Statsbudgeten 2020
Huvudtitel 29
UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
De statsandelar som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras på grundval av beslutet om beviljande med avvikelse från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Globaliseringen, klimatförändringen, den tekniska och ekonomiska utvecklingen, förändringarna i arbetet, förändringarna i befolkningsstrukturen samt den ökande ojämlikheten innebär snabba förändringar i samhället och påverkar målen och verksamheten inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde. Strukturförändringen inom ekonomin, ökningen av de åldersrelaterade utgifterna, den regionala differentieringen av befolkningsstrukturen och förutsättningarna för service samt behovet av anpassningsåtgärder inom den offentliga sektorn sätter ramar för förvaltningsområdets verksamhet. Det positiva är att arbetslösheten minskat och antalet lediga arbetsplatser ökat i och med den ekonomiska tillväxten. Problemen med att rekrytera arbetskraft och utmaningarna i fråga om tillgången på kompetent arbetskraft har dock ökat. Den ekonomiska tillväxten bedöms i fortsättningen avta.
Inhemska och internationella jämförelser visar att Finlands relativa ställning som ett kunskapssamhälle har försvagats. Utbildningsnivån har slutat stiga, de ungas kunskapsnivå sjunker och den finländska vetenskapen sackar efter de konkurrerande ländernas. Välbefinnandet bland barn och unga har inte till alla delar utvecklats i en gynnsam riktning. Befolkningens ringa fysiska aktivitet och de kostnader som fysisk inaktivitet orsakar samhället sänker individernas och samhällets funktionsförmåga. Även hårdare attityder och värden ökar osäkerheten. Hatretorik och olika alternativa sanningar utmanar demokratin och förtroendet. Kommunerna har inte jämlika möjligheter att genomföra målen och uppgifterna enligt lagen om kommunernas kulturverksamhet.
En viktig uppgift för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är att stärka samhällets bildningsgrund och bygga förutsättningar för att öka kompetensen, kreativiteten och delaktigheten i samhället. Kunskap, kompetens och kreativitet är Finlands viktigaste konkurrensfaktorer. Genom dem skapas förutsättningar för välfärd, förnyelseförmåga inom ekonomin och främjande av sysselsättningen. Med förvaltningsområdets åtgärder befästs jämställdheten, jämlikheten och förtroendet i samhället.
Finland har alla förutsättningar att bevara och stärka sin bildningsgrund. Betydelsen av sådana institutioner och sådan politik som upprätthåller kompetensen, kreativiteten, den sociala samhörigheten, jämställdheten och förtroendet i samhället framhävs i verksamheten. Genom åtgärder på utbildningsområdet tryggas tillgången till kvalificerad arbetskraft, ekonomins förnyelseförmåga och möjligheterna till hållbar tillväxt på lång sikt. Behovet av kontinuerligt lärande gäller alla. För att utbildningsnivån ska höjas och utbildningssystemets kvalitet och effektivitet förbättras krävs det nya, öppna och försöksinriktade verksamhetssätt och att man aktivt följer och påverkar utvecklingen inom den inhemska och internationella verksamhetsmiljön. Förhållandena för forskning, utveckling och innovationer bör förbättras. I samhället uppstår en allt större del av den ekonomiska tillväxten av immateriellt innehåll och det mervärde de producerar. För att man ska kunna höja befolkningens kunskapsnivå och stärka den sociala samhörigheten, delaktigheten och jämställdheten krävs samarbete mellan aktörerna inom förvaltningsområdet samt förvaltningsövergripande politik. Vi måste förbinda oss till hållbar utveckling och globalt ansvar. Allt verksamhet ska utgå från jämlikhet.
Utvecklingen av kultursektorn kräver åtgärder för genomförande av de strategiska målen för kreativt arbete och kreativ produktion, delaktighet och deltagande inom kultur samt grunden och kontinuiteten för kulturen. De kreativa branscherna är också tillväxtbranscher som utnyttjar digitaliseringen, och den digitala utvecklingen erbjuder nya möjligheter för utveckling av affärsverksamheten och servicen inom dessa branscher. Idrotts-, konst- och kulturintresset ska utökas och samtidigt som aktivt medborgarskap stärks.
