Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
              44. Kompensationsersättningar
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen
         70. Lantmäteri och datalager

Statsbudgeten 2020

20. Jordbruk och livsmedelsekonomiPDF-versio

Förklaring:Förklaringsdelen under kapitel 30.20 ingår i förklaringsdelen under kapitel 30.10.

01. Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 74 938 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till ett belopp av högst 500 000 euro för omkostnaderna för livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå

2) till betalning av överföringsutgifter som hänför sig till det europeiska biståndet till dem som har det sämst ställt

3) till ett belopp av högst 1 000 000 euro för en sänkning av priserna på avgiftsbelagda djurundersökningar som syftar till att upptäcka och följa farliga djursjukdomar och djursjukdomar som ska bekämpas

4) för utgifter som betalas med stöd som avses i den förordning av Europaparlamentet och rådet (EU) nr 652/2014 som gäller förvaltningen av utgifter för livsmedelskedjan, djurhälsa, djurskydd, växtskydd och växtförökningsmaterial

5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

6) till betalning av utgifter som föranleds av veterinärmedicinska skadenämndens verksamhet

7) till betalning av ersättningar som motsvarar kostnaderna för utarbetande av planer för bekämpning av flyghavre enligt lagen om bekämpning av flyghavre (185/2002)

8) till betalning av ersättning till kommunerna i landskapet Åland enligt lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013).

I nettobudgeteringen beaktas den finansiering som på basis av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 652/2014 årligen beviljats för undersökningar avseende växtskadegörare.

Utgifter som har samband med livsmedelskedjan, djurhälsa, djurskydd, ersättningar med anledning av växtskadegörare och åtgärder för att bekämpa skadegörare och som betalas med stöd som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 652/2014 har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av livsmedelslagen, lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi samt lagen om växtskyddsmedel. Genom regeringens proposition ändras Livsmedelsverkets uppgifter så att den riskbedömningsuppgift som föregår fastställandet av gränsvärden för bekämpningsmedelsrester samt fastställandet av tillfälliga gränsvärden för bekämpningsmedelsrester övergår från Livsmedelsverket till Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes).

Livsmedelsverket har till uppgift att främja, övervaka och undersöka säkerheten hos och kvaliteten på livsmedel, jord- och skogsbrukets produktionsinsatser, djurens hälsa och välfärd samt växthälsa. Verket ska dessutom med myndigheternas bistånd främja exporten av livsmedel och jordbrukets produktionsinsatser. Verket har verkställighetsuppdrag som gäller åtgärder enligt Europeiska unionens gemensamma jordbrukspolitik, sådana åtgärder för landsbygdens utveckling som unionen finansierar och nationella åtgärder som kompletterar dem (uppgift som utbetalningsmyndighet). Livsmedelsverket har också till uppgift att sköta andra sådana uppgifter som föreskrivs för ämbetsverket i lag och uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet förordnat ämbetsverket att sköta och som hör till dess ansvarsområde.

Livsmedelsverket stöder uppnåendet av de effektmål, mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som uppställts för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde och som anges i motiveringen till huvudtiteln och den gemensamma förklaringsdelen för kapitlen 30.10 och 30.20.

Nyckeltal för ämbetsverket

  2019
uppskattning
2020
mål
     
Funktionell effektivitet    
Lönsamhetsindex (2019=100) 100 100
Produktivitetsindex (2019=100) 100 100

Kostnader, intäkter och årsverken (1 000 euro)

  2019
uppskattning
2020
uppskattning
     
Kostnader (1 000 euro) 113 615 110 354
Intäkter (1 000 euro) 36 457 35 416
Årsv. 995 970

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)1)

  2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
     
Bruttoutgifter 105 245 110 354
Bruttoinkomster 35 197 35 416
Nettoutgifter 70 048 74 938

1) Livsmedelsverket inledde sin verksamhet den 1 januari 2019. Livsmedelsverket övertog Livsmedelssäkerhetsverkets och Landsbygdsverkets uppgifter samt en del av Lantmäteriverkets informationstjänstcentrals uppgifter. Samtidigt överfördes också tillhörande anslag och årsverken till detta moment. Under momenten 30.20.02 och 30.20.03 står det anslag som överförts från 2018 till Livsmedelsverkets förfogande 2019.

