Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2020

10. Militärt försvarPDF-versio

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten

Den viktigaste mätaren av förvaltningsområdets genomslagskraft och resultatet av Försvarsmaktens verksamhet är Försvarsmaktens förmåga att fullgöra sina lagstadgade uppgifter. Grunden för den är en krigstida kapacitet (produktion och kvalitetsledning), en ändamålsenlig fredstida organisation och verksamhetsmodell (funktionell effektivitet) och ett personalsystem som fyller kraven under krigstid och fredstid (hantering av mänskliga resurser).

Målet är att förbättra handlingsberedskapen i enlighet med riktlinjerna i statsrådets försvarspolitiska redogörelse. För verksamheten vid Försvarsmakten ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som möjliggör en tillfredsställande förvarning
  • — Försvarsmakten övervakar den territoriella integriteten samt förebygger och vid behov avvärjer territoriekränkningar
  • — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning av eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet
  • — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel
  • — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter
  • — Försvarsmakten har beredskap att ge och ta emot internationellt bistånd.
Produktion och kvalitetsledning

Försvarsmaktens viktigaste produktion är prestationsdugliga trupper och system med vars hjälp följande lagstadgade uppgifter fullgörs:

  • — Den territoriella integriteten har övervakats
  • — Man har reagerat på territoriekränkningar på det sätt som situationen krävt
  • — Den territoriella integriteten har tryggats
  • — En trupproduktion som följer kraven på underhåll av trupperna och systemen har genomförts
  • — Begärda handräckningsuppdrag har genomförts
  • — Trupper som krävs för nya militära krishanteringsinsatser har utbildats och utrustats.

De krigstida trupper som producerats och som uppfyller kraven på prestationsförmåga bedöms i Försvarsmaktens interna process. Som en del av verkställigheten av budgeten och resultatstyrningen går man årligen igenom den helhetsbild som omfattar användbarhet, underhåll av materiel, ammunition och viktiga projekt.

Nyckeltal/föremål för uppföljning i fråga om produktion och kvalitetshantering
Produktion 2018
utfall
2019
prognos
2020
uppskattning
       
Utbildade beväringar (antal) 20 154 20 900 20 300
Terrängdygn för beväringarnas krigsövningar och andra terrängdygn (antal) 34 35 35
Reservister som utbildats i repetitionsövningar (antal) 17 616 18 000 19 200
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/
antal som placerats i krigstida trupper (%)
6,3 6,4 6,4
Flygtimmar, HN (antal) 8 902 8 800 8 800
Flygtimmar, NH90 (antal) 1 842 1 650 1 650
Fartygsdygn (antal) 1 312 1 300 1 300
Kvalitetsledning 2018
utfall
2019
prognos
2020
uppskattning
       
Utbildare/utbildningspluton (antal) 2,4 2,5 2,5
Utbildningens kvalitet (”armétiden” 1—5, slutenkät för beväringarna) 4,2 4,2 4,2
Kvaliteten på utbildningen av reserven (allmänt vitsord 1—5, enkät för reservister) 4,1 4,0 4,0
Funktionell effektivitet

Den viktigaste mätaren av funktionell effektivitet är en ändamålsenlig organisation och verksamhetsmodell, så att prestationsförmågan under krigstid (krigstida trupper) kan produceras så kostnadseffektivt som möjligt utan att man ger avkall på kraven på prestationsförmågan. Försvarsmaktens verksamhetssätt utvecklas i anknytning till detta på bl.a. följande delområden:

  • — effektivisering av planeringen, genomförandet och uppföljningen av upphandlingsprocessen för försvarsmateriel
  • — partnerskap som syftar till att tjänster och beredskap kan säkerställas kostnadseffektivt i alla förhållanden
  • — fördjupning av försvarssamarbetet när det gäller upprätthållandet och uppbyggnaden av prestationsförmågorna
  • — kartläggning och utnyttjande av digitaliseringens möjligheter, inklusive automatisering och digitalisering av förvaltningsområdets funktioner samt utnyttjande av automatisering och robotteknik inom det militära försvaret.
Nyckeltal/föremål för uppföljning i fråga om funktionell effektivitet
Funktionell effektivitet 2018
utfall
2019
prognos
2020
uppskattning
       
