Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2020

70. Lantmäteri och datalagerPDF-versio

Förklaring:Under detta kapitel har utgifterna för verksamheten vid Lantmäteriverket samt utgifterna för understödjande av fastighetsförrättningar budgeterats.

Omvärlden

Genom förvaltning och förbättring av fastighetssystemet skapas förutsättningar bl.a. för en fungerande marknadsekonomi och en hållbar användning av naturresurser. Riksomfattande grundläggande geografisk information spelar en viktig roll som ett enhetligt, allmänt basmaterial för nyttjandet av den rikstäckande geografiska informationen. De allmänna ekonomiska konjunkturerna påverkar särskilt lantmäteriförrättningar och inskrivningsärenden så att efterfrågan på dem följer konjunkturutvecklingen med viss fördröjning.

Serviceproduktionen styrs allt tydligare av kundernas och samhällets behov och strategiska utvecklingsprojekt koncentrerar sig på digitala tjänster. En allt större del av utvecklingsprojekten och uppgifterna sköts i samarbete i både nationella och internationella nätverk, vilket förutsätter allt aktivare medverkan när det gäller standardisering, fastställande av gemensamma mål och annat samarbete. Betydelsen av beredskap, dataskydd och data- och cybersäkerhet ökar ytterligare och detta förutsätter att ansvaren har definierats tydligt inom servicekedjorna och samarbetet. Kraven på fortlöpande tjänster måste också beaktas bättre än tidigare redan i planerings- och genomförandefasen av projekt för att man i samband med hanteringen av tjänsternas livscykel och serviceproduktionen säkert och kostnadseffektivt ska kunna uppfylla kundernas serviceförväntningar.

Genom det nya bostadsdatasystemet skapas det förutsättningar för registrering av ägande- och lägenhetsuppgifter om bostadslägenheter som besitts med stöd av aktier samt för byte av bostadslägenheter och hanteringen av säkerheter. I systemet bildas nya bostadsaktiebolag endast digitalt och några aktiebrev trycks inte längre på papper. Bostadsaktiebolag som bildats före den 1 januari 2019 ska senast den 31 december 2022 överföra förvaltningen av sina aktieböcker till bostadsdatasystemet. I följande skede av projektet utreds behovet av att vidareutveckla tjänsterna och lagstiftningen.

Positionering, geografisk information och navigationstjänster används i allt större utsträckning för näringslivets och förvaltningens processer, för förbättrad säkerhet, i uträttande av ärenden i vardagen samt i fritidsaktiviteter. Den alltmer mångsidiga användningen av grundläggande geografisk information och annan geografisk information t.ex. som utgångsuppgifter vid olika analyser leder till att det ställs högre krav på informationen. Kraven hänför sig bl.a. till informationens riksomfattande täckning, tredimensionalitet, tillförlitlighet, exakthet, uppdatering, livscykel samt metadata och informationens enhetlighet. Visionen för redogörelsen om politiken för geografisk information är att Finland har världens mest innovativa och säkra ekosystem av geografisk information. I redogörelsen identifierades följande utvecklingsobjekt: adressuppgifter av god kvalitet, exakt positionering, en gemensam plattform för geografisk information för säkerhetsmyndigheterna, ett gemensamt ekosystem för geografisk information, effektivisering av samarbetet inom branschen för geografisk information, ökning av kompetensen och reformering av lagstiftningen. Genom att genomföra det åtgärdsprogram som ingår i redogörelsen om politiken för geografisk information kan produktionen av geografisk information effektiviseras, hanteringen av geografisk information kopplas till den allmänna informationspolitiken och verksamhetsförutsättningarna för olika sektorer förbättras med hjälp av geografisk information.

Ett medel för att främja målen för redogörelsen om politiken för geografisk information är att främja användningen av de stödtjänster som utvecklats inom Projektet för en geodataplattform vid hanteringen av informationshelheter som flera organisationer ansvarar för (bl.a. adresser). Med hjälp av stödtjänsterna kan aktörerna inom den offentliga förvaltningen föra in geografisk information som aktören samlat in i det gemensamma informationsmaterialet och på ett kontrollerat sätt göra den tillgänglig för olika användningsändamål. Genom den information som stödtjänsterna erbjuder kan även aktörer inom den privata sektorn bygga egna ekosystem av tjänster om de så önskar. Uppdateringen av den grundläggande geografiska informationen baserar sig på en arbets- och ansvarsfördelning mellan Lantmäteriverket, kommunerna och övriga myndigheter.

