Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen
         70. Lantmäteri och datalager

Statsbudgeten 2020

40. NaturresursekonomiPDF-versio

Fullmakt

För den händelse att de pandor som anlänt till Finland skulle dö beviljas en fullmakt att ingå en förbindelse om en ersättning på högst 2 000 000 euro som betalas till Folkrepubliken Kina för att sända nya pandor.

Förklaring:

Omvärlden

Med naturresursekonomi avses hållbar och ansvarsfull användning av naturresurser som baserar sig på skogar, fisk, vilt och vatten.

De globala förändringsfaktorerna, dvs. klimatförändringen, den snabba tekniska utvecklingen, konkurrensen om de sinande naturresurserna samt förändringen i värderingar och attityder förändrar omvärlden för naturresurssektorn. Trots att man måste förbereda sig på följderna av dem, innebär de också nya möjligheter.

Klimatuppvärmningen och förändringarna i väder- och vattenförhållanden påverkar direkt verksamhetsförutsättningarna för naturresursekonomin i form av risker, men de erbjuder också nya möjligheter om man lyckas anpassa sig till dem. Den snabba tekniska utvecklingen öppnar nya dimensioner inom de olika delarna av naturresursekonomins värdenätverk, särskilt vid övergången från en verksamhet som utgår från producenten och biomassa till en konsument- och tjänsteinriktad naturresursekonomi. Mängden och exaktheten i fråga om naturresursdata kommer att öka avsevärt och utnyttjandet av denna data medför stora möjligheter för en utvidgning och internationalisering av naturresurssektorn. Den globala konkurrensen om de sinande naturresurserna och den allt större efterfrågan på hållbart producerade råvaror utgör en stor möjlighet inom naturresursekonomin. Finland har tack vare rikliga och hållbart förvaltade naturresurser samt högklassigt kunnande goda förutsättningar att bemöta den allt större efterfrågan.

Motstridiga mål kan minska användbarheten när det gäller naturresurserna och realiseringen av affärsmöjligheterna. Utanför Finlands gränser har man dålig kännedom om tillståndet för Finlands naturresurser och förfarandena inom naturresursekonomin vilket i samband med beredningen av internationella avtal eller EU-lagstiftning kan leda till beslut som är ofördelaktiga eller motstridiga med tanke på utvecklingen av Finlands naturresursekonomi.

Ansvarsområdet naturresursekonomi omfattar skogsbruk, fiskerinäring, fritidsfiske och vilthushållning samt vattenhushållning och allmänna naturresursfrågor. Största delen av de anslag som behövs för skötseln av dessa uppgifter, ca 208 miljoner euro, har budgeterats under detta kapitel. Dessutom finns det ordinarie personal, motsvarande ca 200 årsverken, som arbetar vid närings-, trafik- och miljöcentralerna med uppgifter inom naturresursekonomi och vid Finlands miljöcentral med vattenhushållningsuppgifter. Löneutgifterna och utgifterna för den allmänna förvaltningen för denna personal har beaktats under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel samt under moment 35.01.04 under miljöministeriets huvudtitel. Uppgifterna inom naturresursekonomin omfattar också Gränsbevakningsväsendets tillsyn över vilthushållningen och fiskerinäringen inom inrikesministeriets förvaltningsområde.

Mål som stöder förvaltningsområdet samhälleliga effektmål
  • — Verksamhetsmiljön för naturresursekonomin är konkurrenskraftig
  • — Den affärsverksamhet som baserar sig på naturresurser och naturprodukter är mångsidig och förädlingsgraden ökar
  • — Användningen av naturens olika immateriella tillgångar och välbefinnandetjänster ökar
  • — De förnybara naturresursernas livskraft, den biologiska mångfalden och livsmiljöernas tillstånd förbättras och en hållbar användning av dem tryggas
  • — Klimatförändringen bromsas genom att steg tas mot koldioxidneutralitet, materialeffektivitet och slutna kretslopp
  • — Man anpassar sig till klimatförändringen och förbereder sig för de risker som den medför
  • — Kompetensen, samarbetet och partnerskapen inom naturresursekonomin stärks.