Resurshushållning      
Pris per dag i beväringstjänst (euro) 45 45 44
Pris per dag i reservisttjänst (euro) 157 166 169
Priset för ett årsverke (euro) 57 489 56 846 57 943
Produktivitet      
Antal utbildade beväringar/antal som inlett beväringstjänst (%) 84 85 85
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna/antal årsverken inom Försvarsmakten sammanlagt (%) 12 12 12
Lönsamhet      
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst 104 105 105
Hantering av mänskliga resurser

Vid utvecklandet av personalsystemet koncentrerar man sig på kärnverksamheten och strävar efter kostnadsbesparingar.

Försvarsmaktens personal
  • — Personalresurserna koncentreras till kärnfunktionerna, såsom upprätthållandet av handlingsberedskapen, utbildandet av de värnpliktiga samt uppgifter inom upprätthållandet och utvecklandet av nya prestationsförmågor
  • — Vid utvecklandet av personalsystemet beaktas de krav som beredskapen samt den internationella samverkan och krishanteringen ställer
  • — Tillsättningsgraden för uppgifterna inom Försvarsmakten ska vara så hög som möjligt.
Värnplikt
  • — Den totala krigstida styrkan hålls kvar på 280 000 man
  • — Utvecklandet av beväringstjänsten fortsätter i enlighet med programmet Utbildning 2020
  • — Man strävar efter att främja att kvinnor söker sig till krishanteringsuppgifter
  • — Tjänsterna under värnpliktstiden (från uppbådet till dess tiden i reserven tar slut) förbättras genom att elektroniska tjänster utvecklas
  • — Man strävar efter att identifiera och dra nytta av de värnpliktigas specialkompetens i utbildningen och den krigstida placeringen
  • — I utbildningen av värnpliktiga utnyttjas allt mer nätbaserade och virtuella system samt simuleringssystem
  • — Reservisternas kompetens utnyttjas bättre än för närvarande vid planeringen, beredningen och genomförandet av utbildningen av de krigstida trupperna samt i utbildaruppgifter
  • — Försvarsviljan stöds genom högklassig utbildning av de värnpliktiga, evenemang för medborgarna och bättre intern och extern kommunikation.
Frivilligt försvarsarbete
  • — Genomförande av den frivilliga försvarsutbildningen i enlighet med den nya lagstiftningen och verksamhetsmodellen.
Nyckeltal/föremål för uppföljning i fråga om hantering av mänskliga resurser
Hantering av mänskliga resurser 2018
utfall
2019
prognos
2020
uppskattning
       
Uppgifter inom Försvarsmakten
exkl. avtalsbundna soldater
12 140 12 290 12 249
Antal årsverken inkl. avtalsbundna soldater (mom. 27.10.01) 11 833 11 986 11 889
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 7,1 under 8,0 under 8,0
Arbetstillfredsställelse totalt (arbetsklimat, 1—5) 4,1 4,1 4,1

Det militära försvarets utgifter (exkl. moms)

2018
utfall
2019
prognos
2020
uppskattning
miljoner euro % miljoner euro % miljoner euro %
             
Utgifter för materiell beredskap sammanlagt 938 38,8 1 229 45,2 1 168 43,1
— Anskaffning av försvarsmateriel 517   774   765  
— Utrustande av trupper med omkostnadsfinansiering (exkl. löner) 59   44   37  
— Underhåll av materiel (exkl. löner) 362   411   366  
Fasta personalutgifter 682 28,3 683 25,1 688 25,4
Utgifter för fastigheter 259 10,7 268 9,9 266 9,8
Övriga utgifter för det militära försvaret 537 22,2 537 19,8 590 21,7
Sammanlagt 2 416 100 2 717 100 2 712 100

01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 931 750 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för Försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för Försvarsmaktens övriga internationella samarbete

2) till betalning av de hyresandelar för personalbostäder som föranleds av Försvarsmaktens operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 1 500 000 euro

3) till sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottsevenemang och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro

4) till medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till Försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling

5) till utgifter för Frihetskorsets Orden

6) till betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering

7) till betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar Försvarsmaktens behov

8) till utgifter som föranleds av hälsokontroller vid uppbådet i samband med frivillig militärtjänst.

