Statsbudgeten 2020
Förklaring:Utgångspunkten är att vårt system för internationellt skydd är rättvist för de asylsökande. De som fått uppehållstillstånd styrs snabbt till integrationstjänster med sysselsättning som mål och avvisningarna av dem som fått avslagsbeslut som vunnit laga kraft verkställs på ett effektivt sätt. Syftet med migrationspolitiken är en aktiv, kontrollerad och förutsedd invandring. Kvalitativa tillståndsprocesser stöder syftena med migrationspolitiken och tillgången på utländsk arbetskraft och minimerar säkerhetsrisker.
Syftet med migrationspolitiken är att arbeta aktivt för att uppnå fördelarna med migrationen via en ökad internationell konkurrenskraft, ekonomisk aktivitet och handel samt en förbättrad försörjningskvot. För att man ska kunna upprätthålla en kontrollerad migration krävs gemensamma åtgärder i en situation där antalet asylsökande och andra emigranter som anländer till Europa är betydande. Därför behövs det såväl inom EU som i de bilaterala relationerna med ursprungsländerna både nationella åtgärder och en stark internationell påverkan. För att kontrollera migrationen krävs det utöver ett intensivt myndighetssamarbete att myndigheternas informerande om migrationens möjligheter och verksamheten inom migrationsförvaltningen är proaktivt och kunskapsbaserat. Genom att rätta till felaktiga och obefogade uppfattningar strävar man efter att minska människosmuggling och människohandel.
Migrationsverket och förläggningarna för asylsökande samarbetar med närings-, trafik- och miljöcentralerna och kommunerna för att säkerställa att personer som har fått uppehållstillstånd snabbt flyttas till kommunerna. Resultatmålet för verksamheten är den genomsnittliga väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun, efter det att tillstånd erhållits.
Nyckeltal för invandring | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
Utlänningar som bor i Finland1) | 257 572 | 270 000 | 280 000 |
Invandring/utlänningar2) | 30 217 | 30 000 | 30 000 |
Nettoinvandring/utlänningar2) | 16 986 | 18 000 | 18 000 |
Personer som fått finskt medborgarskap/år3) | 9 610 | 10 000 | 11 000 |
1) År 2018: Statistikcentralen/Befolkningsstruktur 2018. Åren 2019 och 2020: IM:s uppskattning i vilken beaktats bl.a. Statistikcentralens förhandsstatistik över befolkningen för 2019 och konsekvenserna av antalet asylsökande.
2) År 2018 Statistikcentralen/Flyttningsrörelse. Åren 2019 och 2020: IM:s uppskattning i vilken beaktats bl.a. Statistikcentralens förhandsstatistik över befolkningen för 2019 och konsekvenserna av antalet asylsökande.
3) I tablån anges antalet personer som förvärvat finskt medborgarskap på ansökan eller efter anmälan. I tablån under motiveringen till moment 26.40.01 anges antalet ansökningar som anhängiggjorts och avgjorts vid Migrationsverket. Samma ansökan kan gälla flera personer.
EU:s asyl- och migrationspolitik ska grunda sig på gemensamma regler på EU-nivå, en gemensamt överenskommen ansvarsfördelning och principer samt samarbete med FN:s flyktingorganisation. Centrala lösningar för hantering av migrationsströmmarna och också utvecklande av yttre förbindelser som rör migration och förnyande av det gemensamma europeiska asylsystemet besluts på EU-nivå. En asyl- och migrationspolitik som utgår från ett rättighetsperspektiv ska bottna i internationella fördrag, myndighetssamarbete, effektiv kontroll av de yttre gränserna och korrekta, snabba och ur rättsskyddsperspektiv högklassiga asylprocesser. EU ska rensa bort människosmuggling och annan brottslighet. Ett system med lagliga inreserutter ska utvecklas.
Finlands migrationspolitik grundar sig på riktlinjerna i regeringsprogrammet och regeringens migrationspolitiska åtgärder.
