Statsbudgeten 2020
Förklaring:Genom statsandelen för kommunal basservice och den utjämning av statsandelar som baserar sig på skatteinkomsterna strävar man efter att trygga kommunernas möjligheter att upprätthålla tillräcklig basservice i olika delar av landet och balansera kommunernas i lag bestämda uppgifter och den övergripande finansieringen av dem enligt område och kommungrupp. De kalkylerade kostnader som ligger till grund för statsandelen grundar sig framför allt på kostnaderna för varje åldersgrupp och på sjukfrekvensen. Sjukfrekvenskoefficientens delfaktorer är hälso- och sjukvård, äldreomsorg och socialvård. Övriga bestämningsgrunder för de kalkylerade kostnaderna är en arbetslöshetskoefficient, en främmandespråkskoefficient, tvåspråkighet, karaktär av skärgård, en befolkningstäthetskoefficient och en utbildningsbakgrundskoefficient.
Den andra delen av kriterierna består av tilläggsdelar för kommuner inom samernas hembygdsområde, fjärrorter samt tilläggsdel utifrån självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser.
Sammanslagningsstöd enligt prövning kan betalas vid sammanslagning till en kommun som har en svår ekonomisk situation. Sammanslagningsunderstödet enligt prövning ska användas för att stärka den nya kommunens ekonomi. Det sammanlagda beloppet av sammanslagningsunderstöd enligt prövning dras av från statsandelen för kommunal basservice.
Av statsandelen för kommunal basservice anvisas finansiering för en höjning av kommunernas statsandel enligt prövning.
I överensstämmelse med regeringsprogrammet utvidgas den subjektiva rätten till småbarnspedagogik och minskas gruppstorleken i småbarnspedagogiken. Vasa centralsjukhus blir ett sjukhus med omfattande jour.
I överensstämmelse med 7 § i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) justeras viktningen av sjukfrekvenskoefficientens delfaktorer och kostnadsfaktorernas viktkoefficienter för 2020.
Lagen om statsandel för kommunal basservice ändras så att kompensationer som motsvarar den minskning av skatteinkomsterna som följer av ändringar av beskattningsgrunderna inte längre betalas under moment 28.90.30. I fortsättningen betalas kompensationerna under det separata momentet 28.90.35.
Syftet med den förebyggande verksamheten är att skapa omständigheter och miljöer som stöder människors hälsa, sociala trygghet och förmåga att behärska sin livssituation och klara sig självständigt samt att främja människors arbets- och funktionsförmåga, förbättra deras livskvalitet, förebygga sociala och hälsorelaterade problem, minska skillnaderna i välfärd och hälsa mellan olika befolkningsgrupper och förbättra verksamhetsförutsättningarna för miljö- och hälsoskyddet. Effektmålen beskrivs närmare i kapitel 33.60, som ingår i huvudtiteln för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.
Syftet med social- och hälsovårdsservicen är att säkerställa en heltäckande tillgång på lika villkor till sådana fungerande social- och hälsovårdstjänster som det allmänna ska ordna och som huvudsakligen betalas med skattemedel. Basservicen stärks och reformeras.
Utgångspunkten för den kommunala förskoleundervisningen och grundläggande utbildningen samt de allmänna biblioteken och kulturverksamheten är att småbarnspedagogiken, utbildningen, grundtryggheten samt biblioteks- och kulturtjänsterna ska garanteras och stärkas för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. De centrala målen för finansieringen till kommunerna är att trygga de grundläggande kulturella rättigheterna för varje barn, elev och studerande enligt hans eller hennes förmåga och särskilda behov och att för var och en, som en del av medborgarnas kulturella rättigheter, trygga möjligheten till utveckling med hjälp av riksomfattande bibliotekstjänster och informations- och kulturtjänster samt att säkerställa en jämlik tillgång till kunskap och kultur för befolkningen.
Syftet med grundläggande konstundervisning är att ge kommuninvånarna en möjlighet att delta i grundläggande konstundervisning och i sådan undervisning på konstens olika områden som stöder hobbyverksamhet.
