Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2020

Huvudtitel 29

UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

De statsandelar som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras på grundval av beslutet om beviljande med avvikelse från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Globaliseringen, klimatförändringen, den tekniska och ekonomiska utvecklingen, förändringarna i arbetet, förändringarna i befolkningsstrukturen samt den ökande ojämlikheten innebär snabba förändringar i samhället och påverkar målen och verksamheten inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde. Strukturförändringen inom ekonomin, ökningen av de åldersrelaterade utgifterna, den regionala differentieringen av befolkningsstrukturen och förutsättningarna för service samt behovet av anpassningsåtgärder inom den offentliga sektorn sätter ramar för förvaltningsområdets verksamhet. Det positiva är att arbetslösheten minskat och antalet lediga arbetsplatser ökat i och med den ekonomiska tillväxten. Problemen med att rekrytera arbetskraft och utmaningarna i fråga om tillgången på kompetent arbetskraft har dock ökat. Den ekonomiska tillväxten bedöms i fortsättningen avta.

Inhemska och internationella jämförelser visar att Finlands relativa ställning som ett kunskapssamhälle har försvagats. Utbildningsnivån har slutat stiga, de ungas kunskapsnivå sjunker och den finländska vetenskapen sackar efter de konkurrerande ländernas. Välbefinnandet bland barn och unga har inte till alla delar utvecklats i en gynnsam riktning. Befolkningens ringa fysiska aktivitet och de kostnader som fysisk inaktivitet orsakar samhället sänker individernas och samhällets funktionsförmåga. Även hårdare attityder och värden ökar osäkerheten. Hatretorik och olika alternativa sanningar utmanar demokratin och förtroendet. Kommunerna har inte jämlika möjligheter att genomföra målen och uppgifterna enligt lagen om kommunernas kulturverksamhet.

En viktig uppgift för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är att stärka samhällets bildningsgrund och bygga förutsättningar för att öka kompetensen, kreativiteten och delaktigheten i samhället. Kunskap, kompetens och kreativitet är Finlands viktigaste konkurrensfaktorer. Genom dem skapas förutsättningar för välfärd, förnyelseförmåga inom ekonomin och främjande av sysselsättningen. Med förvaltningsområdets åtgärder befästs jämställdheten, jämlikheten och förtroendet i samhället.

Finland har alla förutsättningar att bevara och stärka sin bildningsgrund. Betydelsen av sådana institutioner och sådan politik som upprätthåller kompetensen, kreativiteten, den sociala samhörigheten, jämställdheten och förtroendet i samhället framhävs i verksamheten. Genom åtgärder på utbildningsområdet tryggas tillgången till kvalificerad arbetskraft, ekonomins förnyelseförmåga och möjligheterna till hållbar tillväxt på lång sikt. Behovet av kontinuerligt lärande gäller alla. För att utbildningsnivån ska höjas och utbildningssystemets kvalitet och effektivitet förbättras krävs det nya, öppna och försöksinriktade verksamhetssätt och att man aktivt följer och påverkar utvecklingen inom den inhemska och internationella verksamhetsmiljön. Förhållandena för forskning, utveckling och innovationer bör förbättras. I samhället uppstår en allt större del av den ekonomiska tillväxten av immateriellt innehåll och det mervärde de producerar. För att man ska kunna höja befolkningens kunskapsnivå och stärka den sociala samhörigheten, delaktigheten och jämställdheten krävs samarbete mellan aktörerna inom förvaltningsområdet samt förvaltningsövergripande politik. Vi måste förbinda oss till hållbar utveckling och globalt ansvar. Allt verksamhet ska utgå från jämlikhet.

Utvecklingen av kultursektorn kräver åtgärder för genomförande av de strategiska målen för kreativt arbete och kreativ produktion, delaktighet och deltagande inom kultur samt grunden och kontinuiteten för kulturen. De kreativa branscherna är också tillväxtbranscher som utnyttjar digitaliseringen, och den digitala utvecklingen erbjuder nya möjligheter för utveckling av affärsverksamheten och servicen inom dessa branscher. Idrotts-, konst- och kulturintresset ska utökas och samtidigt som aktivt medborgarskap stärks.