- — Finland behöver aktiv arbetskraftsinvandring. Regeringen har som mål att öka invandringen av kunnig arbetskraft. I fråga om arbetskraftsinvandringen ska prioriteringen ligga på att få arbetskraft till branscher där det råder brist på sådan samt att få experter, studerande och forskare till spets- och tillväxtbranscher inom forskning, utveckling och innovationer. En snabb och smidig handläggning av uppehållstillstånd på grund av arbete ska säkerställas med målet att den genomsnittliga handläggningstiden ska vara en månad. En tillräckligt snabb handläggning av uppehållstillstånd på grund av arbete för säsongsarbetare ska säkerställas för att trygga företagens tillgång på arbetskraft.
- — Kvotflyktingsystemet har gjort det möjligt att rikta de uppehållstillstånd som beviljas på grund av ett behov av internationellt skydd speciellt till personer i en särskilt utsatt ställning. Detta system är ett effektivt och säkert sätt att genomföra humanitär invandring. Utsatt ställning betonas vid valet av kvotflyktingar. Även förutsättningarna för integration beaktas, som bland annat att hålla ihop familjerna. Antalet kvotflyktingar höjs 2020 till minst 850. Efter det uppskattas antalet kvotflyktingar årligen till mellan 850 och 1 050 med beaktande av antalet asylsökande.
- — Det säkerställs att asylprocessen är smidig och att de grundläggande fri- och rättigheterna tillgodoses samt utvärderas huruvida beviskravet är skäligt. Asylansökningarna behandlas utan onödiga dröjsmål i ett individuellt förfarande som garanterar rättssäkerheten. Målet är en behandlingstid på sex månader.
- — Systemet med frivillig återresa utvecklas som det primära alternativet för att se till att de som fått avslag lämnar landet, och stöder ett hållbart återvändande. Återsändanden sker effektivt med respekt för de förbud mot återsändande som finns i grundlagen och i internationella människorättskonventioner.
Ändringar som görs i migrationspolitiken utförs kontrollerat och målinriktat. En kontrollerad migration främjar tillväxt, innovationer, nya arbetsplatser och ekonomisk stabilitet. Vi arbetar för att ändringar inom EU:s migrations- och asylpolitik ska ske i enlighet med unionens och medlemsländernas gemensamma intressen med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. Finland ser till att nationella intressen beaktas inom EU:s gemensamma migrations- och asylpolitik.
Högklassiga och effektiva tillståndsprocesser stöder syftena med migrationspolitiken. Vid utvecklandet och påskyndandet av tillståndsprocesserna garanteras beslutens rättssäkerhet och kvalitet. En kostnadsmotsvarighet enligt bestämmelserna om tillståndsavgifter säkras genom att processerna utvecklas.
De uppgifter som anknyter till asylförfarandet har koncentrerats till Migrationsverket, vilket stöder en effektivisering av asylprocessen. Målet är att fortlöpande utveckla kostnadseffektiviteten hos mottagningen av asylsökande samt att säkerställa en beredskap för att ta emot asylsökande i olika typer av situationer, inklusive massinvandring. Vid utvecklandet av verksamheten utnyttjas EU:s asyl-, migrations- och integrationsfonds (AMIF-fonden) möjligheter fullt ut.
Man utvecklar ytterligare det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden (UMA) och genomför projektet ”Ett smart digitalt ämbetsverk” för vidare utveckling av UMA-systemet så att man kan tillhandahålla kunderna övergripande elektroniska kommunikationstjänster i anknytning till tillståndsprocesserna. Tillstånds- och kundserviceprocesserna automatiseras i den mån det är möjligt genom att man utnyttjar artificiell intelligens och robotik.
Migrationsförvaltningsmyndigheternas samarbete när det gäller utlänningars inresa och vistelse i landet upprätthålls och utvecklas aktivt.
Lagliga inreserutter ska utvecklas genom att man säkerställer ett effektivt nationellt genomförande av EU-lagstiftningen och deltar i diskussioner om utvecklingsarbete bl.a. med utgångspunkt i EU-kommissionens bedömning av lagstiftningens tillstånd. När det gäller arbetskraftsinvandring är det viktigt att man förmår svara mot arbetsmarknadens behov i rätt tid. Därför accentueras i synnerhet behandlingstiderna. Systemet med uppehållstillstånd för arbetstagare utvecklas i enlighet med regeringsprogrammet. Tillståndspraxis för arbetskraft från utlandet ska vara tillräckligt flexibel och snabb.
