom järnvägsbranschen.

Enligt lotsningslagen tas det på Saima kanal och Saimens vattenområde ut en lotsningsavgift som grundar sig på ett nedsatt pris per enhet. Det nedsatta priset per enhet är maximalt två tredjedelar av det ordinarie priset per enhet. Det är därför meningen att prisstöd enligt momentet ska betalas för företagsekonomiskt olönsam lagstadgad lotsning inom Saimenområdet till det företag som producerar lotsningstjänster. Lotsningssträckorna är betydligt längre på Saimenområdet än i havstrafiken. Skillnaden mellan den allmänna lotsningsavgiften och lotsningsavgiften på Saimen ersätts så att ersättningen är högst lika stor som underskottet för Saimenområdet (inkl. kanalen).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Återtagande av inbesparingen till följd av en minskning av inflödet av trafiksäkerhetsavgiften 1 390
Minskning av inflödet av trafiksäkerhetsavgiften -1 390
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -400
Sammanlagt -400

2020 budget 19 741 000
2019 budget 20 141 000
2018 bokslut 31 641 000