- — Småbarnspedagogiken, utbildningen, forskningen, konsten, kulturen, idrotten, motionen och ungdomsarbetet förnyar samhället och stärker bildningsgrunden
- — Jämställdheten, jämlikheten, förtroendet, öppenheten och stabiliteten i samhället ökar
- — Hela befolkningens utbildnings- och kunskapsnivå stiger och främjar sysselsättningen, välfärden och förnyelse av ekonomin
- — Nivån på forskningen och forskningens genomslag förbättras och förutsättningarna för forsknings-, innovations- och utvecklingsverksamhet stärks
- — Konst och kultur skapas, produceras och utnyttjas mångsidigt och kulturarvets mångfald skyddas
- — Det aktiva medborgarskapet och den aktiva livsstilen stärks.
Integreringen av jämställdhetsperspektivet stärks genom att man etablerar förvaltnings- och tillvägagångssätt som främjar jämställdheten mellan könen vid beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Konsekvensanalyser ur ett jämställdhetsperspektiv tas in som en del av lagberedningsprocesserna, resultatstyrningen inom förvaltningsområdet och planeringen av verksamheten och ekonomin. Dessutom beaktas jämställdhetsaspekten i personalutbildningen och kommunikationen samt i planeringen av program och projekt. I processerna för ansökan om och beviljande av statsunderstöd beaktas främjandet av jämställdhet mellan könen och de könsrelaterade konsekvenserna av verksamheten inom förvaltningsområdet följs med hjälp av statistik och undersökningar.
Undervisnings- och kulturministeriet främjar målen för hållbar utveckling när det gäller att utveckla ett likvärdigt, jämlikt, kunnande och ekologiskt hållbart Finland. Målen för hållbar utveckling beaktas i småbarnspedagogiken, utbildningen, konst och kultur, ungdomsarbetet och motion och idrott genom att man ger akt på solidaritet, kulturell mångfald och internationalism, sunda levnadsvanor samt respekt för miljön och livet.
Målet är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkan och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten. I fråga om det allmänna ordnandet av begravningsväsendet är utgångspunkten religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.
Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)
Moment | Verksamhetsform | 2018 bokslut |
2019 budget |
2020 budgetprop. |
2019/2020 förändr. |
29.10.30 | Allmänbildande utbildning | 679 867 | 708 705 | 705 285 | 3 420 |
29.10.31 | Fritt bildningsarbete | 162 262 | 155 230 | 162 716 | 7 486 |
29.20.30 | Yrkesutbildning | 799 116 | 806 191 | 917 598 | 111 407 |
29.20.33 | Kompetensprogrammet för unga vuxna | 5 000 | - | - | - |
29.80.30 | Bibliotek | 3 700 | 4 560 | 4 762 | 202 |
29.80.31 och 52 | Teatrar, orkestrar och museer | 104 084 | 105 177 | 125 506 | 20 329 |
29.90.50 och 52 | Idrottsutbildningscenter | 18 409 | 17 881 | 17 488 | -393 |
29.90.50 | Kommunernas idrottsväsende | 19 509 | 19 545 | 19 560 | 15 |
29.91.50 | Kommunernas ungdomsarbete | 8 017 | 7 975 | 7 904 | -71 |
Sammanlagt | 1 799 964 | 1 825 264 | 1 960 819 | 135 555 | |
Uppskattning av fördelningen av statsandelar och statsunderstöd | |||||
Kommuner och samkommuner | 932 381 | 945 487 | 1 005 900 | 60 413 | |
— Kommuner | -95 103 | -96 440 | -84 496 | 11 944 | |
— Samkommuner | 1 027 484 | 1 041 926 | 1 090 396 | 48 469 | |
Privata | 867 583 | 879 777 | 954 919 | 75 142 |
Kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning 2020 utgör enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) 58,04 % ökat med 15,04 euro per kommuninvånare på grund av bortfallet av yrkeshögskolornas finansiering. Kommunens finansieringsandel vid finansiering av yrkesutbildning är det belopp som fås när det i 9 § 1 mom. i den ovannämnda lagen avsedda statliga anslaget multipliceras med talet 1,3461. Kommunernas finansieringsandel är dock högst enligt nivån 2017.