Det ska göras lättare för utländska forskare samt studerande och personer som avlagt högskoleexamen i Finland samt deras familjer att stanna i landet genom att tillståndspraxis förnyas, uppehållstillståndsprocesserna görs smidigare och växelverkan mellan högskolorna och arbetslivet stärks. De studerande ska beviljas uppehållstillstånd för hela den tid de avlägger examen och efter det att de har utexaminerats ska det förlängas till två år så att det blir möjligt att ta emot kortvarigt arbete.
Man strävar efter att placera ut migrationskontaktpersoner i de centrala invandrarländerna. Man strävar efter att ingå avtal om återsändande med alla centrala tredjeländer vars medborgare Finland kan återsända på ett tryggt sätt. Samarbetet fortsätts för att säkerställa att myndigheternas riktlinjer gällande situationen i de viktigaste utreseländerna och möjligheten till internflykt står i samklang med FN:s flyktingkommissariats rekommendationer, även med beaktandet av EASO:s utredningar.
Det är svårt att uppskatta antalet asylsökande. Man bereder sig för 4 000 nya asylsökande per år, även om antalet nya sökande har varit betydligt lägre under de senaste åren. Man måste även vara förberedd på en plötslig och snabb ökning av antalet asylsökande.
Man följer upp hur lagstiftningen fungerar i fråga om asylförfarandet och i fråga om mottagandet av personer som söker internationellt skydd. Migrationsverket garanterar en maximibehandlingstid på 6 månader för behandlingen av asylansökningar och ser till att beslutsfattandet är av hög kvalitet. Avsikten är att säkerställa kvaliteten på tjänsterna och enhetliga rutiner samt säkerheten vid flyktingförläggningarna. Den tid som tillbringas vid förläggningarna förkortas då handläggningstiderna för asylprocessen blir kortare, vilket i sin tur minskar utgifterna för mottagning av asylsökande.
Man deltar i förnyandet av det gemensamma europeiska asylsystemet och ser till att gällande lagstiftning och lagstiftning som antas i framtiden införlivas effektivt med den nationella lagstiftningen samt övrig nationell verkställighet av lagstiftning. Samarbete bedrivs med EU-medlemsstaterna för att genomföra systemet i praktiken inom hela EU. Vid sidan av utvecklandet av lagstiftningen intensifieras det praktiska samarbetet mellan medlemsstaternas asylmyndigheter i synnerhet genom att man stöder etableringen av verksamheten vid Europeiska stödkontoret för asylfrågor (EASO) och genom att man deltar i samarbete med andra centrala EU-myndigheter. När det gäller utvecklingen av asylpolitiken stärker man enhetligheten mellan migrationspolitikens olika delområden, t.ex. yttre förbindelser som rör migration, gränsbevakningen, bekämpningen av olaglig invandring och återsändandepolitiken.
Genomförandet av kvotflyktingpolitiken fortsätter genom att utlänningar som är i behov av internationellt skydd vidarebosätts i Finland. Antalet kvotflyktingar fastställs årligen i statsbudgeten. Flyktingkvoten för 2020 är 850 personer. Via asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF) ersätter EU medlemsstaterna för en vidarebosatt flykting med en engångsersättning på 6 000 euro eller 10 000 euro beroende på personens utreseland eller på hur brådskande omplaceringen är. Utöver vidarebosättning verkställde Finland de interna förflyttningar av asylsökande från Italien och Grekland om vilka det har fattats beslut inom Europeiska unionen 2015—2017. I fråga om effekterna av de författningar som gäller en ändring av EU:s gemensamma asylsystem föreslås preciseringar när författningarna har godkänts och det nationella genomförandet har inletts.
Inom förvaltningsområdet utnyttjas tillgänglig delfinansiering via EUSA-fonder.
Mottagande av asylsökande
20181) | 2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Antal platser i förläggningarna sammanlagt2) | 8 169 | 7 180 | 6 780 |
— statliga förläggningar | 672 | 672 | 672 |
— förläggningar som upprätthålls av privata, kommuner eller organisationer | 7 839 | 6 400 | 6 000 |
— förvarsenheter | 108 | 108 | 108 |
— beläggningsgrad i medeltal % | 89 | 90 | 90 |
Antal platser vid enheter för minderåriga sammanlagt | 88 | 70 | 70 |
— beläggningsgrad i medeltal % | 55 | 80 | 80 |
1) Situationen i slutet av året: inte medeltal (i denna siffra ingår inte personer i privat inkvartering)
2) Antalet platser i förläggningarna ses över i slutet av 2019, uppskattningen för 2020 gjord våren 2019.