Nyckeltal

  2017
utfall
2018
uppskattning
2019
uppskattning
2020
mål
         
— Värdeökningen inom skogsbruket, miljoner euro 3,8 stiger stiger stiger
— Investeringsavkastningen från virkesproduktion i privatskogsbruket, % (exklusive den årliga förändringen i rotpriserna) 4,3 4,4 stiger stiger
— Avverkningsuttaget för stamved, miljoner m3 72,4 77,0 stiger stiger
— Metso-åtgärder i privatskogar, ha 42 796 45 289 48 089 48 289
— Värdet av produktionen av kommersiellt fiske, miljoner euro 51,4 50,0 stiger stiger
— Värdet av vattenbruksproduktionen, miljoner euro 105,9 105,0 stiger stiger
— Fiskförädlingens och fiskhandelns omsättning, miljoner euro 836,3 850,0 stiger stiger
— Värdet av fritidsfiskets fångster, miljoner euro 51,0 stiger stiger stiger
— Antalet fiskedagar för fritidsfiskare, miljoner st. 16,0 oförändrat oförändrat oförändrat
— Invånarantal i områden med betydande översvämningsrisk 5 843 5 955 5 900 sjunker
— Strukturförändring inom ordnandet av vattentjänster, antal vattentjänstverk, st. 1 100 1 099 1 090 sjunker
— Värdet av viltfångsten, miljoner euro 73,5 stiger stiger oförändrat
— Antalet jaktdagar i fråga om småvilt, miljoner st. 3,1 stiger stiger oförändrat
— Skador orsakade av stora rovdjur, miljoner euro 11,9 7,75 7,5 sjunker

20. Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av åtgärder för vård av fiskbeståndet som tillståndsvillkoren i tillståndsbeslut som meddelats med stöd av 3 kap. 14 och 22 § i vattenlagen (587/2011) och miljöskyddslagen (527/2014) och i andra motsvarande tillståndsbeslut förutsätter samt till betalning av överföringsutgifter i anslutning till dessa

2) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst tre årsverken

3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder, när utgifterna direkt hänför sig till åtgärder för vård av fiskbeståndet enligt punkt 1.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen i fråga om överföringsutgifterna.

Förklaring:Anslaget används för att kompensera och förhindra de skador som byggande i samt reglering och rensning av vattendrag och utsläpp av avloppsvatten m.fl. tillståndspliktiga åtgärder orsakat fiskbestånden samt för utgifter för fiskerikontrollen. De vattenrättsliga fiskerihushållningsavgifter som beräknas inflyta år 2020 har antecknats som inkomster under moment 12.30.40.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökning i de influtna inkomsterna 100
Sammanlagt 100

2020 budget 3 200 000
2019 budget 3 100 000
2018 bokslut 3 000 000

21. Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 091 000 euro.

Anslaget får användas för sådana konsumtions- och investeringsutgifter i anslutning till nyttjande och vård av vattentillgångarna som hänför sig till hantering av översvämningsrisker, dammsäkerhet, reglering av vattendragen, utvecklande av nyttjandet och vården av vattendrag, av vattentjänster, av vattenhanteringen inom jord- och skogsbruket och av annan vattenekonomi, anskaffning av observationsdata, vatteninformationstjänsten, bedömning av effekterna, statens skyldigheter med stöd av lag, tillståndsbeslut och avtal samt för gränsvattendragssamarbete som baserar sig på mellanstatliga fördrag samt genomförande inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde av den internationella strategin för vattensektorn i Finland.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 166 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter, samt till betalning av medlemsavgifter och frivilliga finansiella bidrag till nationella organisationer inom vattensektorn. Anslaget får även användas för fullgörande av mellanstatliga samarbetsavtal som främjar affärsverksamhet inom vattensektorn.

Under momentet nettobudgeteras samarbetsparternas medfinansiering i projekt, utredningar eller andra åtgärder som ligger på närings-, trafik- och miljöcentralernas ansvar på basis av överenskommelser eller beslut enligt vattenlagstiftningen. Under momentet nettobudgeteras även de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Hantering av översvämningsrisker, dammsäkerhet, reglering av vattendrag och hydrologiska informationstjänster 2 340 000
Utvecklande av vattenhushållningen, planering och uppföljning 3 051 000
Grundliga reparationer av statens vattenbyggnadskonstruktioner och andra vattendragsåtgärder 9 200 000
Skyldigheter som följer av statens vattenhushållningstillstånd 2 200 000
Gränsvattendragssamarbete som baserar sig på statsfördrag, finansiella andelar och medlemsavgifter 300 000
Sammanlagt 17 091 000

Avsikten är att anslaget används för avlönande av personal motsvarande 150 årsverken inom arbets- och näringsministeriets och miljöministeriets förvaltningsområden och för avlönande av personal motsvarande 16 årsverken inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Metoder för skydd mot översvämningar och åkermarkernas vattenhushållning (Regeringsprogr. 2019) 500
Modernisering av den hydrologiska uppföljningen (överföring till moment 30.01.23) -300
Organisering av uppgifterna inom vattenhushållningen (-1 årsv.) (överföring till moment 30.01.01) -80
Programmet för effektiviserat vattenskydd (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 3 000
Sammanlagt 3 120