Genom ägoregleringar kan man permanent påverka merkostnader och olägenheter som föranleds av en dålig ägostruktur. I sin rapport föreslog utredningspersonen ett omfattande reformprogram som lösning på lönsamhetsproblemen inom jordbruket. Ägoregleringar ingår i den åkerreform som föreslås i utredningen. I uppdateringen av den nationella skogsstrategin 2025 föreslås en utökning av verksamheten med skogsägoregleringar. Ägoregleringar ingår i allt större utsträckning även i planer och åtgärder som ska påverka klimatutsläppen och trafiksäkerheten.

De elektroniska tjänsterna utvecklas så att de blir allt mer kund- och behovsorienterade samt lättare att använda. Sett ur ett kundperspektiv är strävan att gränserna mellan olika aktörer inte ska synas och målet är att medborgarna ska använda centraliserade tjänster. Grunddatalagrens roll inom förvaltningen och vid ordnandet av tjänster i anslutning till den stärks som en del av den nationella servicearkitekturen. Grunddatalagren spelar dessutom en viktig roll eftersom de möjliggör tjänster inom den privata sektorn.

Kärnverksamheten vid Geodatacentralen består av främjande av samanvändningen av geografisk information och utveckling av den nationella infrastrukturen för geografisk information, utveckling och förvaltning av nationella referenssystem samt forskning som gäller hela lantmäterisektorn. I den internationella konkurrensen framhävs betydelsen av bred forskning på hög nivå. Moderniseringen av den tekniska infrastrukturen vid forskningsstationen Metsähovi fortsätter och stationens forskningsverksamhet utvecklas.

Samhälleliga effektmål

Inom politikområdet lantmäteri och datalager uppnås utöver de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln dessutom följande mål:

— genom förvaltningen av och tjänsterna inom fastighets- och lägenhetsdatasystemen tryggas funktionen hos det nationella ägar- och garantisystemet

— genom förvaltningen av och tjänsterna inom terrängdata- och koordinatsystemen tryggas grunden för positionsbestämning samt nationell tillgång till grundläggande geografisk information

— genom forskning och stödtjänster stöds interoperabiliteten i fråga om den geografiska informationen och utvecklandet av den rikstäckande infrastrukturen för geografisk information

— geografisk information som anknyter till livsmedel och förnybara naturresurser möjliggör effektiva processer och tjänster samt ny affärsverksamhet.

01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 42 169 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till Lantmäteriverkets självfinansieringsandel i samfinansierade forskningsprojekt

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till betalning av medlemsavgifter som hänför sig till ämbetsverkets verksamhet.

Förklaring:Lantmäteriverket ska inom sitt verksamhetsområde

  • — sörja för fastighetsbildnings- och ägoregleringsverksamheten
  • — bedriva vetenskaplig forskning och utveckling
  • — sörja för grunderna för positionsbestämningen och produktionen av grundläggande geografisk information samt producera sakkunnigtjänster som ställs till samhällets förfogande
  • — sköta underhållet av de register som behövs
  • — sörja för den allmänna utvecklingen i branschen och delta i det internationella samarbetet
  • — sköta andra uppgifter som bestäms särskilt eller som jord- och skogsbruksministeriet förelägger verket.

Lantmäteriverket stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln och i förklaringsdelen under kapitel 30.70.

Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2020 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Lantmäteriverket, utöver de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01:

Lantmäteriverket fördjupar samarbetet kring forskning och infrastruktur med andra forskningsinstitut, högskolor och företag genom att utnyttja både Tulanet-sammanslutningen och andra nätverk. Verket svarar för och utvecklar forskningsstationen Metsähovi och ett riksomfattande FinnRef-nätverk med fasta GNSS-basstationer. Med apparaturen förvaltas riksomfattande och globala positionsbestämningssystem och referenssystem. Vidare svarar verket för en RIMS-basstation i Virolahti som ska förbättra navigationsnoggrannheten i Finland och i Europa. Verket utvecklar tjänsten FINPOS som anknyter till FinnRef-nätverket och som ska stödja verkets egna processer och i fortsättningen möjligtvis även andra aktörer. I syfte att förbättra positionsbestämningens tillförlitlighet och med anledning av projektet för översyn av Geodatacentralens lokaler fortsätter arbetet med att modernisera forskningsstationen Metsähovi och dess apparatur samt det permanenta nätverket för satellitbaserad positionsbestämning till utgången av 2020. Arbetet med att utveckla laboratorierna och de mobila mätsystemen fortsätter.