Uppgifter som ligger till grund för beräkningen av de kalkylerade kostnaderna
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Kalkylerade kostnader | ||
---|---|---|
0—5-åringar, euro/inv. | 8 172,48 | 8 511,95 |
6-åringar, euro/inv. | 8 677,23 | 9 043,62 |
7—12-åringar, euro/inv. | 7 277,40 | 7 573,36 |
13—15-åringar, euro/inv. | 12 502,85 | 12 981,41 |
16—18-åringar, euro/inv. | 3 996,52 | 4 139,31 |
19—64-åringar, euro/inv. | 993,59 | 1 022,15 |
65—74-åringar, euro/inv. | 1 983,49 | 2 017,02 |
75—84-åringar, euro/inv. | 5 481,29 | 5 626,27 |
85-åringar och äldre, euro/inv. | 18 771,66 | 19 451,07 |
Enligt sjukfrekvens | 1 133,37 | 1 178,00 |
Enligt arbetslöshetsgrad, euro/inv. | 88,08 | 91,55 |
Enligt tvåspråkighet, euro/inv. | 271,55 | 282,24 |
Enligt inslag av främmande modersmål, euro/inv. | 1 907,37 | 1 982,49 |
Enligt befolkningstäthet, euro/inv. | 38,36 | 39,87 |
Enligt karaktären av skärgård, euro/inv. | 373,75 | 388,47 |
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel | 273,41 | 284,18 |
Enligt utbildningsbakgrund, euro/inv. | 389,91 | 405,26 |
Tilläggsdelar | ||
Fjärrort, euro/inv. | 210,85 | 215,70 |
Kommuner inom samernas hembygdsområde, euro/inv. | 2 678,06 | 2 739,62 |
Självförsörjningsgrad i fråga om arbetsplatser, euro/inv. | 63,99 | 65,46 |
(22.) Utveckling av och stöd till förvaltnings- och servicestrukturerna (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2019 budget | 200 000 |
2018 bokslut | 200 000 |
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 7 074 155 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till betalning av hemkommunsersättningar för 6—15-åringar som saknar hemkommun
4) till betalning av de belopp motsvarande mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet som betalas i samband med hemkommunsersättningarna till privata anordnare av grundläggande utbildning
5) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för betalning av behovsprövad höjning av statsandelen
6) till ett belopp av högst 3 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter
7) till ett belopp av högst 2 400 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Statsandel för kommunal basservice | |
Kalkylerade kostnader | 26 904 711 |
— åldersstruktur | 18 710 046 |
— sjukfrekvens | 6 450 623 |
— arbetslöshet | 503 650 |
— tvåspråkighet | 100 885 |
— inslag av främmande modersmål | 735 901 |
— boendetäthet | 198 191 |
— karaktär av skärgård | 14 528 |
— kommun med skärgårdsdel | 9 814 |
— utbildningsbakgrund | 181 073 |
Kommunernas finansieringsandel | 20 054 745 |
Statsandel | 6 849 966 |
Tilläggsdelar | 335 164 |
Justering av fjärrortskoefficienten för 2017—2019 | 4 100 |
---|---|
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna | 763 279 |
Behovsprövad höjning av statsandelen | 10 000 |
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 5 841 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 6 337 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | -900 532 |
Sammanlagt | 7 074 155 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 25,46. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 488 130 vid årsskiftet 2018/2019.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) så att statsandelsprocenten för kommunal basservice ändras från 25,37 % till 25,46 % år 2020. I ändringen har som tillägg beaktats 0,10 procentenheter i anslutning till genomförandet av nya och mer omfattande åligganden så att statsandelsprocenten är 100. I ändringen har som avdrag beaktats 0,01 procentenheter till följd av att tre avdrag av bestående natur har överförts till statsandelsprocenten från de tidsbegränsade avdragen och tilläggen under momentet för statsandelen för basservice.
Vid dimensioneringen av statsandelen har i överensstämmelse med regeringsprogrammet som nya uppgifter beaktats att Vasa centralsjukhus blir ett sjukhus med omfattande jour (1 000 000 euro), stöd för mångfalden av familjer och livssituationer (2 000 000 euro), genomförandet av en utvidgad subjektiv rätt till småbarnspedagogik (7 100 000 euro) och en minskning av gruppstorlekarna inom småbarnspedagogiken (6 700 000 euro).
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) så sätt att de ersättningar till kommunerna som följer av ändringar av beskattningsgrunderna i fortsättningen betalas under det separata momentet 28.90.35. Genom ändringen minskar anslaget under momentet med 1 967 000 000 euro jämfört med 2019.