2020 budget 17 091 000
2019 budget 13 971 000
2018 bokslut 13 565 000

22. Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 29 250 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utvecklings-, försöks- och investeringsprojekt, exportfrämjande projekt och kommunikation som gäller hållbar användning av förnybara naturresurser, bioekonomi, vård av miljön, den biologiska mångfalden, begränsning av och anpassning till klimatförändringen samt till betalning av understöd i anknytning till dessa

2) för förvaltning och utvecklande av informationssystem som hänför sig till en hållbar användning av förnybara naturresurser

3) till betalning av utgifter för den tillsyn som vissa avtal om fiske som Finland ingått föranleder

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 68 årsverken.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används för försöks-, utvecklings- och investeringsprojekt samt exportfrämjande projekt som främjar en hållbar användning av förnybara naturresurser samt bioekonomi. Avsikten är att förbättra förutsättningarna för konkurrenskraftig affärsverksamhet som baserar sig på ett hållbart nyttjande av naturresurser. Genom anslaget genomförs den nationella bioekonomiska strategin samt markanvändningssektorns klimatpolitik inom jord- och skogsbruket.

Dessutom riktas anslag till en förbättring av interoperabiliteten hos datasystem och datalager i anslutning till användning och skydd av förnybara naturresurser och till utvecklande av de elektroniska tjänsterna, tryggande av naturens mångfald, avvärjande av risker som invasiva främmande arter medför, skydd och hållbar användning av de genetiska resurserna samt främjande av användningen av naturen för rekreation och turism. Med anslaget kan det även göras utredningar med vilka avsikten är att förbättra naturresursernas tillstånd och användningen av dem samt anpassningen till klimatförändringen.

Som den andel som år 2019 tillkommer staten av inkomsterna från avgifter för tillstånd till fiske i Tana älv har 135 000 euro beaktats under detta moment.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Ett koldioxidneutralt Finland som tryggar den biologiska mångfalden: Klimatpolitiken för markanvändningssektorn 19 800 000
Ett livskraftigt Finland: Åtgärder som stärker den biologiska mångfalden 200 000
Åtgärder för att stärka naturvården 300 000
Spetsprojekt för återvinning av näringsämnen 3 200 000
Andra försöks- och utvecklingsprojekt inom naturresursekonomi och bioekonomi 4 320 000
Utveckling och förvaltning av informationssystem 750 000
Tillsyn över att avtal om fiske fullgörs 180 000
Sammanlagt 29 250 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Åtgärder som stärker den biologiska mångfalden (regeringsprogr. 2019) 200
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Främjande av innovationer inom bioekonomi) (riksdagen) -1 100
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Inledande av projekt för iståndsättning av värdefulla fågelvatten) (riksdagen) -100
Klimatpolitiken för markanvändningssektorn (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 9 800
Klimatpolitiken för markanvändningssektorn (regeringsprogr. 2019) 10 000
Projektet Digitaliserade rekommendationer för skogsvård (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -500
Projektet Digitaliserade rekommendationer för skogsvård (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) 500
Spetsprojektet för återvinning av näringsämnen (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 3 200
Utökad finansiering för naturvården (Bekämpningen av främmande arter effektiviseras) (regeringsprogr. 2019) 800
Sammanlagt 22 800

2020 budget 29 250 000
2019 I tilläggsb.
2019 budget 6 450 000
2018 bokslut 14 880 000

31. Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 11 136 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av understöd för åtgärder som förbättrar användningen av och tillståndet i vattendrag och vattenmiljön och för åtgärder som minskar riskerna för översvämning eller torka samt utgifter som föranleds av projekt som genomförs som statens arbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av understöd för utvecklings- och investeringsprojekt som främjar en hållbar användning av vattenresurser.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter för avlönande av projektpersonal i en omfattning motsvarande högst 15 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter samt investeringsutgifter. Dessutom får anslaget användas som nationell självfinansieringsandel i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:När det gäller åtgärder som förbättrar användningen av och tillståndet i vattendrag och vattenmiljön beviljas stöd för vattendragsåtgärder som syftar till att hantera översvämningsrisker och minska andra risker och olägenheter samt främja en mångsidig användning och vård av vattendragen. Stöd beviljas projekt som främjar försöks-, investerings- och utvecklingsverksamhet samt innovativa offentliga anskaffningar inom vattenhushållningssektorn och till dem anslutna verksamhetsmodeller, dvs. projekt som främjar en hållbar användning av vattenresurser. I syfte att förbättra fiskbeståndens livskraft används anslaget för genomförande av projekt som främjar fiskens vandring, den naturliga förökningen inom fiskbestånden och bevarandet av mångfalden. Grunderna för understöden har fastställts i statsrådets förordning om understöd för projekt som förbättrar användningen av och tillståndet i vattendrag och vattenmiljön (714/2015).