Veikkaus Ab:s egentliga intäktskalkyl i fråga om främjandet av idrott, fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete 2020 uppgår till 537,2 miljoner euro. Utöver den egentliga intäktskalkylen intäktsförs sammanlagt 30,8 miljoner euro ofördelade vinstmedel, varvid det totala beloppet av penningspelsverksamhetens vinstmedel som står till förfogande uppgår till 568,0 miljoner euro, vilket är en ökning på ca 4,2 miljoner euro jämfört med budgeten för 2019. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna enligt 17 a § i lotterilagen (1047/2001).
Penningspelsverksamhetens vinstmedel1) och anslag som anvisats för liknande ändamål, miljoner euro
2013 bokslut |
2014 bokslut |
2015 bokslut |
2016 bokslut |
2017 bokslut |
2018 bokslut |
2019 budget |
2020 budgetprop. |
|
Vetenskap | 398,8 | 308,6 | 258,3 | 424,9 | 432,7 | 453,1 | 501,6 | 493,4 |
— vinstmedel | 102,2 | 102,4 | 102,2 | 103,2 | 104,4 | 106,2 | 107,6 | 105,5 |
— budgetmedel2) | 296,6 | 205,4 | 156,1 | 321,7 | 328,3 | 346,9 | 394,0 | 387,9 |
Konst | 451,8 | 458,3 | 470,3 | 458,6 | 460,8 | 460,3 | 447,7 | 479,7 |
— vinstmedel | 224,6 | 237,0 | 236,9 | 233,3 | 233,4 | 238,8 | 246,3 | 257,6 |
— budgetmedel | 227,2 | 221,3 | 233,4 | 225,4 | 227,4 | 221,4 | 201,5 | 222,1 |
Idrott | 151,7 | 187,4 | 188,5 | 154,9 | 178,6 | 171,8 | 159,9 | 163,9 |
— vinstmedel | 151,6 | 147,3 | 148,0 | 147,1 | 166,2 | 163,3 | 154,7 | 150,7 |
— budgetmedel | 0,1 | 40,1 | 40,5 | 7,8 | 12,3 | 8,5 | 5,3 | 13,2 |
Ungdomar | 73,9 | 74,3 | 74,4 | 73,1 | 76,8 | 75,0 | 78,1 | 78,6 |
— vinstmedel | 52,4 | 52,8 | 53,0 | 52,7 | 52,6 | 53,3 | 55,3 | 54,3 |
— budgetmedel | 21,5 | 21,5 | 21,4 | 20,4 | 24,2 | 21,7 | 22,8 | 24,4 |
Vinstmedel sammanlagt | 530,8 | 539,5 | 540,1 | 536,3 | 556,7 | 561,6 | 563,8 | 568,0 |
1) Penningspelsverksamhetens vinstmedel är fram till 2017 tippningsvinstmedel.
