Statsbudgeten 2020
10. Allmänbildande utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet
Förklaring:Målen för undervisnings- och kulturministeriets samhälleliga effekter vad gäller småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och det fria bildningsarbetet är följande:
- — Kvaliteten på och jämlikheten i undervisningen och inom småbarnspedagogiken stärks, inlärningsresultaten förbättras, ojämlikheten minskar och deltagandet i småbarnspedagogiken ökar.
- — Småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och det fria bildningsarbetet står på en stark och funktionsduglig grund.
- — Verksamhetskulturen och lärmiljöerna moderniseras och blir mångsidigare.
De samhälleliga effekterna mäts genom nationella och internationella forsknings- och utvärderingsprojekt.
Målet för småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och det fria bildningsarbetet är att garantera var och en kulturella grundläggande fri- och rättigheter samt att främja välbefinnandet, lärandet och uppväxten. Utgångspunkten är en helhetssyn på personens utveckling, lärande och uppväxt som baserar sig på forskningsbaserad kunskap och en stark pedagogik. Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen utvecklas till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer professionell undervisning av god kvalitet, handledning och stödåtgärder samt en trygg inlärningsmiljö. Inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen tryggas elev- och studerandevården.
- — Småbarnspedagogiken förverkligas på ett högklassigt sätt så att barnens utveckling, lärande och välbefinnande främjas på ett övergripande sätt och stödhelheten utvecklas ytterligare
- — Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna och studerandena erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att genomströmningen förbättras ytterligare
- — Kvaliteten på gymnasieutbildningen och genomförandet av den nya gymnasielagen främjas. Genom en reform förbättras de studerandes likvärdiga möjligheter att utveckla kompetens som stöder internationalisering samt möjligheter att bekanta sig med högskolor och högskolestudier samt arbetslivet redan under gymnasiestudierna, oberoende av var gymnasiet är beläget. Reformen ökar också välbefinnandet bland studerande, stöder framstegen i studierna och förebygger utanförskap
- — Genom reformer av lagen om studentexamen visas kunnandet på ett bredare och mera mångsidigt sätt än tidigare. Genom reformerna ökar de studerandes rättigheter, minskar den psykiska belastningen, ökar jämlikheten vid ansökan till fortsatta studier och blir examen mer flexibel
- — Kunskaperna i naturvetenskaper och matematik, barnens multimodala färdigheter samt programmeringskunskaperna stärks med hjälp av ett riksomfattande utvecklingsprogram. Språkkunskaperna stärks fortsättningsvis genom att både omfattande och mindre omfattande undervisning på två språk och språkbadsverksamhet stöds
- — Välbefinnandet och den sociala samhörigheten bland elever främjas och åtgärderna för att minska mobbning i skolan fortsätter
- — Ett program för kvalitets- och jämlikhetsarbete inom den grundläggande utbildningen inleds i syfte att förbättra inlärningsresultaten och minska ojämlikheten
- — Ett åtgärdsprogram inleds för att främja kvaliteten och jämlikheten och öka deltagandet inom småbarnspedagogiken. Som en del av programmet bland annat utvidgas försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för 5-åringar, förbereds ett pilotprojekt med tvåårig förskoleundervisning och utvecklas en trestegsmodell för stöd
- — Principerna för kontinuerligt lärande inom det fria bildningsarbetet främjas genom att man utvecklar individuella utbildningslösningar för vuxna som har bristfälliga grundläggande färdigheter.
Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2006—2015 och målen för 2018
2006 utfall |
2009 utfall |
2012 utfall |
2015 utfall |
20181) mål |
|
Läskunnighet | 547 | 536 | 524 | 526 | 538—550 |
Matematik | 548 | 541 | 519 | 511 | 538—550 |
Naturvetenskaper | 563 | 554 | 546 | 531 | 550—560 |
1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2007, 2010, 2013, 2016 och 2019.