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Riskhanterings-, iståndsättnings-, utvecklings- och försöksprojekt inom vattenhushållningen 4 379 000
Fiskeriekonomiska iståndsättnings-, utvecklings- och försöksprojekt 6 757 000
Sammanlagt 11 136 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (3 vattendragsprojekt) (riksdagen) -350
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Byggande av stamvattenledning i Haapavesi) (riksdagen) -600
Metoder för skydd mot översvämningar och åkermarkernas vattenhushållning (Regeringsprogr. 2019) 500
Nationellt program för att återställa bestånd av vandringsfisk (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 6 000
Sammanlagt 5 550

2020 budget 11 136 000
2019 I tilläggsb. 1 400 000
2019 budget 5 586 000
2018 bokslut 8 486 000

40. Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 745 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av den andel av inkomsterna av tillstånd till fiske i Tana älv som ska återbäras till vattenområdets ägare

2) till betalning av utgifter som föranleds av de avtalsbaserade ersättningar i anslutning till skyddet av saimenvikaren som betalas till vattenområdenas ägare

3) till betalning av ersättningar, utgifter och beslutsavgifter som staten åläggs att betala på grund av beslut som tillståndsmyndigheter eller domstolar gett i vatten- eller fiskeriärenden eller utifrån lag eller mellanstatliga fördrag samt till betalning av räntor och dröjsmålsräntor som gäller dessa

4) till betalning av ersättningar och andra utgifter med stöd av lagen om bekämpning av skogsskador (1087/2013)

5) till betalning av utgifter som föranleds av kartläggning av skogsskador som till sin omfattning och ekonomiska betydelse är avsevärda och utgifter som föranleds av produktion av flygbilder över skadeområden

6) till betalning av utgifter som betalas i förskott av statens medel och föranleds av sådana prestationer enligt viteslagen (1113/1990) och med dem jämförbara prestationer som avses i skogslagen

7) till betalning av ersättningar enligt rengärdesavtalet mellan Finland och Norge

8) till betalning av sådana bidrag som avses i lagen om försäkringsstöd för kommersiellt fiske (998/2012)

9) till betalning av ersättningar och kostnader för förluster enligt lagen om ersättande av förluster på grund av vissa bestämmelser i överenskommelsen angående fiskeristadgan för Tana älv och i den därtill anslutna fiskeristadgan (501/1991) samt av därmed förknippade räntor och dröjsmålsräntor.

Anslaget får även användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Av inkomsterna från tillstånd till fiske i Tana älv återbärs till vattenområdenas ägare 2020 den andel som ska återbäras av de inkomster av tillstånd till fiske som influtit 2019. I budgeten för 2019 har det influtna beloppet beräknats uppgå till 500 000 euro. När den andel som ska återbäras till de privata vattenområdenas ägare i förhållande till vattenområdenas storlek är ca 73 %, är det belopp som ska återbäras 365 000 euro. Den andel som tillkommer staten av inkomsterna från avgifter för tillstånd till fiske i Tana älv har beaktats i anslaget under moment 30.40.22. Den inkomst som år 2020 beräknas inflyta av tillstånd till fiske i Tana älv har antecknats under moment 12.30.41.

Med avtalsbaserade ersättningar i anslutning till skyddet av saimenvikaren ersätts vattenområdenas ägare för olägenheter som avtalen medför. Målet är att det år 2020 ska finnas gällande avtal om begränsning av fiske på ett område av ca 2 600 km2. Under moment 30.40.62 har medel reserverats för ersättning till kommersiella fiskare i Saimenområdet för ekonomiska skador till följd av skyddet av saimenvikaren.


2020 budget 1 745 000
2019 budget 1 745 000
2018 bokslut 851 377

41. Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 600 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter enligt 6 § i lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift (616/1993).

Anslaget får även användas till betalning av ersättningar som hänför sig till tidigare år, till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder, till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst sju årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Till utgifterna enligt 6 § i lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift hör sådana utgifter enligt viltskadelagen (105/2009) som föranleds av förebyggande och ersättande av skador förorsakade av hjortdjur samt utgifter som föranleds av viltskaderegistret och av andra informationssystem som anknyter till förvaltningen av jakten på hjortdjur. Medel kan dessutom användas för utgifter som föranleds av observation och vård av samt forskning i hjortdjursbestånden samt andra motsvarande utgifter. Den inkomst som 2020 beräknas inflyta av jaktlicensavgifter för hjortdjur är sammanlagt 5 600 000 euro och inkomsten har antecknats under moment 12.30.42.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Ersättande av skador 2 500 000
Åtgärder för förebyggande av skador 500 000
Observation och forskning avseende hjortdjursbestånden 400 000
Viltskaderegistret 200 000
Vård av hjortdjursbestånden 2 000 000
Sammanlagt 5 600 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökning av influtna jaktlicensavgifter för hjortdjur 225
Sammanlagt 225

