Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2020

77. Utvecklande av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 351 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet

2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.

Fullmakt

Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt på det sättet att de utgifter som föranleds staten uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen

Nya trafikledsprojekt

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten (euro)
   
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö 62 000 000
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä 15 000 000
Planering av banan Seinäjoki—Vasa 3 000 000

Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Vägprojekt  
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg 64 000 000
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia 30 000 000
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik 80 000 000
E18 Fredrikshamns omfartsväg 180 000 000
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg 77 900 000
Rv 8 Åbo—Björneborg 92 500 000
Anslutningsförbindelser för västmetron 19 900 000
Rv 5 vid S:t Michel 27 000 000
Lv 101 förbättring av Ring I 32 000 000
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand 76 000 000
Sv 77 Viitasaari—Keitele 13 000 000
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, fas 1 27 000 000
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius 15 000 000
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki 22 500 000
Rv 4 Uleåborg—Kemi 140 000 000
Rv 5 S:t Michel–Juva 121 000 000
Rv 12 Lahtis södra ringväg 198 000 000
Rv 12 Tillola—Keltti 14 000 000
Ring I i Bredvik 20 000 000
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron 7 000 000
Rv 4 Kirri—Tikkakoski 139 000 000
   
Banprojekt  
Förbättring av banan Kouvola–Kotka/Fredrikshamn 98 000 000
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) 55 000 000
Förbättring av bangården i Joensuu 74 000 000
Ringbanan 517 000 000
Österbottenbanan 674 000 000
Mellersta Böle, västra spåret 48 800 000
Triangelspåret i Riihimäki 12 500 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 150 000 000
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors 60 000 000
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen 165 000 000
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg–Tallholmen 5 700 000
Elektrifiering av Nystadsbanan 21 000 000
   
Farledsprojekt  
Byggande av havsfarleden till Uleåborg 27 500 000
Havsfarleden till Raumo 31 500 000
Förflyttning av Nyslotts djupfarled 40 000 000
Havsfarleden till Karleby 45 000 000
Havsfarleden till Nordsjö 12 500 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik 173 000 000

Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för utvecklingsinvesteringar som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikledsverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för trafikledsprojekt som hör till statens ansvar.

Projekt

  Godkänd Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal
mn €
Beräknad användning
mn €
Anslagsbehov
år 2020
mn €
Senare anslagsbehov
mn €
               
Vägprojekt              
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg Tilläggsbudget 2019 2022 64,0   2,4 20,0 41,6
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia Tilläggsbudget 2019 2021 30,0   30,0 - -
Rv 4 Uleåborg—Kemi Budget 2017/tilläggsbudget 2018 2021 140,0   98,6 35,4 5,9
Rv 5 S:t Michel—Juva Budget 2017 2021 121,0   81,0 22,0 18,0
Rv 12 Lahtis södra ringväg Budget 2017 2021 198,0   160,7 37,3 -
Ring I i Bredvik Budget 2018 2021 20,0   17,0 3,0 -
Rv 4 Kirri—Tikkakoski Budget 2018 2021 139,0   44,0 64,0 31,0
               
Banprojekt              
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn Tilläggsbudget 2019 2025 98,0   3,0 35,0 60,0
Idensalmi–Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) Tilläggsbudget 2019 2023 55,0   0,5 5,0 49,5
Förbättring av bangården i Joensuu Tilläggsbudget 2019 2023 74,0   1,0 20,0 53,0
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 Budget 2015 2020 150,0   120,7 17,1 12,2
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors Budget 2016 2020 60,0   56,1 3,9 -
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen Budget 2017 2022 165,0   37,4 63,8 63,8
Elektrifiering av Nystadsbanan Tilläggsbudget 2017 2021 21,0   19,0 2,0 -
               
Farledsprojekt              
Byggande av havsfarleden till Uleåborg Tilläggsbudget 2019 2021 27,5   27,5 - -
Havsfarleden till Nordsjö Budget 2018 2020 12,5   7,0 5,5 -
               