2) I anslagen ingår inte anslagen under moment 29.40.50 för den statliga finansieringen av universiteten.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
||
29 | UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE | ||
---|---|---|---|
fullmakt | |||
— flaggskeppsverksamhet inom forskningen | 60,0 | - | |
— utvecklande av lärmiljöerna inom yrkesutbildningen | 80,0 | - | |
29.40 | Högskoleundervisning och forskning | ||
—fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt | 368,4 | 337,1 | |
29.40.54 | Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag) | ||
— fullmakt för forskningsprojekt | 55,6 | 55,6 | |
29.80.75 | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för ombyggnad och småprojekt | 1,0 | 1,0 |
Förvaltningsområdets anslag 2018—2020
År 2018 bokslut 1000 € |
År 2019 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2020 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2019—2020 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom verksamhetsområdet | 259 389 | 242 784 | 250 760 | 7 976 | 3 |
01. | Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 17 777 | 17 770 | 18 658 | 888 | 5 |
02. | Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 68 724 | 60 633 | 63 769 | 3 136 | 5 |
03. | Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till Utbildningsstyrelsen (reservationsanslag 2 år) | 7 489 | 6 314 | 5 434 | -880 | -14 |
21. | Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) | 3 358 | 2 661 | 2 661 | — | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 30 917 | 31 000 | 32 000 | 1 000 | 3 |
50. | Vissa understöd (fast anslag) | 1 536 | 1 537 | 1 537 | — | 0 |
51. | Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) | 3 310 | 3 613 | 3 349 | -264 | -7 |
52. | Statlig finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter (förslagsanslag) | 114 000 | 114 000 | 115 596 | 1 596 | 1 |
53. | Vissa understöd som föranleds av invandrare (reservationsanslag 2 år) | 10 290 | 3 010 | 5 510 | 2 500 | 83 |
66. | Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag) | 1 989 | 2 246 | 2 246 | — | 0 |
10. | Allmänbildande utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet | 932 991 | 929 910 | 1 027 862 | 97 952 | 11 |
01. | Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) | 41 461 | 43 085 | 34 933 | -8 152 | -19 |
20. | Gemensamma utgifter för allmänbildande utbildning, småbarnspedagogik, fritt bildningsarbete och gymnasieutbildning (reservationsanslag 3 år) | 41 557 | 14 487 | 117 415 | 102 928 | 710 |
30. | Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för allmänbildande utbildning och småbarnspedagogik (förslagsanslag) | 679 867 | 708 705 | 705 285 | -3 420 | 0 |
31. | Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) | 162 262 | 155 230 | 162 716 | 7 486 | 5 |
51. | Statsunderstöd för organisationer (fast anslag) | 7 843 | 8 403 | 7 513 | -890 | -11 |
20. | Yrkesutbildning | 838 825 | 840 842 | 938 391 | 97 549 | 12 |
01. | Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) | 7 972 | 8 072 | 7 887 | -185 | -2 |
21. | Gemensamma utgifter för yrkesutbildningen (reservationsanslag 3 år) | 26 737 | 26 579 | 12 906 | -13 673 | -51 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningen (förslagsanslag) | 799 116 | 806 191 | 917 598 | 111 407 | 14 |
(33.) | Kompetensprogrammet för unga vuxna (fast anslag) | 5 000 | — | — | — | 0 |
40. | Högskoleundervisning och forskning | 3 286 110 | 3 136 162 | 3 279 821 | 143 659 | 5 |
01. | Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 11 689 | 11 542 | 10 802 | -740 | -6 |
02. | Riksarkivets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 17 823 | 19 457 | 19 566 | 109 | 1 |
03. | Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) | 1 118 | 1 108 | 1 082 | -26 | -2 |
04. | Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 656 | 1 665 | 1 629 | -36 | -2 |
20. | Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) | 169 375 | 32 523 | 29 769 | -2 754 | -8 |
(22.) | Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år) | 8 500 | 8 500 | — | -8 500 | -100 |
50. | Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 1 767 428 | 1 767 113 | 1 874 209 | 107 096 | 6 |
51. | Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag) | 245 175 | 276 140 | 280 096 | 3 956 | 1 |
53. | Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av vetenskap (förslagsanslag) | 106 188 | 107 567 | 105 486 | -2 081 | -2 |
54. | Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag) | 42 801 | 55 631 | 54 631 | -1 000 | -2 |
55. | Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 826 250 | 834 944 | 882 472 | 47 528 | 6 |
66. | Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag) | 18 106 | 19 972 | 20 079 | 107 | 1 |
(86.) | Statlig finansiering för yrkeshögskolornas kapital (reservationsanslag 2 år) | 24 000 | — | — | — | 0 |
(89.) | Statlig finansiering för universitetens kapitalplaceringar (fast anslag) | 46 000 | — | — | — | 0 |
70. | Studiestöd | 540 894 | 587 097 | 617 865 | 30 768 | 5 |
01. | Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) | 619 | 635 | 639 | 4 | 1 |
52. | Statsborgen för studielån (förslagsanslag) | 50 253 | 59 200 | 84 200 | 25 000 | 42 |
55. | Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) | 414 097 | 442 136 | 447 800 | 5 664 | 1 |
57. | Måltidsstödet till högskolestuderande (förslagsanslag) | 30 267 | 31 626 | 31 626 | — | 0 |
59. | Stöd för skolresor (förslagsanslag) | 45 659 | 53 500 | 53 600 | 100 | 0 |
80. | Konst och kultur | 460 274 | 447 726 | 479 736 | 32 010 | 7 |
01. | Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år) | 3 995 | 4 115 | 4 106 | -9 | 0 |
03. | Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) | 2 290 | 2 109 | 2 095 | -14 | -1 |
04. | Omkostnader för Museiverket (reservationsanslag 2 år) | 19 952 | 19 999 | 20 875 | 876 | 4 |
05. | Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) | 4 889 | 5 199 | 5 211 | 12 | 0 |
06. | Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år) | 6 011 | 6 750 | 6 747 | -3 | 0 |
16. | Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) | 17 959 | 19 225 | 19 485 | 260 | 1 |
20. | Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år) | 15 686 | 15 804 | 15 816 | 12 | 0 |
30. | Statsunderstöd för verksamhet vid allmänna bibliotek (fast anslag) | 3 700 | 4 560 | 4 762 | 202 | 4 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för teatrar, orkestrar och museer (förslagsanslag) | 48 815 | 47 077 | 62 915 | 15 838 | 34 |
(35.) | Statsunderstöd för anläggningskostnader inom huvudprojektet för 100-årsjubileet av Finlands självständighet (reservationsanslag 3 år) | 8 000 | — | — | — | 0 |
40. | Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) | 240 | 252 | 252 | — | 0 |
41. | Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 26 648 | 26 648 | 26 648 | — | 0 |
50. | Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) | 9 380 | 1 370 | 4 890 | 3 520 | 257 |
51. | Stipendier till konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) | 14 333 | 14 853 | 16 294 | 1 441 | 10 |
52. | Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av konst (förslagsanslag) | 238 839 | 246 260 | 257 570 | 11 310 | 5 |
53. | Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) | 26 160 | 26 867 | 25 442 | -1 425 | -5 |
55. | Tillgång till och förvaring av det digitala kulturarvet (reservationsanslag 3 år) | 1 950 | 1 950 | 1 950 | — | 0 |
72. | Utökning av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år) | 739 | 739 | 729 | -10 | -1 |
75. | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | 3 688 | 3 899 | 3 899 | — | 0 |
95. | Utgifter för skyddandet av kulturmiljön (förslagsanslag) | 0 | 50 | 50 | — | 0 |
(96.) | Donation till Finsk-estniska kulturstiftelsens kapital (reservationsanslag 2 år) | 7 000 | — | — | — | 0 |
90. | Idrottsverksamhet | 171 795 | 159 941 | 163 891 | 3 950 | 2 |
30. | Understöd till programmen Studier i rörelse, Småbarnspedagogiken i rörelse och Vuxna i rörelse samt till anläggning av idrottsanläggningar (reservationsanslag 3 år) | 7 000 | 3 800 | 8 000 | 4 200 | 111 |
50. | Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av fostran inom motion och idrott (förslagsanslag) | 163 301 | 154 667 | 150 694 | -3 973 | -3 |
52. | Statsandel för idrottsutbildningscenter samt finansiering för kostnader för utvärdering av idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag) | 1 494 | 1 474 | 397 | -1 077 | -73 |
56. | Främjande av idrott och elitidrott (reservationsanslag 3 år) | — | — | 4 800 | 4 800 | 0 |
91. | Ungdomsarbete | 75 018 | 78 093 | 78 623 | 530 | 1 |
50. | Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) | 53 295 | 55 320 | 54 250 | -1 070 | -2 |
51. | Verkstadsverksamhet för unga samt uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år) | 19 923 | 21 023 | 22 723 | 1 700 | 8 |
52. | Vissa understöd (reservationsanslag 2 år) | 1 800 | 1 750 | 1 650 | -100 | -6 |
Sammanlagt | 6 565 297 | 6 422 555 | 6 836 949 | 414 394 | 6 |
Det totala antalet anställda | 2 589 | 2 474 | 2 562 |