Mottagare av mottagningstjänster | 2018 | 2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
Antal personer som omfattas av mottagandet/personer/år | 11 811 | 10 335 | 9 835 |
— Inkvarterade vid förläggningarna | 7 657 | 6 600 | 6 300 |
— Minderåriga som kommit ensamma | 67 | 65 | 65 |
— Utlänningar som tagits i förvar | 70 | 70 | 70 |
— I privat inkvartering | 4 017 | 3 600 | 3 400 |
Kostnader för mottagandet/euro/år | 2018 bokslut |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
Totala kostnader för mottagandet1) | 188 450 619 | 178 681 000 | 168 328 000 |
Förläggningarnas totala kostnader | 181 748 983 | 168 321 000 | 158 523 000 |
— de genomsnittliga totala kostnaderna för mottagandet av asylsökande/person/dygn (utan moms) | 42 | 42 | 42 |
— förläggningarnas enhetskostnader/person/dygn (utan moms) | 41 | 37 | 37 |
— kostnader för minderåriga i grupphem/person/dygn (utan moms) | 518 | 477 | 477 |
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person/dygn (utan moms) | 243 | 224 | 224 |
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person/dygn | 224 | 224 | 224 |
— kostnader för privat inkvartering2) | 23 228 526 | 20 800 000 | 19 650 000 |
— kostnader för privat inkvartering/person/dygn (utan moms) | 16 | 15 | 15 |
Företrädande av barn | 117 214 | 150 000 | 150 000 |
Frivillig återresa | 2 694 395 | 4 830 000 | 4 030 000 |
Kostnader som gäller kvotflyktingars inresa | 951 963 | 1 200 000 | 1 445 000 |
Övriga utgifter för invandring3) | 2 938 064 | 4 180 000 | 4 180 000 |
1) Inbegriper de statliga förläggningarnas utgifter från moment 26.40.01 och moment 26.40.21, 26.40.22 samt 26.40.63.
2) Ingår i förläggningarnas totala kostnader.
3) Tolknings- och översättningsarvoden, utanför Migrationsverket utförda intervjuer av asylsökande, DNA-tester, språkanalyser och rättsmedicinska tester samt elektroniska tjänster (Umarek)
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 52 713 000 euro.
Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.
Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för invandrarpolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena.
Inrikesministeriet svarar för det allmänna utvecklandet, planeringen, styrningen, uppföljningen, övervakningen och samordningen av mottagandet av asylsökande.
Inrikesministeriet sörjer för migrationsverkets verksamhetsförutsättningar. Migrationsverket behandlar och avgör ärenden som rör utlänningars inresa och vistelse i landet, flyktingskap och medborgarskap. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen vid mottagande av asylsökande, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel. Verket svarar vidare för mottagningstjänster för asylsökande vid de statliga förläggningarna samt som köpta tjänster. Dessutom upprätthåller Migrationsverket ett elektroniskt system för hantering av utlänningsärenden (UMA) och producerar information för myndigheter och internationella organisationer.
När Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller invandring, vistelse i landet, flyktingstatus och finskt medborgarskap utnyttjar och utvecklar verket det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden som ett uppdaterat myndighetsregister för ärendehantering och informationstjänst. Migrationsverket producerar aktuell information i frågor som gäller migration och medborgarskap. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen vid mottagande av asylsökande och personer som får tillfälligt skydd, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Migrationsverkets verksamhet:
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket, fel i lagtolkning och förfarande (%)1) | 96,9 | >95 | >95 |
Väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun efter delfåendet av beslutet om uppehållstillstånd, i genomsnitt högst (dygn) | 72 | 60 | 60 |
Vid Migrationsverket avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) | 98 | 100 | 100 |
Förläggningarnas beläggningsgrad i genomsnitt (%) | 88 | 90 | 90 |
1) Målet är att de avgöranden som upphävs i besvärsinstanserna på grund av fel i myndighetens lagtolkning eller förfarande ska utgöra högst fem procent av alla avgöranden.
