Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2020

30. (31.10.35 och 36) Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 138 700 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller byggande av västmetron från Mattby till Stensvik i Esbo, byggande av snabbspårvägen Spårjokern och byggande av en spårväg i Tammerfors (fas 1).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Dispositionsplan (euro)

   
Byggande av västmetron från Mattby till Stensvik 90 000 000
Byggande av snabbspårvägen Spårjokern 30 000 000
Byggande av en spårväg i Tammerfors, fas 1 18 700 000
Sammanlagt 138 700 000
Fullmakt

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:I och med det fortsatta projektet för byggandet av västmetron ska västmetron förlängas från Mattby till Stensvik i Esbo. Understödet betalas till Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2017 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2014—2016. Maximibeloppet av understödet enligt kostnadsnivån för MAKU-index november 2013 (136,72 poäng 2005 =100) är 240 miljoner euro.

Spårjokern är en regional ringformad kollektivtrafikförbindelse som genomförs i form av en snabbspårväg från Östra Centrum via Sockenbacka och Alberga till Kägeludden. Understöd betalas till Helsingfors och Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Understödets maximibelopp är 84,0 miljoner euro.

I den första fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs det spårväg på sträckan Hervanta—centrum—Tammerfors universitetssjukhus (Tays) och i andra fasen mellan centrum och Lentävänniemi. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 71,0 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 55,05 miljoner euro och för den andra fasen högst 15,95 miljoner euro.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 Sammanlagt
fr.o.m.
2020
         
Västmetron Mattby—Stensvik 90 000 34 740   124 740
Snabbspårvägen Spårjokern 30 000 30 000 18 200 78 200
Spårvägen i Tammerfors, fas 1 18 700 950   19 650
Spårvägen i Tammerfors, fas 2   15 950   15 950
Sammanlagt 138 700 81 640 18 200 238 540

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Spårjokern 24 500
Spårvägen i Tammerfors -900
Västmetron 85 000
Sammanlagt 108 600

2020 budget 138 700 000
2019 II tilläggsb. 380 000
2019 budget 30 100 000
2018 bokslut 47 600 000