Statsbudgeten 2020
10. (31.10, delvis) Trafik- och kommunikationsnäten
Förklaring:Statens trafiknät består av landsvägsnätet, bannätet och farleder. Vid utgången av 2018 var landsvägsnätets längd 77 993 km, bannätets 5 926 km och farledernas 16 286 km.
Balansvärde för trafiknätet (mn euro)
2018 | 2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Vägar | 15 106 | 14 989 | 14 222 |
Järnvägar | 4 779 | 4 779 | 4 501 |
Farleder | 219 | 254 | 221 |
Sammanlagt | 20 104 | 20 022 | 18 944 |
Det eftersatta underhållet när det gäller landsvägar, järnvägar och farleder uppgick år 2018 till sammanlagt ca 2,5 miljarder euro. Med eftersatt underhåll avses den penningsumma som behövs för att trafiklederna ska vara i gott skick enligt dagens behov. Med gott skick avses en teknisk-ekonomisk nivå där trafikledens servicenivå är tillräcklig i förhållande till trafikledens trafikvolym och betydelse och där upprätthållandet av servicenivån inte blir orimligt dyrt.
Inkomster av och utgifter för trafikledsnätet (mn euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Basunderhåll av transportinfrastrukturen (20) | 1 321,2 | 1 065,4 | 1 409,1 |
Inkomster | 63,1 | 57,6 | 50,3 |
— Banavgift | 45,6 | 51,0 | 45,0 |
— Övriga inkomster | 17,5 | 6,6 | 5,3 |
Utgifter | 1 384,3 | 1 123,0 | 1 459,4 |
Underhåll | 768,2 | 775,5 | 798,0 |
— Skötsel | 401,2 | 390,2 | 413,7 |
— Isbrytning | 60,6 | 57,6 | 64,0 |
— Reparation | 306,4 | 327,7 | 320,3 |
Förbättring och planering | 117,0 | 56,5 | 171,8 |
— Investeringar i förbättring av trafikleder | 83,6 | 33,1 | 139,0 |
— Planering | 33,4 | 23,4 | 32,8 |
Trafiktjänster | 125,5 | 191,0 | 189,6 |
— Informations- och styrningstjänster för trafiken | 73,2 | 141,0 | 139,6 |
— Landsvägsfärjetrafik | 49,2 | 50,0 | 50,0 |
— Sjökartläggning | 3,1 | - | - |
Minskning av det eftersatta underhållet | 373,6 | 100,0 | 300,0 |
Understöd (30, 31) | 55,6 | 34,6 | 174,1 |
---|---|---|---|
Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (30) | 47,6 | 30,1 | 138,7 |
Vissa understöd (31) | 8,0 | 4,5 | 35,4 |
Utvecklingsinvesteringar (76, 77, 79) | 406,1 | 446,2 | 499,0 |
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) | 18,8 | 30,0 | 35,0 |
Utvecklande av trafikledsnätet (77) | 278,3 | 298,2 | 351,2 |
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) | 109,0 | 118,0 | 112,8 |
Nettoutgifter sammanlagt | 1 782,9 | 1 546,2 | 2 082,2 |
Bruttoutgifter sammanlagt | 1 846,0 | 1 603,8 | 2 132,5 |
Utvecklingen av uppgifter som gäller verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)
2018 utfall |
2019 uppskattning |
förändring | 2020 uppskattning |
förändring | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter | |||||
Utländsk godstrafik vid kusten, mn ton | 102 548 | 104 805 | 2,2 % | 107 110 | 2,2 % |
Passagerartrafik, mn resenärer | 19,0 | 19,4 | 2,1 % | 19,8 | 2,1 % |
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro | 49 078 | 48 400 | -1,4 % | 50 160 | 3,6 % |
Övriga intäkter, 1 000 euro | 1 488 | 416 | -72,0 % | 418 | 0,5 % |
Kostnader, 1 000 euro | 94 252 | 96 748 | 2,7 % | 97 338 | 0,6 % |
Kostnadsmotsvarighet | 53,7 % | 50,5 % | -2,0 % | 52,0 % | 0,3 % |
Kapitlets rubrik har ändrats.