Bruttoutgifterna är sammanlagt 110 354 000 euro. Bruttoinkomsterna är sammanlagt 35 416 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 800 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 23 835 000 euro samt övriga inkomster 10 781 000 euro.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
     
Offentligrättsliga prestationer    
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten    
— intäkter av försäljningen av prestationer 20 168 20 190
— övriga intäkter - -
Intäkter sammanlagt 20 168 20 190
     
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten    
— särkostnader 15 091 14 999
— andel av samkostnader 5 077 5 191
Kostnader sammanlagt 20 168 20 190
     
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) - -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100
     
Övriga prestationer    
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten    
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 648 3 645
— övriga intäkter - -
Intäkter sammanlagt 3 648 3 645
     
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten    
— särkostnader 3 094 3 113
— andel av samkostnader 1 554 1 532
Kostnader sammanlagt 4 648 4 645
     
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -1 000 -1 000
Kostnadsmotsvarighet, % 78 78
     
Prisstöd 1 000 1 000
     
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd, % 100 100

För att livsmedelsmarknaden ska fungera bättre och praxis som strider mot god affärssed kunna förhindras föreskrivs det i livsmedelsmarknadslagen (1121/2018) om livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå som finns i anslutning till Livsmedelsverket. Ombudsmannen är självständig och oberoende i sin verksamhet. För livsmedelsmarknadsombudsmannens byrås omkostnader reserveras högst 500 000 euro.

Livsmedelsverket är förvaltningsmyndighet för fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (fonden för dem som har det sämst ställt), som arbets- och näringsministeriet ansvarar för. När det gäller årsverkena för genomförandet av det operativa program för bistånd till dem som har det sämst ställt som finansieras ur fonden används fondens tekniska bistånd och när det gäller anskaffning, distribution och lagring av livsmedel används finansieringen för själva programmet. Vid dimensioneringen av anslaget har 3 800 000 euro beaktats i utgifterna och inkomsterna med anledning av administrationen och genomförandet av biståndet.

I syfte att upptäcka djursjukdomar som ska bekämpas och nya, farliga djursjukdomar samt i syfte att övervaka förekomsten av endemiska djursjukdomar behövs det prover från sjuka djur. För att det vid undersökningarna av djursjukdomar ska vara möjligt att få en med tanke på övervakningen tillräcklig mängd prover förutsätts det att djurens ägare eller veterinärerna på eget initiativ sänder in prover. Om kostnaderna för undersökningen tas ut till fullt belopp av den som sänder in proverna minskar antalet prover avsevärt, och därför är det motiverat med ett prisstöd. Prisstödet uppgår till högst 1 000 000 euro.

Utgifter som har samband med livsmedelskedjan, djurhälsa, djurskydd, ersättningar med anledning av växtskadegörare och åtgärder för att bekämpa skadegörare och som betalas med stöd som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 652/2014 har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.

Under momentet har nettobudgeteringen av den finansiering som årligen på basis av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 652/2014 beviljas för undersökningar avseende växtskadegörare beaktats.

Vid dimensioneringen av anslaget har 2 234 000 euro beaktats i utgifterna och inkomsterna som ett belopp för tekniskt bistånd inom ramen för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland.

Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats de ersättningar som betalas till kommunerna i landskapet Åland för skötseln av uppgifter som avses i lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013). Ersättningen fastställs på basis av antalet stödansökningar och ersättningsbeloppet anges i en förordning av statsrådet.

I anslaget har beaktats den finansiering som i regeringsprogrammet (2019) anvisats för inrättande av en tjänst som djurskyddsombudsman, främjande av livsmedelsexport, utvecklande av datasystemen samt information, utbildning och beredskap samt utvecklande av register som främjar bekämpningen av djursjukdomar.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Beredning av CAP27-reformen 2 000
Effektiviserade åtgärder för bekämpning av afrikansk svinpest, bortfall av ett tillägg av engångsnatur -700
Främjande av livsmedelsexport (Regeringsprogr. 2019) 1 000
Information, utbildning och beredskap samt utveckling av registren som främjar bekämpningen av djursjukdomar (regeringsprogr. 2019) 775
Inrättande av tjänst som djurskyddsombudsman (regeringsprogr. 2019) 100
Planering av och pilotförsök med metoder för övervakning av arealbaserade stöd (överföring till moment 30.01.23) -200
Projektet för modernisering av informationssystemet för gemensam djurtillsyn och tvärvillkor (2019) (överföring till moment 28.70.20) -1 340
Projektet för modernisering av informationssystemet för gemensam djurtillsyn och tvärvillkor (2020) (överföring från moment 28.70.20) 1 120
Projektet för utveckling av systemet för tillsyn över miljö- och hälsoskyddet (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) 2 573
Projektet Hantering av hälsa hos djur (ELTE) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -2 412
Projektet Hantering av hälsa hos djur (ELTE) (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) 1 764
Projekt för vidareutveckling av e-tjänsten för behandling av stöd för landsbygden (Hyrrä) (2019) (överföring till moment 28.70.20) -832
Projekt för vidareutveckling av e-tjänsten för behandling av stöd för landsbygden (Hyrrä) (2020) (överföring från moment 28.70.20) 864
Revidering av nötkreatursregistret (överföring till moment 30.01.23) -1 500
Riskbedömningsuppgift som föregår fastställandet av gränsvärden för bekämpningsmedelsrester samt fastställande av tillfälliga gränsvärden för bekämpningsmedelsrester (överföring till moment 32.01.08) -70
Utveckling av informationssystemen (regeringsprogr. 2019) 1 750
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -480
Lönejusteringar -96
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -112
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 557
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 129
Sammanlagt 4 890