Fullmakt

1) År 2020 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som Försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de åren 2020—2024, enligt valutakursnivån den dag statsbudgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 132 428 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2020).

2) År 2020 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för Försvarsmaktens omkostnader.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:Momentets bruttoutgifter på 1 961,7 miljoner euro beräknas bli fördelade på följande sätt: löneutgifter 774,3 miljoner euro, utgifter för underhåll av materiel och utrustning av trupper (exkl. löner) 405,0 miljoner euro, fastighetsutgifter 266,3 miljoner euro, utgifter för de värnpliktigas utbildning och underhåll (exkl. löner) 148,2 miljoner euro samt övriga omkostnader 367,9 miljoner euro.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023 2024— Sammanlagt fr.o.m. 2020
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid (KASI) 3 000         3 000
Beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) 93 897         93 897
Beställningsfullmakten för omkostnader 2016 6 380 5 600       11 980
Beställningsfullmakten för omkostnader 2017 13 330 8 754       22 084
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för elementär flygutbildning och grundläggande flygutbildning 4 581         4 581
Beställningsfullmakten för omkostnader 2018 28 652 1 500 4 800     34 952
Beställningsfullmakten för omkostnader 2019 108 940 34 899 8 250     152 089
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 258 780 50 753 13 050     322 583
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för omkostnader 2020 80 94 717 18 117 9 973 9 541 132 428
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 80 94 717 18 117 9 973 9 541 132 428
             
Fullmakter sammanlagt 258 860 145 470 31 167 9 973 9 541 455 011

Det antal anställda som avlönas med anslag under momentet minskar med totalt ca 70 årsverken jämfört med år 2019. Antalet årsverken minskar bl.a. som en följd av ändringen i antalet avtalsbundna soldater och den tillfälliga överskridningen av Försvarsmaktens uppgifter år 2019 i anslutning till uppbyggnaden av nya kapaciteter. Antalet årsverken under momentet ökar med ca 40 årsverken som en följd av den ökning av uppgifterna inom Försvarsmakten som ingår i regeringsprogrammet.

Med beställningsfullmakten för omkostnader 2020 tryggas de service- och underhållsavtal av systemen som användbarhetsmålen förutsätter, reservdelsanskaffningar med lång leveranstid samt behövliga andra tjänster 2020—2024.

Den nya beställningsfullmakten inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 927 118 1 971 902 1 961 726
Bruttoinkomster 30 263 31 836 29 976
Nettoutgifter 1 896 855 1 940 066 1 931 750
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 186 616    
— överförts till följande år 228 885    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 818 1 841 2 240
— övriga intäkter 15 789 15 669 15 364
Intäkter sammanlagt 17 607 17 510 17 604
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 16 704 16 340 16 390
— andel av samkostnader 259 300 301
Kostnader sammanlagt 16 963 16 640 16 691
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 644 870 913
Kostnadsmotsvarighet, % 104 105 105
       
Prisstöd 94 155 155
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd 738 1 025 1 068