20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 409 111 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikleder, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem och styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafik och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. Till den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får det användas högst 139 600 000 euro
2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal
3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till fullgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom, med undantag för inkomster av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt basunderhållet av transportinfrastrukturen . Med anslagen för basunderhållet av transportinfrastrukturen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter som digitaliseringen medför.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats banavgiftens grundavgift på 50 miljoner euro och andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter) på 5 miljoner euro.
Man strävar efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet näringslivets behov. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena med vars hjälp bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.
Inkomster av och utgifter för basunderhållet av transportinfrastrukturen per trafikform åren 2018—2020 (mn euro)
2018 bokslut | 2019 ordinarie budget | 2020 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 825 | - | 825 | 548 | - | 548 | 740 | - | 740 |
Banhållning | 587 | 53 | 534 | 343 | 57 | 286 | 481 | 50 | 431 |
Farledshållning | 110 | 1 | 109 | 91 | 1 | 90 | 98 | - | 98 |
Informations- och styrningstjänster för trafiken | - | - | - | 141 | - | 141 | 140 | - | 140 |
Sammanlagt | 1 522 | 54 | 1 468 | 1 123 | 58 | 1 065 | 1 459 | 50 | 1 409 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avlägsnande av farliga plankorsningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 12 000 |
Avskrivning av engångsposter | -27 520 |
Bestående nivåförhöjning för basunderhållet av transportinfrastrukturen (regeringsprogr. 2019) | 300 000 |
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring till moment 31.01.03) | -400 |
Minskandet av det eftersatta underhållet | 40 000 |
Program och projekt för att främja gång och cykling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 10 000 |
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring från moment 31.10.77) | 12 000 |
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen | -1 400 |
Underhåll av SS Saimaa (överföring från moment 31.01.02) | 380 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -1 310 |
Sammanlagt | 343 750 |
Anslaget under momentet har ombildats från ett tvåårigt till ett treårigt reservationsanslag. Genom ändringen ökas statsbudgetens flexibilitet och ändamålsenlighet när det gäller mer omfattande och längre projekt som omfattas av finansieringen av basunderhållet av transportinfrastrukturen. Momentets svenskspråkiga rubrik har ändrats.
2020 budget | 1 409 111 000 |
2019 II tilläggsb. | 40 000 000 |
2019 budget | 1 065 361 000 |
2018 bokslut | 1 468 490 000 |
30. (31.10.35 och 36) Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 138 700 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller byggande av västmetron från Mattby till Stensvik i Esbo, byggande av snabbspårvägen Spårjokern och byggande av en spårväg i Tammerfors (fas 1).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Byggande av västmetron från Mattby till Stensvik | 90 000 000 |
Byggande av snabbspårvägen Spårjokern | 30 000 000 |
Byggande av en spårväg i Tammerfors, fas 1 | 18 700 000 |
Sammanlagt | 138 700 000 |
---|
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:I och med det fortsatta projektet för byggandet av västmetron ska västmetron förlängas från Mattby till Stensvik i Esbo. Understödet betalas till Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2017 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2014—2016. Maximibeloppet av understödet enligt kostnadsnivån för MAKU-index november 2013 (136,72 poäng 2005 =100) är 240 miljoner euro.
Spårjokern är en regional ringformad kollektivtrafikförbindelse som genomförs i form av en snabbspårväg från Östra Centrum via Sockenbacka och Alberga till Kägeludden. Understöd betalas till Helsingfors och Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Understödets maximibelopp är 84,0 miljoner euro.