Gemensamma trafikledsprojekt              
Annan planering av utvecklingsprojekt         - 7,0 -
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt     1 375,0   705,9 341,0 335,0
               
Nya trafikledsprojekt              
Elektrifiering av banavsnittet Hangö—Hyvinge Budget 2020   62,0   - 3,0 59,0
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä Budget 2020   15,0     4,0 11,0
Planering av banan Seinäjoki—Vasa Budget 2020   3,0     3,0 -
Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi Budget 2020   -     0,2 -
Nya trafikledsprojekt sammanlagt     80,0     10,2 70,0
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt     1 455,2   705,9 351,2 405,0

Som motivering till de nya projekten föreslås följande:

Elektrifiering av banavsnittet Hangö—Hyvinge

Hyvinge–Karis–Hangö är en enkelspårig bana som inte är elektrifierad. Elektrifieringen omfattar banan Hyvinge–Karis–Hangö fram till gränsen för statens bannät. Elektrifieringen omfattar en spårsträcka på sammanlagt 165 km. Inom ramen för projektet förbättras och avlägsnas dessutom plankorsningar. På banavsnittet finns 78 plankorsningar.

Projektet har som mål att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och att minska de skadliga utsläppen från trafiken. Dessutom förbättras säkerheten vid plankorsningarna.

Kostnadsförslaget för projektet är 62,0 miljoner euro. För elektrifieringen är förhållandet nytta/kostnad 0,87.

Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä

Banan Tammerfors—Jyväskylä är dubbelspårig mellan Tammerfors och Orivesi och enkelspårig mellan Orivesi och Jyväskylä. Planeringen omfattar en grundlig förbättring av hela banan Tammerfors—Jyväskylä och utvecklingsåtgärder, bl.a. förnyande av säkerhetsanordningar och byggande av ett dubbelspår mellan Lahdenperä och Jämsä. Åtgärderna förutsätter utredningsplanering, banplanering och byggplanering.

Planering av banan Seinäjoki—Vasa

Banan Seinäjoki—Vasa är en enkelspårig bana med en hastighetsbegränsning på 120 km/h. Planeringen omfattar utvecklingsåtgärder för banavsnittet. Utvecklingsåtgärderna kan innebära att plankorsningar avlägsnas, hastighetsbegränsningar höjs på vissa banavsnitt och geometrifel korrigeras. De planerade åtgärderna påverkar också restiden på banavsnittet.

Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi

Farleden till Ajos i Kemi har ett seglationsdjup på 10,0 meter. Enligt det planerade projektet ska farleden till Ajos i Kemi göras djupare så att den uppfyller kraven på 12,0 meters leddjupgående. Fördjupningen förutsätter muddring och tippning av muddermassor samt arbeten med säkerhetsanordningar i anknytning till utmärkning av farleden. Syftet med projektet är minskade transportkostnader för näringslivet. Anslaget anvisas för en eventuell komplettering av planeringen av vattentillstånd och för byggplanering. Beslut om att genomföra projektet fattas separat.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023— Sammanlagt fr.o.m. 2020
           
Oavslutade trafikledsprojekt 334 000 228 415 83 100 23 500 669 015
Nya trafikledsprojekt 10 000 29 000 31 000 10 000 80 000
Utgifter sammanlagt 344 000 257 415 114 100 33 500 749 015

Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 360 miljoner euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Elektrifiering av banavsnittet Hangö-Hyvinge 3 000
Förändring i behovet av anslag -32 350
Förbättring av bangården i Joensuu 20 000
Idensalmi-Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) 5 000
Kouvola-Kotka/Fredrikshamn 35 000
Ökat anslag för annan planering av utvecklingsprojekt 2 000
Överföring från moment 31.10.79 5 200
Planering av banan Seinäjoki–Vasa 3 000
Planering av banan Tammerfors–Jyväskylä 4 000
Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi 200
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring till moment 31.10.20) -12 000
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg 20 000
Sammanlagt 53 050

2020 budget 351 200 000
2019 II tilläggsb. 70 935 000
2019 budget 298 150 000
2018 bokslut 363 850 000