Migrationsverket och statliga förläggningar | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Resultat | |||
Avgjorda ärenden | 137 727 | 144 350 | 143 850 |
Insatser | |||
Omkostnader (1 000 €) | |||
Migrationsverket | 42 572 | 40 513 | 39 713 |
Statliga förläggningar | 13 341 | 14 625 | 13 000 |
Årsverken | 984 | 1 026 | 950 |
---|---|---|---|
Migrationsverket | 827 | 869 | 795 |
Statliga förläggningar | 157 | 157 | 155 |
Effektivitet | |||
Verksamhetens resultat | |||
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) | 140 | 184 | 184 |
— resurshushållning (nettoutgifter €/beslut) | 309 | 290 | 290 |
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) | 75 | 91 | 91 |
Tiden för behandling av anhängiga ärenden blir kortare. Behandlingstiden för ansökningar om familjeåterförening får vara högst 9 månader. Maximibehandlingstiden för asylansökningar är sex månader. Rättsskyddet för kunderna försvagas inte då förfarandet försnabbas. Personresurser och tekniska resurser används på ett flexibelt och effektivt sätt. Beslutsprocesserna är kvalitativt mätbara samt öppna. En harmoniserad tillämpning av utlänningslagstiftningen säkerställs genom interna anvisningar.
Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2018—2020
2018 utfall Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2019 uppskattning Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2020 mål Anhängiggjorda ärenden |
Avgjorda ärenden | |
Invandring sammanlagt | 96 474 | 90 597 | 94 200 | 94 000 | 95 700 | 94 500 |
— uppehållstillstånd för arbetstagare | 10 805 | 9 447 | 10 000 | 10 000 | 10 500 | 10 500 |
— uppehållstillstånd för studerande | 6 280 | 5 851 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
— övriga uppehållstillstånd (inkl. internationellt skydd) | 11 085 | 11 840 | 12 500 | 12 500 | 12 500 | 12 500 |
— familjemedlem till en person som fått internationellt skydd | 1 723 | 2 543 | 2 500 | 3 000 | 2 000 | 2 000 |
— förnyande av uppehållstillstånd (fortsatta och permanenta tillstånd) | 37 771 | 40 368 | 41 000 | 41 000 | 41 000 | 40 000 |
— övriga uppehållstillstånd | 483 | 394 | 700 | 700 | 700 | 700 |
— ärenden angående gällande uppehållstillstånd (indragning och förnyande) | 19 758 | 12 902 | 13 000 | 12 800 | 13 000 | 12 800 |
— registrering av EU-medborgare och deras familjemedlemmar | 10 292 | 9 795 | 11 000 | 11 000 | 12 000 | 12 000 |
Avlägsnande ur landet1) | 10 703 | 9 142 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
Internationellt skydd sammanlagt | 19 820 | 25 200 | 26 750 | 27 250 | 25 850 | 26 350 |
— asylansökningar2) | 4 548 | 6 379 | 8 500 | 9 000 | 7 500 | 8 000 |
— kvotflyktingar | 750 | 750 | 750 | 750 | 850 | 850 |
— resedokument | 10 356 | 13 667 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— övriga | 4 166 | 4 404 | 5 500 | 5 500 | 5 500 | 5 500 |
Medborgarskap sammanlagt | 14 196 | 12 788 | 14 100 | 14 100 | 14 100 | 14 100 |
— medborgarskapsansökningar | 11 676 | 10 405 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— medborgarskapsanmälningar | 1 020 | 1 015 | 900 | 900 | 900 | 900 |
— övriga medborgarskapsärenden | 1 500 | 1 368 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Sammanlagt | 141 193 | 137 727 | 144 050 | 144 350 | 144 650 | 143 950 |
1) Inkluderar utvisning, avvisning till följd av nekande tillståndsbeslut, avvisning till följd av brott samt inreseförbud.
