Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2020

Huvudtitel 30

JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde bygger upp Finland till ett land med förmåga att utvecklas – med ett hållbart livsmedelssystem och en hållbar naturresursekonomi som har förmåga att förnya sig samt ett innovativt system för geografisk information.

Beskrivning av verksamhetsmiljön

Finlands framtid påverkas av många globala förändringsfaktorer vars styrka och hastighet vi egentligen inte kan inverka på. Vi måste anpassa oss till följderna av dem och se förutom hot även många nya möjligheter med dem. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde har det identifierats sex förändringsfaktorer i verksamhetsmiljön som är oberoende av förvaltningsområde och som under det kommande årtiondet mest väntas ändra omvärlden för den finska livsmedels- och naturresurssektorn. Förändringsfaktorerna är 1) klimatförändringen, 2) den snabba tekniska utvecklingen, 3) konkurrensen om de sinande naturresurserna, 4) den globala ekonomiska omvälvningen, 5) förändringen i värderingar och attityder samt 6) befolkningsstrukturen och urbaniseringen.

De grundläggande uppgifterna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde blir allt viktigare när det gäller att garantera livsmedelstryggheten, livsmedelssäkerheten, ett konkurrenskraftigt inhemskt livsmedelssystem, försörjningsberedskapen och rent vatten, hålla djur- och växtsjukdomar under kontroll, säkerställa en hållbar naturresursekonomi och konkurrenskraften för de näringar som baserar sig på den samt utveckla landsbygdens livskraft. Högkvalitativ geografisk information och analys av den är av central betydelse vid utvecklingen av framtida tekniklösningar. Digitaliseringen och den starka ökningen av informationens betydelse framhäver vikten av att främja samanvändningen av tillförlitliga basregister, geografisk information och naturreusursdata som en del av ministeriets verksamhetsområde.

Finland är en ansvarsfull global aktör och engagerad i att genomföra Agenda 2030 för hållbar utveckling. I takt med att den internationella konkurrensen ökar växer också betydelsen av förvaltningen då det gäller att avlägsna hinder för fri konkurrens och att möjliggöra bioekonomi, nya innovationer, affärsmodeller och metoder för värdeskapande. Den möjliggörande förvaltningen arbetar i nära samverkan med den privata sektorn och har förståelse för den allt snabbare utvecklingen och de utmaningar och möjligheter som den medför. De begränsade resurserna kan riktas så effektivt som möjligt i syfte att uppnå ett optimalt ekonomiskt läge, och genom samordning av den hållbara utvecklingen och riskhanteringen skapas det en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för bioekonomin som moderniseras och internationaliseras. De uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet och dess förvaltningsområde svarar för utgör en naturlig grund för att verkställa den nästa fasen av bio- och cirkulärekonomin.

Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är betydande användare av förnybara naturresurser. Bioekonomin, som på ett hållbart sätt utnyttjar förnybara naturresurser för att skapa näring, energi, produkter och tjänster, ger betydande affärsmöjligheter. Målet är att med hjälp av bioekonomin minska beroendet av fossila naturresurser, förhindra utarmningen av ekosystemen samt främja biologisk mångfald. Framgången för ministeriets ansvarsområde är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer när det gäller en hållbar användning av förnybara naturresurser. Forskningen inom förvaltningsområdet är föregripande och producerar fakta, kompetens och innovationer till stöd för beslutsfattandet, utvecklandet av näringarnas konkurrenskraft och främjandet av välfärden.

Samhälleliga effektmål

Jord- och skogsbruksministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet. I motiveringen till kapitlen beskrivs de mål inom politiksektorn som stöder de samhälleliga effektmålen samt de nyckeltal som beskriver deras utveckling.

  • — Bättre konkurrenskraft för det ansvarsfulla livsmedelssystemet som har förmåga att förnyas
  • — En förnybar och hållbar naturresursekonomi ökar välbefinnandet och ersätter icke förnybara råvaror och energi
  • — En diversifierad företagsverksamhet, framgångsrik landsbygd, multilokalitet och nätverk stärker samhället
  • — Tillförlitlig geografisk information samt information om fastigheter och lägenheter som kan användas brett skapar ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap.
Mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser
  • — Verksamheten är resultatrik och resurserna riktas effektivt så att de samhälleliga effekterna uppnås. Man ser till att uppgifterna och resurserna är i balans.
Jämställdhet mellan könen

Jord- och skogsbruksministeriet fortsätter integreringen av jämställdhetsperspektivet i lagberedningen, vid styrningen av verksamheten och ekonomin samt i andra funktioner som är väsentliga med tanke på jämställdheten. Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av effektmålen för de olika politiksektorerna. Stödens inverkan på jämställdheten mellan könen är i regel inte en grund för beviljande av stöd.

Hållbar utveckling

Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde genomför FN:s mål för hållbar utveckling som en del av sin strategi. Förvaltningsområdet främjar särskilt målet om klimatneutralitet genom att det skapas hållbara bioekonomi- och cleantech-lösningar.