Samhälleliga effektmål
  • — Småbarnspedagogiken, utbildningen, forskningen, konsten, kulturen, idrotten, motionen och ungdomsarbetet förnyar samhället och stärker bildningsgrunden
  • — Jämställdheten, jämlikheten, förtroendet, öppenheten och stabiliteten i samhället ökar
  • — Hela befolkningens utbildnings- och kunskapsnivå stiger och främjar sysselsättningen, välfärden och förnyelse av ekonomin
  • — Nivån på forskningen och forskningens genomslag förbättras och förutsättningarna för forsknings-, innovations- och utvecklingsverksamhet stärks
  • — Konst och kultur skapas, produceras och utnyttjas mångsidigt och kulturarvets mångfald skyddas
  • — Det aktiva medborgarskapet och den aktiva livsstilen stärks.
Jämställdheten mellan könen

Integreringen av jämställdhetsperspektivet stärks genom att man etablerar förvaltnings- och tillvägagångssätt som främjar jämställdheten mellan könen vid beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Konsekvensanalyser ur ett jämställdhetsperspektiv tas in som en del av lagberedningsprocesserna, resultatstyrningen inom förvaltningsområdet och planeringen av verksamheten och ekonomin. Dessutom beaktas jämställdhetsaspekten i personalutbildningen och kommunikationen samt i planeringen av program och projekt. I processerna för ansökan om och beviljande av statsunderstöd beaktas främjandet av jämställdhet mellan könen och de könsrelaterade konsekvenserna av verksamheten inom förvaltningsområdet följs med hjälp av statistik och undersökningar.

Hållbar utveckling

Undervisnings- och kulturministeriet främjar målen för hållbar utveckling när det gäller att utveckla ett likvärdigt, jämlikt, kunnande och ekologiskt hållbart Finland. Målen för hållbar utveckling beaktas i småbarnspedagogiken, utbildningen, konst och kultur, ungdomsarbetet och motion och idrott genom att man ger akt på solidaritet, kulturell mångfald och internationalism, sunda levnadsvanor samt respekt för miljön och livet.

Kyrkliga ärenden

Målet är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkan och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten. I fråga om det allmänna ordnandet av begravningsväsendet är utgångspunkten religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.

Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)

Moment Verksamhetsform 2018
bokslut
2019
budget
2020
budgetprop.
2019/2020
förändr.
           
29.10.30 Allmänbildande utbildning 679 867 708 705 705 285 3 420
29.10.31 Fritt bildningsarbete 162 262 155 230 162 716 7 486
29.20.30 Yrkesutbildning 799 116 806 191 917 598 111 407
29.20.33 Kompetensprogrammet för unga vuxna 5 000 - - -
29.80.30 Bibliotek 3 700 4 560 4 762 202
29.80.31 och 52 Teatrar, orkestrar och museer 104 084 105 177 125 506 20 329
29.90.50 och 52 Idrottsutbildningscenter 18 409 17 881 17 488 -393
29.90.50 Kommunernas idrottsväsende 19 509 19 545 19 560 15
29.91.50 Kommunernas ungdomsarbete 8 017 7 975 7 904 -71
Sammanlagt   1 799 964 1 825 264 1 960 819 135 555
           
Uppskattning av fördelningen av statsandelar och statsunderstöd      
Kommuner och samkommuner   932 381 945 487 1 005 900 60 413
— Kommuner   -95 103 -96 440 -84 496 11 944
— Samkommuner   1 027 484 1 041 926 1 090 396 48 469
Privata   867 583 879 777 954 919 75 142

Kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning 2020 utgör enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) 58,04 % ökat med 15,04 euro per kommuninvånare på grund av bortfallet av yrkeshögskolornas finansiering. Kommunens finansieringsandel vid finansiering av yrkesutbildning är det belopp som fås när det i 9 § 1 mom. i den ovannämnda lagen avsedda statliga anslaget multipliceras med talet 1,3461. Kommunernas finansieringsandel är dock högst enligt nivån 2017.

Avkastning av penningspelsverksamhet

Veikkaus Ab:s egentliga intäktskalkyl i fråga om främjandet av idrott, fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete 2020 uppgår till 537,2 miljoner euro. Utöver den egentliga intäktskalkylen intäktsförs sammanlagt 30,8 miljoner euro ofördelade vinstmedel, varvid det totala beloppet av penningspelsverksamhetens vinstmedel som står till förfogande uppgår till 568,0 miljoner euro, vilket är en ökning på ca 4,2 miljoner euro jämfört med budgeten för 2019. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna enligt 17 a § i lotterilagen (1047/2001).