2020 budget 74 938 000
2019 I tilläggsb.
2019 budget 70 048 000

20. Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 948 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av ersättningar som ska betalas till kommunerna med stöd av veterinärvårdslagen (765/2009)

2) till betalning av utgifter som föranleds av bekämpning av djursjukdomar med stöd av lagen om djursjukdomar (441/2013), djurskydd med stöd av djurskyddslagen (247/1996) och ersättningar, utbildningar och utredningar i anslutning till dem samt till betalning av andra utgifter som är nödvändiga för genomförande av veterinärvården

3) till betalning av ersättningar enligt lagen om skydd för växters sundhet (702/2003)

4) till betalning av utgifter som är nödvändiga för bekämpning av växtskadegörare.

Anslaget får också användas till utgifter och ersättningar som ansluter sig till ovan nämnda utgifter och som hänför sig till tidigare år samt till överföringsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med stöd av 23 § i veterinärvårdslagen får kommunen ersättning för uppgifter som kommunalveterinärerna sköter med stöd av lagen om djursjukdomar (441/2013), lagen om animaliska biprodukter (517/2015), djurskyddslagen (247/1996), lagen om transport av djur (1429/1996), lagen om medicinsk behandling av djur (387/2014) och lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013).

De avgifter som aktörerna betalar för de avgiftsbelagda prestationer som kommunalveterinären utför med stöd av lagen om djursjukdomar och lagen om animaliska biprodukter intäktsförs under moment 12.30.99.

Med stöd av lagen om skydd för växters sundhet (702/2003) kan det till aktören betalas ersättning för kostnaderna för utrotning av växtskadegörare, om de skador som orsakats växtproduktionen är exceptionellt stora och ersättningen behövs för att aktören ska kunna fortsätta med sin näring. Ersättning för kostnaderna för utrotning av skadegörare kan betalas också i fråga om växande träd i skog. Anslaget får också användas till betalning av utgifter för kartläggnings- och bekämpningsåtgärder som är nödvändiga för bekämpning av skadegörare.

Av anslaget är statens andel är 5 818 000 euro och EU:s andel 130 000 euro. Europeiska unionens medfinansiering för bekämpning av djursjukdomar och växtskadegörare intäktsförs under moment 12.30.04.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Ersättningar till kommunerna 4 400 000
Utgifter för bekämpning av djursjukdomar och djurskydd 1 448 000
Bekämpning av växtskadegörare 100 000
Sammanlagt 5 948 000

Anslaget står delvis utanför ramen.


2020 budget 5 948 000
2019 budget 5 948 000
2018 bokslut 7 436 732

40. Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 323 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till nationellt stöd enligt lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1559/2001) (nationellt stöd till södra Finland, nordligt stöd, annat stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen)

2) till betalning av stöd som beviljats 2019 och tidigare år

3) till betalning av sådana nationella stöd och ersättningar som stödmottagaren är berättigad till med stöd av ett beslut som har vunnit laga kraft, men för vilka anslaget inte längre är disponibelt.

Av anslaget har 4 000 000 euro reserverats för behovet av ändringar i stöd och stödnivåer i anslutning till verkställandet av stöden till följd av att efterfrågan på stöd är större än väntat.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen och i fråga om punkt 3 enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Nationellt stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen betalas med stöd av EU-lagstiftningen och inom de gränser som anges i EU-lagstiftningen Det nationella stödet har samordnats med de stödsystem som helt eller delvis finansieras av EU (EU:s inkomststöd, kompensationsersättningarna, miljöersättningen och ersättningarna för djurens välbefinnande). Stödet tryggar för sin del jordbrukets och trädgårdsodlingens verksamhetsförutsättningar och produktionens lönsamhet samt bevarandet av landsbygdens livskraft. Stödsystemen omfattar nationellt stöd till södra Finland, nordligt stöd och vissa andra nationella stöd.

Nationellt stöd till södra Finland betalas för svin- och fjäderfähushållning samt trädgårdsodling i stödområdena A och B på grundval av det stödprogram som kommissionen godkände år 2014. Nordligt stöd betalas i mellersta och norra Finland (stödområde C) för husdjursskötsel, trädgårdsodling, växtodling och vissa andra objekt på basis av ett långsiktigt system för nordligt stöd som kommissionen godkände 2016. Av anslaget betalas dessutom vissa andra nationella stöd.