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avtalsbundna soldater -2 200
Föregripande kostnadsnivåjustering (2020) 17 072
Försvarsförvaltningens byggverks säkerhetsnätsprojekt (TUVE) och anskaffning av ett ärendehanteringssystem 2 000
Frivillig försvarsutbildning (överföring till moment 27.10.50) -2 800
Frivillig försvarsutbildning (regeringsprogr. 2019) 1 500
Kostnadsnivåjustering (2018) -4 478
Lagen om militär underrättelseverksamhet 3 200
Ökning av anställda och uppgifter (regeringsprogr. 2019) 3 000
Ökning av antalet repetitionsövningar (regeringsprogr. 2019) 1 000
Överföring till moment 27.01.01 -400
Överföring till moment 27.10.18 till följd av tidigare beslut -19 861
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -8 886
Lönejusteringar -1 730
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -2 580
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -4 832
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -2 509
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 11 851
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 2 885
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -548
Sammanlagt -8 316

2020 budget 1 931 750 000
2019 I tilläggsb. -6 563 000
2019 budget 1 940 066 000
2018 bokslut 1 939 124 000

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)

Under momentet beviljas 765 115 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och Försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffning av försvarsmateriel och Försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 240 304 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakt

1) År 2020 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av Försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga, så att de åren 2020—2022, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 53 800 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten, PVKEH 2020).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2020 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2020.

2) År 2020 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023 2024— Sammanlagt
fr.o.m.
2020
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2014) 22 000         22 000
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2016) 12 355         12 355
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2017) 105 913 27 299 25 772 20 587 52 771 232 342
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2018) 323 510 272 860 224 860 220 360 264 180 1 305 770
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2019) 32 035 18 795 3 550     54 380
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 495 813 318 954 254 182 240 947 316 951 1 626 847
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2020) 20 200 18 900 14 700     53 800
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 20 200 18 900 14 700     53 800
             
Fullmakter sammanlagt 516 013 337 854 268 882 240 947 316 951 1 680 647

Den materiella utvecklingen av Försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för Försvarsmakten och på de prestationsförmågor som ska byggas upp genom dem:

Utvecklingsprogram / Prestationsförmåga / Mål
Programmet för utveckling av Försvarsmaktens ledning

Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av Försvarsmaktens samlade prestationsförmåga och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägesmedvetenheten och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster. Myndigheternas gemensamma ledningssystem och vardagslösningar utnyttjas som stöd för stridsledningssystemet.

— försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem

— förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas

— dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas

— informationsförvaltningen förnyas, den informationstekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa it-miljön

— utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten

— utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar Försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder

— cyberförsvarsförmågan utvecklas.

Programmet för utveckling av stöd för Försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

— datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas

— medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls

— kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas

— informationssystemet för spaning förvaltas

— skapandet av Försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas

— den militära underrättelseinhämtningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.

Utvecklingsprogrammet för den samlade prestationsförmågan hos Försvarsmaktens stridssystem

Den prestationsförmåga med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.

— ammunition för fjärrpåverkan skaffas

— uppbyggnaden av Försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter

— anskaffningen av en sjömålsrobot fortsätter.

Programmet för utveckling av Försvarsmaktens logistik

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.

— utrustandet av logistiktrupperna fortsätter och utrustandet av vapenslagstruppernas underhåll inleds

— lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls

— för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper

— anskaffningen av ammunition och reservdelar fortsätter.

Programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret

De territoriella och operativa truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.

— arméns taktiska och operativa rörlighet upprätthålls och utvecklas

— förmågan till mötesstrid utvecklas

— det territoriella artilleriet upprätthålls och det operativa artilleriet utvecklas

— soldaternas utrustning utvecklas

— pionjär- och skyddsmateriel förvaltas.

Programmet för utveckling av stridssystemet för sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minröjningskapaciteten och kustförbandens rörlighet utvecklas.

— stridsfartygens prestationsförmåga upprätthålls

— minerings- och röjningskapaciteten upprätthålls och utvecklas

— kustförbandens rörlighet och eldkraft upprätthålls

— undervattensförmågan utvecklas

— Flottilj 2020-upphandligen bereds.

Programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets prestationsförmåga upprätthålls.

— man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd

— uppbyggandet av markmålsförmågan fortsätter

— stridsbaserna utvecklas

— sådan materiel för elementär flygutbildning som avvecklas ersätts fortsättningsvis

— sådana kapaciteter inom luftvärnet som avvecklas ersätts.