2) Inkluderar nya ansökningar, ansökningar som görs på nytt, ansökningar som returnerats till Finland på basis av Dublinavtalet och ansökningar som returnerats från besvärsinstanserna till verket
Lagstadgad maximibehandlingstid för beslut (dygn) och ansökningar behandlade inom maximibehandlingstiden (%)
Lagstadgad maximibehandlingstid, dygn, mål |
2018 Behandlade inom lagstadgad maximibehandlingstid %, utfall |
2019 Behandlade inom lagstadgad maximibehandlingstid %, uppskattning |
2020 Behandlade inom lagstadgad maximibehandlingstid %, mål |
|
Migration | ||||
---|---|---|---|---|
— arbetstagares uppehållstillstånd, behandlingstid högst (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut, dygn) | 120 | 69 | 75 | 100 |
varav behandlingstid vid Migrationsverket högst (dygn) | 30 | 65 | 70 | 100 |
— uppehållstillstånd, studerande, behandlingstid högst (dygn) | 30 | 76 | 80 | 100 |
Internationellt skydd, behandlingstid högst utan ändringssökande (dygn)1) | 180 | 100 | 75 | 100 |
Medborgarskapsansökningar, behandlingstid högst (dygn)2) | 365 | 94 | 100 | 100 |
1) En lagändring som gäller maximibehandlingstiderna för asylansökningar trädde i kraft den 20 juli 2018.
2) Ingen lagstadgad maximibehandlingstid
Det elektroniska ärendehanteringssystemet för alla myndigheter inom migrationsförvaltningen (UMA) används effektivt och man sörjer för förvaltningen av systemet. Utöver driften utvecklas systemet särskilt genom höjning av systemets digitaliserings-, automations- och självbetjäningsnivå. Användningen av elektroniska tjänster utökas och samtidigt försnabbas processerna med hjälp av automation.
Mänskliga resurser, Migrationsverket och statliga förläggningar
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Årsverken | 984 | 1 026 | 950 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 9,6 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 79 065 | 51 611 | 75 713 |
Bruttoinkomster | 22 956 | 23 000 | 23 000 |
Nettoutgifter | 56 109 | 28 611 | 52 713 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 31 860 | ||
— överförts till följande år | 25 501 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Intäkter sammanlagt | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 11 849 | 10 059 | 10 059 |
— andel av samkostnader | 14 747 | 14 475 | 14 475 |
Kostnader sammanlagt | 26 596 | 24 534 | 24 534 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -6 779 | -2 316 | -2 316 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 75 | 91 | 91 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Åtgärder för att avhjälpa anhopningen av asylansökningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 3 000 |
Bortfall av ett avdrag av engångsnatur | 15 000 |
Höjning av flyktingkvoten (regeringsprogr. 2019) | 50 |
Migrationsverkets projekt ”Ett smart digitalt ämbetsverk” (finansieringen 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -2 000 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) | 455 |
Nedgång i behovet av tilläggsresurser till följd av antalet asylsökande | -2 500 |
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa | -1 000 |
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa (överföring från moment 26.40.22) | 1 000 |
Säkerställande av resurser för beslutsfattande | 10 000 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -93 |
Lönejusteringar | -82 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -170 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -103 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 450 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 120 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -26 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 24 102 |
2020 budget | 52 713 000 |
2019 II tilläggsb. | 100 000 |
2019 I tilläggsb. | 5 063 000 |
2019 budget | 28 611 000 |
2018 bokslut | 49 750 000 |
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 117 433 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till ersättning för kostnader för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till ersättning för kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd
2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), med undantag av brukspenning
3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem
4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske och till sådana projekt finansierade av EU som stödjer utvecklandet av mottagningsverksamheten
5) till tolknings-, översättnings- och transportutgifter för asylutredning och asylsamtal
6) till betalning av resekostnader i samband med asylsamtal som förs någon annanstans än vid Migrationsverkets verksamhetsställen, kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap
7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.
Anslaget budgeteras i fråga om förskottsuttagen och utjämningen av dem enligt principen om betalningsbeslut.
Flyktingkvoten för 2020 är 850 personer.
Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av förläggningar med stöd av 13 § i mottagningslagen (746/2011). Mottagning i samband med massinvandring genomförs i enlighet med 9, 10 och 12 § i mottagningslagen. Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra organisationer eller stiftelser om ordnande av mottagningstjänsterna och ersättningen av kostnaderna för det, dock så att man snabbt och flexibelt kan frigöra sig från avtalen.