Den socioekonomiska bakgrundens inverkan på inlärningsresultaten: Förändring i poängantalet för huvudämnet för PISA-undersökningen då den socioekonomiska faktorn (ESCS1)) ökar med en standardavvikelse1)
2006 utfall |
2009 utfall |
2012 utfall |
2015 utfall |
20183) mål |
|
Huvudämne | Naturvetenskaper | Läskunnighet | Matematik | Naturvetenskaper | Läskunnighet |
Poäng | 31 | 29 | 33 | 41 | 20—28 |
1) ESCS-indexet (PISA Index of Economic, Social and Cultural Status) innefattar föräldrarnas yrken och utbildning samt familjens förmögenhet.
2) Poängantalet beskriver hur mycket prestationspoängantalet i medeltal ändras då det socioekonomiska indexets värde ökar med en standardavvikelse. Ju större poängantalet är, desto starkare är sambandet mellan den socioekonomiska bakgrunden och prestationerna.
3) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2007, 2010, 2013, 2016 och 2019.
Kunskapsskillnader mellan eleverna i PISA-undersökningen (standardavvikelse)1)
2006 utfall |
2009 utfall |
2012 utfall |
2015 utfall |
20182) mål |
|
Läskunnighet | 88 | 86 | 95 | 94 | 85—90 |
Matematik | 81 | 82 | 85 | 82 | 75—80 |
Naturvetenskaper | 86 | 89 | 93 | 96 | 85—90 |
1) Ju större standardavvikelsen är, desto större är kunskapsskillnaderna mellan eleverna.
2) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2007, 2010, 2013, 2016 och 2019.
Målet är att trygga funktionsförmågan, tillgängligheten och verksamhetens genomslag. Detta förutsätter att styrningen av sektorn utvecklas strategiskt.
- — Ändringar av den lagstiftning som styr småbarnspedagogiken bereds för att slopa begränsningen av subjektiv rätt till småbarnspedagogik och minska gruppstorleken för barn över 3 år
- — En höjning av läropliktsåldern till 18 år bereds
- — Man stärker de allmänna planerings-, styrnings- och tillsynsuppgifterna inom ansvarsområdet samt informationsledningen bland aktörerna inom småbarnspedagogiken genom att den informationsproduktion som gäller personalen och privata aktörer inom småbarnspedagogiken utvecklas och genom att den nationella informationsresursen inom småbarnspedagogiken tas i bruk
- — De nationella utvecklingsgymnasierna med en särskild utbildningsuppgift är riksomfattande utbildningsutvecklare inom sina kompetensområden
- — Tillgången till grundläggande utbildning och gymnasieutbildning tryggas med olika medel
- — Reformerna av gymnasielagstiftningen genomförs stegvis 2018. Reformen av gymnasiets läroplan genomförs så att de nya läroplanerna tas i bruk i undervisningen från och med den 1 augusti 2021
- — Trygga lärmiljöer främjas genom det nationella programmet för främjande av säkerhetskulturen inom lärgemenskaper.
Syftet är att förnya studiemiljöerna och verksamhetskulturen i skolorna och läroanstalterna så att den allmänbildande utbildningen och småbarnspedagogiken svarar på framtida utmaningar.
