Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
              01. Statskontorets omkostnader
              11. Internetbetalningar
              88. Senatfastigheter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2020

20. Tjänster för statssamfundetPDF-versio

Förklaring:Till de tjänster som finansministeriets förvaltningsområde centraliserat tillhandahåller hela statssamfundet hör bl.a. anskaffning av statlig finansiering, skötsel av lån som staten beviljat, statens pensionssystem, statens gemensamma IT-tjänster, tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt tjänster i anslutning till lokaler. Statens gemensamma funktioner och tjänster ska utvecklas med målet att skapa en enhetligt fungerande statskoncern som ger mervärde och stordriftsfördelar och där kunnande förenas.

Statskontorets uppgift är att utveckla och producera interna tjänster för statsförvaltningen. Statskontoret möjliggör genom sin verksamhet omkostnadsbesparingar och ökad produktivitet i statens ämbetsverk och inrättningar genom smidiga och effektiva interna tjänster samt genom aktivt deltagande i utvecklandet av dessa tjänster och processer. Utvecklandet av tjänster och processer sker i samarbete med Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning, finansministeriet och kunderna.

Statskontoret sköter bl.a. följande interna tjänster för staten: statens finansieringsfunktioner, skötseln av statens centralbokföring samt styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen, rapportering av statens ekonomiska data och personaldata, statens interna skadeförsäkringsverksamhet samt arv som tillfallit staten.

Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning är ett ämbetsverk som hör till finansministeriets förvaltningsområde och som har till uppgift att tillhandahålla stöd- och sakkunnigtjänster inom förvaltningen för statliga ämbetsverk, inrättningar och fonder utanför budgeten samt för riksdagen och för enheter som lyder under, står under tillsyn av eller verkar i anslutning till riksdagen i enlighet med vad som föreskrivs i lagen om statsbudgeten (423/1988) eller som har avtalats om dem i serviceavtal. Dessutom kan affärsverk enligt lagen om statliga affärsverk (1062/2010) och aktiebolag som i sin helhet ägs av staten och som producerar tjänster främst för statliga ämbetsverk och inrättningar vara kunder i servicecentret.

Finansieringen består främst av kundfakturering där prissättningen av tjänsterna görs enligt självkostnadsprincipen. Självkostnadspriset innefattar kostnaderna för att producera och utveckla tjänsterna. I självkostnadspriset ingår inte beredskap för risker i affärsverksamheten, som i statens interna affärsverksamhet kan anknyta bl.a. till funktionsstörningar i datasystemen eller en oförutsebar stegring i den allmänna kostnadsnivån, vilket leder till att priserna höjs först med en viss eftersläpning. I fråga om kostnaderna har effekten av projektet om en överföring av bokföringen till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning beaktats, men projektets inverkan på verksamhetens effektivitet har inte beaktats. Kostnaderna omfattar också en överföring av ägandet av Tilha, dvs. statsförvaltningens gemensamma tjänst för beställningshantering, och Valtiolle.fi-systemet till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning.

Statens informations- och kommunikationstekniska center Valtori producerar sådana icke-branschspecifika IKT-tjänster för statsförvaltningen som motsvarar kundernas behov och som är konkurrenskraftiga. Det viktigaste målet för Valtori är att förenhetliga statsförvaltningens grundläggande informationsteknik. Detta resulterar i ett lättare underhåll av it-miljön än för närvarande och därtill i en lägre kostnadsnivå och bättre kundtillfredsställe.

TUVE-enheten (enheten för säkerhetsnätsverksamhet) vid Valtori producerar säkerhetsnätstjänster som krävs för samverkan mellan sådana myndigheter som är viktiga för statens högsta ledning och för säkerheten i samhället och andra aktörer och som uppfyller kraven på hög beredskap och säkerhet. Det viktigaste syftet med verksamheten vid TUVE är att trygga användningen av enhetens tjänster i alla situationer, så att de myndigheter som omfattas av användningsskyldigheten kan skapa en kostnadseffektiv verksamhet och lita på tjänsterna både när det gäller kvalitet och funktion.