Anslaget under momentet får även användas till betalning av sådana nationella stöd och ersättningar som stödmottagaren är berättigad till t.ex. med stöd av ett lagakraftvunnet beslut i samband med en besvärsprocess, men för vilka anslaget inte längre är disponibelt.

Den beräknade fördelningen av det nationella stödet för jordbruket och trädgårdsodlingen på olika objekt under 2018—2020 (mn euro)

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
       
Stöd för årets produktion sammanlagt 321,9 321,2 319,0
Nationellt stöd till södra Finland 23,1 20,3 17,2
Nordligt stöd 293,9 295,5 296,4
Övriga nationella stöd 4,9 5,4 5,4

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Renhushållning (regeringsprogr. 2019) 300
Sammanlagt 300

2020 budget 323 000 000
2019 budget 322 700 000
2018 bokslut 323 340 000

41. EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 526 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av direktstöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1307/2013

2) till betalning av utgifter enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 för stöd för privat lagring, vissa andra åtgärder som stöder marknaden för jordbruksprodukter och åtgärder som direkt hänför sig till produkterna och andra åtgärder som möjliggörs av förordningen

3) till betalning av EU-krisstöd som baserar sig på andra författningar än de som nämns i 1 och 2 punkten

4) till betalning av stöd som beviljats 2019 och tidigare år

5) till betalning av Finlands åtaganden som föranleds av utbetalning av stöd som betalats ut efter EU:s betalningsdatum (artikel 5 i kommissionens förordning (EU) nr 907/2014).

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen i fråga om EU-inkomststöd och enligt principen om betalningsbeslut i fråga om EU-marknadsstöd.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat de EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd som helt finansieras med EU-medel och som betalas enligt den gemensamma jordbrukspolitiken.

EU:s inkomststöd tryggar jordbruksproduktionens lönsamhet och uppnåendet av andra mål för EU:s gemensamma jordbrukspolitik. Villkor för stöden är bl.a. att krav gällande miljön samt djurhälsa och växters sundhet, dvs. de s.k. tvärvillkoren, ska iakttas. Förgröningsstödets andel är 30 % av EU-inkomststödet, och stödet till unga jordbrukare högst 2 % av EU-inkomststödet.

Största delen av EU:s inkomststöd betalas i form av grundstöd som är frikopplat från produktionen. Andelen stöd som är kopplat till produktionen utgör 19,6 % av maximibeloppet av EU:s direktstöd.

I anslaget under momentet har det beaktats att systemet med stöd till utdelning i skolan överförs till moment 30.20.46 och finansieras under det momentet. De medel för EU-stöd för privat lagring som betalas av medlen under momentet beräknas förbli desamma som 2019.

Under momentet är det möjligt att betala även Finlands åtaganden som föranleds av utbetalning av stöd som betalats ut efter EU:s betalningsdatum (artikel 5 i kommissionens förordning (EU) nr 907/2014) helt och hållet nationellt.

Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.01.

Fördelning av EU:s inkomststöd och marknadsstöd 2020 enligt användningsändamål (euro)

   
EU:s inkomststöd sammanlagt 525 000 000
— Grundstöd 254 000 000
— Förgröningsstöd 157 500 000
— Stöd till unga jordbrukare 10 500 000
— Stöd som är kopplat till produktionen 103 000 000
   
EU:s marknadsstöd (stöd för den inre marknaden) 1 200 000
— EU-stöd för privat lagring 1 200 000
Sammanlagt 526 200 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i behovskalkylen för systemet med utdelning i skolan -3 500
Sammanlagt -3 500

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 526 200 000
2019 budget 529 700 000
2018 bokslut 539 921 532

43. Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 153 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering ur Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) för miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020

2) till betalning av miljöstöd för jordbruket enligt det miljöprogram för jordbruket som Europeiska kommissionen har godkänt för åren 1995—1999 och det horisontella program för utveckling av landsbygden som kommissionen har godkänt för åren 2000—2006 och till betalning av sådana miljöstöd för jordbruket och stöd för icke-produktiva investeringar enligt det för åren 2007—2013 godkända programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland som förlängts med ett år till 2014

3) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som ingåtts under EU:s tidigare programperioder och som ingås under programperioden 2014—2020 samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 52 (kontroll av överensstämmelse) och artiklarna 54 och 56 (gemensamma bestämmelser och särskilda bestämmelser för EJFLU om oegentligheter) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013 samt enligt tidigare programperioders motsvarande rättsakter.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Fullmakt

Om en del av den fullmakt för 2018 eller 2019 som gäller programperioden 2014—2020 är oanvänd, får förbindelser och avtal som gäller miljöersättningar samt förbindelser som gäller ekologisk produktion ingås beträffande den oanvända delen 2020.

