Statsbudgeten 2020
30. (31.10.35 och 36) Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 138 700 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller byggande av västmetron från Mattby till Stensvik i Esbo, byggande av snabbspårvägen Spårjokern och byggande av en spårväg i Tammerfors (fas 1).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Byggande av västmetron från Mattby till Stensvik | 90 000 000 |
Byggande av snabbspårvägen Spårjokern | 30 000 000 |
Byggande av en spårväg i Tammerfors, fas 1 | 18 700 000 |
Sammanlagt | 138 700 000 |
---|
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:I och med det fortsatta projektet för byggandet av västmetron ska västmetron förlängas från Mattby till Stensvik i Esbo. Understödet betalas till Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2017 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2014—2016. Maximibeloppet av understödet enligt kostnadsnivån för MAKU-index november 2013 (136,72 poäng 2005 =100) är 240 miljoner euro.
Spårjokern är en regional ringformad kollektivtrafikförbindelse som genomförs i form av en snabbspårväg från Östra Centrum via Sockenbacka och Alberga till Kägeludden. Understöd betalas till Helsingfors och Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Understödets maximibelopp är 84,0 miljoner euro.
I den första fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs det spårväg på sträckan Hervanta—centrum—Tammerfors universitetssjukhus (Tays) och i andra fasen mellan centrum och Lentävänniemi. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 71,0 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 55,05 miljoner euro och för den andra fasen högst 15,95 miljoner euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | Sammanlagt fr.o.m. 2020 |
|
Västmetron Mattby—Stensvik | 90 000 | 34 740 | 124 740 | |
Snabbspårvägen Spårjokern | 30 000 | 30 000 | 18 200 | 78 200 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 1 | 18 700 | 950 | 19 650 | |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | 15 950 | 15 950 | ||
Sammanlagt | 138 700 | 81 640 | 18 200 | 238 540 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Spårjokern | 24 500 |
Spårvägen i Tammerfors | -900 |
Västmetron | 85 000 |
Sammanlagt | 108 600 |
2020 budget | 138 700 000 |
2019 II tilläggsb. | 380 000 |
2019 budget | 30 100 000 |
2018 bokslut | 47 600 000 |