2020 budget 5 600 000
2019 budget 5 375 000
2018 bokslut 4 575 000

42. Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 8 850 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av ersättningar för och förebyggande och övervakning av skador som orsakats av sådana stora rovdjur som avses i viltskadelagen (105/2009) och utgifter som hänför sig till verkställigheten av viltskadelagen

2) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst fem årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter, samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används för ersättningar för skador som orsakats av rovdjur 2019. Ersättningar för skador på ren betalas enligt 9 § 2 mom. i viltskadelagen inom ramen för budgeten och övriga skador till fullt belopp. De skador som ersätts beräknas sjunka något från 2018 års nivå.

År 2018 var beloppet för skador 7,75 miljoner euro, varav andelen skador på ren var 7,24 miljoner euro och andelen skador på husdjur 0,5 miljoner euro. Eftersom ersättningselementet exceptionellt stora skador på ren ströks bland ersättningselementen i viltskadelagen våren 2019 (318/2019, den s.k. Lex Halla), kunde ersättningarna betalas till fullt belopp till alla skadelidande.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Ersättning av skador på ren som orsakats av stora rovdjur 7 500 000
Ersättning av skador på husdjur, odlingar och bin som orsakats av stora rovdjur 600 000
Förebyggande och övervakning av skador 750 000
Sammanlagt 8 850 000

2020 budget 8 850 000
2019 budget 8 850 000
2018 bokslut 8 450 000

44. Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 56 230 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av stöd som beviljas med stöd av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015)

2) för genomförande av ägoregleringsprojekt av pilotstudiekaraktär för att främja skogsbrukets lönsamhet och till betalning av konsumtionsutgifter i anslutning till projekten samt till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst två årsverken.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2020 får stödbeslut enligt den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015) fattas till ett belopp av högst 44 000 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2019 är oanvänd, får stödbeslut om den oanvända delen fattas 2020.

Förklaring:Med anslaget främjas hållbar vård och användning av skogar genom att stöd beviljas för skogsvårds- och grundförbättringsarbeten i privata skogar.

I fråga om de arbeten som genomförs med anslaget är den direkta effekten på sysselsättningen ca 2 500 årsverken.

Fördelningen av anslaget och utgifter som bevillningsfullmakten föranleder staten (mn euro)

  2020 2021 2022 2023 Sammanlagt fr.o.m. 2020
           
Förbindelser som ingåtts före 2020 36,06 15,71 7,28 2,48 61,53
Förbindelser 2020 20,17 12,00 6,00 5,83 44,00
Sammanlagt 56,23 27,71 13,28 8,31 105,53

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Understöd för skogsvårds- och grundförbättringsarbeten i privata skogar 55 930 000
Ägoregleringsprojekt för att främja skogsbruk 300 000
Sammanlagt 56 230 000

2020 budget 56 230 000
2019 budget 56 230 000
2018 bokslut 49 096 656

45. Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 027 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av stöd som beviljas med stöd av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015), för åtgärder som tryggar biologisk mångfald i skogarna.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med anslaget genomförs handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO).

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2020 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för den verksamhet som främjar vården av skogsnatur:

  • — Bevarandet av skogsnaturens mångfald tryggas med hjälp av miljöstöd och projekt för vård av livsmiljöerna i skogsnaturen på ett 3 400 hektar stort område
  • — Vattenvården tryggas genom planering av mångfacetterade vattenvårdsprojekt

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Miljöstöd 6 000 000
Projekt för vård av skogsnaturen 1 027 000
Sammanlagt 7 027 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utökad finansiering för naturvården (Regeringsprogr. 2019) 2 000
Sammanlagt 2 000

2020 budget 7 027 000
2019 budget 5 027 000
2018 bokslut 5 027 000

46. Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 39 160 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av uppgifter enligt lagen om Finlands skogscentral (418/2011)

2) till annan offentlig medfinansiering i EU-projekt som omfattas av Finlands skogscentrals statsbidragsverksamhet

3) till betalning av utgifter som föranleds av Finlands skogscentrals årspremier inom tilläggspensionssystemet Eläke-Tapio.

Förklaring:Finlands skogscentral är en utvecklings- och verkställighetsorganisation som täcker hela landet och sköter uppgifter som hänför sig till en hållbar skötsel och användning av skogarna samt bevarande av skoglig mångfald. Finlands skogscentral ska främja de skogsbaserade näringarna, verkställa lagstiftningen om skog och sköta uppgifter som hänför sig till skogliga data. Finlands skogscentral styrs och övervakas av jord- och skogsbruksministeriet.