Senatfastigheter är ett affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde som besitter och utvecklar statens fastighetsförmögenhet samt hyr ut lokaler och är sakkunnigt i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler huvudsakligen till enheter inom statssamfundet. Senatfastigheter är en affärsverkskoncern med fastighetsaktiebolag som dotterbolag. Affärsverket Senatfastigheter styrs på så sätt att ämbetsverkens och inrättningarnas lokaler stöder verksamheten kostnadseffektivt. Statens helhetsintresse och en samhällsansvarig verksamhet säkerställs samtidigt som ämbetsverken och inrättningarna i frågor som gäller lokaler har tillgång till sakkunnigtjänster till stöd vid omstruktureringar och ändringar av verksamheten. Senatfastigheter fastställer hyrorna enligt självkostnadsprincipen för enheter inom statssamfundet.

Rollen som sakkunnig i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler konkretiseras i ett kundpartnerskap där man tillsammans utvecklar lämpliga arbetsmiljöer för verksamheten och ger kunderna besparingar i lokalutgifterna. För effektiv ledning och utveckling i fråga om lokalerna behövs omfattande och enhetlig information om lokalerna, deras antal, kostnader och energiförbrukning. I detta syfte erbjuder Senatfastigheter en informationstjänst för förvaltningen av lokaler att användas av hela statsförvaltningen.

Arbetet med att koncentrera och effektivisera statens fastighetsförvaltning och att förbättra arbetsmiljön vid ämbetsverken och inrättningarna i enlighet med statens lokalstrategi fortsätter. Statens användning av lokaler och den anknytande energiförbrukningen kan följas och styras mer effektivt när uppgiftsunderlaget i det gemensamma datasystemet kompletteras. Målet är en förbättrad lokal- och energieffektivitet.

Statens enhet för kollektiv upphandling Hansel Ab har till uppgift att samla statsförvaltningens upphandlingsvolymer, konkurrensutsätta ramavtalen för varor och tjänster, producera avgiftsbelagda sakkunnigtjänster i anslutning till upphandlingar för ämbetsverken och inrättningarna samt för egen del stödja genomförandet av statens upphandlingsstrategi. Hansel Ab är en viktig aktör i utvecklingen av upphandlingsfunktionen.

Bolaget har som mål att genom sin verksamhet främja öppen konkurrens, högklassig upphandling och statens gemensamma intressen, att med sin sakkunskap stödja ämbetsverkens och inrättningarnas upphandlingsprojekt och att bidra till kostnadsbesparingar för statsförvaltningen. Hansel Ab:s verksamhet utvecklas så att serviceavgiften sänks ytterligare till i genomsnitt 1 procent med en fortsatt kundbelåtenhet och servicekvalitet. Målet är att ramavtalen för Hansel Ab ska fås med i statens elektroniska system för hantering av beställningar.

Produktiviteten inom statsförvaltningens upphandling ökas genom att man höjer användningsgraden och utvidgar användningsområdet för den kollektiva upphandlingen. Finansministeriet stöder utvecklandet av statens upphandling i enlighet med statens upphandlingsstrategi.

Haus kehittämiskeskus Oy har till uppgift att tillhandahålla utbildnings- och utvecklingstjänster för organisationer inom den offentliga förvaltningen och för deras tjänstemän. Haus verksamhet samt serviceinnehåll och urval av tjänster ska utvecklas så att ämbetsverk och inrättningar i framtiden kan utnyttja tjänsterna i större utsträckning i organisationernas utvecklingsarbete och i stället för intern utbildning.

Mål som stöder ansvarsområdets samhälleliga effektmål
  • — Statens finansieringstjänster fungerar högklassigt i alla situationer
  • — Statssamfundets tjänster digitaliseras
  • — Förvaltningstjänsterna tillhandahålls på ett högklassigt och kostnadseffektivt sätt med hjälp av enhetliga processer och digitala service- och produktionslösningar som ger en god kundupplevelse
  • — De icke-branschspecifika IKT-tjänsterna är konkurrenskraftiga, högklassiga, ekologiska, datasäkra och motsvarar kundernas behov
  • — E-tjänsterna följer servicearkitekturen, främjar Finlands konkurrenskraft och är gemensamma, nationella, interoperabla och datasäkra.