- — Syftet med utvecklingsforumet för utbildningarna inom småbarnspedagogiken är att följa utvecklingen av utbildningarna och förändringsprocesserna samt den nationella och internationella forskningen kring utbildning. Syftet med forumet är också att stödja verkställigheten av lagen om småbarnspedagogik och främja samarbetet mellan olika aktörer inom småbarnspedagogiken
- — Man genomför ett program med målet att barns och ungas digitala färdigheter, multilitteracitet, mediekompetens, förmåga att producera medieinnehåll och uttrycka sig i medier stärks och blir mångsidigare
- — Inom den grundläggande utbildningen främjas interoperativa digitala lösningar och utvecklingen av digitala läromedel. En beskrivning av målbilden för digitaliseringen inom den grundläggande utbildningen och digitala lösningar som stöder beskrivningen utarbetas. Man skapar förfaranden för utvärdering av digitaliseringen och de digitala färdigheterna
- — Verksamheten inom utvecklingsnätverket för gymnasier (LUKE-nätverket) fortsätter i syfte att modernisera verksamhetskulturen och göra lärmiljöerna mångsidigare samt för att stödja genomförandet av läroplanen
- — I och med de nya läroplanerna för gymnasiet förnyas undervisningens mål och innehåll
- — Inom gymnasieutbildningen främjas sådan bred allmänbildning och kompetens på hög nivå som behövs i framtiden. Lärmiljöerna görs mångsidigare och teknik utnyttjas naturligt som en del av studierna
- — Reformen av studentexamenslagstiftningen införs stegvis 2019. De föreskrivna reformerna tillämpas till alla delar från och med våren 2022. Den strukturella utvecklingen av examen fortsätter.
- — Utbildningsanordnarnas digitala tjänster förbättras. Ett digitalt informationshanteringssystem för tillstånd att ordna allmänbildande utbildning och tillstånd att vara huvudman för en läroanstalt tas i bruk. Man utreder behovet av att genomföra andra riksomfattande tjänster som används gemensamt.
Antal elever och studerande under åren 2017—2020
2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Småbarnspedagogik1) | 247 968 | 241 000 | 235 000 | 229 000 |
Förskoleundervisning2) | 61 063 | 61 346 | 60 000 | 59 000 |
Grundläggande utbildning, läropliktiga2) | 543 229 | 552 147 | 556 000 | 557 000 |
Grundläggande utbildning, elever som passerat läropliktsåldern | 3 861 | 4 451 | 5 000 | 5 600 |
Påbyggnadsundervisning | 841 | 834 | 850 | 870 |
Elever med de svåraste utvecklingsstörningarna inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 1 579 | 1 568 | 1 600 | 1 600 |
Övriga elever med utvecklingsstörning inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 9 821 | 9 852 | 10 000 | 10 000 |
Förberedande undervisning för invandrare 3) | 3 481 | 2 769 | 2 800 | 2 800 |
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) | 1 897 | 1 973 | 2 100 | 2 100 |
Gymnasieutbildning, läroplanen för unga4) | 93 880 | 95 590 | 95 700 | 95 700 |
Gymnasieutbildning, läroplanen för vuxna4) | 6 650 | 7 400 | 7 500 | 7 500 |
Studerande enligt antalet gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande | 1 095 | 1 290 | 1 290 | 1 290 |
1) Siffran för 2018 är en uppskattning med avvikelse från de övriga punkterna. I uppskattningarna antas deltagandet i småbarnspedagogik ligga på samma nivå som 2017.
2) Utfallet för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är utfallsuppgifter från utfallsåret på hösten (20.9) (kommuner, samkommuner, staten, universitet, privata utbildningsanordnare).
3) Elevantalet är kalkylmässigt (uppskattning 26 slutförda kurser/år). Fr.o.m. 2018 deltar personer som fyllt 17 år inte längre i den förberedande undervisningen för invandrare.
4) Antalet studerande inkluderar studerande som finansieras i enlighet med lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (inte statens eller universitetens gymnasiestuderande). Utfallet är det viktade medelvärdet av antalet beräkningsdagar för studerande som berättigar till finansiering. Fram till 2017 består antalet studerande av dem som har börjat studera före respektive efter att ha fyllt 18 och från och med 2018 av studerande som studerar enligt läroplanen för unga respektive läroplanen för vuxna.
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 933 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna
2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande undervisning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid Valteri-centret för lärande och kompetens samt till understöd för att utveckla och göra lärmiljöerna mångsidigare
3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. Valteri-centret för lärande och kompetens är ett nationellt center för lärande och kompetens som stödjer förverkligandet av närskoleprincipen och som tillsammans med hemkommunen genom multiprofessionell expertis främjar skolgången för barn och unga i behov av stöd. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.