Kostnader, intäkter och årsverken för Lantmäteriverkets huvudfunktioner

  2018 bokslut 2019 uppskattning 2020 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Fastighetsförrättningar 36 947 36 371 485 36 464 35 008 472 35 608 35 608 472
Ägoregleringsuppgifter 3 042 624 43 4 332 40 47 4 828 - 47
Inskrivningsuppgifter 21 167 21 162 333 23 312 22 130 343 26 260 26 260 352
Upprätthållande av grunddatalager 33 048 3 016 425 34 255 1 971 446 34 930 3 008 440
Informationstjänst 13 512 14 199 50 12 273 12 370 54 13 100 12 998 54
Lantmäteri och forskning, utveckling och sakkunnigtjänster inom sektorn för geografisk information 16 026 7 983 263 18 619 7 558 273 18 450 6 340 275
Produktion av it-tjänster 15 082 14 152 141 - - - - - -
Sammanlagt 138 824 97 506 1 739 129 255 79 077 1 635 133 176 84 213 1 640

Nyckeltal för ämbetsverket

  2018
utfall
2019
mål1)
2020
mål
       
Samhälleliga verkningar      
— antal kommuner som deltar i samarbetet kring den nationella terrängdatabasen vid utgången av året - 15 25
— täckningsindex för programmet för grundlig förbättring FDS-2023 41 49 56
— utnyttjande av datalager, ökning från föregående år, % 2 3 3
— forskningens förtroende- och anseendeindex 3,83 3,85 3,90
— ägoregleringsproduktion (Mha) 6 916 7 100 7 100
       
Funktionell effektivitet      
— totalproduktivitet 101,0 102,0 102,0
— arbetsproduktivitet 103,2 102,0 102,0
       
Produktion och kvalitetsledning      
— förrättningsproduktion, förrättningar, st. 16 276 17 000 17 000
— ägoreglering (nyskifte), st. 6 10 8
— inskrivningsavgöranden, st. 321 085 220 000 220 000
— antal avgöranden som gäller information om lägenheter, st. - - 92 000
— utfall av laserskanningsprogrammet, % - - 100
— höjdmodell med en rutstorlek på 2 m, km² 22 480 12 300 4 500
— tiden för styckningar, mån. 5,0 4,5 4,2
— behandlingstid för lagfarter, dagar 30 20 20
— fullständighet hos byggnader och vägnät, % - 96 96
— kundtillfredsställelse totalt, % 86 85 85
— refererade vetenskapliga publikationer, st. 102 120 120
— störningsfria e-tjänster, % 100 99,5 99,5

1) Uppdaterats enligt resultatavtalet

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 147 650 119 836 126 382
Bruttoinkomster 96 977 79 756 84 213
Nettoutgifter 50 673 40 080 42 169
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 41 044    
— överförts till följande år 41 755    

Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 69 761 68 686 72 866
— övriga intäkter 8 - -
Intäkter sammanlagt 69 769 68 686 72 866
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 44 706 41 787 46 696
— andel av samkostnader 24 700 26 889 26 170
Kostnader sammanlagt 69 406 68 676 72 866
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 363 10 -
Kostnadsmotsvarighet, % 101 100 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 963 2 000 2 000
— övriga intäkter - - -
Intäkter sammanlagt 1 963 2 000 2 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 1 032 1 078 1 051
— andel av samkostnader 818 882 849
Kostnader sammanlagt 1 850 1 960 1 900
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 113 40 100
Kostnadsmotsvarighet, % 106 102 105

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Genomförande av redogörelsen om politiken för geografisk information 1 500
Nedskärning av post som överförs, bortfall av nedskärning av engångsnatur 3 000
Väg- och torrläggningsprojekt i samband med ägoregleringar (överföring från moment 30.70.40) 500
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -127
Lönejusteringar -98
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -2 605
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -570
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -130
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 626
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 149
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -158
Nivåförändring 2
Sammanlagt 2 089

2020 budget 42 169 000
2019 budget 40 080 000
2018 bokslut 51 384 000

40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter enligt lagen om stöd för nyskiften (1423/2014) samt utgifter för finansieringen av lån och räntestöd enligt 102 § i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977)

2) till betalning av utgifter enligt 21 och 22 § i lagen om ägoregleringar på grund av vattendragsprojekt (451/1988)

3) till betalning av sådana kostnader och ersättningar som orsakas av en förrättning och som avses i 3 § 5 mom. i lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995) när det gäller nyskiften.

Anslaget får användas till utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 8 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

Förklaring:Anslaget används för att stödja ägoregleringar av åkrar samt ägoregleringar av skogar av pilotkaraktär. Man bedömer att användningen av anslaget fördelar sig så att den andel som återkrävs hos sakägare är ca 1 100 000 euro och statens slutgiltiga utgift blir ca 900 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ägoregleringar, bortfall av ett tillägg av engångsnatur -1 000
Ägoregleringar för utveckling av åkerstrukturen (Regeringsprogr. 2019) 500
Väg- och torrläggningsprojekt i samband med ägoregleringar (överföring till moment 30.70.01) -500
Sammanlagt -1 000

2020 budget 2 500 000
2019 budget 3 500 000
2018 bokslut 4 200 000