Den viktigaste målgruppen för Finlands skogscentrals verksamhet är de enskilda skogsägarna, som äger 440 000 skogsbruksenheter (12,1 miljoner hektar, ca 60 % av Finlands skogsmarksareal). Finlands skogscentral övervakar att de lagar som gäller skogsbruket iakttas och sköter de övriga myndighetsuppgifter som hör till den. Skogscentralen behandlar t.ex. årligen ca 130 000 anmälningar om användning av skog och ca 90 000 ansökningar om Kemera-stöd och anmälningar om verkställande. Skogscentralen samlar in regional information om skogstillgångar på ett ca 1,7 miljoner hektar stort område och ger rådgivning till och utbildar årligen ca 30 000 skogsägare och aktörer inom skogsbranschen. År 2020 inleds ett nytt nationellt program för inventering av informationen om skogstillgångar som baserar sig på det riksomfattande laserskanningsprogrammet. Programmet ska förbättra kvaliteten och aktualiteten på informationen om skogstillgångar och öka möjligheterna att nyttja denna information.

Till skogscentralens produktivitetsfrämjande åtgärder hör att utveckla nätet av verksamhetsställen, de elektroniska tjänsterna, informationssystemarkitekturen, utnyttjandet av skogliga data samt rådgivningstjänsterna för skogsägare och aktörer inom skogsbranschen.

För genomförande av de samhälleliga effektmål som uppställts i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen ställer jord- och skogsbruksministeriet i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2020 preliminärt upp följande mål för verksamheten vid Finlands skogscentral:

Resultatmål för Finlands skogscentral

  2018
utfall
2019
resultatmål
2020
resultatmål
       
1. Ekonomimål      
Totala kostnader för behandling och beslut som gäller anmälningar enligt skogslagen per anmälan, € 16,6 13,3 13,0
Totala kostnader för behandling av ansökningar (vård av ungskog) enligt finansieringslagen per ansökan, € 104 102 98
Styckkostnader för terrängundersökningar €/ha 283 281 280
Kostnader för insamling av information om skogstillgångarna €/ha 3,15 4,5 4,5
2. Prestationsmål      
Mål för insamlingen av information om skogstillgångarna, ha 1 279 000 1 600 000 1 600 000
Antal skogsägare som under året använt tjänsten MinSkog.fi 42 271 50 000 60 000
Besökarantal på tjänsten MinSkog.fi, företag 701 750 750
3. Kvalitetsmål      
Areal av de privata skogarna som den aktuella informationen om skogstillgångarna täcker, % 86,2 90 97
Andelen bra projekt för vård av ung skog när det gäller kvalificering för finansiering av arealen enligt prestationsmålet vid stickprovskontroller minst, % 74,5 92 80
Beslut om projekt för vård av ungskog, veckor efter anhängiggörandet 3,7 4,0 4,0

Uppskattad fördelning enligt process av kostnaderna för verksamhet som genomförs med anslaget (mn euro) samt årsverkena (årsv.)

  2018 utfall 2019 uppskattning 2020 uppskattning
  kostnader årsv. kostnader årsv. kostnader årsv.
             
Skogsdata- och kontrolltjänster 19,6 285 19,6 290 19,1 280
Näringslivstjänster 10,5 142 10,2 150 9,7 142
Förvaltningstjänster 9,0 51 3,5 36 3,5 35
Utvecklingstjänster - - 7,4 28 6,9 27
Sammanlagt 39,1 478 40,7 504 39,2 484

2020 budget 39 160 000
2019 budget 39 160 000
2018 bokslut 40 183 000

50. Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 14 810 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som avses i 3 § i lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift (616/1993)

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst sju årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med stöd av 3 § i lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift ska i statsbudgeten årligen tas in ett anslag som motsvarar minst det belopp som samma år uppskattas inflyta i form av jaktvårdsavgifter beräknat enligt antalet jägare under de tre närmast föregående åren (304 400). Jaktvårdsavgiften är 39 euro och för personer under 18 år 20 euro. Antalet jägare under 18 år uppskattas vara 8 500. De inkomster som beräknas inflyta av jaktvårdsavgifterna år 2020 har antecknats under moment 12.30.45.

Resultatet av verksamheten vid Finlands viltcentral

Finlands viltcentral är en självständig offentligrättslig inrättning som har hela landet förutom landskapet Åland som sitt verksamhetsområde. Till Finlands viltcentrals uppgifter hör att främja hållbar vilthushållning, stödja jaktvårdsföreningarnas verksamhet, sörja för verkställigheten av viltpolitiken och fullgöra för centralen föreskrivna offentliga förvaltningsuppgifter. Finlands viltcentral styrs och övervakas av jord- och skogsbruksministeriet.