Antalet elever
2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 812 | 826 | 835 | 839 |
Suomalais-venäläinen koulu | 712 | 694 | 705 | 705 |
Valteri-centret för lärande och kompetens | 343 | 329 | 340 | 340 |
Europaskolorna (finländska elever) | 549 | 525 | 620 | 620 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 111 | 107 | 111 | 111 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 274 | 280 | 284 | 284 |
Sammanlagt | 2 801 | 2 761 | 2 895 | 2 899 |
Nyckeltal för handledningsverksamheten vid Valteri-centret för lärande och kompetens
2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Handledningsverksamhet på fältet | ||||
— handledningsbesök | 927 | 919 | 1 091 | 1 144 |
— antal kommuner som använt handledningstjänster | 196 | 234 | 225 | 225 |
Tillfällig undervisning och rehabilitering | ||||
---|---|---|---|---|
— stödperioddagar | 4 058 | 3 350 | 3 464 | 3 518 |
— stödperiodernas elever | 476 | 566 | 498 | 525 |
Årsverken
2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 75 | 77 | 75 | 75 |
Suomalais-venäläinen koulu | 82 | 78 | 77 | 77 |
Valteri-centret för lärande och kompetens | 527 | 518 | 539 | 544 |
Europaskolorna | 27 | 30 | 32 | 32 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 61 | 60 | 61 | 61 |
Sammanlagt | 772 | 763 | 784 | 789 |
Arbetstillfredsställelse (1—5) | 4 | 4 | 4 | 4 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Språkskolor | 3 137 000 |
Valteri-centret för lärande och kompetens | 26 622 000 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 1 052 000 |
Europaskolorna | 1 458 000 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 2 664 000 |
Sammanlagt | 34 933 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 59 785 | 64 085 | 55 433 |
Bruttoinkomster | 20 146 | 21 000 | 20 500 |
Nettoutgifter | 39 639 | 43 085 | 34 933 |
Poster som överförts | |||
— överförts från föregående år | 18 294 | ||
— överförts till följande år | 20 116 |
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 274 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåhöjning i omkostnaderna (överföring till moment 29.01.02) | -2 000 |
Övergång till elektronisk studentexamen (återföring från moment 29.01.03 av en överföring) | 200 |
Utveckling av produktiviteten och stärkande av koncernstyrningen inom ansvarsområdet (överföring till moment 29.01.01) | -1 200 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -522 |
Lönejusteringar | -69 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -4 730 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -232 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -96 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 445 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 111 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -59 |
Sammanlagt | -8 152 |
2020 budget | 34 933 000 |
2019 budget | 43 085 000 |
2018 bokslut | 41 461 399 |
20. Gemensamma utgifter för allmänbildande utbildning, småbarnspedagogik, fritt bildningsarbete och gymnasieutbildning (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 117 415 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter och understöd för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den grundläggande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten
2) till ett belopp av högst 408 000 euro för betalning av understöd och utgifter för utvecklings-, forsknings-, utvärderings- och uppföljningsprojekt inom fritt bildningsarbete och organisationer som utför bildningsarbete samt inom det samarbete i fråga om livslångt lärande som bedrivs inom EU och internationellt
3) till ett belopp av högst 850 000 euro för betalning av utgifter och understöd för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom gymnasieutbildningen
4) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utbildningsprojekt inom den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken än sådana som finansieras ur strukturfonderna
5) till betalning av utgifter för statistikföring, datatekniska tjänster samt datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken
6) till ett belopp av 75 228 000 euro för betalning av utgifter och understöd som föranleds av programmet för kvalitets- och jämlikhetsarbete inom den grundläggande utbildningen
7) till ett belopp av 32 500 000 euro för betalning av utgifter och understöd som föranleds av programmet för kvalitets- och jämlikhetsarbete inom småbarnspedagogiken
8) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 14 årsverken.