Penningspelsverksamhetens vinstmedel1) och anslag som anvisats för liknande ändamål, miljoner euro

  2013
bokslut
2014
bokslut
2015
bokslut
2016
bokslut
2017
bokslut
2018
bokslut
2019
budget
2020
budgetprop.
                 
Vetenskap 398,8 308,6 258,3 424,9 432,7 453,1 501,6 493,4
— vinstmedel 102,2 102,4 102,2 103,2 104,4 106,2 107,6 105,5
— budgetmedel2) 296,6 205,4 156,1 321,7 328,3 346,9 394,0 387,9
                 
Konst 451,8 458,3 470,3 458,6 460,8 460,3 447,7 479,7
— vinstmedel 224,6 237,0 236,9 233,3 233,4 238,8 246,3 257,6
— budgetmedel 227,2 221,3 233,4 225,4 227,4 221,4 201,5 222,1
                 
Idrott 151,7 187,4 188,5 154,9 178,6 171,8 159,9 163,9
— vinstmedel 151,6 147,3 148,0 147,1 166,2 163,3 154,7 150,7
— budgetmedel 0,1 40,1 40,5 7,8 12,3 8,5 5,3 13,2
                 
Ungdomar 73,9 74,3 74,4 73,1 76,8 75,0 78,1 78,6
— vinstmedel 52,4 52,8 53,0 52,7 52,6 53,3 55,3 54,3
— budgetmedel 21,5 21,5 21,4 20,4 24,2 21,7 22,8 24,4
Vinstmedel sammanlagt 530,8 539,5 540,1 536,3 556,7 561,6 563,8 568,0

1) Penningspelsverksamhetens vinstmedel är fram till 2017 tippningsvinstmedel.

2) I anslagen ingår inte anslagen under moment 29.40.50 för den statliga finansieringen av universiteten.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
29 UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE    
  fullmakt    
  — flaggskeppsverksamhet inom forskningen 60,0 -
  — utvecklande av lärmiljöerna inom yrkesutbildningen 80,0 -
29.40 Högskoleundervisning och forskning    
  —fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt 368,4 337,1
29.40.54 Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag)    
  — fullmakt för forskningsprojekt 55,6 55,6
29.80.75 Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för ombyggnad och småprojekt 1,0 1,0

Förvaltningsområdets anslag 2018—2020

    År 2018
bokslut
1000 €
År 2019
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2020
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2019—2020
    1000 € %
 