Finlands viltcentral stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål som uppställts i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen på följande sätt:

  • — ansvarar för den deltagande beredningen av förvaltningsplaner och uppdateringar av dem som gäller viltarter och deras livsmiljöer och tar i sin verksamhet, inklusive de offentliga förvaltningsuppgifterna, i beaktande riktlinjerna i de fastställda förvaltningsplanerna och åtgärderna i den nationella strategin för främmande arter
  • — sörjer för att intressentgrupperna blir hörda och kan delta i allt väsentligt i de regionala viltvårdsråden och riksviltvårdsrådet, utvecklar och stöder i samarbete med Naturresursinstitutet och jaktvårdsföreningarna verksamheten för nätverket för kontaktpersoner i frågor som rör stora rovdjur samt främjar annan uppföljning av viltbestånden som grundar sig på frivilligt arbete och att observationerna och proverna skickas till forskningsinstituten och utvecklar i samarbete med aktörer inom den offentliga viltvårdskoncernen statistikföringen över fällda djur och andra dataarkiv för vilt med tanke på planeringsverksamheten inom viltförvaltningen
  • — sörjer för att skador orsakade av vilt minskar bl.a. genom aktiva åtgärder för förebyggande av skador samt genom att rikta jakten mot viltarter som orsakar skador
  • — strävar efter att med aktiva åtgärder minska olagligt dödande av vilt
  • — sörjer för att statsbidrag styrs till jaktvårdsföreningarnas verksamhet.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Finlands viltcentral 7 270 000
Jaktvårdsföreningarna 2 340 000
Stödjande av jaktmuseiverksamhet 415 000
Utvecklingsprojekt enligt viltvårdskoncernens strategi:  
— utvecklande av jaktvårdsföreningarnas verksamhet, förvaltning av bestånden av stora rovdjur och utvecklande av viltvårdskoncernens gemensamma informationssystem samt projekt som förbättrar viltets livsmiljö 4 785 000
Sammanlagt 14 810 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bekämpning av djursjukdomar (regeringsprogr. 2019) 100
Minskning av jaktvårdsavgifterna -41
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 3 000
Sammanlagt 3 059

2020 budget 14 810 000
2019 budget 11 751 000
2018 bokslut 11 920 000

51. Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 9 161 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av användningsändamålen enligt 82 § i lagen om fiske (379/2015)

2) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst fem årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter, samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder

3) till utgifter för genomförande av lagen om fiske, utgifter för forskning inom fiskerinäringen samt utgifter för programmet för fisketurism.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med stöd av 86 § i lagen om fiske ska i statsbudgeten årligen tas in ett anslag som motsvarar det belopp som på basis av statens senast fastställda bokslut beräknas inflyta i fiskevårdsavgifter under det året. Beloppet av de fiskevårdsavgifter som inflyter 2020 och dimensioneringen av anslaget grundar sig därmed på de influtna fiskevårdsavgifterna enligt statsbokslutet för 2018. Fiskevårdsavgiften 2020 är 45 euro för ett kalenderår, 15 euro för sju dygn och 6 euro för ett dygn. Enligt uppskattning inflyter 8 561 000 euro i form av fiskevårdsavgifter.

De inkomster som inflyter har antecknats under moment 12.30.44.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Användningsändamål enligt 82 § 1—3 punkten i lagen om fiske 4 861 000
Utgifter som föranleds av uppbörden av fiskevårdsavgift enligt 82 § 5 punkten i lagen om fiske 650 000
Ersättningar enligt 82 § 4 punkten i lagen om fiske till ägare av vattenområden 3 050 000
Genomförande av lagen om fiske samt forskningsverksamhet 500 000
Programmet för fisketurism 100 000
Sammanlagt 9 161 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Finlands Yrkesfiskarförbund FYFF rf) (riksdagen) -50
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Pohjois-Karjalan Kalatalouskeskus ry för åtgärder för övervakning av fisket) (riksdagen) -100
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (reduktionsfiske i Pyhäjärvi i Säkylä) (riksdagen) -100
Genomförande av lagen om fiske samt forskning om fiskebestånd (Regeringsprogr. 2019) 500
Minskning av de influtna fiskevårdsavgifterna -825
Planerings- och styrsystem med utgångspunkt i tillgänglig information (Oma kala) enligt lagen om fiske (överföring till moment 30.01.23) -900
Programmet för fisketurism (Regeringsprogr. 2019) 100
Sammanlagt -1 375

2020 budget 9 161 000
2019 budget 10 536 000
2018 bokslut 10 250 000

53. Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 132 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsunderstöd som beviljas för anläggning av skogsfröplantager och konsumtionsutgifter i anslutning till utvecklande av produktionen av skogsträdsfrö

2) till betalning av understöd till allmännyttiga samfund inom naturresurssektorn.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Genom understöden för anläggning av skogsfröplantager säkerställs att tillräckliga mängder högklassigt skogsodlingsmaterial som lämpar sig för förhållandena kontinuerligt står till buds för skogsbruksändamål. Anslaget får också användas till utvecklande av produktionen av skogträdsfrö.