I den första fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs det spårväg på sträckan Hervanta—centrum—Tammerfors universitetssjukhus (Tays) och i andra fasen mellan centrum och Lentävänniemi. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 71,0 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 55,05 miljoner euro och för den andra fasen högst 15,95 miljoner euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | Sammanlagt fr.o.m. 2020 |
|
Västmetron Mattby—Stensvik | 90 000 | 34 740 | 124 740 | |
Snabbspårvägen Spårjokern | 30 000 | 30 000 | 18 200 | 78 200 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 1 | 18 700 | 950 | 19 650 | |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | 15 950 | 15 950 | ||
Sammanlagt | 138 700 | 81 640 | 18 200 | 238 540 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Spårjokern | 24 500 |
Spårvägen i Tammerfors | -900 |
Västmetron | 85 000 |
Sammanlagt | 108 600 |
2020 budget | 138 700 000 |
2019 II tilläggsb. | 380 000 |
2019 budget | 30 100 000 |
2018 bokslut | 47 600 000 |
31. (31.10.37 och 41) Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 35 400 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till kommunerna för infrastrukturprojekt som främjar gång och cykling och för andra projekt som främjar förhållandena för gång och cykling samt för infrastrukturprojekt som främjar verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafik
2) till betalning av statsunderstöd för verksamhets- och investeringsutgifter för de flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät
3) i enlighet med lagen (560/2018) och förordningen (1069/2018) om enskilda vägar till betalning av statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar
4) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av stöd för rådgivning och handledning av väglag och produktion av material och tjänster i anslutning till detta.
För statsunderstödens del budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Främjande av gång och cykling och kommunernas kollektivtrafikprojekt | 14 500 000 |
Flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät | 900 000 |
Understöd för enskilda vägar och konsumtionsutgifter för rådgivning av väglag | 20 000 000 |
Sammanlagt | 35 400 000 |
---|
Förklaring:Som en del av det program för att främja gång och cykling som statsrådet har godkänt genomförs ett gemensamt investeringsprogram för staten och kommunerna. Projekten i investeringsprogrammet ska förbättra förhållandena för cykel- och gångtrafiken. Programmet för att främja gång och cykling är ett led i genomförandet av den nationella energi- och klimatstrategin.
Staten kan bevilja understöd till kommuner som genomför åtgärder i enlighet med programmet. Kommunen ska delta i projektets kostnader med en minst lika stor satsning. Staten kan också bevilja kommunerna understöd för sådana infrastrukturprojekt genom vilka kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar förbättras och kollektivtrafikens andel av den totala färdmedelsfördelningen ökas. Ett sådant projekt kan t.ex. bestå av byggande av en infartsparkering.
På understöd som beviljas flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät tillämpas utöver statsunderstödslagen (688/2001) meddelandet från kommissionen om riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (EUT 2014/C 99/03) samt kommissionens förordning 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och senare gjorda ändringar i förordningen.
Anslaget för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar används för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.
Statsbidraget riktas i första hand till vägförbättringar samt till stöd för användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar. Antalet specialobjekt som understöds är ca 20.
Understöd beviljas bara för sådan förbättring av broar som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. Stödet kan maximalt uppgå till 75 % av de faktiska godkända kostnaderna. För sedvanliga vägförbättringsobjekt utgör stödets andel för närvarande 50 % och i vissa av de mest betydande broobjekten högst 75 %. Kommunernas stöd för objekt av detta slag har varierat mellan 0 och 20 %.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring från moment 31.10.50 | 13 000 |
Program och projekt för att främja gång och cykling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 11 000 |
Understöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 7 000 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -100 |
Sammanlagt | 30 900 |
2020 budget | 35 400 000 |
2019 budget | 4 500 000 |
2018 bokslut | 7 990 000 |
(50.) Statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur | -4 000 |
Överföring till moment 31.10.31 | -13 000 |
Sammanlagt | -17 000 |
2019 budget | 17 000 000 |
2018 bokslut | 13 000 000 |
76. Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 997 000 euro.