Avsikten är att dimensionera inkvarteringskapaciteten så att den motsvarar behoven av inkvartering. Vid driften av flyktingförläggningar och produktionen av tjänster strävar man efter att förbättra kostnadseffektiviteten bl.a. när det gäller inkvarteringspriset per dygn.
I mottagningslagens 6 § bestäms om beaktande av särskilda behov under den tid som ansökan behandlas och i 19 § i den lagen bestäms om kompletterande mottagningspenning som täcker utgifter som ansetts behövliga på grund av särskilda behov eller förhållanden.
Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den blankett som den sökande fyllt i samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylutredning och asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.
Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Utlänningslagens 6 b § innehåller bestämmelser om rättsmedicinska undersökningar. Om man inte har kunnat fastställa en asylsökandes eller en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening bl.a. huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.
Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Inresor för kvotflyktingar ordnas som köpta tjänster. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för genomresevisum eller visum som krävs för resa ur landet.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Kommunernas, samkommunernas, organisationers och sammanslutningars förläggningar | 83 404 000 |
---|---|
Övriga utgifter för förläggningarna | 28 254 000 |
— köp av tjänster | 12 673 000 |
— hälso- och sjukvård | 15 014 370 |
— övriga | 566 630 |
Förläggningarnas utgifter sammanlagt | 111 658 000 |
Företrädande av barn | 150 000 |
Övriga utgifter för inresa | 4 180 000 |
Kostnader som gäller kvotflyktingars inresa | 1 445 000 |
Sammanlagt | 117 433 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av flyktingkvoten (regeringsprogr. 2019) | 170 |
Långsammare avlägsnande från mottagningen av asylsökande än beräknat | -24 315 |
Utgifter för mottagandet | -4 400 |
Nivåförändring | 18 377 |
Sammanlagt | -10 168 |
2020 budget | 117 433 000 |
2019 budget | 127 601 000 |
2018 bokslut | 136 909 117 |
22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 030 000 euro.
Anslaget får användas
1) till kostnader för frivillig återresa
2) till betalning av resebidrag och andra bidrag enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)
3) till projekt för frivillig återresa som finansieras av EU.
Anslaget får användas också för betalning av överföringsutgifter i samband med understödjande av återresa.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I 147 a § i utlänningslagen föreskrivs det om frivillig återresa. En tredjelandsmedborgare som sökt internationellt skydd, en person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och som enligt lagen om hemkommun inte har någon hemort i Finland samt till en person som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 51 § i utlänningslagen kan till stöd för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel betalas bidrag och ersättning för skäliga rese- och flyttkostnader för återresan till hemlandet eller till något annat land där personens inresa är garanterad. En person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel kan också vara medborgare i Europeiska unionen eller jämställd med en sådan.
Den frivilliga återresan arrangeras som köpt tjänst.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Resebidrag och andra bidrag | 2 170 |
Köpta tjänster | 1 860 |
Sammanlagt | 4 030 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa (överföring till moment 26.40.01) | -1 000 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -500 |
Nivåförändring | 700 |
Sammanlagt | -800 |
2020 budget | 4 030 000 |
2019 II tilläggsb. | -100 000 |
2019 budget | 4 830 000 |
2018 bokslut | 3 800 000 |
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 30 715 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, kompletterande mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt 19 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) och 12 § i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002).
Förklaring:Mottagningspenning beviljas personer som söker internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller är offer för människohandel och som inte har en i lagen om hemkommun avsedd hemkommun i Finland i syfte att trygga den oundgängliga försörjningen samt för att främja personens möjligheter att klara sig på egen hand, om personen är i behov av stöd och inte kan få sin försörjning på något annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn utan vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.
En utlänning som tagits i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Mottagningspenning | |
— Full mottagningspenning | 18 429 000 |
— Mottagningspenning | 2 670 000 |
— Mottagningspenning för barn | 5 529 000 |
Kompletterande mottagningspenning | 3 132 000 |
Brukspenning | 845 000 |
Utkomststöd | 110 000 |
Sammanlagt | 30 715 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -1 405 |
Sammanlagt | -1 405 |
2020 budget | 30 715 000 |
2019 budget | 32 120 000 |
2018 bokslut | 35 935 395 |