Understöd som beviljas allmännyttiga samfund inom naturresurssektorn riktas till utvecklingsverksamhet och kommunikation som främjar tillväxten och konkurrenskraften inom naturresursekonomin.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Understöd för anläggning av skogsfröplantager 440 000
Understöd till allmännyttiga föreningar inom naturresurssektorn 692 000
Sammanlagt 1 132 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Arbetseffektivitetsföreningen rf för utvecklingsprojekt inom skogsbruket) -200
Sammanlagt -200

2020 budget 1 132 000
2019 budget 1 332 000
2018 bokslut 1 432 000

62. Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 21 488 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av EU:s medfinansiering och statens medfinansiering i åtgärder som gäller fiskerinäring och havspolitik och som delvis finansieras av medel ur Europeiska havs- och fiskerifonden (EHFF)

2) till betalning av utgifter som föranleds av nationellt finansierade åtgärder som vidtas i syfte att främja fiskerinäringen och av tillsynen över det kommersiella fisket samt av ersättningar till kommersiella fiskare för ekonomiska skador till följd av skyddet av saimenvikaren.

Anslaget får också användas till utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 80 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

Av anslaget har 9 205 000 euro reserverats för den statliga medfinansieringen i projekt som delfinansieras av EU.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som utgifter som föranleds av EU:s gemensamma fiskeripolitik och integrerade havspolitik beaktats 20 313 000 euro, vilket utgör medfinansiering för det operativa program som delfinansieras av Europeiska havs- och fiskerifonden (EHFF) under 2014—2020. EU:s andel av detta är 11 108 000 euro. EU:s medfinansiering och den nationella medfinansieringen har fastställts i det operativa program som godkänts av Europeiska kommissionen. Medel får användas i enlighet med det operativa programmet bl.a. för finansiering av investerings- och utvecklingsprojekt inom fiskerinäringarna, miljöprojekt inom fiskerinäringen och projekt som hänför sig till genomförandet av havspolitiken samt för finansiering av tillsynen över det kommersiella fisket och åtgärder för insamlingen av uppgifter.

I anslagets EU-andel har även Ålands andel beaktats. Åland anvisar den nationella offentliga medfinansiering som behövs i sin egen budget.

Under moment 12.30.03 beräknas det inflyta sammanlagt 10 000 000 euro i form av medfinansiering från EHFF under programperioden 2014—2020.

I anslaget har som åtgärder för främjande av fiskerinäringen som i sin helhet finansieras nationellt beaktats utgifterna för tillsynen över kommersiellt fiske, till den del tillsynsåtgärderna inte ingår i Europeiska havs- och fiskerifondens operativa program. Anslaget får på grunder som godkänts av jord- och skogsbruksministeriet användas också till annan förbättring av förutsättningarna för fiskerinäringen eller som statligt stöd inom fiskerinäringsbranschen i enlighet med EU:s rättsakter samt för ersättningar till kommersiella fiskare i Saimenområdet för ekonomiska skador till följd av skyddet av saimenvikaren uppgående till uppskattningsvis 80 000 euro. År 2020 behövs det uppskattningsvis 375 000 euro för utgifter som i sin helhet finansieras nationellt. Dessutom kan anslaget i enlighet med regeringsprogrammet användas för åtgärder för främjande av användning av inhemsk fisk samt tryggande av förutsättningarna för yrkesfiske och ersättande av kostnaderna för att avlägsna sälar som orsakar skador. År 2020 anvisas det 700 000 euro till åtgärder enligt regeringsprogrammet.

Beräknad användning av anslaget (euro)

  Nationell andel EU:s andel (EHFF) Sammanlagt
       
Europeiska havs- och fiskerifondens operativa program, sammanlagt 9 205 000 11 108 000 20 313 000
Nationella åtgärder 1 175 000 - 1 175 000
Sammanlagt 10 380 000 11 108 000 21 488 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring av finansieringen av det operativa programmet för EHFF 212
Förebyggande av fiskeriskador (Regeringsprogr. 2019) 300
Främjande av användning av inhemsk fisk (Regeringsprogr. 2019) 500
Sammanlagt 1 012

Anslaget står delvis utanför ramen.


2020 budget 21 488 000
2019 budget 20 476 000
2018 bokslut 26 776 000