Finansiering anvisas för investeringar som främjar t.ex. miljöns tillstånd och användningen av förnybar energi. För miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar avsätts 246,2 miljoner euro och för förgröningsstöd 157,5 miljoner euro. För främjande av naturresurs- och bioekonomi anvisas 29,3 miljoner euro. Genom anslaget genomförs den nationella bioekonomiska strategin samt markanvändningssektorns klimatpolitik inom jord- och skogsbruket. För främjande av vården av skogsnatur anvisas 7,0 miljoner euro. Utvecklingen av den vattenbaserade affärsverksamheten och återetableringen av vandrande och hotade fiskbestånd stöds med sammanlagt 11,1 miljoner euro. Ett anslag på 56,2 miljoner euro avsätts för att trygga en uthållig virkesproduktion.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
30.10.40 Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år)    
  — bevillningsfullmakt 96,0 30,01)
30.10.41 Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag)    
  — räntestödsfullmakt 250,0 250,0
30.10.64 EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 121,7 106,91)
30.20.43 Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år)    
  — bevillningsfullmakt 20,0 -1)
30.40 Naturresursekonomi    
  — annan fullmakt 2,0 2,0
30.40.44 Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 44,0 44,0
30.64.50 Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)    
  — bevillningsfullmakt 1,1 -

1) Om en del av den bevillningsfullmakt som gäller programperioden 2014—2020 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2020.

Förvaltningsområdets anslag 2018—2020

    År 2018
bokslut
1000 €
År 2019
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2020
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2019—2020
    1000 € %
 
01. Förvaltning och forskning 133 750 130 146 134 098 3 952 3
01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 24 218 21 984 23 285 1 301 6
05. Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 70 570 73 155 74 039 884 1
22. Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år) 1 343 1 343 1 343 0
23. Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år) 5 120 585 3 240 2 655 454
29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 28 335 28 540 27 652 -888 -3
66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag) 4 164 4 539 4 539 0
10. Utveckling av landsbygden 428 085 463 649 456 299 -7 350 -2
40. Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) 75 276 84 976 88 326 3 350 4
41. Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) 11 031 13 000 15 000 2 000 15
42. Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år) 58 330 40 500 45 300 4 800 12
43. Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år) 67 767 67 767 62 767 -5 000 -7
(44.) Åtgärder för att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar (reservationsanslag 3 år) 7 500 22 500 -22 500 -100
50. Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) 5 266 5 266 3 466 -1 800 -34
51. Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) 1 843 1 843 1 843 0
54. Främjande av hästhushållning och hästsport med avkastningen av penningspelsverksamhet (reservationsanslag 2 år) 40 182 40 092 40 092 0
55. Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år) 3 905 3 905 3 805 -100 -3
63. Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år) 2 000 3 100 6 000 2 900 94
64. EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (förslagsanslag) 154 985 180 700 189 700 9 000 5
20. Jordbruk och livsmedelsekonomi 1 811 107 1 786 861 1 819 746 32 885 2
01. Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 70 048 74 938 4 890 7
(02.) Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 39 599 0
(03.) Landsbygdsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 24 121 0
20. Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag) 7 437 5 948 5 948 0
40. Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) 323 340 322 700 323 000 300 0
41. EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) 539 922 529 700 526 200 -3 500 -1
43. Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) 290 710 290 710 153 200 -137 510 -47
44. Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år) 518 738 548 288 624 788 76 500 14
46. Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) 5 705 10 635 10 910 275 3
47. Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) 6 619 2 945 3 995 1 050 36
48. Utveckling av åkerstrukturen (reservationsanslag 3 år) 500 500 0
60. Överföring till interventionsfonden (fast anslag) 200 170 200 30 18
61. Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år) 49 000 90 300 90 300 0
62. Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år) 5 717 5 717 5 767 50 1
40. Naturresursekonomi 198 542 189 589 225 880 36 291 19
20. Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år) 3 000 3 100 3 200 100 3
21. Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) 13 565 13 971 17 091 3 120 22
22. Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år) 14 880 6 450 29 250 22 800 353
31. Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år) 8 486 5 586 11 136 5 550 99
40. Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag) 851 1 745 1 745 0
41. Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år) 4 575 5 375 5 600 225 4
42. Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) 8 450 8 850 8 850 0
44. Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) 49 097 56 230 56 230 0
45. Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) 5 027 5 027 7 027 2 000 40
46. Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år) 40 183 39 160 39 160 0
50. Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 2 år) 11 920 11 751 14 810 3 059 26
51. Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år) 10 250 10 536 9 161 -1 375 -13
53. Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år) 1 432 1 332 1 132 -200 -15
62. Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) 26 776 20 476 21 488 1 012 5
(83.) Lån för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (reservationsanslag 3 år) 50 0
64. Forststyrelsen 7 594 7 491 7 831 340 5
50. Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) 7 594 7 491 7 831 340 5
70. Lantmäteri och datalager 55 584 43 580 44 669 1 089 2
01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 51 384 40 080 42 169 2 089 5
40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag) 4 200 3 500 2 500 -1 000 -29
Sammanlagt 2 634 663 2 621 316 2 688 523 67 207 3
  Det totala antalet anställda 4 169 4 138 4 139