I samband med budgetpropositionen överlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om småbarnspedagogik och lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn för att återinföra den subjektiva rätten till småbarnspedagogik.
År 2020 är indexhöjningen i fråga om statsandelen för basservice 2,4 procent och den därav följande ökningen av statsandelen 165 980 000 euro.
Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna ökar statsandelarna för basservice med 102 150 000 miljoner euro.
Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grundpris | Kalkylerad kostnad |
Enligt åldersstruktur | |
— 0—5-åringar (8 511,95 euro/inv.) | 2 771 891 |
— 6-åringar (9 043,62 euro/inv.) | 551 996 |
— 7—12-åringar (7 573,36 euro/inv.) | 2 807 565 |
— 13—15-åringar (12 981,41 euro/inv.) | 2 319 506 |
— 16—18-åringar (4 139,31 euro/inv.) | 726 056 |
— 19—64-åringar (1 022,15 euro/inv.) | 3 248 873 |
— 65—74-åringar (2 017,02 euro/inv.) | 1 389 832 |
— 75—84-åringar (5 626,27 euro/inv.) | 2 038 697 |
— 85-åringar och äldre (19 451,07 euro/inv.) | 2 855 631 |
Enligt sjukfrekvens (1 178,00 euro/inv.) | 6 450 623 |
Enligt arbetslöshet (91,55 euro/inv.) | 503 650 |
Enligt tvåspråkighet (282,24 euro/inv.) | 100 885 |
Enligt inslag av främmande modersmål (1 982,49 euro/inv.) | 735 901 |
Enligt boendetäthet (39,87 euro/inv.) | 198 191 |
Enligt karaktär av skärgård (388,47 euro/inv.) | 14 528 |
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel (284,18 euro/inv.) | 9 814 |
Enligt utbildningsbakgrund (405,26 euro/inv.) | 181 073 |
Sammanlagt | 26 904 711 |
---|
Kommunernas finansieringsandel
Invånarantal | 5 488 130 |
Finansieringsandel, euro/inv. | 3 654,20 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 20 054 745 |
Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)
Grundpris | |
För fjärrorter (215,70 euro/inv.) | 120 102 |
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (65,46 euro/inv.) | 211 457 |
För kommuner inom samernas hembygdsområde (2 739,62 euro/inv.) | 3 605 |
Sammanlagt | 335 164 |
---|
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)
Tillägg | Minskningar | Netto |
1 424 422 | -661 143 | 763 279 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)
Minskningar av statsandelen | |
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning | -79 303 |
— avdrag i samband med finansieringen av skolor som inleder sin verksamhet | -164 |
— frysning av indexhöjningen, 2016 | -34 602 |
— frysning av indexhöjningen, 2018 | -42 334 |
— frysning av indexhöjningen, 2019 | -91 577 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, utfall 2018 | -345 322 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, korrigering av förhandsuppgiften i budgeten för 2018 | -14 475 |
— minskning till följd av konkurrenskraftsavtalet | -233 600 |
— finansiering av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten | -22 501 |
— överföring till moment 28.90.32 till incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna | -40 000 |
— kommunernas behovsprövade höjning av statsandelen | -10 000 |
— avdrag i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | -22 600 |
Avdrag sammanlagt | -936 478 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— utjämning av systemförändringar 2010 | 497 |
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter | 500 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter | 3 000 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek | 2 400 |
Tillägg sammanlagt | 35 946 |
Annan finansiering (1 000 euro)
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun | 5 841 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 6 337 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i avdraget i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | -1 700 |
Ändring i kommunernas betalningsandel av det grundläggande utkomststödet | 8 019 |
Anläggningskostnadsprojekt för bibliotek | -600 |
Anläggningskostnadsprojekt för läroanstalter | -7 000 |
Besparing till följd av utvecklingen av närstående- och familjevården | -10 168 |
Effekterna av ändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer | 18 207 |
Effektivisering av ordnandet av regional specialiserad sjukvård | -22 878 |
Hemkommunsersättning för personer som saknar hemkommun | 1 378 |
Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna (överföring till moment 28.90.32) | -10 000 |
Indexhöjning | 165 980 |
Justering av fjärrortskoefficienten för 2017—2019 | 4 100 |
Justering av fjärrortskoefficienten för 2020 | -400 |
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna | 102 150 |
Minskad nedskärning på grund av konkurrenskraftsavtalet | 263 732 |
Minskning av gruppstorlekarna inom småbarnspedagogiken | 6 700 |
Överföring av de ersättningar som betalas till kommunerna till följd av ändringar av beskattningsgrunderna till moment 28.90.35 | -1 967 000 |
Övriga ändringar | 1 805 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 653 |
Stöd för mångfalden av familjer och livssituationer | 2 000 |
Subjektiv rätt till småbarnspedagogik | 7 100 |
Tidigareläggning av undervisningen i A1-språket | 7 500 |
Utvidgning av eftervården inom barnskyddet | 12 000 |
Vasa centralsjukhus blir ett sjukhus med omfattande jour | 1 000 |
Sammanlagt | -1 417 422 |
2020 budget | 7 074 155 000 |
2019 budget | 8 491 577 000 |
2018 bokslut | 8 575 483 792 |
31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 400 000 euro.