01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 27 492 000 euro.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2018
utfall
2019
mål
2020
mål
       
Effektivitet      
Skuldhantering, resultat > 0 > 0 > 0
Ekonomiuppgifterna i bokföringsenheternas bokslut är riktiga och tillräckliga, % 98 > 95 > 95
Antalet årsverken inom ekonomi- och personalförvaltningen i förhållande till det totala antalet årsverken vid ämbetsverkena, % 2,74 2,85 2,8
Funktionell effektivitet      
Kostnadsmotsvarighet vid Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % 100 > 95 > 95
Produktion och kvalitetsledning      
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundbelåtenheten, skala 4—10 8,5 8,0 8,0
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar 29 18 15
Digitaliseringsgraden för skadeståndsverksamheten, % 40 75 80
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 251 260 253
Arbetstillfredsställelseindex (sedan 2017 arbetsplatsindex, skala 1—5) 3,7 3,8 3,8
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 8,5 8,0 8,0
Ledarskapsindex (skala 1—5) 3,5 3,7 3,8

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 31 078 30 923 33 428
Bruttoinkomster 6 741 6 241 5 936
Nettoutgifter 24 337 24 682 27 492
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 454    
— överförts till följande år 3 526    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 6 064 5 734 5 610
— övriga intäkter 27 33 27
Intäkter sammanlagt 6 091 5 767 5 637
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 299 2 035 2 220
— andel av samkostnader 3 779 3 730 3 405
Kostnader sammanlagt 6 078 5 765 5 625
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 13 2 12
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av nya uppgifter -200
Kommunekonomins informationstjänst, förskjutning av tidtabellen och utvidgning av innehållet 400
Kommuninformationsprogrammet 1 021
Konkurrensutsättning av betalningsrörelse- och fakturaförmedlingstjänsterna 90
Nationellt inkomstregister, anslutning och ibruktagande (finansiering 2019) -870
Nationellt inkomstregister, anslutning och ibruktagande (finansiering 2020) 631
Överföring av skadeslag till skadeståndssystemet och digitalisering av handläggningen av ersättningsärenden 2 000
Överföring till moment 28.20.11 -500
Planerna för utveckling av finansieringsuppdrag 1 500
Tjänster som tillhandahålls frontveteraner i hemmet (finansiering 2019) -500
Tjänster som tillhandahålls frontveteraner i hemmet (finansiering 2020) 300
Utgifter för informationssystem för statsborgen för lån, derivat och leasingavtal (finansiering 2019) -636
Utvecklande av hanteringen av säkerheter för lån (överföring till moment 28.01.21) -500
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -67
Lönejusteringar -31
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -41
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 200
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 47
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -41
Nivåförändring 7
Sammanlagt 2 810

2020 budget 27 492 000
2019 budget 24 682 000
2018 bokslut 24 409 000

02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 50 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av de kursdifferenser som föranleds av användningen av valutakonton som Statskontoret sköter centraliserat på ämbetsverkens och inrättningarnas vägnar.

Förklaring:Statskontoret skaffar centraliserat den valuta som behövs för ämbetsverkens och inrättningarnas anskaffningar i utländsk valuta. Med denna verksamhetsmodell eftersträvas avsevärda kostnadsbesparingar för staten i och med att valutaväxlingsprocesserna blir effektivare och kompetens och stordriftsfördelar kan utnyttjas.

Under momentet antecknas kursdifferenserna för saldona på de valutakonton som sköts centraliserat. Kursdifferenser uppstår t.ex. när anskaffningsutgiften i utländsk valuta för en tillgång bokförs enligt prestationsprincipen med tillämpande av Europeiska centralbankens centralkurs föregående dag och utgiften betalas i en valuta som har bokförts enligt det värde som inkomsten i den utländska valutan har den dag den influtit eller vars anskaffning har bokförts enligt det belopp i euro som betalats för valutaposten. Den kumulativa kursdifferens som uppstått under budgetåret kan i bokslutet vara antingen positiv, och därmed medföra inkomster till staten, eller negativ, och därmed medföra utgifter för staten, för vilka det ska anvisas anslag i budgeten.


2020 budget 50 000
2019 budget 50 000
2018 bokslut 258 445

07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 000 000 euro.

Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget får användas endast om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.