Förklaring:Miljöersättningarna, ersättningen för ekologisk produktion, ersättningen för rådgivning och ersättningen för icke-produktiva investeringar ingår i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020. Syftet med ersättningarna är att åstadkomma en situation där jordbruks- och trädgårdsproduktion kan bedrivas på ett hållbart sätt så, att produktionen belastar miljön mindre än i dagens läge, bevarandet av naturens mångfald och jordbrukets kulturlandskap tryggas och förutsättningarna för bedrivandet av produktion förblir goda också på lång sikt. Syftet med rådgivningen är att svara på det behov av rådgivning som jordbrukarna upplever för att främja målen med unionens gemensamma jordbrukspolitik och för att uppnå målen med programmet för utveckling av landsbygden. Genom rådgivningen är det möjligt att öka jordbrukarens kunnande när det gäller bl.a. att modernisera jordbruket och förbättra konkurrensförmågan, uppmärksamma miljöfrågor och djurens hälsa och välbefinnande, minska gårdarnas klimatpåverkan, förbättra energieffektiviteten och förhindra de risker som klimatförändringen medför.

Miljöersättningarna inbegriper miljöförbindelser, miljöavtal och förvaring i genbanker. Miljöersättningsåtgärderna riktas regionalt samt gårds- och skiftesspecifikt. Den gårdsspecifika åtgärden, som är obligatorisk för alla som förbundit sig till åtgärder, siktar till balanserad användning av näringsämnen och planmässig odling. Genom de skiftesspecifika åtgärderna genomförs sådana riktade åtgärder som främjar vattenvården och markstrukturen, minskar utsläppen av växthusgaser och/eller främjar åkernaturens mångfald. En del av vattenvårdsåtgärderna genomförs på annat sätt i det s.k. styrningsområdet (avrinningsområdena för åar och älvar som mynnar ut i Finska viken, Skärgårdshavet, Bottenhavet och Bottenviken). Miljöersättningar och ersättning för icke-produktiva investeringar kan också beviljas föreningar för en grundläggande röjning och vård av våtmarker och kulturbiotoper samt för främjande av naturens och landskapets mångfald.

Vid dimensioneringen av anslaget har också de avtal om miljöspecialstöd som ingåtts åren 1995—1999 och 2000—2006 beaktats. Cirka 86 % av jordbrukarna har förbundit sig till systemet för programperioden 2014—2020 och förbindelsearealen omfattar totalt ca 90 % av den disponibla jordbruksmarken.

År 2020 behövs det ett anslag på uppskattningsvis sammanlagt 153 200 000 euro, varav EU:s medfinansiering är 64 200 000 euro och den nationella medfinansieringen 89 000 000 euro. EU:s medfinansiering under programperioden 2014—2020 är 42 %.

Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.

De ekonomiska ramarna under programperioden och den beräknade användningen av anslaget (mn euro)

  De ekonomiska ramarna under
programperioden 2014—2020
Anslag
Åtgärd EU Staten Offentlig finansiering
sammanlagt
betalats
2014—2018
budgeterats 2019 budgetprop.
2020
             
Miljöersättningar 695,659 960,673 1 656,332 1 254,230 240,027 96,600
Ekologisk produktion 136,920 189,080 326,000 204,708 48,683 55,600
Rådgivning 12,108 16,892 29,000 13,516 1,000 1,000
Icke-produktiva investeringar 2,520 3,480 6,000 2,961 - -
Sammanlagt 847,207 1 170,125 2 017,332 1 475,415 289,710 153,200

Utgifter på grund av fullmakten för miljöersättningar och ekologisk produktion, statens och EU:s andelar sammanlagt (mn euro)

  2020 2021 2022 2023 Sammanlagt
fr.o.m.
2020
           
Åtgärder som gäller åren 2014—2020, varav 152,200 25,600 15,400 1,000 194,200
 förbindelser och avtal som ingås 2020 118,100 - - - 118,100
— miljöersättningar 91,600 - - - 91,600
— ekologisk produktion 26,500 - - - 26,500
 förbindelser och avtal som ingåtts före 2020 34,100 25,600 15,400 1,000 76,100
— miljöersättningar 5,000 4,000 2,000 1,000 12,000
— ekologisk produktion 29,100 21,600 13,400 - 64,100
Utgifter sammanlagt 152,200 25,600 15,400 1,000 194,200

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring som hänför sig till genomförandet av landsbygdsprogrammet -137 510
Sammanlagt -137 510

Anslaget står delvis utanför ramen.