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom verksamhetsområdet 259 389 242 784 250 760 7 976 3
01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 17 777 17 770 18 658 888 5
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 68 724 60 633 63 769 3 136 5
03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till Utbildningsstyrelsen (reservationsanslag 2 år) 7 489 6 314 5 434 -880 -14
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 3 358 2 661 2 661 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 30 917 31 000 32 000 1 000 3
50. Vissa understöd (fast anslag) 1 536 1 537 1 537 0
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) 3 310 3 613 3 349 -264 -7
52. Statlig finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter (förslagsanslag) 114 000 114 000 115 596 1 596 1
53. Vissa understöd som föranleds av invandrare (reservationsanslag 2 år) 10 290 3 010 5 510 2 500 83
66. Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag) 1 989 2 246 2 246 0
10. Allmänbildande utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet 932 991 929 910 1 027 862 97 952 11
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) 41 461 43 085 34 933 -8 152 -19
20. Gemensamma utgifter för allmänbildande utbildning, småbarnspedagogik, fritt bildningsarbete och gymnasieutbildning (reservationsanslag 3 år) 41 557 14 487 117 415 102 928 710
30. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för allmänbildande utbildning och småbarnspedagogik (förslagsanslag) 679 867 708 705 705 285 -3 420 0
31. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) 162 262 155 230 162 716 7 486 5
51. Statsunderstöd för organisationer (fast anslag) 7 843 8 403 7 513 -890 -11
20. Yrkesutbildning 838 825 840 842 938 391 97 549 12
01. Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) 7 972 8 072 7 887 -185 -2
21. Gemensamma utgifter för yrkesutbildningen (reservationsanslag 3 år) 26 737 26 579 12 906 -13 673 -51
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningen (förslagsanslag) 799 116 806 191 917 598 111 407 14
(33.) Kompetensprogrammet för unga vuxna (fast anslag) 5 000 0
40. Högskoleundervisning och forskning 3 286 110 3 136 162 3 279 821 143 659 5
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) 11 689 11 542 10 802 -740 -6
02. Riksarkivets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 17 823 19 457 19 566 109 1
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) 1 118 1 108 1 082 -26 -2
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 656 1 665 1 629 -36 -2
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) 169 375 32 523 29 769 -2 754 -8
(22.) Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år) 8 500 8 500 -8 500 -100
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) 1 767 428 1 767 113 1 874 209 107 096 6
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag) 245 175 276 140 280 096 3 956 1
53. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av vetenskap (förslagsanslag) 106 188 107 567 105 486 -2 081 -2
54. Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag) 42 801 55 631 54 631 -1 000 -2
55. Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år) 826 250 834 944 882 472 47 528 6
66. Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag) 18 106 19 972 20 079 107 1
(86.) Statlig finansiering för yrkeshögskolornas kapital (reservationsanslag 2 år) 24 000 0
(89.) Statlig finansiering för universitetens kapitalplaceringar (fast anslag) 46 000 0
70. Studiestöd 540 894 587 097 617 865 30 768 5
01. Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) 619 635 639 4 1
52. Statsborgen för studielån (förslagsanslag) 50 253 59 200 84 200 25 000 42
55. Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) 414 097 442 136 447 800 5 664 1
57. Måltidsstödet till högskolestuderande (förslagsanslag) 30 267 31 626 31 626 0
59. Stöd för skolresor (förslagsanslag) 45 659 53 500 53 600 100 0
80. Konst och kultur 460 274 447 726 479 736 32 010 7
01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år) 3 995 4 115 4 106 -9 0
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) 2 290 2 109 2 095 -14 -1
04. Omkostnader för Museiverket (reservationsanslag 2 år) 19 952 19 999 20 875 876 4
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) 4 889 5 199 5 211 12 0
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år) 6 011 6 750 6 747 -3 0
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) 17 959 19 225 19 485 260 1
20. Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år) 15 686 15 804 15 816 12 0
30. Statsunderstöd för verksamhet vid allmänna bibliotek (fast anslag) 3 700 4 560 4 762 202 4
31. Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för teatrar, orkestrar och museer (förslagsanslag) 48 815 47 077 62 915 15 838 34
(35.) Statsunderstöd för anläggningskostnader inom huvudprojektet för 100-årsjubileet av Finlands självständighet (reservationsanslag 3 år) 8 000 0
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) 240 252 252 0
41. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) 26 648 26 648 26 648 0
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) 9 380 1 370 4 890 3 520 257
51. Stipendier till konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) 14 333 14 853 16 294 1 441 10
52. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av konst (förslagsanslag) 238 839 246 260 257 570 11 310 5
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) 26 160 26 867 25 442 -1 425 -5
55. Tillgång till och förvaring av det digitala kulturarvet (reservationsanslag 3 år) 1 950 1 950 1 950 0
72. Utökning av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år) 739 739 729 -10 -1
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) 3 688 3 899 3 899 0
95. Utgifter för skyddandet av kulturmiljön (förslagsanslag) 0 50 50 0
(96.) Donation till Finsk-estniska kulturstiftelsens kapital (reservationsanslag 2 år) 7 000 0
90. Idrottsverksamhet 171 795 159 941 163 891 3 950 2
30. Understöd till programmen Studier i rörelse, Småbarnspedagogiken i rörelse och Vuxna i rörelse samt till anläggning av idrottsanläggningar (reservationsanslag 3 år) 7 000 3 800 8 000 4 200 111
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av fostran inom motion och idrott (förslagsanslag) 163 301 154 667 150 694 -3 973 -3
52. Statsandel för idrottsutbildningscenter samt finansiering för kostnader för utvärdering av idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag) 1 494 1 474 397 -1 077 -73
56. Främjande av idrott och elitidrott (reservationsanslag 3 år) 4 800 4 800 0
91. Ungdomsarbete 75 018 78 093 78 623 530 1
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) 53 295 55 320 54 250 -1 070 -2
51. Verkstadsverksamhet för unga samt uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år) 19 923 21 023 22 723 1 700 8
52. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år) 1 800 1 750 1 650 -100 -6
Sammanlagt 6 565 297 6 422 555 6 836 949 414 394 6
  Det totala antalet anställda 2 589 2 474 2 562