Anslaget får användas
1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt lagen om trafiksystem och landsvägar (503/2005) även till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)
3) till förvärv av bytesmark som kan användas för sådana områden som behövs för landsvägar och järnvägar och för ägoregleringar samt till ersättningar innan en väg- eller järnvägsplan godkänns
4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007) samt till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som behövs för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt
6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011)
7) till betalning av ersättningar enligt lagen om enskilda vägar (560/2018).
Förskottsersättningarna under momentet ska fördelas enligt kontantprincipen.
Förklaring:Avsikten är att 28 440 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 6 540 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 17 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 5 000 |
Sammanlagt | 5 000 |
2020 budget | 34 997 000 |
2019 budget | 29 997 000 |
2018 bokslut | 18 792 825 |
77. Utvecklande av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 351 200 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt på det sättet att de utgifter som föranleds staten uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten (euro) | |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 15 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 000 000 |
Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | 64 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för västmetron | 19 900 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 140 000 000 |
Rv 5 S:t Michel–Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Förbättring av banan Kouvola–Kotka/Fredrikshamn | 98 000 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 55 000 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Ringbanan | 517 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, västra spåret | 48 800 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 12 500 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg–Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Byggande av havsfarleden till Uleåborg | 27 500 000 |
Havsfarleden till Raumo | 31 500 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 173 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för utvecklingsinvesteringar som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikledsverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för trafikledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslagsbehov år 2020 mn € |
Senare anslagsbehov mn € |
|
Vägprojekt | |||||||
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | Tilläggsbudget 2019 | 2022 | 64,0 | 2,4 | 20,0 | 41,6 | |
Rv 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | Tilläggsbudget 2019 | 2021 | 30,0 | 30,0 | - | - | |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017/tilläggsbudget 2018 | 2021 | 140,0 | 98,6 | 35,4 | 5,9 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 81,0 | 22,0 | 18,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 160,7 | 37,3 | - | |
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2021 | 20,0 | 17,0 | 3,0 | - | |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 44,0 | 64,0 | 31,0 | |
Banprojekt | |||||||
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2025 | 98,0 | 3,0 | 35,0 | 60,0 | |
Idensalmi–Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 55,0 | 0,5 | 5,0 | 49,5 | |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 1,0 | 20,0 | 53,0 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 120,7 | 17,1 | 12,2 | |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 56,1 | 3,9 | - | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 37,4 | 63,8 | 63,8 | |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudget 2017 | 2021 | 21,0 | 19,0 | 2,0 | - | |
Farledsprojekt | |||||||
Byggande av havsfarleden till Uleåborg | Tilläggsbudget 2019 | 2021 | 27,5 | 27,5 | - | - | |
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 7,0 | 5,5 | - | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 7,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 375,0 | 705,9 | 341,0 | 335,0 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nya trafikledsprojekt | |||||||
Elektrifiering av banavsnittet Hangö—Hyvinge | Budget 2020 | 62,0 | - | 3,0 | 59,0 | ||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 15,0 | 4,0 | 11,0 | |||
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | Budget 2020 | 3,0 | 3,0 | - | |||
Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi | Budget 2020 | - | 0,2 | - | |||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 80,0 | 10,2 | 70,0 | ||||
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 455,2 | 705,9 | 351,2 | 405,0 |
Som motivering till de nya projekten föreslås följande:
Hyvinge–Karis–Hangö är en enkelspårig bana som inte är elektrifierad. Elektrifieringen omfattar banan Hyvinge–Karis–Hangö fram till gränsen för statens bannät. Elektrifieringen omfattar en spårsträcka på sammanlagt 165 km. Inom ramen för projektet förbättras och avlägsnas dessutom plankorsningar. På banavsnittet finns 78 plankorsningar.
Projektet har som mål att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och att minska de skadliga utsläppen från trafiken. Dessutom förbättras säkerheten vid plankorsningarna.
Kostnadsförslaget för projektet är 62,0 miljoner euro. För elektrifieringen är förhållandet nytta/kostnad 0,87.