2020 budget 153 200 000
2019 budget 290 710 000
2018 bokslut 290 710 000

44. Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 624 788 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering ur Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) för kompensationsersättning enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 samt kompensationsersättning som ingår i programmet och som helt och hållet finansieras nationellt

2) till betalning av kompensationsbidrag enligt det program för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland som Europeiska kommissionen godkänt för åren 2007—2013 och som 2014 förlängts med ett år

3) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som ingåtts under EU:s tidigare programperioder och som ingås under programperioden 2014—2020 samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 52 (kontroll av överensstämmelse) och artiklarna 54 och 56 (gemensamma bestämmelser och särskilda bestämmelser för EJFLU om oegentligheter) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013 samt enligt tidigare programperioders motsvarande rättsakter.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Kompensationsersättningarna ingår i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020. Med kompensationsersättning ersätts lantbruksföretagarna för den olägenhet som permanenta ogynnsamma naturförhållanden orsakar jordbruksproduktionen. Syftet med kompensationsersättning är att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar och kontinuitet och bevara jordbruksmarken i jordbruksanvändning. Åtgärden bidrar till en balanserad utveckling i fråga om antalet gårdar samt till att gårdsbruksenheter som är ekonomiskt livskraftiga bevaras och på detta sätt till att sysselsättningen på landsbygden upprätthålls och den ekonomiska utvecklingen i landsbygdsområdena främjas. Det finns ingen åldersgräns för erhållande av kompensationsersättning, och ersättningen per hektar minskar när gårdens storlek överskrider vissa gränsvärden. Kompensationsersättning betalas också för permanent gräsmark. Ersättningen betalas förhöjd om gården överskrider den föreskrivna djurtäthetsgränsen. Kompensationsersättningarna är ettåriga.

EU:s medfinansiering under programperioden 2014—2020 är 42 %. Av anslaget betalas dessutom kompensationsersättningar som helt och hållet finansieras av staten.

Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.

Under momentet har det i enlighet med regeringsprogrammet (2019) tekniskt anvisats 5 000 000 euro som ska användas för finansiering av nya förbindelser om ekologisk produktion som ingås 2020 samt ett tillägg av engångsnatur på 88 000 000 euro som ska användas för miljöersättningar. Avsikten är att genom en tilläggsbudgetproposition till moment 30.20.43 överföra den EU:s medfinansiering och den nationella medfinansiering som behövs för förbindelserna om ekologisk produktion och miljöersättningarna. Överföringen kan genomföras när ändringen av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 har sänts till kommissionen för godkännande. Den nationella medfinansiering som reserverats för kompensationsersättningarna ökar med sammanlagt 42 000 000 euro till följd av ett tillägg av engångsnatur i regeringsprogrammet.

Den beräknade fördelningen av anslagen för systemet med kompensationsersättning 2020 (euro)

   
Sammanlagt, varav 624 788 000
— EU:s andel 86 613 000
— statens andel 119 608 429
— kompensationsersättning som i sin helhet finansieras nationellt 325 566 571
— teknisk avsättning för finansiering av förbindelser om ekologisk produktion 5 000 000
— teknisk avsättning för finansiering av miljöersättningar 88 000 000

De ekonomiska ramarna under programperioden och användningen av anslaget (mn euro)

  De ekonomiska ramarna under programperioden 2014—2020 1) Anslag
Åtgärd EU Staten helt nationell finansiering Offentlig finansiering
sammanlagt
betalats
2014—2018
budgeterats
2019
budgetprop.
2020
               
Kompensationsersättningar 749,700 1 035,300 1 867,800 3 652,800 2 547,745 548,288 624,788

1) Innefattar inte de regeringsprogramsenliga tilläggen för 2020. Budgetramen motsvarar det gällande landsbygdsprogrammet (godkänt 26.3.2019). De tillägg som ingår i regeringsprogrammet beaktas i den ändring av landsbygdsprogrammet som i januari 2020 sänds till kommissionen för godkännande.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring av landsbygdsprogrammet (överföring till moment 30.10.40) -25 000
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (bibehållande av nivån på kompensationsersättningen) -21 500
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (förhöjd återbäring av kompensationsersättning) -6 000
Finansiering av nya förbindelser om ekologisk produktion som ingås 2020 (teknisk avsättning) (regeringsprogr. 2019) 5 000
Nationell finansiering enligt landsbygdsprogrammet (besparing enligt regeringsprogr. 2015) 5 000
Strukturella ändringar (besparing enligt regeringsprogr. 2015) -1 000
Utökning av kompensationsersättningen 2020 (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 42 000
Utökning av miljöersättningen 2020 (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 88 000
Nivåförändring -10 000
Sammanlagt 76 500

Anslaget står delvis utanför ramen.


