Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              88. Aktieförvärv

Statsbudgeten 2020

88. Aktieförvärv (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 15 700 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar i aktiekapital eller i fonden för inbetalt fritt eget kapital i de projektbolag som ska bildas och ägas av Nordiska Järnvägar Ab eller direkt av kommunikationsministeriet. Det inbetalda kapitalet får användas av Nordiska Järnvägar Ab, av dess dotterbolag och av projektbolag som bildas och ägs direkt av kommunikationsministeriet för att täcka planeringskostnader för banor mot Åbo och Tammerfors och kostnader för organisering av verksamheten samt övriga kostnader. I planeringsbolagen ska statens ägarandel vara minst 51 procent. Ett villkor för kapitaliseringen är att städerna och eventuella andra offentliga samfund som drar nytta av projekten förbinder sig att betala en del av de totala kostnaderna för planeringen, så att statens andel av kostnaderna blir högst 51 procent. Projektbolagen kan också ha andra delägare under förutsättning att bolagets kvalificerade majoritet stannar i offentlig ägo. I frågor som är ekonomiskt eller samhälleligt betydande överlåter staten till ingen del sin beslutanderätt till det projektbolag som ska bildas.

Förklaring:Det statsägda bolaget Nordiska Järnvägar Ab grundades 2019 bl.a. för att främja stora investeringar i spårtrafik. Staten har kapitaliserat bolaget genom aktier vars försäljningsinkomster efter skatt var ca 102,7 miljoner euro den 1 mars 2019. Med beaktande av en tidigare kapitalisering ska det riktas högst 76,5 miljoner euro till projektbolaget Suomi-rata (Finlandsbanan) för banan mot Tammerfors och högst 38,25 miljoner euro till projektbolaget Turun tunnin juna (Entimmeståget till Åbo) för att täcka planeringskostnaderna och högst 3,65 miljoner euro till kostnader för organiseringen av verksamheten och övriga kostnader. Avsikten är att statens finansiering ska täcka 51 procent av de uppskattade kostnaderna för planeringen av infrastrukturprojekten och av andra kostnader som bolagets verksamhet förutsätter. Avsikten är att staten när projektbolagen bildas ska äga minst 51 procent av bolagen.

Bolagen ska bildas och kapitaliseras först efter att staten och kommunerna och andra offentliga samfund som eventuellt har nytta av projektet har nått ett förhandlingsresultat om finansieringen av planeringen, utgångspunkterna för planeringen av projekten och om samarbetet kring styrningen av planeringen samt har rett ut nyttoaspekterna. Det förutsätts dessutom att parterna har en gemensam syn på tidtabellen för beredning och beslut i planeringsskedet och en vision för hur projektets bygginvesteringar ska finansieras, t.ex. med hjälp av de fördelar för markanvändningen och fastighetsutvecklingen som följer av projektet och med hjälp av andra intäkter. Avsikten är att bilda bolagen som instrument särskilt för att samla de olika parternas finansieringsandelar och för samarbetet mellan parterna. Att delta i planeringsfasen och att medfinansiera planeringen ska inte binda parterna till att ta del av byggfasen av projekten eller i finansieringen av byggandet. I ett senare skede ska modellen med projektbolag kunna tillämpas också för att påskynda byggandet av Östbanan.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kapitalisering av Nordiska Järnvägar Ab 15 700
Nivåförändring -1 000
Sammanlagt 14 700

Anslaget under momentet har ombildats till ett anslag inom ramen.


2020 budget 15 700 000
2019 budget 1 000 000
2018 bokslut 2 000 000