Mål för resultatet av verksamheten

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Inköpsfakturor, st. 1 389 692 1 260 000 1 507 000
Försäljningsfakturor (alla), st. 649 949 695 000 665 000
Lönespecifikationer, st. 1 165 275 1 115 000 1 119 000
Kundtillfredsställelse 3,7 3,8 3,7
Funktionell effektivitet      
Utgiftsverifikat, st/årsv. 18 875 23 000 25 700
Försäljningsfakturor (alla), st./årsv. 44 840 64 000 55 000
Lönespecifikationer, st./årsv., Kieku 9 239 9 500 10 800
Totalproduktivitetsindex (basåret 2016=100) 117,80 120,45 116,02
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 648,8 602 600
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 10,3 9,4 9,5
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro 3,5 3,35 3,52

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 54 106 54 000 56 200
Bruttoinkomster 51 269 52 000 54 200
Nettoutgifter 2 837 2 000 2 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 000    
— överförts till följande år 3 696    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 49 601 52 000 54 200
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 48 635 54 000 56 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 966 -2 000 -2 000
Kostnadsmotsvarighet, % 102 96 96

2020 budget 2 000 000
2019 budget 2 000 000
2018 bokslut 2 533 000

09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 000 000 euro.

Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget får användas endast om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.

Mål för resultatet av verksamheten

2018
utfall
2019
uppskattning
2020
budgetprop.
       
Produktion och kvalitetsledning      
Tjänster i enlighet med målsättningen sammanlagt, %-andel av faktureringen 74 81 85
 varav förenhetligade tjänster, %-andel av faktureringen 65 70 73
 varav kundspecifika tjänster i enlighet med målsättningen, %-andel av faktureringen 9 11 12
Kundspecifika tjänster som inte motsvarar målsättningen, %-andel av faktureringen 26 19 15
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 1 201 1 290 1 290
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7 7 7
Arbetstillfredsställelse, 1—5 VMBaro 3,6 3,6 3,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 317 279 309 239 343 352
Bruttoinkomster 315 904 306 239 338 352
Nettoutgifter 1 375 3 000 5 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 375    
— överförts till följande år 3 436    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 315 904 306 239 338 352
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 317 279 309 239 343 352
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -1 375 -3 000 -5 000
Kostnadsmotsvarighet, % 100 99 98,5

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utvidgning av Valtoris produktion av IKT-tjänster 2 000
Sammanlagt 2 000

2020 budget 5 000 000
2019 budget 3 000 000
2018 bokslut 3 436 000

10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 15 000 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för ersättnings-, utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller.

Förklaring:Anslaget används till utgifter för utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller och till ersättningsinvesteringar inom serviceproduktionen, såsom anskaffning av anläggningar och licenser. Servicecentret inkluderar i kundpriserna de kostnader som motsvarar användningen av anslaget under momentet. Servicecentret intäktsför det belopp som motsvarar användningen av anslaget periodiserat över flera år.

Inkomsterna till följd av servicecentrets intäktsföring har budgeterats under moment 12.28.20.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 8 000
Sammanlagt 8 000

2020 budget 15 000 000
2019 budget 7 000 000
2018 bokslut 10 000 000

11. Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 500 000 euro.

Anslaget får användas till att sänka kostnaderna för förvaltningens internetbetalningar.

Förklaring:Statskontoret producerar tjänsten för internetbetalningar, och andelen på 500 000 euro i dess omkostnadsmoment överförs till det nya momentet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring från moment 28.20.01 500
Sammanlagt 500

2020 budget 500 000

88. Senatfastigheter

Under momentet beviljas inget anslag.

1. Servicemål och andra verksamhetsmål

Senatfastigheter är ett statligt affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde. Enligt lagen om statliga affärsverk (1062/2010) ska Senatfastigheter tillhandahålla lokalservice och andra tjänster i omedelbar anknytning till den för statliga ämbetsverk och inrättningar, fonder utanför statsbudgeten och andra statliga affärsverk liksom för riksdagen och för enheter som lyder under, står under tillsyn av eller verkar i anslutning till riksdagen samt sköta den statliga fastighetsförmögenhet som är i Senatfastigheters besittning. Affärsverket kan tillhandahålla tjänster också för sådana sammanslutningar vars verksamhet finansieras främst med anslag som tagits in i statsbudgeten.