Anslaget får användas för särskilda utredningar enligt 16 § i kommunstrukturlagen samt till kommunernas sammanslagningsutredningar.
Förklaring:Kommunerna har betalats sådant sammanslagningsunderstöd som avses i 42 § i kommunstrukturlagen (1698/2009) och sådan ersättning för minskning av statsandelar till följd av sammanslagningen som avses i 44 § i den lagen. Sammanslagningsunderstöd och ersättningar för minskning av statsandelar betalades fram till 2019 för sammanslagningar som trädde i kraft senast 2017.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Upphörande av i kommunstrukturlagen avsedda sammanslagningsunderstöd och ersättningar för minskning av statsandelar år 2019 | -3 690 |
Sammanlagt | -3 690 |
2020 budget | 400 000 |
2019 budget | 4 090 000 |
2018 bokslut | 7 500 253 |
32. Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 40 000 000 euro.
Anslaget får användas för utbetalning av statsunderstöd till kommuner och samkommuner för projekt som främjar digitalisering.
Förklaring:Avsikten med anslaget är att effektivisera kommunernas verksamheter med hjälp av digitalisering och att främja förverkligandet av de riksomfattande strategiska målen för digitaliseringen med utgångspunkt i kommunerna samt att uppmuntra kommunerna till samarbete. Incitamentsanslag beviljas i form av understöd enligt statsunderstödslagen i enlighet med de principer som anges i statsrådets förordning om incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna samt närmare kriterier som fastställs i ansökningsprocessen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna (överföring från moment 28.90.30) | 10 000 |
Sammanlagt | 10 000 |
2020 budget | 40 000 000 |
2019 budget | 30 000 000 |
35. Statens ersättning till kommunerna för minskning av skatteinkomsterna till följd av ändringar av beskattningsgrunderna (fast anslag)
Under momentet beviljas 2 252 000 000 euro.
Anslaget får användas till att betala ersättningar som följer av ändringar av beskattningsgrunderna i enlighet med 35 § i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009).
Förklaring:Regeringen lämnar i samband med budgetpropositionen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) på så sätt att de ersättningar som följer av ändringar av beskattningsgrunderna i fortsättningen betalas under ett separat moment. Tidigare har de betalats under moment 28.90.30.
Ersättningar för minskning av skatteinkomsterna till följd av ändringar av beskattningsgrunderna har betalats till kommunerna under moment 28.90.30 sedan 2010. Dessa ersättningar överförs från moment 28.90.30 till ett separat moment. De ersättningar som betalades åren 2010—2019 uppgick till sammanlagt 1 967 000 000 euro. Kompensationen för 2020 är cirka 285 000 000 euro. Av anslaget utgör 1 967 000 000 euro en överföring från moment 28.90.30. De kompensationer som betalats 2016—2019 överförs till ramen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2010 (överföring från moment 28.90.30) | 375 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2011 (överföring från moment 28.90.30) | 129 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2012 (överföring från moment 28.90.30) | 299 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2013 (överföring från moment 28.90.30) | 11 500 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2014 (överföring från moment 28.90.30) | 9 500 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2015 (överföring från moment 28.90.30) | 131 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2016 (överföring från moment 28.90.30) | 262 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2017 (överföring från moment 28.90.30) | 395 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2018 (överföring från moment 28.90.30) | 131 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2019 (överföring från moment 28.90.30) | 224 000 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2020 | 285 000 |
Sammanlagt | 2 252 000 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2020 budget | 2 252 000 000 |