Statsbudgeten 2020
77. Utvecklande av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 351 200 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt på det sättet att de utgifter som föranleds staten uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten (euro) | |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 15 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 000 000 |
Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | 64 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för västmetron | 19 900 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 140 000 000 |
Rv 5 S:t Michel–Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Förbättring av banan Kouvola–Kotka/Fredrikshamn | 98 000 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 55 000 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Ringbanan | 517 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, västra spåret | 48 800 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 12 500 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg–Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Byggande av havsfarleden till Uleåborg | 27 500 000 |
Havsfarleden till Raumo | 31 500 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 173 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för utvecklingsinvesteringar som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikledsverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för trafikledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslagsbehov år 2020 mn € |
Senare anslagsbehov mn € |
|
Vägprojekt | |||||||
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | Tilläggsbudget 2019 | 2022 | 64,0 | 2,4 | 20,0 | 41,6 | |
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | Tilläggsbudget 2019 | 2021 | 30,0 | 30,0 | - | - | |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017/tilläggsbudget 2018 | 2021 | 140,0 | 98,6 | 35,4 | 5,9 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 81,0 | 22,0 | 18,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 160,7 | 37,3 | - | |
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2021 | 20,0 | 17,0 | 3,0 | - | |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 44,0 | 64,0 | 31,0 | |
Banprojekt | |||||||
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2025 | 98,0 | 3,0 | 35,0 | 60,0 | |
Idensalmi–Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 55,0 | 0,5 | 5,0 | 49,5 | |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 1,0 | 20,0 | 53,0 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 120,7 | 17,1 | 12,2 | |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 56,1 | 3,9 | - | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 37,4 | 63,8 | 63,8 | |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudget 2017 | 2021 | 21,0 | 19,0 | 2,0 | - | |
Farledsprojekt | |||||||
Byggande av havsfarleden till Uleåborg | Tilläggsbudget 2019 | 2021 | 27,5 | 27,5 | - | - | |
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 7,0 | 5,5 | - | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 7,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 375,0 | 705,9 | 341,0 | 335,0 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nya trafikledsprojekt | |||||||
Elektrifiering av banavsnittet Hangö—Hyvinge | Budget 2020 | 62,0 | - | 3,0 | 59,0 | ||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 15,0 | 4,0 | 11,0 | |||
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | Budget 2020 | 3,0 | 3,0 | - | |||
Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi | Budget 2020 | - | 0,2 | - | |||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 80,0 | 10,2 | 70,0 | ||||
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 455,2 | 705,9 | 351,2 | 405,0 |
Som motivering till de nya projekten föreslås följande:
Hyvinge–Karis–Hangö är en enkelspårig bana som inte är elektrifierad. Elektrifieringen omfattar banan Hyvinge–Karis–Hangö fram till gränsen för statens bannät. Elektrifieringen omfattar en spårsträcka på sammanlagt 165 km. Inom ramen för projektet förbättras och avlägsnas dessutom plankorsningar. På banavsnittet finns 78 plankorsningar.
Projektet har som mål att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och att minska de skadliga utsläppen från trafiken. Dessutom förbättras säkerheten vid plankorsningarna.
Kostnadsförslaget för projektet är 62,0 miljoner euro. För elektrifieringen är förhållandet nytta/kostnad 0,87.
Banan Tammerfors—Jyväskylä är dubbelspårig mellan Tammerfors och Orivesi och enkelspårig mellan Orivesi och Jyväskylä. Planeringen omfattar en grundlig förbättring av hela banan Tammerfors—Jyväskylä och utvecklingsåtgärder, bl.a. förnyande av säkerhetsanordningar och byggande av ett dubbelspår mellan Lahdenperä och Jämsä. Åtgärderna förutsätter utredningsplanering, banplanering och byggplanering.
Banan Seinäjoki—Vasa är en enkelspårig bana med en hastighetsbegränsning på 120 km/h. Planeringen omfattar utvecklingsåtgärder för banavsnittet. Utvecklingsåtgärderna kan innebära att plankorsningar avlägsnas, hastighetsbegränsningar höjs på vissa banavsnitt och geometrifel korrigeras. De planerade åtgärderna påverkar också restiden på banavsnittet.
Farleden till Ajos i Kemi har ett seglationsdjup på 10,0 meter. Enligt det planerade projektet ska farleden till Ajos i Kemi göras djupare så att den uppfyller kraven på 12,0 meters leddjupgående. Fördjupningen förutsätter muddring och tippning av muddermassor samt arbeten med säkerhetsanordningar i anknytning till utmärkning av farleden. Syftet med projektet är minskade transportkostnader för näringslivet. Anslaget anvisas för en eventuell komplettering av planeringen av vattentillstånd och för byggplanering. Beslut om att genomföra projektet fattas separat.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | 2023— | Sammanlagt fr.o.m. 2020 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 334 000 | 228 415 | 83 100 | 23 500 | 669 015 |
Nya trafikledsprojekt | 10 000 | 29 000 | 31 000 | 10 000 | 80 000 |
Utgifter sammanlagt | 344 000 | 257 415 | 114 100 | 33 500 | 749 015 |
---|
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 360 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Elektrifiering av banavsnittet Hangö-Hyvinge | 3 000 |
Förändring i behovet av anslag | -32 350 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 20 000 |
Idensalmi-Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 5 000 |
Kouvola-Kotka/Fredrikshamn | 35 000 |
Ökat anslag för annan planering av utvecklingsprojekt | 2 000 |
Överföring från moment 31.10.79 | 5 200 |
Planering av banan Seinäjoki–Vasa | 3 000 |
Planering av banan Tammerfors–Jyväskylä | 4 000 |
Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi | 200 |
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring till moment 31.10.20) | -12 000 |
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | 20 000 |
Sammanlagt | 53 050 |
2020 budget | 351 200 000 |
2019 II tilläggsb. | 70 935 000 |
2019 budget | 298 150 000 |
2018 bokslut | 363 850 000 |