2. Investeringar

Senatfastigheters investeringar får medföra utgifter på högst 325 miljoner euro år 2020. Dessutom får Senatfastigheter ingå förbindelser som under de följande finansåren får medföra utgifter på högst 280 miljoner euro. Investeringarna koncentreras till ombyggnader och grundliga renoveringar för att bibehålla byggnadsbeståndets värde och förbättra dess funktionsduglighet samt till investeringar som effektiviserar användningen av lokaler. I investeringsramen ingår varken markanvändningsavgifter eller överlåtelseskatt.

Senatfastigheter får dessutom utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för dotterbolags lån till ett sammanlagt värde av högst 50 miljoner euro.

3. Upplåning

Senatfastigheter berättigas att i syfte att finansiera sin verksamhet 2020 uppta lån enligt 5 § 1 mom. i lagen om statliga affärsverk (1062/2010) till ett belopp av högst 100 miljoner euro netto.

Förklaring:Finansministeriet har med beaktande av servicemålen och andra verksamhetsmål preliminärt satt 16 miljoner euro som resultatmål för Senatfastigheters uthyrningsverksamhet (inbegripet tjänster) år 2020.

År 2020 intäktsför Senatfastigheter i statsbudgeten sammanlagt 58,9 miljoner euro i form av intäktsföring av vinst från 2019, borgensavgifter och räntor och amorteringar på lån. I finansieringsplanen för 2020 har räntorna och amorteringarna på statens lån uppskattats till 22,8 miljoner euro, intäktsföringen av vinst till 35 miljoner euro och borgensavgifterna till 1,0 miljoner euro. Den upplåning som närmast behövs för finansiering av investeringarna uppgår till högst 100 miljoner euro netto.

Senatfastigheters likviditet påverkas i hög grad av kassaflödet från realiseringen av fastigheter. Det kassaflöde som uppkommer genom fastighetsköp beror på respektive marknadssituation och innehåller därmed osäkerhetsfaktorer som inte beror på Senatfastigheter.

Preliminär investeringsplan för 2020 som grundar sig på resultat- och finansieringsplanen (mn euro)

   
Ombyggnader och grundliga renoveringar 235
Investeringar i nybyggnader 90
Sammanlagt 325

Tabell med jämförelsetal (inkl. försäljningsvinster och försäljningsförluster)

  2018
utfall
affärsverk
koncern 2019
prognos
affärsverk
koncern 2020
uppskattning
affärsverk
koncern
             
Omsättning, mn € 638 642 634 638 619 624
— Direktuthyrning 537 541 532 536 513 518
— Andrahandsuthyrning 84 84 84 84 86 86
— Tjänster 17 17 18 18 20 20
Övriga rörelseintäkter 50 50 49 49 47 47
Driftsbidrag för hyresverksamhet, mn € 286   254   254  
— % av omsättningen 45   45   41  
Avskrivningar (inkl. nedskrivningar) 230   208   214  
Rörelsevinst, mn € 76 69 95 86 65 56
— % av omsättningen 12 11 15 14 10 9
Räkenskapsperiodens resultat, mn € 64 64 74 71 41 38
— % av omsättningen 10 10 12 11 7 6
Balansomslutning 4 481 4 524 4 508 4 571 4 576 4 640
Intäktsföring i statsbudgeten, mn € 135   35   35  
Investeringar, mn € 240   300   325  
Investeringar i % av omsättningen 38   47   53  
Avkastning på investerat kapital, % av hela verksamheten 2 1,9 2,3 2,2 1,6 1,5
Avkastning på investerat kapital, % hyresverksamhet 1,3   1,8   0,9  
Avkastning på eget kapital, % 2,2 2,2 2,5 2,5 1,4 1,4
Avkastning på eget kapital, %, hyresverksamhet, statliga kunder 0,7   1,4   0,0  
Soliditet, % 64 64 64 64 64 63
Antal anställda 353 373 387 390 395 395

Inkomstmoment gällande affärsverket (mn euro)

  2018
utfall
2019
prognos
2020
uppskattning
       
Intäktsföring under inkomstmoment      
12.28.99 Borgensavgifter 1,7 1,3 1,0
13.01.04 Räntor på statens lån 6,4 5,4 4,5
13.05.01 Intäktsföring av vinst 135 35 35
15.01.02 Återbetalningar av statens lån till affärsverk 22,9 19,5 18,3
Sammanlagt 165,9 61,2 58,9

2020 budget
2019 I tilläggsb.
2019 budget
2018 bokslut