Banan Tammerfors—Jyväskylä är dubbelspårig mellan Tammerfors och Orivesi och enkelspårig mellan Orivesi och Jyväskylä. Planeringen omfattar en grundlig förbättring av hela banan Tammerfors—Jyväskylä och utvecklingsåtgärder, bl.a. förnyande av säkerhetsanordningar och byggande av ett dubbelspår mellan Lahdenperä och Jämsä. Åtgärderna förutsätter utredningsplanering, banplanering och byggplanering.
Banan Seinäjoki—Vasa är en enkelspårig bana med en hastighetsbegränsning på 120 km/h. Planeringen omfattar utvecklingsåtgärder för banavsnittet. Utvecklingsåtgärderna kan innebära att plankorsningar avlägsnas, hastighetsbegränsningar höjs på vissa banavsnitt och geometrifel korrigeras. De planerade åtgärderna påverkar också restiden på banavsnittet.
Farleden till Ajos i Kemi har ett seglationsdjup på 10,0 meter. Enligt det planerade projektet ska farleden till Ajos i Kemi göras djupare så att den uppfyller kraven på 12,0 meters leddjupgående. Fördjupningen förutsätter muddring och tippning av muddermassor samt arbeten med säkerhetsanordningar i anknytning till utmärkning av farleden. Syftet med projektet är minskade transportkostnader för näringslivet. Anslaget anvisas för en eventuell komplettering av planeringen av vattentillstånd och för byggplanering. Beslut om att genomföra projektet fattas separat.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | 2023— | Sammanlagt fr.o.m. 2020 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 334 000 | 228 415 | 83 100 | 23 500 | 669 015 |
Nya trafikledsprojekt | 10 000 | 29 000 | 31 000 | 10 000 | 80 000 |
Utgifter sammanlagt | 344 000 | 257 415 | 114 100 | 33 500 | 749 015 |
---|
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 360 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Elektrifiering av banavsnittet Hangö-Hyvinge | 3 000 |
Förändring i behovet av anslag | -32 350 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 20 000 |
Idensalmi-Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 5 000 |
Kouvola-Kotka/Fredrikshamn | 35 000 |
Ökat anslag för annan planering av utvecklingsprojekt | 2 000 |
Överföring från moment 31.10.79 | 5 200 |
Planering av banan Seinäjoki–Vasa | 3 000 |
Planering av banan Tammerfors–Jyväskylä | 4 000 |
Planering av en fördjupning av havsfarleden till Ajos i Kemi | 200 |
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring till moment 31.10.20) | -12 000 |
Rv 3 Tavastkyro omfartsväg | 20 000 |
Sammanlagt | 53 050 |
2020 budget | 351 200 000 |
2019 II tilläggsb. | 70 935 000 |
2019 budget | 298 150 000 |
2018 bokslut | 363 850 000 |
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 112 800 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter som föranleds av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet som genomförs som livscykelprojekt.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansieringsandel i alla livscykelprojekt. År 2020 finansieras fyra livscykelprojekt under momentet.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2020 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade livscykelprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lojo | Tilläggsbudget I 2004 | 2008 | 700,0 | 445,3 | 28,8 | 225,9 |
E18 Forsby—Kotka | Budget 2010 | 2014 | 650,0 | 304,8 | 50,0 | 295,2 |
E18 Fredrikshamn—Vaalimaa | Budget 2014 | 2018 | 660,0 | 90,0 | 30,0 | 510,0 |
Fast förbindelse till Karlö | Budget 2018 | 2021 | 116,9 | 6,0 | 4,0 | 106,9 |
Sammanlagt | 2 126,9 | 846,1 | 112,8 | 1 138,0 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutningen till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | 2023— | Sammanlagt fr.o.m. 2020 | |
Förbindelser som ingåtts före 2020 | 112 800 | 115 800 | 115 000 | 907 203 | 1 250 803 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 400 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 31.10.77 | -5 200 |
Sammanlagt | -5 200 |
2020 budget | 112 800 000 |
2019 budget | 118 000 000 |
2018 bokslut | 125 000 000 |