Förklaring:Genom försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt stöds de strategiska målen för den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken, det fria bildningsarbetet och gymnasieutbildningen. Målet för datasystemen för uppföljning och styrning av verksamheten är att förbättra tillgången till och kvaliteten på informationen, främja elektronisk ärendehantering och producera heltäckande information till stöd för bl.a. beslutsfattandet och lagstiftningsändringar.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avslutande av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik | -5 000 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (återföring från moment 32.01.05 av en överföring) | 250 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring till moment 32.20.40) | -250 |
Övergång till elektronisk studentexamen (återföring från moment 29.01.03 av en överföring) | 500 |
Program för kvalitets- och jämlikhetsarbete inom den grundläggande utbildningen (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 60 000 |
Program för kvalitets- och jämlikhetsarbete inom småbarnspedagogiken (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 25 000 |
Tidigareläggning av undervisningen i A1-språket inom den grundläggande utbildningen | -300 |
Understöd för jämlikhet inom den grundläggande utbildningen (överföring från moment 29.10.30) | 15 228 |
Understöd för positiv diskriminering inom småbarnspedagogiken (överföring från moment 29.10.30) | 7 500 |
Sammanlagt | 102 928 |
Momentets rubrik har ändrats.
2020 budget | 117 415 000 |
2019 I tilläggsb. | 1 000 000 |
2019 budget | 14 487 000 |
2018 bokslut | 41 557 000 |
30. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för allmänbildande utbildning och småbarnspedagogik (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 705 285 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till ett belopp av högst 3 800 000 euro till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt den ovan nämnda lagen
3) till ett belopp av högst 2 076 000 euro till understöd enligt 44 § 2 mom. i den ovan nämnda lagen för privata utbildningsanordnares driftskostnader för grundläggande utbildning
4) till ett belopp av högst 6 000 000 euro till tilläggskostnader enligt den ovan nämnda lagen som föranleds av den flexibla grundläggande utbildningen
5) till ett belopp av högst 1 300 000 euro till att på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer betala de statsunderstöd som avses i 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen till utbildningsanordnare som får statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning
6) till ett belopp av högst 150 000 euro till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning
7) till ett belopp av högst 5 575 000 euro enligt 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen till innovativa lärmiljöer inom småbarnspedagogiken och den allmänbildande utbildningen, digitala utbildningsmolntjänster, främjande av användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och utvecklande av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen samt till statsunderstöd för internationell verksamhet i skolorna, läroanstalterna och inom den kommunala småbarnspedagogiken
8) till ett belopp av högst 842 000 euro till statsunderstöd enligt 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen för ordnande av omfattande och mindre omfattande undervisning på två språk och språkbadsverksamhet inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och den kommunala småbarnspedagogiken
9) till ett belopp av högst 2 865 000 euro till statsunderstöd enligt 44 § i den ovan nämnda lagen för stödjande av klubbverksamhet för skolelever
10) till ett belopp av högst 240 000 euro till sametingets förfogande för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn
11) till ett belopp av högst 19 975 000 euro till att på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer betala de statsunderstöd som avses i 45 § 2 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och i undervisnings- och kulturministeriets förordning (1777/2009) för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål
12) till ett belopp av högst 75 000 euro till att på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer betala de statsunderstöd som avses i 45 § 2 mom. i den ovan nämnda lagen och i undervisnings- och kulturministeriets förordning (1777/2009) för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer
13) till betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och statsrådets förordning om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009)
14) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område (SRF 72/2014)
15) till anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet i Finland för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten enligt överenskommelsen om säte mellan Finlands regering och Europeiska kemikaliemyndigheten (SRF 11/2008) och på samma villkor som gäller för andra kommuninvånare.
Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 720 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.
Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 658 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet undervisningstimmar högst 179 400 timmar.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
STATSANDELAR OCH FINANSIERING | |
1. Gymnasieutbildning och utbildning som förbereder för gymnasieutbildning | |
Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) | 637 003 000 |
— kommunal gymnasieutbildning, läroplanen för unga (85 410 * 6 336,36 €) | 541 188 000 |
— privat gymnasieutbildning, läroplanen för unga (8 780 * 6 461,24 €, inkl. moms) | 56 730 000 |
— kommunal gymnasieutbildning, läroplanen för vuxna (5 190 * 3 936,77 €) | 20 432 000 |
— privat gymnasieutbildning, läroplanen för vuxna (1 660 * 4 345,01 €, inkl. moms) | 7 213 000 |
Tilläggsfinansiering för särskild utbildningsuppgift (1,57 % av de totala kostnaderna) | 11 440 000 |
Kommunernas finansieringsandel | -460 477 000 |
Statsandel | 176 526 000 |
2. Förskoleundervisning och grundläggande utbildning (finansieringen enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet) | |
2.1 Undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen | 46 928 000 |
2.2 Grundläggande utbildning för andra än läropliktiga | 32 601 000 |
2.3 5-åringar som omfattas av förlängd läroplikt | 3 873 000 |
2.4 Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) | 3 800 000 |
2.5 Finansiering till sådan undervisning enligt lagen om grundläggande utbildning som ordnas i skolor utomlands | 3 784 000 |
2.6 Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas | 3 922 000 |
2.7 Tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt, personer med de svåraste utvecklingsstörningarna | 49 856 000 |
2.8 Tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt, övriga än personer med de svåraste utvecklingsstörningarna | 191 009 000 |
2.9 Tillägg för internatskola | 2 840 000 |
2.10 Skolhemsförhöjning | 1 613 000 |
2.11 Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) | 6 000 000 |
2.12 Påbyggnadsundervisning | 7 061 000 |
2.13 5-åringar som deltar i tvåårig förskoleundervisning i privata språkskolor | 365 000 |
3. Grundläggande konstundervisning (finansiering enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet) | |
Statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning | 84 369 000 |
4. Morgon- och eftermiddagsverksamhet | |
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet | 55 240 000 |
Kalkylerad finansiering och statsandelar sammanlagt | 669 187 000 |
STATSUNDERSTÖD | |
5. Statsunderstöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet | |
5.1 För innovativa lärmiljöer inom den allmänbildande utbildningen, digitala utbildningsmolntjänster, främjande av användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och utvecklande av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen samt för internationell verksamhet i skolorna och läroanstalterna (högst) | 5 575 000 |
5.2 Ordnande av omfattande och mindre omfattande undervisning på två språk samt språkbadsverksamhet (högst) | 842 000 |
5.3 Stödjande av klubbverksamhet (högst) | 2 865 000 |
5.4 Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 1 300 000 |
5.5 Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) | 2 076 000 |
6. Statsunderstöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet | |
6.1 Betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och statsrådets förordning om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009) | 2 200 000 |
6.2 Understöd enligt 45 § 2 mom. i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer (högst) | 75 000 |
6.3 Understöd enligt 45 § 2 mom. i finansieringslagen för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 19 975 000 |
7. Statsunderstöd enligt statsunderstödslagen | |
7.1 Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 150 000 |
7.2 Tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) | 240 000 |
8.Statsunderstöd enligt internationella överenskommelser | |
8.1. Stöd för anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten | 500 000 |
8.2 Utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område | 300 000 |
Statsunderstöd sammanlagt | 36 098 000 |
Sammanlagt | 705 285 000 |
Den kommun som tillhandahåller småbarnspedagogiska tjänster för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten ta ut skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.