Programmet för utveckling av Försvarsmaktens system för trupproduktion

Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.

— utvecklandet av stridsutbildningens inlärningsmiljö fortsätter.

Programmet för utveckling av Försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning

Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem strävar man efter att främja hanteringen av helheter, en övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet vid beslutsfattande och vid verkställande av beslut.

— forskningsdata produceras i första hand för Försvarsmaktens strategiska planering

— truppernas övningsverksamhet utvecklas och gemensamma lärandemiljöer förvaltas och utvecklas.

Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten 2020 (PVKEH 2020)

Inom programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret uppdateras den bepansrade hjulfordonsmaterielen och anskaffas pionjärmaterial för främjande av rörelse, spärrning och skydd. Inom programmet för utveckling av Försvarsmaktens system för trupproduktion ersätts de system med lösa patroner och eldmarkering som används i utbildningen.

Det uppskattas att 516 013 000 euro av anslaget kommer att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 8 798 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter samt 230 304 000 euro att användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel. Av anslaget används 10 000 000 euro för utgifter under den tid multirollflygplan anskaffas.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2020 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av multirollflygplan 10 000
Entreprenadrisk, Flottilj 2020 (2018 II tilläggsb.) 22 000
Flottilj 2020 -90 000
Föregripande kostnadsnivåjustering (2020) 11 153
Kostnadsnivåjustering (2018) -2 355
Nivåhöjning (regeringsprogr. 2015) 20 000
Överföring från moment 27.10.01 till följd av tidigare beslut 19 861
Sammanlagt -9 341

2020 budget 765 115 000
2019 I tilläggsb. 8 177 000
2019 budget 774 456 000
2018 bokslut 525 842 000

19. Anskaffning av multirollflygplan (reservationsanslag 5 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp av tjänster och till andra förvaltningsutgifter som föranleds av beredningen av anskaffningen av multirollflygplan

2) till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 22 årsverken

3) till forsknings- och utvecklingsverksamhet som har direkt samband med anskaffningen samt till auditeringar.

Förklaring:Med multirollflygplanen ersätts Hornet-jaktplanens kapacitet. Beredningen av anskaffningen förutsätter extra personal och medför förvaltningsutgifter före anskaffningsbeslutet 2021.

Under momentet har utgifterna för modifiering av Hawk Mk 51-planen åren 2015—2018 budgeterats.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av multirollflygplan 10 000
Sammanlagt 10 000

Momentets rubrik har ändrats och anslaget under momentet har ombildats till ett femårigt reservationsanslag.


2020 budget 10 000 000
2018 bokslut 4 600 000

50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)

Under momentet beviljas 4 852 000 euro.

Anslaget får användas

1) till stödjande av försvarsorganisationers verksamhet

2) till statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen (MPK) för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta

3) till utgifter för vårdande av de stupades minne.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet 2020
mål
   
Resurshushållning  
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter/antalet utbildningsdygn för verksamheten (euro) 105
Produktivitet  
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter/antal årsverken för Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (dygn) 774
Produktion och kvalitetsledning 2020
mål
   
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (dygn) 48 000
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar 5 000
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 4,00

Försvarsutbildningsföreningens resultatmål är inte jämförbara med tidigare år på grund av ändringarna av lagen om frivilligt försvar (RP 254/2018 rd). I den nya handlingsmodellen enligt lagen slopas Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets möjlighet att beställa militär utbildning av Försvarsutbildningsföreningen, fastslås Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter på nytt och införs ordnande av verksamhet som presenterar försvaret särskilt för ungdomar och kvinnor som en ny offentlig förvaltningsuppgift.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångspost -100
Frivillig försvarsutbildning (överföring från moment 27.10.01) 2 800
Sammanlagt 2 700

2020 budget 4 852 000
2019 budget 2 152 000
2018 bokslut 2 029 000