2020 budget 624 788 000
2019 budget 548 288 000
2018 bokslut 518 738 000

46. Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 910 000 euro.

Anslaget får användas

1) för information om och säljfrämjande åtgärder som avser jordbruksprodukter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1144/2014

2) för utgifter som föranleds av det program för främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter som utarbetats i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013

3) till betalning av utgifter för verksamhetsprogrammen för frukt- och grönsaksproducentorganisationerna i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013

4) för utgifter inom systemet med utdelning i skolan i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 och för kompletterande åtgärder och informationsåtgärder samt därmed sammanhängande konsumtionsutgifter inom systemet med utdelning i skolan.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Mervärdsskatteutgifterna för kompletterande åtgärder och informationsåtgärder samt därmed sammanhängande konsumtionsutgifter inom systemet med utdelning i skolan har budgeterats under moment 30.01.29.

Förklaring:Under momentet finansieras utgifter för EU:s program för informationskampanjer och säljfrämjande åtgärder som avser jordbruksprodukter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1144/2014. Programmen finansieras helt och hållet ur Europeiska garantifonden för jordbruket.

I fråga om anslaget för främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 (tidigare programmet för produktion och marknadsföring av honung) uppgår EU:s medfinansiering till 50 %.

Till sådana organisationer för marknadsföring inom sektorn för frukt och grönsaker som producenterna bildar, dvs. till producentorganisationer, betalas stöd för genomförande av verksamhetsprogrammet. Det stöd som betalas till producentorganisationerna finansieras i sin helhet ur Europeiska garantifonden för jordbruket.

I fråga om anslaget för systemet med utdelning i skolan och de kompletterande åtgärder och informationsåtgärder som hänför sig till det i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 uppgår EU:s medfinansiering till 100 %.

De mervärdesskatteutgifter som hänför sig till de kompletterande åtgärderna och informationsåtgärderna samt därmed sammanhängande konsumtionsutgifter inom systemet med utdelning i skolan, och som inte ersätts av EU, har beaktats under moment 30.01.29.

Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.01.

Beräknad användning av anslaget (euro)

  Sammanlagt, varav EU:s andel
     
Säljfrämjande åtgärder på den inre marknaden och utanför gemenskapen, (EU) nr 1144/2014 2 200 000 2 200 000
Främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter, (EU) 1308/2013 280 000 140 000
Producentorganisationernas verksamhetsprogram, (EU) nr 1308/2013 3 000 000 3 000 000
Systemet med utdelning i skolan, (EU) nr 1308/2013 5 430 000 5 430 000
— varav systemet med utdelning i skolan 4 890 000 4 890 000
— varav kompletterande åtgärder och informationsåtgärder 540 000 540 000
Sammanlagt 10 910 000 10 770 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter 75
Stöd till producentorganisationer för genomförande av verksamhetsprogram 200
Sammanlagt 275

Anslaget står delvis utanför ramen.


2020 budget 10 910 000
2019 II tilläggsb. 117 000
2019 budget 10 635 000
2018 bokslut 5 705 000

47. Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 995 000 euro.

Anslaget får användas

1) i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av livsmedelskedjans verksamhet (SRF 680/2014) för understöd för projekt som hänför sig till genomförandet av utvecklings- och informationsåtgärder och säljfrämjande åtgärder för livsmedelskedjan

2) för nationella och internationella åtgärder som främjar uppnåendet av målen i redogörelsen om livsmedelspolitik

3) för utvecklings- och försöksprojekt som gäller livsmedelskedjans och jordbrukets marknader i syfte att utveckla nya innovationer

4) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 15 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

Av anslaget får understöd beviljas även offentliga samfund.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används för finansiering av nationella och internationella åtgärder som stöder målen i redogörelsen om livsmedelspolitik. Med anslaget stöds dessutom de åtgärder som ingår i de utvecklingsprogram som gäller den ekologiska branschen och närproducerad mat samt uppnåendet av de mål som i form av statsrådets principbeslut satts upp för sektorn för ekologisk och närproducerad mat för perioden fram till 2020. Med anslaget stöds dessutom åtgärder enligt handlingsprogrammet för naturproduktbranschen 2020 samt utvecklings- och försöksprojekt som gäller livsmedelskedjans och jordbrukets marknader i syfte att utveckla nya innovationer.