Eurobelopp per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)
Grunddelen av hemkommunsersättningen för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 6 796,81 euro/invånare |
Gymnasieutbildning | 6 305,48 euro/studerande |
Grundläggande konstundervisning | 79,54 euro/undervisningstimme |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | 26,00 euro/handledningstimme |
Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 577 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur | -15 000 |
Fastställande av pris per enhet för gymnasieutbildning (regeringsprogr. 2019) | 7 500 |
Förändring i antalet prestationer, grundläggande utbildning | 2 451 |
Förändring i antalet studerande, gymnasieutbildning | -3 770 |
Justering av kostnadsfördelningen, grundläggande utbildning | 1 928 |
Justering av kostnadsfördelningen och förändring i kostnadsnivån, gymnasieutbildning | 3 691 |
Justering av kostnadsnivån, grundläggande konstundervisning | 754 |
Justering av kostnadsnivån, grundläggande konstundervisning (2,4 %) | 2 910 |
Justering av kostnadsnivån, grundläggande utbildning (2,4 %) | 8 226 |
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, grundläggande utbildning | 6 247 |
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget, gymnasieutbildning | 5 688 |
Möjlighet för alla att delta i hobbyer i samband med skoldagen (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 5 000 |
Övriga lagstadgade ändringar, gymnasieutbildning | 3 183 |
Precisering av förslagsanslaget för grundläggande utbildning för vuxna | 5 000 |
Understöd för åtgärder som främjar jämlikhet inom utbildningen | -15 000 |
Understöd för jämlikhet inom den grundläggande utbildningen (överföring till moment 29.10.20) | -15 228 |
Understöd för positiv diskriminering inom småbarnspedagogiken (överföring till moment 29.10.20) | -7 500 |
Understöd för positiv särbehandling, småbarnspedagogik | -2 500 |
Understöd för stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk i fråga om elever med främmande modersmål | 1 000 |
Utveckling av den grundläggande konstundervisningen (regeringsprogr. 2019) | 2 000 |
Sammanlagt | -3 420 |
2020 budget | 705 285 000 |
2019 I tilläggsb. | 6 000 000 |
2019 budget | 708 705 000 |
2018 bokslut | 679 867 446 |
31. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 162 716 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel i enlighet med lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till medborgarinstitut, folkhögskolor, studiecentraler och sommaruniversitet samt läroanstalten Snellman-korkeakoulu
2) till ett belopp av högst 10 418 000 euro till understöd enligt 14 § i den ovannämnda lagen.
Enheter som berättigar till statsandel
maximibelopp | enhet | |
Statsandel för medborgarinstitutens driftskostnader | 1 698 839 | undervisningstimme |
Statsandel för folkhögskolornas driftskostnader | 241 834 | studerandevecka |
Statsandel för studiecentralernas driftskostnader | 158 984 | undervisningstimme |
Statsandel för sommaruniversitetens driftskostnader | 52 711 | undervisningstimme |
Av de kalkylerade studerandeveckor vid folkhögskolor som berättigar till statsandel riktas högst 4 160 studerandeveckor till Snellman-korkeakoulu, som är en läroanstalt för fritt bildningsarbete. Trots tim- eller studerandeveckokvoten får anslaget användas till betalning av statsandelar som föranleds av rättelsebeslut.
Förklaring:För det maximala antalet enheter som berättigar till statsandel beviljas huvudmän för integrationsutbildning för invandrare prestationer som berättigar till statsandel på 100 procent, så att de utgifter som föranleds av dessa uppgår till högst 4 927 000 euro.
Den beräknade fördelningen av statsandelar och statsunderstöd (euro)
Statsandel | Statsunderstöd | Sammanlagt | |
Medborgarinstitut | 82 157 000 | 3 012 000 | 85 169 000 |
Folkhögskolor | 44 334 000 | 2 206 000 | 46 540 000 |
Studiecentraler | 15 894 000 | 150 000 | 16 044 000 |
Sommaruniversitet | 4 986 000 | 50 000 | 5 036 000 |
Främjande av kontinuerligt lärande | - | 5 000 000 | 5 000 000 |
Integrationsutbildning för invandrare | 4 927 000 | - | 4 927 000 |
Sammanlagt | 152 298 000 | 10 418 000 | 162 716 000 |
Genom statsandelar och statsunderstöd för fritt bildningsarbete möjliggörs uppnåendet av de strategiska målen för det fria bildningsarbetet. Anslaget används för uppdraget för läroanstalter för fritt bildningsarbete att i enlighet med principen om livslångt lärande ordna utbildning som stöder ett enhetligt samhälle, jämlikhet och aktivt medborgarskap. Tyngdpunkten för statsunderstöden ligger på att stödja den strukturella utvecklingen av det fria bildningsarbetet, kvaliteten och verkningsfullheten samt möjligheterna till utbildning för målgrupper som är utbildningspolitiskt viktiga. Understöden i form av studiesedlar inom ungdomsgarantin riktas till utbildning som förbättrar studiefärdigheterna och språkkunskaperna hos unga invandrare.
Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget
Medborgarinstitut | 84,37 euro/undervisningstimme |
Folkhögskolor | 297,48 euro/studerandevecka |
Studiecentraler | 153,65 euro/undervisningstimme |
Sommaruniversitet | 156,94 euro/undervisningstimme |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Främjande av kontinuerligt lärande (regeringspr. 2019, av engångsnatur) | 5 000 |
Justering av kostnadsnivån, folkhögskolor | 40 |
Justering av kostnadsnivån, medborgarinstitut | -1 697 |
Justering av kostnadsnivån, sommaruniversitet | 2 |
Justering av kostnadsnivån, studiecentraler | 897 |
Lagstadgade ändringar i kostnadsunderlaget | 1 345 |
Uppskattad ändring av kostnadsnivån (2,4 %) | 1 899 |
Sammanlagt | 7 486 |
2020 budget | 162 716 000 |
2019 budget | 155 230 000 |
2018 bokslut | 162 262 079 |
51. Statsunderstöd för organisationer (fast anslag)
Under momentet beviljas 7 513 000 euro.
Anslaget får användas
1) till ett belopp av 518 000 euro till statsunderstöd enligt lagen om statsbidrag till vissa kvinnoorganisationer (663/2007)
2) till ett belopp av 6 019 000 euro till betalning av understöd till Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Marttaliitto ry och Förbundet för hemslöjd och hantverk TAITO rf och för vidareutdelning till dessas distrikts- och medlemsorganisationer, Finlands svenska Marthaförbund rf, Sami Duodji ry, organisationer för bildningsarbete, Karjalan Liitto ry, Sofian kannatusyhdistys ry samt till Kriittinen korkeakoulu ry
3) till ett belopp av 976 000 euro till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Utvecklingscentralen Lärorik rf, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamheten och till stödjande av verksamheten inom utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Organisationer inom allmänbildande utbildning | 271 000 |
Kesälukioseura ry | 128 000 |
Stödjande av distansskolan Kulkuri som Kansanvalistusseura (föreningen för folkbildning) är huvudman för och stödjande av kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamheten | 148 000 |
Stödjande av Finlandsskolornas verksamhet | 429 000 |
Statsunderstöd enligt lagen om statsbidrag till vissa kvinnoorganisationer (663/2007) | 518 000 |
Verksamhet som bedrivs av organisationer som bedriver rådgivning i huslig ekonomi | 1 916 000 |
Verksamhet som bedrivs av organisationer för hantverk och konstindustri | 2 195 000 |
Bildningsarbete och kulturverksamhet som utförs av organisationer som driver en studiecentral | 1 117 000 |
Karjalan Liitto | 131 000 |
Verksamhet som bedrivs av centralorganisationer för fritt bildningsarbete och andra organisationers bildningsverksamhet | 499 000 |
Bildningsverksamhet som utförs för utlandsfinländare av Sofian kannatusyhdistys ry | 83 000 |
Verksamhet som bedrivs av Kriittinen korkeakoulu | 78 000 |
Sammanlagt | 7 513 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur | -1 140 |
Statsunderstöd till vissa kvinnoorganisationer (överföring från moment 29.20.21) | 250 |
Sammanlagt | -890 |
2020 budget | 7 513 000 |
2019 budget | 8 403 000 |
2018 bokslut | 7 843 000 |