Med de medel som är avsedda för åtgärder för utvecklande av livsmedelskedjan kan även omfattande riksomfattande projekt stödjas.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Arbetseffektivitetsföreningen rf) (riksdagen) -200
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Arktiset aromit - Arktiska aromer ry) (riksdagen) -200
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Pro Pakuri Finland ry) (riksdagen) -50
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Utbildningsprogram för livsmedelsexport) -1 000
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Utredning om den gällande konkurrenslagens effekter för livsmedelskedjans verksamhet) -100
Ett hållbart livsmedelssystem (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 000
Kostvanor, skolmat (regeringsprogr. 2019) 300
Livsmedelsexport (regeringsprogr. 2019) 1 000
Marknadsåtgärder, offentlig upphandling, namnskyddade produkter, varumärkesarbete (regeringsprogr. 2019) 300
Sammanlagt 1 050

2020 budget 3 995 000
2019 budget 2 945 000
2018 bokslut 6 619 000

48. Utveckling av åkerstrukturen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utarbetande av ett program för utveckling av åkerstrukturen samt finansiering av de åtgärder och projekt som man kommit överens om på basis av programmet

2) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 3 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

Av anslaget får understöd beviljas även offentliga samfund.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med anslaget finansieras åtgärder för utveckling av åkrarnas ägarstruktur.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utveckling av åkerstrukturen (regeringsprorgr. 2019) 500
Sammanlagt 500

2020 budget 500 000

60. Överföring till interventionsfonden (fast anslag)

Under momentet beviljas 200 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av en överföring till Interventionsfonden för jordbruket. Anslaget får användas till betalning av sådana utgifter för fonden som inte finansieras ur Europeiska garantifonden för jordbruket.

Förklaring:Med budgetöverföringen täcks de utgifter för Interventionsfonden för jordbruket som staten svarar för. De utgifter som staten ska svara för beräknas närmast utgöra utgifter för interventionslagringen, och beloppet av dem går inte att uppskatta exakt. De utgifter som staten ska svara för beräknas uppgå till 201 000 euro, för vilket det uppskattningsvis behövs en budgetöverföring på 200 000 euro. Det beräknas att resten täcks av fondens eget kapital.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i behovskalkylen 30
Sammanlagt 30

2020 budget 200 000
2019 budget 170 000
2018 bokslut 200 000

61. Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 90 300 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av den överföring som avses i 2 § i lagen om gårdsbrukets utvecklingsfond (657/1966).

Förklaring:Anslaget används för finansiering av sådana investeringsbidrag till jordbruket som i sin helhet finansieras nationellt samt för finansiering av andra objekt enligt dispositionsplanen för Gårdsbrukets utvecklingsfond.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Investeringar i renhushållningen (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 000
Kapitalisering av Gårdsbrukets utvecklingsfond (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 31 000
Tryggande av investeringar inom jordbruket 60 000
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -1 700
Sammanlagt 90 300

2020 budget 90 300 000
2018 bokslut 49 000 000

62. Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 5 767 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsunderstöd för uppsamling och bortskaffande av animalieproduktionsdjur som dött på gårdarna (SRF 998/2017)

2) för statsunderstöd till riksomfattande djurskyddsorganisationer (SRF 166/2005)

3) till beviljande av statsbidrag för specialiseringspraktik för veterinärer vid Helsingfors universitet

4) till beviljande av statsunderstöd för främjande av alternativa metoder som ersätter djurförsök och som ska användas vid Tammerfors universitet

5) för beviljande av statsunderstöd för utvecklingsprojekt som förbättrar biosäkerheten samt övervakningen av djurens hälsa på gårdarna.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Ett mål är att säkerställa att produktionsdjur som dör på gårdarna bortskaffas i enlighet med kraven i EU:s biproduktsförordning, (EG) nr 1069/2009.

Avsikten är att statsunderstöd och statsbidrag beviljas djurskyddsorganisationer och för specialiseringspraktik för veterinärer vid Helsingfors universitet. Utöver det beviljas statsunderstöd till Tammerfors universitet (FICAM, centret för alternativa metoder till djurförsök) för främjande av alternativa metoder till djurförsök och forskning och utbildning i anslutning till detta.

Till motiveringen under momentet har fogats en möjlighet att bevilja statsunderstöd för utvecklingsprojekt som förbättrar biosäkerheten och övervakningen av djurens hälsa på gårdarna.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Bortskaffande av produktionsdjur som dör på gårdarna 4 780 000
Statsunderstöd till riksomfattande djurskyddsorganisationer 87 000
Statsbidrag till Helsingfors universitet 400 000
Statsbidrag till Tammerfors universitet, FICAM 300 000
Statsunderstöd för utveckling av biosäkerheten och övervakning av djurens hälsa på gårdarna 200 000
Sammanlagt 5 767 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av metoder som ersätter djurförsök (regeringsprogr. 2019) 200
Statsunderstöd för utveckling av biosäkerheten och övervakning av djurens hälsa på gårdarna (regeringsprogr. 2019) 200
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -350
Sammanlagt 50

2020 budget 5 767 000
2019 budget 5 717 000
2018 bokslut 5 717 000